خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست | علت، درمان خانگی و پزشکی

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خارش بیرونی واژن

اگر از خارش بیرونی واژن رنج می‌برید یا به صورت مدام و زود به زود به این عارضه مبتلا می‌شوید، احتمالا اطلاعاتی که در این مطلب از گهواره به دست می‌آورید، می‌تواند برای شما مفید باشد. به یاد داشته باشید که رعایت بهداشت فردی و توجه ویژه به بهداشت ناحیه تناسلی به شدت می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های تناسلی، عفونت‌ها، قارچ‌ها و ... تأثیر داشته باشد. با این حال همواره این احتمال وجود دارد که به رغم رعایت بهداشت، باز هم دچار عفونت تناسلی و عارضه‌هایی نظیر خارش لبه های بیرونی واژن یا سوزش واژن و ... شوید. مهم این است که به موقع برای درمان اقدام کنید و مشکل را قبل از پیچیده شدن حل کنید. اگز به دنبال درمان خانگی خارش بیرونی واژن و دارویی آن هستید با ما همراه باشید.

خارش بیرونی واژن نشانه چیست؟

خارش بیرونی واژن حالتی ناخوشایند و آزاردهنده است که گرچه معمولا خطرناک نیست، اما به شدت سلب آرامش می‌کند و ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند. وقتی مدام دوست دارید ناحیه واژن، لب ها، کلیتوریس و دهانه واژن را خارش دهید، معمولا حاکی از این امر است که دچار عفونت شده‌اید و نیاز به بررسی پزشکی و دریافت درمان دارید. خارش شدید واژن اغلب به دلیل مواد تحریک کننده، عفونت یا یائسگی رخ می‌دهد. همچنین ممکن است در نتیجه برخی اختلالات پوستی یا بیماری‌های مقاربتی (STD) رخ دهد. در موارد نادر، ممکن است خارش واژن به دلیل استرس یا سرطان ایجاد شود. غالبا خارش واژن عارضه مهم و خطرناکی نیست؛ مگر اینکه خیلی شدید باشد یا پای یک بیماری زمینه‌ای در میان باشد. پزشک می تواند از طریق معاینه و آزمایش علت خارش واژن را تشخیص دهد و درمان‌های مناسب برای این علامت ناراحت کننده را تجویز کند.

علت خارش لبه های بیرونی واژن چیست؟

علت خارش واژن چیست؟

علت خارش بیرون واژن، متعدد است؛ بدیهی است که ابتدا باید دلیل خارش واژن به درستی تشخیص داده شود و بر اساس آن درمان صحیح نیز اجرا شود. 

  • تحریک کننده‌ها

محرک‌های شیمیایی، مانند آنهایی که در محصولات روزمره یافت می‌شوند و در تماس با واژن و فرج قرار می‌گیرند، می‌توانند باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک به نام درماتیت تماسی شوند. در این شرایط واژن دچار خارش، قرمزی و درد می‌شود. محصولاتی که اغلب حاوی چنین محرک‌هایی هستند عبارتند از:

  1. صابون، ژل دوش و وان پر از کف (حباب)
  2. اسپری‌های زنانه
  3. دوش‌ها (در مورد استفاده از دوش واژینال در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید)
  4. داروهای ضد بارداری موضعی، مانند اسپرم کش‌ها
  5. کرم‌ها، لوسیون‌ها و پمادها
  6. مواد شوینده
  7. نرم کننده‌های پارچه
  8. دستمال توالت معطر
  9. پدها و آسترهای معطر
  10. لباس تنگ
  • شرایط پوستی

برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می‌توانند باعث قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی شوند. اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می‌شود، ضایعاتی است که عمدتا در افراد مبتلا به آسم یا آلرژی ایجاد می‌شود و به شکل بثورات قرمز رنگ و خارش دار و با بافت پوسته پوسته است. پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های پوسته پوسته، خارش دار و قرمزرنگ در امتداد پوست سر و مفاصل می‌شود. گاهی اوقات، این علائم می‌تواند در واژن نیز رخ دهد.

