آموزش درست کردن شمع در خانه با وسایل ساده و ارزان قیمت

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درست کردن شمع در خانه

اگر به دنبال یک انتخاب زیبا و منحصر به فرد برای دکوراسیون منزل خود هستید و همچنین به دنبال یک سرگرمی هیجان انگیز و ساده برای گذراندن روزها و خانه داری مدرن می‌گردید، شمع سازی این امکان را به شما می‌دهد. شمع سازی یکی از هنرهایی است که اغلب خانم‌ها به آن علاقه دارند و علاوه بر لذت بردن از آن می‌توانند خیلی ساده و با هزینه کم منزل خود را تزئین کنند. این وسیله روشنایی قدیمی به خانه شما رنگ و بویی عاشقانه و آرامش بخش می‌دهد. به همین دلیل در این مطلب از گهواره به شما آموزش می‌دهیم تا خیلی ساده و با کمترین هزینه در خانه شمع درست کنید و از آن لذت ببرید.

شمع سازی در منزل و کسب درآمد

امروزه بسیاری از زنان خانه‌دار به دنبال راهی برای کسب درآمد و کمک به همسر خود در مخارج خانه هستند. شمع سازی در خانه می‌تواند یک ایده بسیار عالی برای کسب درآمد باشد. علاوه بر آنکه بسیار ساده، هیجان انگیز و کم هزینه است، به راحتی فروش می‌رود و می‌تواند درآمد خوبی هم داشته باشد.  اولین قدم برای این کار انتخاب بهترین نوع شمع است. شمع‌ها انواع مختلفی دارند که شما می‌توانید باتوجه به بازار هر کدام از آنها را درست کرده و بصورت حضوری یا آنلاین برای فروش بگذارید. انواع مختلف شمع‌ها عبارتند از:

شمع‌های گیاهی (موم سویا)

  • ماندگاری بیشتر
  • میزان دود کمتر
  • بوی کمتر
  • هزینه تولید بیشتر
  • دوستدار محیط زیست و طبیعت

شمع‌های پارافینی

  • هزینه تولید کمتر
  • بوی بیشتر
  • میزان دود بیشتر
  • زمان سوختن کمتر
  • طبیعی نیستند

شمع سازی در منزل و کسب درآمد

با وجود اینکه شمع‌های گیاهی دوستدار طبیعت و محیط زیست هستند، اما هزینه تولید آنها بسیار زیاد بوده و مشتری کمتری خواهند داشت. بنابراین شمع‌های پارافینی به دلیل هزینه پایینی که دارند، قیمت تمام شده آنها نیز نسبت به شمع‌های گیاهی کمتر است و همچنین عطر بیشتری هم دارند، پس بسیار مقرون به صرفه هستند و انتخاب خوبی برای فروش و کسب درآمد هستند. شما می‌توانید شمع‌های پارافینی تزئینی درست کنید زیرا بسیاری از مردم به آنها علاقه دارند. پس از انتخاب نوع شمع و درست کردن آن که در ادامه این مطلب به آن می‌پردازیم، می‌توانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید. برای فروش شمع‌های خود می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا فروشگاه‌های لوازم تزئینی و خانه برای فروش بگذارید.

درست كردن شمع در خانه با صابون بدون پارافین

شمع در زیبایی و دکوراسیون خانه نقش بسیار پر رنگی دارد. شما می‌توانید با کمک شمع فضای خانه را شیک و آرامش بخش تزئین کنید و از بوی آنها لذت ببرید. با کمک انواع شمع‌های تزئینی در رنگ‌ها و شکل‌های متفاوت می‌توانید هر کجا از خانه را زیبا کنید. اگر می‌خواهید شمعی با تمام جزئیاتی که دوست دارید داشته باشید، شمع سازی در خانه می‌تواند به شما کمک کند. با وجود انواع مختلف شمع، می‌توان گفت که تمامی آنها از سه جزء اصلی یعنی: موم، فیتیله و ظرف شمع تهیه می‌شوند. در این بخش به شما آموزش می‌دهیم تا به راحتی و در کمترین زمان و با هزینه کم، یک شمع صابونی بدون پارافین درست کنید. مراحل ساخت درست كردن شمع در خانه بدون پارافین با صابون عبارتند از:

  1. چند فنجان آب را بجوشانید و مقداری موم را به آن اضافه کنید تا کاملا ذوب شود.
  2. سپس برای معطر کردن شمع می‌توانید از صابون یا روغن معطر به موم استفاده کنید. آن را به موم اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملا حل شود.
  3. دمای موم را با دماسنج بررسی کنید. زمانی که به دمای 180 درجه سانتی‌گراد رسید، آن را از روی حرارت بردارید.
  4.  برای ساخت شمع لازم نیست از ظرف‌های مخصوص استفاده کنید، می‌توانید از گلدان، کوزه، فنجان و لیوان‌هایی که دارید استفاده کنید و با این کار هزینه‌های خود را کاهش دهید.
  5. فتیله را داخل ظرف قرار دهید و انتهای زبانه دار آن را در پایین قرار دهید. مقدار کمی موم را داخل ظرف بریزید تا فتیله را در جای خود نگه دارد. 
  6. به کمک یک مداد سر دیگر فتیله را محکم کنید و موم را داخل ظرف بریزید و اجازه دهید تا سرد شود. سپس فتیله را به اندازه دلخواه خود کوتاه کنید.

