درمان میلیا به روش خانگی و سنتی زیر چشم

خرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان میلیا به روش خانگی

زیبایی و سلامت پوست امروزه به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده است. مشکلات پوستی متنوع هستند و برای درمان هر کدام از آنها باید به روش متفاوتی بسنده کرد. در این مطلب از گهواره به یکی از این مشکلات پوستی می‌پردازیم که شاید شما تابه حال با آن دست و پنجه نرم کرده باشید. میلیا یا کیست‌های میلیوم، برآمدگی‌های جوش مانند، سفید رنگ و سفتی هستند که در اطراف چشم، روی گونه، اطراف لب، بینی و غیره دیده می‌شوند که به روش‌های معمول تخلیه نمی‌شوند. به احتمال زیاد بسیاری از آنها را در اطراف بینی، دهان و چشم‌های نوزادان تازه متولد شده دیده‌اید. این نوع عارضه پوستی را که معمولا با جوش و آکنه اشتباه می‌گیرند، تشکیل شده از کراتین هستند، که در ادامه به توضیح این عارضه و روش‌های درمانی خانگی آن می‌پردازیم.

میلیا چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با برجستگی‌های ریز، سفت و سفید رنگی روی پوست خود مواجه شده باشید. برجستگی‌هایی که بطور معمول مانند جوش یا آکنه هستند اما مانند آنها با فشار دادن تخلیه نمی‌شوند. این عارضه پوستی را میلیا می‌گویند. میلیا در واقع زمانی تشکیل می‌شود که توده‌های پروتئینی یا کراتین پوست در لایه‌های زیرین پوست به دام بیفتد. کراتین که یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده میلیاها است، در واقع نوعی پروتئین است که باعث استحکام سلول‌های پوستی، ناخن و مو می‌شود. این توده پروتئینی به همراه سلول‌های مرده پوست و دیگر و مواد زائد زمانی که در لایه‌های زیرین پوست قرار بگیرند، تشکیل میلیا یا میلیوم را می‌دهند.

میلیا در اغلب اوقات در نواحی صورت و معمولا در اطراف چشم، اطراف لب، بینی، گونه‌ها و غیره تشکیل می‌شود. بسیاری از افراد این عارضه را با جوش یا آکنه اشتباه می‌گیرند، اما باید بدانید که در اصل این عارضه و نوع درمانش با جوش و آکنه بسیار متفاوت است. 

علت تشکیل میلیاها در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. در دسته اول به علت تجمع کراتین و سلول‌های مرده پوست در لایه‌های زیرین بوده و در دسته دوم به دلیل بروز مسائل خارجی در پوست مانند سوختگی، عمل جراحی، زخم و غیره ایجاد می‌شود. میلیا در دسته اول معمولا در نواحی صورت تشکیل می‌شود که 85 درصد نوزادان در هنگام تولد با این عارضه روبه‌رو می‌شوند و اما میلیا در دسته دوم، ممکن است در هر نقطه از بدن که دچار مسائل خارجی پوستی شده باشد، تشکیل شود و علت آن سفت شدن آن قسمت از پوست است.

عکس میلیا دور چشم

عکس میلیا دور چشم

درمان خانگی میلیا چگونه است؟

میلیا در بیش از 85 درصد از نوزادان تازه متولد شده دیده می‌شود. این عارضه پوستی بعد از گذشت تقریبا دو هفته از بین می‌رود و اصلا جای نگرانی ندارد. علت اصلی تشکیل این کیست‌های کوچک در نوزادان، مسائل هورمونی مادر است که خود به خود از بین می‌رود. در بزرگسالان معمولا این عارضه به دلیل مسائل خارجی پوستی رخ می‌دهد. سوختگی، تاول‌های بزرگ، زخم‌های شدید، لایه برداری پوست و یا افزایش سن می‌تواند باعث ایجاد این کیست‌ها در بزرگسالان شود. در اکثر مواقع بدون نیاز به مراجعه به پزشک با انجام برخی روش‌های ساده در خانه می‌توان پس از گذشت چند ماه میلیا را درمان کرد، اما اگر میزان این کیست‌ها زیاد است و برایتان آزاردهنده شده است، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. روش‌های خانگی برای درمان میلیا عبارتند از:

  • نظافت پوست خود را رعایت کنید. محل برآمدگی‌ها را تمیز نگه داشته و از شوینده‌های مخصوص پوست‌های حساس که قدرت پاک کنندگی شدیدی ندارند، استفاده کنید.
  • از حمام آب داغ استفاده کنید. رطوبت به باز شدن منافذ پوست و خارج شدن میلیاها کمک می‌کند. بنابراین در حمام محل برجستگی‌ها را آرام ماساژ دهید تا به خارج شدن آنها کمک کنید.
  • سعی کنید کمتر در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرید. اگر مجبور هستید تا در معرض اشعه آفتاب قرار بگیرید، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • از خراشیدن، فشار دادن و تلاش برای تخلیه این برآمدگی‌ها بپرهیزید.
  • بهتر است تا زمان درمان شدن این کیست‌ها از محصولات آرایشی و شیمیایی که برای مدت زیادی روی پوست می‌مانند استفاده نکنید.

در بیشتر مواقع بدون نیاز به درمان این عارضه برطرف می‌شود، اما موارد بالا می‌تواند به درمان سریع این برجستگی‌ها کمک کند.