  • عفونت قارچی

عفونت قارچی

مخمر یک قارچ طبیعی است که به طور معمول در واژن وجود دارد و معمولا مشکلی ایجاد نمی کند. اما زمانی که رشد آن کنترل نشده باشد، می‌تواند یک عفونت ناراحت کننده یا همان عفونت مخمری واژن را ایجاد کند. رشد بیش از حد مخمر در واژن می‌تواند منجر به علائم ناراحت کننده شود، از جمله خارش، سوزش و ترشحات غلیظ و سفید رنگ که ممکن است بوی بد داشته باشد. اگر اخیرا آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اید، ممکن است عفونت مخمری واژن ناشی از همین امر باشد، زیرا آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های خوب را همراه با باکتری‌های بد از بین ببرند (باکتری خوب چیزی است که مخمر را کنترل می کند). بارداری، استرس، دیابت کنترل نشده و عدم تعادل هورمونی قبل از پریود نیز می‌تواند باعث عفونت قارچی شود. در مورد خارش واژن در بارداری  و انواع ترشحات واژن در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

  • واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی (BV) یکی دیگر از دلایل بالقوه خارش واژن است. مانند عفونت مخمری واژن، BV در نتیجه عدم تعادل بین باکتری‌های خوب و بد طبیعی در واژن ایجاد می‌شود. این وضعیت همیشه علائمی ایجاد نمی‌کند و با نشانه همراه نیست. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، معمولا خارش واژن و ترشح غیر طبیعی با بوی ماهی ایجاد می‌کنند. ترشحات ممکن است رقیق و خاکستری یا سفید مات باشد. حتی می‌تواند کف آلود باشد. در مورد ابتلا به واژینوز باکتریال در دوران بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

*عکس ترشحات در بارداری و معرفی انواع ترشح طبیعی و غیرطبیعی در این مقاله

  • بیماری‌های مقاربتی

چند بیماری مقاربتی وجود دارد که می تواند باعث خارش واژن شود، از جمله:

  1. کلامیدیا
  2. زگیل ناحیه تناسلی
  3. سوزاک
  4. تبخال ناحیه تناسلی
  5. تریکومونیازیس

این بیماری‌های مقاربتی همچنین می‌توانند علائم دیگری از جمله ترشحات غیرمعمول واژن، ادرار دردناک و زخم‌های تناسلی ایجاد کنند.

  • شپش ناحیه تناسلی

اگرچه شپش ناحیه تناسلی به طور انحصاری از راه جنسی منتقل نمی‌شود، با این حال یکی از بیماری‌های منتقله از راه جنسی است که می‌تواند منجر به خارش بیرونی واژن شود.  به جز اینکه شپش‌های ناحیه تناسلی معمولا در رابطه جنسی منتقل می‌شوند، ممکن است از طریق رختخواب و حوله نیز منتقل شوند. آنها باعث خارش ناحیه تناسلی می‌شوند. معمولا شروع خارشی که علت آن شپش ناحیه تناسلی است، پنج روز پس از آلودگی است و در شب تشدید می‌شود. همچنین مشاهده نقاط آبی کم رنگ در نزدیکی محل گزش شده و تب هم محتمل است.

  • یائسگی

کاهش استروژن که در دوران پیش از یائسگی و یائسگی اتفاق می‌افتد، خطر خارش واژن را افزایش می‌دهد. زیرا استروژن کم باعث می‌شود بافت‌های فرج و واژن نازک‌تر، خشک‌تر و انعطاف‌پذیرتر شوند. خشکی واژن می‌تواند منجر به خارش و سوزش شود. همچنین ممکن است رابطه جنسی دردناک باشد و بعد از رابطه جنسی خونریزی ایجاد شود.

  • فشار روحی و روانی

استرس جسمی و روحی می‌تواند باعث خارش و سوزش واژن شود. ممکن است خارش بیرونی واژن زمانی اتفاق بیفتد که استرس سیستم ایمنی را تضعیف کرده است و فرد مستعد ابتلا به عفونت‌هایی شده است که باعث خارش می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که افزایش هورمون استرس (کورتیزول)، بر سلامت واژن و افزایش خطر عفونت واژن تاثیر می‌گذارد.

  • سرطان ناحیه تناسلی

اگرچه خارش واژن و سرطان بعید و نادر است، اما به هر حال غیرممکن نیست. خارش واژن ممکن است یکی از علائم سرطان ناحیه تناسلی باشد. البته خارش واژن ناشی از سرطان ناحیه تناسلی بسیار نادر است و معمولا خارش واژن ناشی از چیز دیگری است. سرطان ناحیه تناسلی می‌تواند باعث خارش واژن شود؛ خارشی که از بین نمی‌رود یا بهتر نمی‌شود. همچنین می‌تواند باعث تغییرات پوستی در نواحی فرج شود، مانند تغییر رنگ یا ضخیم شدن پوست. خونریزی یا ترشحات غیرمرتبط با پریود و توده‌ها از دیگر علائم احتمالی هستند. در برخی افراد، سرطان فرج هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. بدیهی است که معاینات سالانه زنان می‌تواند شانس تشخیص زودهنگام و نتیجه بهتر را بهبود بخشد.

