غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر

برای غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر باید طرز تهیه شیر خشک را بدانید. تغذیه نوزاد با شیشه شیر یکی از راه‌های تغذیه و سیر کردن نوزاد است. با این وجود اماها و اگرهای زیادی در این باره وجود دارد. به طور کلی توصیه می‌شود نوزاد از سینه مادر شیر بخورد. نوزادی که از سینه مادر شیر می‌خورد، تا جای امکان نباید تجربه شیر خوردن با شیشه را داشته باشد. زیرا مکیدن شیر از سینه مادر سخت‌تر از مکیدن شیر از شیشه است. به همین دلیل بیشتر نوزادن بعد از آشنایی با شیشه شیر، تمایل کمتری برای گرفتن سینه مادر دارند. بنابراین غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر تنها در شرایطی جایز است که به هر دلیل نوزاد نمی‌تواند از سینه مادر تغذیه کند.

بایدها و نباید های غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر

وقتی قرار است برخی از دفعات تغذیه نوزاد به کمک شیشه شیر انجام شود، باید کاری کرد که نوزاد با شیشه شیر مانوس شود و با آن آرامش پیدا کند. مادر باید بداند برای وزن گیری نوزاد چه باید کرد و بهترین روش وزن گیری نوزاد خود را کشف کند. گرچه معمولا نوزادانی که از سینه مادر تغذیه می‌شوند، برای گرفتن شیشه شیر ممانعت می‌کنند، اما معمولا بعد از چندین بار تلاش می‌توان به اینگونه نوزادان نیز با شیشه شیر داد. اما به هر حال باید بدانید که موفقیت اولیه در غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر لزوما تضمین محکمی نیست که کودک همیشه شیشه‌شیر را بگیرد.

کیا زودتر از شش ماهگی به بچشون غذا دادن + عوارض شروع زودهنگام تغذیه تکمیلی

اما معمولا این موفقیت ادامه دار است و مادر به مرور زمان میزان شیر مورد نیاز نوزاد را تشخیص می دهد. 

بایدها و نبایدهای غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر

به طور کلی اگر قرار است به هر دلیل به نوزاد خود از شیشه شیر بدهید، باید حداقل یک ماه صبر کنید تا نوزاد با روال تغذیه با سینه مادر و مکیدن سینه مادر آشنا شود. 

پوزیشن صحیح شیردهی به نوزاد به چه شکلی است؟ | آشنایی با روشهای ایمن و آسان

اصول غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر

همین ابتدا حتما باید اشاره کنیم که تفاوت شیر خشک و شیر مادر نباید باعث شود شیر خشک را از کودکی که با شیر مادر کاملا سیر نمی شود، دریغ کنید. 

1. وقتی قرار است غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر را شروع کنید، باید بدانید که نقطه شروع این کار کجاست. نقطه شروع این کار انتخاب یک شیشه شیر مناسب و شبیه به سینه مادر است. حتی اگر بهترین شیشه شیر هم تهیه کنید اما برای غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر حوصله به خرج ندهید، هرگز موفق نخواهید شد. شما باید بدانید که حرکات دهان و زبان نوزاد برای مکیدن شیر از شیشه با مکیدن سینه مادر فرق دارد. همین تفاوت در مکیدن است که نوزاد را سردرگم می‌کند و او را نیازمندِ زمان بیشتر برای آشنایی با شیشه شیر می‌سازد. 

2و برای اینکه نوزاد شیشه گرفتن را یاد بگیرد، بهتر است بعد از شیردهی شبانه به او یک شیشه‌شیر بدهید؛ با این ترفند احتمال اینکه نوزاد راحت‌تر سر شیشه را بگیرد، بیشتر است. برای اینکه نتیجه بهتر و سریع تری بگیرید، ابتدا مقدار کمی از شیر مادر را در شیشه بریزید و به نوزاد بدهید، به این ترتیب نوزاد فقط درک متفاوتی از شکل شیردهی پیدا می‌کند، در حالی که مزه شیر برای او یکسان است. 

3. برای شروع غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر از سر شیشه‌هایی استفاده کنید که جریان آهسته دارند. جریان سریع سر شیشه به نوزاد اجازه بلعیدن نمی‌دهد و باعث می‌شود او عق بزند و از خوردن امتناع کند.

اصول غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر 

4. به عنوان مادر در اولین بار تغذیه نوزاد با شیشه شیر، داوطلب نباشید. زیرا معمولا نوزادان از این بابت تعجب می‌کنند و همین تعجب باعث امتناع آنها از گرفتن شیشه شیر می‌شود. بنابراین از پدر یا کس دیگری بخواهید که غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر را امتحان کند.

5. باید بدانید که حتی اگر در اتاق بغلی باشید و کسی تلاش کند از شیشه به کودکتان شیر بدهد، احتمال اینکه موفق شود، بسیار کم است. زیرا کودک از راه دور هم بوی مادرش را تشخیص می‌دهد و به همین دلیل از گرفتن شیشه امتناع می‌کند. بنابراین بد نیست چند دقیقه‌ای از محیط خانه دور شوید. 

