تاثیر دیابت بارداری بر حرکات جنین چیست؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تاثیر دیابت بارداری بر حرکات جنین

حتما چیزهایی در مورد تاثیر دیابت بارداری بر حرکات جنین شنیده‌اید. دیابت بارداری یکی از مشکلاتی است که برخی از خانم‌های باردار را درگیر خود می‌کند. چنانچه این بیماری به موقع تشخیص داده نشود و اقدامات درمانی در مورد آن به موقع انجام نشود، مشکلاتی را برای جنین و حتی مادر باردار ایجاد خواهد کرد. مشکلاتی که معمولا جبران پذیر نیستند و اثرات همیشگی و دائمی دارند. بنابراین بسیار مهم است که در پروسه بارداری ابتلا یا عدم ابتلای مادر باردار به دیابت حاملگی بررسی شود. 

دیابت بارداری، یک وضعیت پرخطر برای سلامتی مادر و جنین است. در صورتی که به این بیماری مبتلا باشید و نتوانید قند خون خود را کنترل کنید، قند خون نوزاد نیز بالا خواهد رفت و ممکن است پانکراس نوزاد به منظور کنترل گلوکز اضافی، انسولین بیشتری تولید کند. این اضافه بار گلوکز، به صورت چربی در بدن نوزاد ذخیره می‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی برای او می‌شود.

تاثیر دیابت بارداری بر حرکات جنین چگونه است؟

تاثیر دیابت بارداری بر قلب جنین و حرکت جنین در رحم ثابت شده است. حتما می‌دانید هنگامی که مادر غذاهای شیرین مصرف می‌کند، حرکات جنین افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه مادران باردار دیابتی برای کنترل سطح قند خون، میزان غذای مصرفی خود را کاهش می‌دهند، جنین گرسنه می‌ماند و کمتر تکان می‌خورد. 

*اطلاع از دلایل کم شدن حرکات جنین + روشهای رفع مشکل

تاثیر دیابت بارداری بر جنین چگونه است؟

علت این موضوع کاهش سطح قند خون جنین است. در چنین مواردی، پزشکان به مادران توصیه می‌کنند میزان کمی از ماده‌ای شیرین مصرف کنند تا پس از چند دقیقه، جنین شروع به تکان خوردن کند. 

عوارض دیابت بارداری بر روی جنین چیست؟

  • ماکروزومی (بزرگ شدن نوزاد بیش از تعداد هفته هایی که در رحم بوده)
  • دیسترس تنفسی به دلیل مشکل ریوی
  • ناهنجاری های مادرزادی قلبی
  • هیپوگلیسمی
  • چاقی در کودکی و بزرگسالی
  • بیماری قلبی-عروقی در بزرگسالی
  • دیابت نوع 2 در بزرگسالی

دیابت بارداری و مرگ جنین 

متاسفانه اگر دیابت بارداری کنترل نشود و اقدامات درمانی لازم در مورد آن صورت نگیرد، منجر به مرگ جنین در رحم یا مرگ نوزاد اندکی بعد از تولد خواهد شد. توجه داشته باشید مرگ تنها زمانی احتمالا رخ می‌دهد که دیابت بارداری درمان نشده باشد و مادر باردار هیچ اقدامی برای کنترل دیابت خود انجام نداده باشد. 

برای بهبد حرکات جنین در دیابت بارداری چه بخوریم؟

بهترین و مهمترین نکته‌ای که در مورد خورد و خوراک در دیابت بارداری باید بدانید این است که حتما حتما باید سالم بخورید و سبک زندگی سالمی داشته باشید. از فست‌فودها و جانک‌فود‌ها، غذاهای فراوری شده، نشاسته و قندهای ناسالم باید دوری کنید؛ در عوض سبزیجات تازه بخورید، ورزش کنید، مغزیجات بخورید و ... . 

پروتئین، کربوهیدارت، پروتئین بدون چربی مانند ماهی، مرغ و بوقلمون، تخم مرغ، توفو، لوبیا، آجیل، انواع دانه‌ها، کینوا و حبوبات گزینه‌های خوبی برای مصرف هستند. 

البته ماست برای دیابت بارداری هم خوب است؛ مثلا انواع ماست‌های معمولی، ماست ایسلندی، ماست یونانی و ماست چکیده. به شرطی که به آنها عسل، شیره خرما یا انگور، شکر و میوه‌های شیرین اضافه نکنید.