درست کردن شمع در خانه با صابون بدون پارافین

درست كردن شمع در خانه با شمع‌های کهنه

روشن کردن شمع معطر می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان فضای خانه را معطر و خوشبو کند. همه ما در خانه چندین شمع داریم که از آنها استفاده کردیم و مقدار کمی از آنها باقی مانده است و معمولا نمی‌دانیم که با آنها چکار کنیم. در اینجا به شما آموزش می‌دهیم تا از شمع‌های کهنه و قدیمی خود استفاده کنید و با بازسازی کردن آنها شمع‌های جدید و قابل استفاده درست کنید و از روشن کردن آنها لذت ببرید. برای بازسازی شمع‌های کهنه، مراحل زیر را انجام دهید.

قبل از اینکه دست به کار شوید، دقت کنید تا انواع شمع‌ها را بر اساس موم آنها شناسایی کنید و از هم جدا کنید. شمع‌هایی که داخل ظرف هستند را با چاقو یا جسم تیز جدا نکنید زیرا ممکن است بر روی ظرف خط بیندازد. ظرف آنها را در آب جوش قرار دهید تا کم کم موم آنها از ظرف جدا شده و ذوب شود.

در قدم اول، شمع‌ها را داخل یک ظرف روی آب در حال جوشیدن قرار دهید تا کاملا ذوب شود. سپس فتیله‌ها را از آن خارج کنید. می‌توانید از شمع‌های ارزان قیمت و تخفیف خورده نیز استفاده کنید.

پس از آنکه شمع‌ها کاملا ذوب شد، برای یکدست شدن می‌توانید از چند قطره رنگ، اکلیل و یا روغن معطر استفاده کنید.

سپس ظرف شمع و فتیله را آماده کنید و موم ذوب شده را داخل ظرف بریزید و اجازه دهید تا سرد شود.

درست کردن شمع در خانه با شمع های کهنه

درست کردن شمع در خانه با روغن

اگر به دنبال درست کردن یک شمع آسان، زیبا، جدید و بدون هزینه هستید، این بخش از گهواره را از دست ندهید. این نوع شمع را می‌توانید با کمترین وسایل و هزینه و در کمترین زمان درست کنید. برای تهیه این شمع در خانه مراحل زیر را انجام دهید:

برای تهیه این شمع به آب و روغن نیاز دارید. داخل یک ظرف شیشه‌ای را پر از آب کنید و روی آن روغن بریزید. می‌توانید از سنگ‌های تزئینی، مروارید، گل‌های مصنوعی و غیر برای تزئین داخل ظرف استفاده کنید.

برای آنکه فتیله بر روی آب شناور بماند، از یک قطعه مربع شکل پلاستیکی استفاده کنید. می‌توانید از بریدن بخشی از بطری‌های پلاستیکی استفاده کنید. وسط آن را سوراخ کرده و فتیله را از آن عبور دهید و به آن بچسبانید و سپس روی آب قرار دهید.

درست کردن شمع در خانه با روغن

ساخت پارافین در خانه

پارافین یک موم سنتی است که از صدها سال پیش تا به امروز در صنعت شمع سازی از آن استفاده می‌شود. این ماده ارزان بوده و به راحتی رنگ و رایحه را می‌توان به آن افزود. تنها نگرانی که در مورد این ماده وجود دارد این است که ماهیتی سمی دارد. پارافین از نفت ساخته می‌شود و سمی بوده و برای بسیاری از افراد نگران کننده است. اگر شما هم نگران سمی بودن پارافین هستید، می‌توانید از موم‌های طبیعی مانند موم زنبور عسل و یا موم سویا استفاده کنید.

 درست کردن شمع گیاهی ساده در خانه

درست کردن شمع‌های گیاهی علاوه بر اینکه می‌تواند به شما آرامش بدهد و دوستدار محیط زیست هستند و از هرگونه مواد شیمیایی در ساخت آنها صرف نظر شده است. همچنین شما می‌توانید با افزودن روغن‌های گیاهی و درمانی به شمع به آن خاصیت درمانی و آروماتراپی بدهید و از این تجربه لذت ببرید.

می‌توانید برای ساخت شمع‌های گیاهی از فتیله‌های چوبی و غیر سمی استفاده کنید، زیرا در مرکز فتیله شمع‌ها، یک سیم سربی وجود دارد که در هنگام سوختن سرب به هوا منتشر می‌کنند. بنابراین فتیله‌های چوبی می‌توانند انتخاب خوبی باشند.

در ساخت این شمع با وجود اینکه موم پارافین بسیار رایج است، اما از آنجایی که سمی و سرطان زا است، بهتر است از موم‌های گیاهی و طبیعی مانند موم سویا، موم زنبور عسل و موم نارگیل استفاده کرد.

برای معطر کردن این نوع شمع‌ها می‌توانید از روغن اسطوخدوس، روغن رزماری، روغن درخت چای و هر روغن گیاهی و معطر دیگر استفاده کنید. وقتی شمع‌هایی را با اسانس‌ها و گیاهان درست می‌کنیم، می‌توانیم آروماتراپی را تجربه کنیم.

برای ساخت این شمع مانند شمع‌های دیگر موم را ذوب کرده، اسانس مورد نظر را به آن اضافه کنید، ظرف شمع و فتیله را آماده کرده و موم ذوب شده را داخل آن بریزید و اجازه دهید تا سرد شود.

درست كردن شمع در خانه کلاس اول

درست کردن شمع در خانه یکی از تکالیف درس علوم برای دانش آموزان است. این کار بسیار ساده بوده و بچه‌ها می‌توانند از درست کردن آن لذت ببرند، اما بهتر است برخی از مراحل مانند ذوب کردن موم را بزرگترها انجام دهند. می‌توان با ذوب کردن مداد شمعی همراه با موم، به آن رنگ داد. مراحل درست کردن شمع را در بخش‌های بالایی آورده‌ایم.