از شیر خشک گرفتن کودک چگونه است و چه تفاوتی دارد؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از شیر خشک گرفتن کودک

اگر کودکتان از جمله کودکانی ست که از شیر خشک استفاده می‌کند، حالا بعد از گذشت چند ماه حتماً به این موضوع فکر می‌کنید که چطور باید آن را قطع کنید. از شیر خشک گرفتن کودک تا حد زیادی مشابه از شیر مادر گرفتن کودک است. ترکیبات موجود در شیر خشک تا درصد زیادی از شیر مادر کپی‌برداری شده‌اند و همانند شیر مادر باید بتوانید تصمیم بگیرید بهترین زمان برای قطع آن چه زمانی ست. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه از شیر خشک گرفتن کودک و نکات مربوط به آن بیشتر توضیح دهیم.

بهترین زمان گرفتن کودک از شیر خشک

اولین مرحله این است که باید تصمیم بگیرید بهترین زمان از شیر خشک گرفتن کودک چه زمانی ست؟آیا از شیر خشک گرفتن کودک دو ساله یا 18 ماهه درست است؟ نوزادان شیرخشکی که از شیر مادر محرومند، نیازهای تغذیه‌ای خود را از طریق شیر خشک تامین می‌کنند و بنابراین شما باید زمان مناسبی برای قطع شیردهی انتخاب کنید که در آن مطمئن شده باشید از نظر تغذیه‌ای دیگر نیازی به این ترکیب ندارد. اگرچه بیشتر متخصصین پیشنهاد می‌دهند که بهترین سن قطع شیردهی، دو سالگی ست، اما شما باید به دنبال نشانه‌هایی در کودک خود باشید که نشان می‌دهند آماده‌ی کنار گذاشتن آن هستند.

بهترین زمان گرفتن کودک از شیر خشک

*طرز تهیه شیر خشک در منزل به روشی اصولی | آموزش مرحله به مرحله

کودکی که آماده‌ی کنار گذاشتن شیشه شیر است، به غذای سفره علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهد و نیازهای تغذیه‌ای خود را به طور کامل از آن برطرف می‌کند. شیردهی برای کودکی که آماده است تنها جنبه‌ی سرگرمی یا وابستگی عاطفی دارد. همچنین در زمان خوردن شیشه، رفتارهایی از خود نشان می‌دهند. مثلاً به تدریج شیر می‌خورند، وسط شیر وخوردن آن را رها می‌کنند یا در موقع نوشیدن حاضرند شیشه را با یک تکه غذای جامد تعویض کنند. 

اما نشانه‌‌هایی که به شما می‌گویند هنوز زمان از شیر خشک گرفتن کودک نرسیده عبارتند از:

  • عدم وزن گیری کودک
  • کودکی که نارس به دنیا آمده است
  • کودکی که هنوز به دلایلی نتوانسته رژیم غذایی جامد کاملی داشته باشد

وضعیت سلامتی خاصی داشته باشد که پزشک توصیه کند همچنان باید به دادن شیر خشک ادامه دهید. بعضی از بیماری‌های زمینه ای می‌تواند بر زمان شیردهی به کودک تأثیر بگذارد. اگر نوزادان موارد زیر را داشته باشند، ممکن است نیاز داشته باشند مدت بیشتری به تهیه شیر ادامه دهید:

  • مشکلات کلیوی.
  • مشکلات کبدی
  • شرایط متابولیک مانند فنیل کتونوری (PKU).

بر اساس این نشانه‌ها گاهی از شیر خشک گرفتن کودک 18 ماهه یا از شیر گرفتن کودک ۲۲ماهه تصمیم درستی است اما از شیر خشک گرفتن کودک 2 ساله هنوز زود است و باید زمان بیشتری صبر کنید.

روش صحیح از شیر خشک گرفتن کودک

روش‌های از شیر خشک گرفتن کودک درست مانند قطع شیر مادر است. در گام اول باید توجه داشته باشید از شیر گرفتن یهویی کودک ممنوع است و می‌تواند آسیب‌های روحی یا جسمی زیادی به کودک وارد کند. برای این کار بهتر است از شیر خشک گرفتن کودک در شب را آغاز کنید. ابتدا مدت زمان شیردهی شبانه را کاهش دهید و سپس تعداد وعده‌ها را کم کنید تا در نهایت شیردهی به طور کامل قطع شود. سپس باید به صورت شیردهی روزانه بروید و به همین ترتیب آن را نیز قطع کنید.

روش صحیح از شیر خشک گرفتن کودک

انتخاب جایگزین‌های مناسب برای شیر خشک می‌تواند به راحتی فرایند کمک کند. اگر کودک شما شیر گاو را دوست دارد می‌توانید به ازای هر دو یا سه وعده شیر خشک، یک وعده شیر گاو به او بدهید. سپس به همین ترتیب در طول هفته‌ی آینده تا 10 روز، وعده های شیر گاو را افزایش داده و وعده‌های شیر خشک را کاهش دهید.

اگر کودک شما طعم شیر خشک را ترجیح می‌دهد، کمی از شیر گاو را به پودر موجود در قوطی شیر اضافه کنید و به تدریج درصد شیر گاو را افزایش دهید تا به طور کامل جایگزین شود. فقط نباید روی وعده‌ی شیر تمرکز داشته باشید. سعی کنید با حفظ کیفیت و تنوع غذاهای سفره، کاری کنید که کودک شیرخوار کمتر متوجه جای خالی شیر خشک شود.