درمان خارش بیرونی واژن چیست؟

بدیهی است که برای درمان خارش بیرونی واژن حتما لازم است علت این عارضه تشخیص داده شود و مطابق آن درمان لازم اجرا شود. بنابراین شما نمی‌توانید از هر پمادی برای رفع خارش بیرونی واژن استفاده کنید یا حتی به سراغ درمان خانگی سوزش قسمت بیرونی واژن بروید. 

به طور کلی و همیشه برای درمان خارش دستگاه تناسلی زنان و مردان، این پزشک است که تشخیص می‌دهد از چه دارویی، با چه دوزی و در چه مدت زمانی استفاده کند. حتی اگر در سایت‌های مختلف عکس پماد خارش واژن را یافته‌اید، برای تهیه آن اقدامی نکنید و فقط از پزشک کمک بگیرید. اگرچه ترکیباتی نظیر گلاب برای خارش واژن نمی‌تواند خیلی مضر باشد، اما معمولاً تاثیر چندانی هم ندارد. بنابراین با نظر پزشک از درمانی که او صلاح می‌داند استفاده کنید. 

درمان دارویی برای خارش واژن

هنگامی که متخصص مراقبت‌های بهداشتی شما علت اصلی خارش واژن را پیدا کرد، گزینه‌های درمان خارش لبه های بیرونی واژن را توصیه می‌کند. دوره خاص درمان مورد نیاز بستگی به شرایط خاصی دارد که باعث ایجاد مشکل شده است.

عفونت‌های قارچی واژن

عفونت‌های قارچی واژن با داروهای ضدقارچ درمان می‌شوند. داروهای ضدقارچ به اشکال مختلف از جمله کرم، پماد یا قرص وجود دارند. آنها با نسخه یا بدون نسخه (OTC) در دسترس هستند.

BV

BV معمولا با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. آنتی بیوتیک ممکن است قرص باشد یا کرم‌‌های داخل واژنی. حتما لازم است کل دوره آنتی بیوتیک کامل شود.

بیماری‌های مقاربتی

بسته به STI، بیماری‌های مقاربتی را می‌توان با آنتی بیوتیک‌ها، ضد ویروس‌ها یا ضد انگل‌ها درمان کرد. همراه با مصرف داروهای تجویز شده، پزشک ممکن است توصیه کند تا زمانی که عفونت از بین برود، از رابطه جنسی خودداری کنید.

یائسگی

خارش ناشی از یائسگی را می‌توان با کرم استروژن، قرص یا حلقه واژن درمان کرد.

نکاتی در مورد درمان خارش واژن

  • گاهی خارش و سوزش واژن خود به خود برطرف می‌شود. در عین حال، می توانید از کرم‌ها یا لوسیون‌های استروئیدی برای کاهش التهاب و کاهش ناراحتی استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع، از کرم‌های استروئیدی دقیقا طبق دستور استفاده کنید و در صورت تشدید علائم، استفاده از آن را قطع کنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

این توصیه‌ها را برای بهتر شدن شرایط رعایت کنید

  • برای شستن ناحیه تناسلی خود از آب گرم و یک پاک کننده ملایم استفاده کنید.
  • از صابون‌های معطر، لوسیون‌ها و صابون‌های کف‌ساز وان حمام خودداری کنید.
  • از اسپری‌ها و دوش واژینال استفاده نکنید.
  • بلافاصله بعد از شنا یا ورزش لباس خیس یا مرطوب را عوض کنید.
  • لباس زیر نخی بپوشید و لباس زیر خود را هر روز عوض کنید.
  • هنگام رابطه جنسی از روش‌های پیشگیری (کاندوم) استفاده کنید.
  • همیشه خودتان را از جلو به عقب پاک کنید تا باکتری‌های مدفوع از فرج و واژن دور شوند.

کلام آخر

بهترین توصیه این است که برای درمان خارش بیرونی واژن از همان ابتدا به پزشک مراجعه کنید. استفاده از پماد تريامسينولون ان ان، پماد كلوتريمازول و سایر پمادها بدون مشورت پزشک توصیه نمی‌شود. ابتدا لازم است علت سوزش رحم، واژن و به طور کلی ناحیه تناسلی مشخص شود و مطابق آن درمان سوزش و خارش انتخاب و اجرا شود. به یاد داشته باشید که عدم رعایت بهداشت در دوران قاعدگی می‌تواند منجر به این عارضه شود. در هر صورت مهم است که در هر شرایطی بهداشت ناحیه تناسلی خود را رعایت کنید و این ناحیه را همیشه تمیز نگه دارید.