همچنین اینکه چه طور هم بخورید بسیار مهم است. خوردن زیاد در یک زمان باعث می شود که قند خون بیش از حد بالا برود. بهتر است وعده های غذایی با حجم کم داشته باشید و میان وعده میل کنید. 

عوارض انسولین بر جنین

عوارض انسولین بر جنین

تزریق انسولین هیچ ضرری برای جنین ندارد، زیرا نمی‌تواند از طریق رگ‌های خونی جفت به او انتقال یابد. در واقع استفاده از انسولین در صورت نیاز و کنترل قندخون در محدوده مناسب می تواند منجر به کاهش عوارض دیابت بر مادر و جنین شود.

باید بدانید که افزایش قند خون ممکن است باعث رشد بی رویه جنین شده، تا حدی که جنین زودتر از زمان معین به دنیا بیاید، در حالی که هنوز اندام های داخلی او به درستی شکل نگرفته اند یا مانع رشد جنین شده و جنین تا زمان تولد، بسیار کوچک و لاغر بماند.

هر دوی این عوامل خطرساز هستند و در زمان نوزادی و کودکی باعث بروز بیماری های مختلف می‌شوند. در چنین شرایطی که خطر بروز هر کدام از این مشکلات وجود داشته باشد، پزشک تزریق انسولین را به مادر باردار توصیه می کند.

در مورد تزریق انسولین به شکم در دوران بارداری نیز باید بگوییم که تزریق انسولین به شکم و نزدیک به جنین تاثیری در وضعیت جنین ندارد. این باور که با تزریق انسولین به شکم، این دارو اثر مستقیم بر وضعیت جنین خواهد داشت، کاملا اشتباه است. 

داروی تزریقی انسولین برای تزریق زیر پوستی و در ناحیه شکم تنها به اولین لایه های پوست و چربی ها تزریق می شود در حالی که جنین در داخل بدن و بعد از آخرین لایه پوست قرار دارد. در نتیجه انسولین تزریق شده به بدن، حتی در ناحیه شکم هیچ ارتباط مستقیمی با جنین ندارد بنابراین هیچ آسیبی به جنین می زند.

روش‌های دیگر کنترل دیابت بارداری برای بهبود حرکات جنین

روش‌های دیگر کنترل دیابت بارداری

استفاده از داروهای کاهنده قند خون که اثر مشابه انسولین دارند، اما نسبت به آن واکنش ضعیف تری دارند؛ مثلا متفورمین.

تغییر رژیم غذایی دیگر روش کاربردی برای کنترل دیابت بارداری است. در بیماران دیابتی، رژیم باید سرشار از میوه و سبزیجات و با مقدار کمتر کربوهیدرات ها و مواد نشاسته ای باشد. چنین رژیمی تا حد زیادی سطح گلوکز خون را کاهش داده و به بهبود دیابت کمک می کند.

فعالیت بدنی؛ ورزش کردن هم در کنترل دیابت بسیار تاثیرگذار است. البته هر نوع فعالیت بدنی در دوران بارداری باید تحت نظر و نظارت پزشک باشد. 

کلام آخر

تاثیر دیابت بر حرکات جنین واقعی و اثبات شده است. ابتلا به دیابت در دوران بارداری می‌تواند سلامت مادر و جنین را تهدید کند. البته اگر این موضوع به موقع شناسایی شود، به راحتی قابل کنترل است و خطری متوجه مادر و نوزاد نمی‌شود. در دیابت بارداری به دلیل واکنش‌های خاصی که ناشی از افزایش و کاهش قند و خون است، وزن جنین بیش از حد بالا می‌رود. وقتی جنین وزن بیشتری داشته باشد، یعنی درشت‌تر اشت؛ جنین درشت در فضای کم و محدود رحم، جای کافی برای حرکت و جابه جایی ندارد، در نتیجه کمتر می‌تواند حرکت کند. بنابراین کمتر احساس کردن حرکات جنین در دوران بارداری با وجود ابتلا به دیابت بارداری تا حدی طبیعی است. اما اگر همین حرکات اندک و نه چندان قوی را هم احساس نمی‌کنید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید و سونوگرافی انجام دهید تا وضعیت جنین بررسی شود.