اگر کودک دچار تغییرات زیر شد بهتر است کمی در روند از شیر خشک گرفتن کودک توقف داشته باشید و با پزشک مشورت کنید:

  • تغییر چشمگیر در مدفوع
  • گرفتگی و کرامپ

اگر این علائم باقی ماند یا بدتر شد، با پزشک اطفال کودک خود در مورد حساسیت احتمالی شیر صحبت کنید. علائمی که ممکن است نشان دهد کودک شما نمی‌تواند شیر گاو را تحمل کند عبارتند از:

  • یبوست.
  • اسهال
  • کهیر.
  • استفراغ.

آیا شیر گاو به اندازه شیر خشک مغذی است؟

 

آیا شیر گاو به اندازه شیر خشک مغذی است؟

با وجود شباهت‌های ظاهری، شیر خشک و شیر گاو تفاوت‌های تغذیه‌ای قابل توجهی دارند. شیر لبنیات حاوی پروتئین و مواد معدنی خاصی نسبت به شیر خشک است. از طرف دیگر شیر خشک با آهن و ویتامین C به مقدار مناسب برای نوزادان غنی شده است. با این حال، اکنون که کودک شما غذای جامد می‌خورد، رژیم غذایی او می‌تواند شکاف‌های تغذیه‌ای که در اثر تغییر شیر خشک ایجاد می‌شود را پر کند. در این مرحله، هم شیر خشک و هم شیر فقط بخشی از غذای سالم کودک هستند که در حال حاضر می‌تواند شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، گوشت، حبوبات و محصولات لبنی اضافی علاوه بر شیر باشد.

جایگزین‌های شیر گاو

چند دلیل وجود دارد که ممکن است نتوانید از شیر خشک به شیر گاو تغییر کنید و نیاز به به جایگزین دیگری داشته باشید. شاید فرزند کوچک شما طعم آن را دوست نداشته باشد، یا شاید خانواده شما ترجیح می‌دهند از محصولات حیوانی خودداری کنند. شیر سویای غنی شده و شیرین نشده اغلب به عنوان جایگزینی برای شیر گاو توصیه می‌شود. گزینه‌های گیاهی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است حاوی مقدار مناسب پروتئین و ویتامین برای حمایت از رشد سالم کودک باشد. اگر می‌خواهید از جایگزینی برای شیر گاو استفاده کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که کودک شما مواد مغذی مورد نیازش را دریافت می‌کند.

وابستگی به شیشه شیر

نکته دیگری که در اینجا باید به خاطر داشت بخش مهمی از فرایند از شیر خشک گرفتن کودک این است که او باید شیشه شیر را نیز کنار بگذارد. گاهی کودک آنقدر که به مکیدن شیشه شیر وابسته است به خوردن شیر خشک وابسته نیست و شاید بخواهد حتی بعد از قطع شیردهی همچنان آب یا آبمیوه را در شیشه بخورد. با این حال شیشه شیر می‌تواند در رشد طبیعی دندان‌ها اختلال ایجاد کنند، بنابراین توصیه می‌شود که کودک را تا ۱۸ ماهگی به نوشیدن از فنجان عادت دهید. اما لازم نیست تا آن زمان منتظر بمانید. کودک شما می‌تواند بلافاصله پس از شروع خوردن مواد جامد - حدود 6 ماهگی یا زمانی که بتواند به تنهایی بنشیند - از فنجان استفاده کند.

برای از شیر خشک گرفتن کودک می‌توانید ابتدا از فنجان‌های نی دار استفاده کنید و با دادن نوشیدنی‌های خوشمزه در آن مانند انواع آبمیوه کودک را به استفاده از فنجان عادت دهید. کمی زمان و تمرین لازم است تا کودک بتواند از آن استفاده کند، اما در نهایت، عادت می‌کند. لیوان‌های نی دار معمولاً ارزان هستند، بنابراین ممکن است چند نوع مختلف را امتحان کنید تا به کودک شما فرصتی برای پیدا کردن گزینه‌ی مورد علاقه‌اش را بدهید.

وابستگی به شیشه شیر

آیا باید همزمان با قطع شیر خشک، کودک را از شیشه شیر نیز بگیرید؟ این اتفاق شدنی ست. اما بسته به خلق و خوی فرزند این کار می‌تواند فرایند قطع شیردهی را دشوارتر کند. افرادی که تجربه از شیر خشک گرفتن کودک را دارند توصیه می‌کنند اگر کودک شما در تلاش است که شیشه شیر و شیر خشک را به طور همزمان کنار بگذارد، سرعت را کمی کاهش دهید و ترجیحآً در هر لحظه روی یک تغییر تمرکز کنید. 

سخن پایانی

از شیر خشک گرفتن کودک اگر به درستی و در زمان مناسب انجام شود فرایند ساده‌ای ست که حتماً از پس آن برخواهید آمد. اگر برای از شیر گرفتن شیر خشک به کمک نیاز دارید یا کودکتان در طول فرایند همکاری نمی‌کند در مورد شرایطتان با پزشک مشورت کنید.  همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طریقه از شیر گرفتن کودک در شب یا دعای از شیر گرفتن کودک به مقالات مربوطه مراجعه کنید.