پیشنهاد می کنیم مقاله های خوردن شکلات در بارداری، خوردن لبنیات در بارداری و مصرف ویتامین b6 در بارداری مقاله های مربوطه را مطالعه کنید. 

علت نگرفتن شیشه شیر توسط نوزاد

علت نگرفتن شیشه شیر توسط نوزاد

شیشه نگرفتن نوزاد حتی با انجام ترفندهای بالا و رعایت تمام بایدها و نبایدها‌ی این کار، باز هم محتمل و ممکن است. علت‌های مختلفی برای شیشه نگرفتن نوزاد می‌تواند وجود داشته باشد، اما این علت‌ها از کودکی به کودک دیگری متغیر است و هر کودک ممکن است به یک علت متفاوت از شیشه گرفتن امتناع کند. در ادامه با هم محتمل‌ترین علل نگرفتن شیشه توسط نوزادان را مرور می‌کنیم.

  • عوامل محیطی

وقتی قرار است غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر را آغاز کنید، حتما در محیط و مکان مناسبی این کار را امتحان کنید. یک محیط آرام و بدون حواس پرتی بهترین محیط برای نوزاد است تا تجربه تازه‌ای از شیر خوردن پیدا کند. بد نیست بدانید که وقتی نوزادان در جایی قرار دارند که چیز جذابی برای آنها وجود دارد، اغوا شده و بهتر شیر می‌خورند. مثلا آویز تخت یا برگ درختان برای نوزادان می‌تواند جذابیت زیادی داشته باشد. 

  • پوزیشن شیردهی

در هنگام غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر باید او را در آغوش بگیرید. روی آرنج بگذارید و زاویه مناسبی به بدن او بدهید تا نوزاد برای خروج گاز معده و آروغ زدن راحت باشد. 

  • شیشه شیر مناسب سن نوزاد و شبیه سینه مادر

از شیشه شیری استفاده کنید که با سن نوزاد تناسب داشته باشد و سر شیشه متعادلی هم داشته باشد. معمولا بهترین سر شیشه‌ها آنهایی هستند که به سینه مادر شباهت بیشتری دارند. 

  • شیشه شیر با خروجی مناسب

نحوه خروج شیر از سر شیشه نیز مهم است. میزان خروج شیر از سر شیشه معمولا بر حسب 0 ماه، 3 ماه، 6 ماه، 9 ماه و 12 ماه تغییر می‌کند. اگر نوزاد قبلا شیشه شیر را می‌گرفته و حالا آن را پس می‌زند، احتمال اینکه شیشه شیر با خروجی مناسبخروجی شیر برای او کم شده و او را اذیت می‌کند، زیاد است. 

برای چک کردن خروجی شیشه شیر، وقتی که شیر هم‌دمای محیط است، آن‌ را رو به پایین نگه دارید؛ شیر باید به طور پیوسته از آن خارج شود، اما نباید بریزد. چنانچه مجبور باشید برای خروج شیر شیشه را تکان دهید، به این معنی است که خروجی آن کم است.

  • شیشه شیر با سر شیشه سالم

عادت کنید که همیشه سر شیشه را چک کنید. ممکن است سر شیشه به مرور ترک بخورد یا به علت کهنگی معدوم شده باشد و یا اینکه سوراخ آن کیپ شده باشد. در هر صورت باید سلامت سر شیشه را مدام چک کنید. 

همچنین سر شیشه باید به اندازه کافی سفت شده باشد. سر شیشه شل و سر شیشه سفت در هر دو صورت به کودک اجازه تغذیه نمی‌دهد و او را خسته می‌کند. سر شیشه شل باعث نشت شیر از شیشه می‌شود و سر شیشه بسیار سفت هم باعث می‌شود هوا داخل شیشه نشود و در نتیجه نوزاد نتواند به راحتی شیر را از شیشه خارج کند. بنابراین خیلی زود خسته می‌شود.  

کلام آخر

شیشه شیر با سر شیشه سالم

آنچه در غذا دادن به نوزاد با شیشه شیر مهم است، استفاده از ابزار مناسب و داشتن صبر و حوصله زیاد و توجه کامل به نیازهای کودک است. ممکن است تنها علت نگرفتن شیشه شیر توسط نوزاد، گرسنه نبودن او باشد. بنابراین باید در زمان و مکان مناسب و با ابزار مناسب برای شیر دادن به نوزاد به کمک شیشه شیر اقدام کنید و تنها در شرایطی به سراغ شیشه شیر بروید که به دلایل توجیه پذیر امکان شیردهی با سینه وجود نداشته باشد یا شیردهی با شیشه ضرورت خاصی داشته باشد. در این بین برای بهتر نتیجه گرفتن حتما از اطرافیان نیز کمک بگیرید و همواره کودک خود را ناز و نوازش کنید.