درمان خانگی میلیا زیر چشم

همانطور که می‌دانید پوست اطراف چشم نسبت به سایر نقاط دیگر صورت بسیار نازک‌تر و حساس‌تر است. بنابراین باید با این ناحیه با ظرافت بیشتری رفتار کرد. یکی از نواحی که امکان تشکیل میلیاها در آن زیاد است، اطراف چشم بخصوص زیر چشم است. این میلیاها ممکن است به دلایل مختلفی در اطراف چشم تشکیل شوند که عبارتند از:

  • در اثر قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب
  • لیزر درمانی
  •  استفاده از مواد آرایشی و شیمیایی در ساعات طولانی
  •  استفاده از برخی از کرم‌های دور چشم، لایه بردارها و ترمیم کننده‌ها
  • استفاده از برخی داروهای خاص مانند پماد استروئیدی
  • افزایش سن
  • و بصورت مادرزادی 

روش‌های درمانی زیادی برای از بین بردن این برجستگی‌ها وجود دارد که با مراحعه به پزشک و معاینه، پزشک یکی از این روش‌ها را برای شما تجویز می‌کند. اما اگر می‌خواهید با روش‌های ساده‌تر و خانگی به درمان این کیست‌ها بپردازید، موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • اجازه ندهید تا مواد آرایشی و شیمیایی برای مدت زمان طولانی روی پوست شما باقی بماند.
  • پوست خود را همیشه تمیز و مرطوب نگه دارید.
  • در بخار حمام نواحی مورد نظر را به آرامی ماساژ دهید.
  • از فشار دادن و تخلیه کیست‌ها خودداری کنید.
  • از لایه بردارها برای باز شدن منافذ پوست و از بین رفتن میلیاها استفاده کنید.

بطورکلی می‌توان گفت که میلیاها خطرناک نیستند و معمولا خودبه خود از بین می‌روند، اما اگر ظاهر آنها برای شما آزاردهنده است برای درمان سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی میلیا

درمان میلیا با گلاب چگونه است؟

همه ما از خواص بینظیر گلاب برای سلامت و زیبایی پوست آگاه هستیم. برای درمان میلیا شما می‌توانید از ماسک گلاب و عسل و یا گلاب و چوب صندل برای باز شدن منافذ پوست، شادابی و روشن شدن پوست کمک بگیرید. 

  • به همین منظور ابتدا صورت خود را به خوبی شسته و خشک کنید.
  • یک قاشق مرباخوری چوب صندل/عسل را با مقداری گلاب خوب مخلوط کنید تا به غلظت مناسب برسد.
  • این ماسک را روی نواحی مورد نظر به مدت 30 دقیقه قرار دهید.
  • پس از آن کمی ماساژ داده و پوست خود را با آب ولرم بشویید.

این ماسک را روزی یکبار به مدت دو هفته استفاده کنید تا از تاثیرات آن شگفت زده شوید.

* برای اطلاع از مراحل پاکسازی پوست کلیک نمایید.

درمان میلیا با طب سنتی چگونه است؟

موارد زیر می‌تواند به شما در درمان میلیاها کمک کند:

  • روغن درخت چای

استفاده مکرر از این روغن به درمان سریع میلیا کمک می‌کند. کافیست چند قطره از روغن درخت چای را با چند قطره روفن نارگیل مخلوط کرده و به آرامی روی میلیاها ماساژ دهید. سپس اجازه دهید به مدت 30 دقیقه روی پوست شما بماند و در نهایت بشویید.

  • سرکه سیب

سرکه سیب به کوچک کردن منافذ پوست کمک کرده و همچنین به بیرون راندن مواد زائد حبس شده در روزانه‌ها کمک می‌کند. مقداری از سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و با پنبه محلول را روی میلیا قرار دهید و پس از 30 دقیقه بشویید.

  • اسکراب شکر و لیمو ترش

اسکراب می‌تواند به لایه برداری، شفافیت و نرمی صورت شما کمک کنید. کافیست یک قاشق شکر را با روغن زیتون و لیموترش مخلوط کرده و به آرامی با حرکات دورانی روی میلیا ماساژ دهید.

درمان میلیا به روش سنتی

پماد و صابون برای درمان میلیا

پمادها، کرم‌ها و صابون‌هایی هستند که می‌توانند به درمان میلیا کمک کنند. پماد و کرم دور چشم ضد میلیا برای اط بین رفتن میلیا استفاده می‌شود که خاصیت لایه برداری دارند. همچنین میلیا می‌تواند به دلیل کمبود ویتایمین A تشکیل شود. بنابراین استفاده از کرم ویتامین A می‌تواند به درمان و از بین رفتن میلیا کمک کند. شستشوی صورت با استفاده از یک صابون ملایم و بدون پارابن می‌تواند به تمیز شدن پوست و از بین رفتن میلیا کمک کند.

درمان میلیا با سوزن

اگر برای درمان میلیا به پزشک مراجعه کنید، پزشک ممکن است از روش تخلیه میلیا با سوزن استفاده کند. تخلیه میلیا با سوزن فرآیند رایجی است که متخصصان پوست معمولا برای درمان این کیست‌ها از آن استفاده می‌کنند. در این روش متخصص با باز کردن منافذ پوست، کراتین محبوس شده در آن را خارج کرده و باعث از بین رفتن میلیا و جلوگیری از بازگشت آنها می‌شود.