هزینه سزارین دوم با اول فرق دارد؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هزینه سزارین دوم

اینکه هزینه سزارین دوم با سزارین اول فرق دارد یا خیر، سوال بسیاری از مادران است که با سابقه سزارین قبلی، مجددا باردار هستند. 

گفته می‌شود اگر از سزارین اول کمتر از 8 سال گذشته باشد، هزینه سزارین دوم کمتر است و اگر بیشتر از این مدت گذشته باشد، هزینه سزارین به طور کامل دریافت می‌شود؛ اما...

هزینه سزارین در بیمارستان دولتی

به جز فراوانی سوال هزینه زایمان بدون درد، هزینه زایمان سزارین اول و دوم هم مکررا پرسیده می شود؛ هزینه زایمان سزارین در بیمارستان دولتی سال ۹۹ با هزینه سزارین در بیمارستان دولتی سال ۱۴۰۰ حتما تفاوت‌هایی دارد. با توجه به افزایش نرخ همه چیز در کشور، نرخ زایمان در بیمارستان هم افزایش داشته است. اساسا شما نمی‌توانید در بیمارستان‌های دولتی به صورت اختیاری سزارین داشته باشید. مگر اینکه برای زایمان سزارین خود دلیل موجه پزشکی داشته باشید. 

در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌ها روش وی‌بک را اجرا می‌کنند. به این معنی که اگر مدت زمان لازم، حدود 4 سال، از سزارین اول گذشته باشد، اجازه سزارین دوم صادر نمی‌شود و مادر باید به زایمان طبیعی رجوع داشته باشد؛ یا حداقل برای زایمان طبیعی تلاش خود را کند و اگر به هر دلیل امکان زایمان به روش طبیعی فراهم نشد، سزارین انجام می‌شود. هزینه آن هم طبق تعرفه بیمارستان‌های دولتی در هر سال محاسبه و دریافت می‌شود. قاعدتا هزینه زایمان به هر روش در بیمارستان‌های دولتی زیاد نیست و جایی برای نگرانی وجود ندارد. 

اینکه چه کسانی سزارین می کنند و برای سزارین خود چه توجیه و دلیل پزشکی دارد، در هزینه نهایی سزارین در بیمارستان های دولتی می تواند تاثیر داشته باشد. اگر قبلا سزارین داشته اید و اکنون به هر دلیل به زایمان طبیعی فکر می کنید، حتما در مورد زایمان طبیعی پس از سزارین به اندازه کافی تحقیق کنید و در صورتی که از عهده آن بر می آیید، طبیعی زایمان کنید. 

هزینه سزارین در بیمارستان خصوصی

هزینه سزارین در بیمارستان خصوصی

گرچه بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی هم زایمان طبیعی را ترویج می‌کنند، اما به هر حال زایمان سزارین، آن هم سزارین اختیاری، در بیمارستان‌های خصوصی ساده‌تر است. بدیهی است که هزینه سزارین در سال ۹۹ با هزینه سزارین در سال 1400 متفاوت است و قطعا با افزایش همراه است. برای مثال اگر در یک بیمارستان خصوصی در سال 99 با هشت میلیون تومان سزارین انجام می‌شد، این مبلغ در سال 1400 افزایش حداقل 2 میلیون تومانی داشته است. 

البته توجه داشته باشید که هزینه سزارین در بیمارستان خصوصی تنها محدود به بیمارستان نیست، بلکه پزشک هم در تعیین هزینه‌ها تاثیر دارد. مثلا حق‌الزحمه پزشکان فوق تخصص از پزشکان متخصص بیشتر است. به همین جهت ممکن است دو نفر در یک بیمارستان خصوصی با دو پزشک متفاوت، هزینه‌های متفاوتی برای سزارین خود پرداخت کنند. 

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که گاهی لازم است در حین عمل سزارین، عمل دیگری نیز برای مادر انجام شود. بدیهی است که هزینه این دو به صورت مجزا محاسبه و دریافت می‌شود. 

اگر بیمه تکمیلی داشته باشید، مبلغ قابل توجهی از این هزینه‌ها را می‌توانید از بیمه تکمیلی بگیرید. حدود یک میلیون و صد هزار تومان هم بیمه تامین اجتماعی با تایید مدارک بیمارستان تا حدود 6 ماه بعد از زایمان تقبل می‌کند. الباقی هزینه‌ها را هم باید به صورت شخصی پرداخت کنید. 

بدیهی است که هزینه سزارین در سال ۹۹ بدون بیمه به این معنی است که بیمار باید تمام هزینه را از جیب پرداخت کند. بسته به بیمارستان محل زایمان این هزینه از حدود 5 میلیون تومان آغاز می‌شود و تا 12 میلیون تومان هم ادامه دارد. 

نکته‌هایی در مورد قیمت عمل سزارین

بسته به اینکه در چه شهری و در چه بیمارستانی قرار است زایمان کنید، هزینه‌ها کم و زیاد می‌شوند. زیرا بیمارستان‌ها نیز دارای درجه کیفیت هستند؛ هرچه درجه کیفیت یک بیمارستان بیشتر باشد، هزینه دریافت خدمات مختلف، از جمله زایمان، از آن بیمارستان هزینه‌بر تر است.  

اتاق خصوصی برای زایمان سزارین

مثلا هزینه زایمان سزارین در تهران با هزینه سزارین در کرج، مشهد و ... متفاوت است. یا تعرفه زایمان در بیمارستان اقبال در سال ۹۹ با بيمارستان تخت جمشيد کرج یا بيمارستان کسری کرج یا بيمارستان تهرانپارس یا  بیمارستان سوم شعبان فرق دارد. همچنین نحوه کشیدن بخیه سزارین هم بسته به نوع بخیه می تواند متفاوت باشد. 

کلام آخر

اینکه هزینه سزارین دوم در فاصله کمتر از 8 سال از بارداری اول، کمتر می‌شود، خیلی دقیق و قابل استناد نیست. به هر حال بارداری با خرج و مخارجی همراه است که هزینه زایمان یکی از آنهاست. بارداری دوقلو، شکل بیهوشی عمل زایمان (جنرال یا اپیدورال)، تعداد روزهای بستری، تعداد عمل‌هایی که روی شکم مادر انجام می‌شود، اتاق خصوصی، استفاده از INCU برای نوزاد، هزینه اقامت همراه، ویزیت پزشک نوزاد، ویزیت پزشک زنان و بسیاری فاکتورهای دیگر در تعیین نرخ زایمان (سزارین و طبیعی) تاثیر دارند. اگر با محدودیت مالی در این زمینه روبه‌رو هستید یا بیمه تکمیلی ندارید، بهتر است از ابتدای بارداری تحت نظر پزشکی باشید که در بیمارستان‌های دولتی خدمات ارائه می‌دهد. به این ترتیب در اواخر بارداری برای تعیین محل زایمان خود دچار بلاتکلیفی و استرس نمی‌شوید و مجبور نیستید که پزشک خود را بعد از 9 ماه تغییر دهید یا اینکه خود را به دست هر پزشکی برای زایمان بسپارید.