هر آنچه از مراقبت پوست نمی دانید

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هر آنچه از مراقبت پوست نمی دانید

پوستی زیبا و شاداب تاثیر بسیار زیادی روی سلامت و زیبایی خانم ها دارد چون پوست بزرگ ترین عضو بدن است. به همین دلیل خانم ها در سنین مختلف به استفاده از روتین های پوستی برای مراقبت از پوست روی میآورند. اما لازم است بدانید که شروع روتین پوستی سن مشخصی ندارد و در هر دورهای شامل بلوغ، نوجوانی، جوانی و غیره باید روتینی مناسب و اصولی داشت. خانمها و آقایان شاغل تصور میکنند که وقت زیادی برای انجام روتین های پوستی و مراقبت از پوست خود ندارند، اما اگر بدانند صرف چند دقیقه وقت در روز چه تاثیری در سلامت بدن و زیبایی آنها دارد، سریعتر برای خرید بهترین محصولات اقدام میکنند.

چرا مراقبت از پوست مهم است؟

دلایل زیادی وجود دارد که نشان میدهند مراقبت از پوست به عنوان سد دفاعی بدن اهمیت بسیار بالایی دارد. همانطور که اشاره شد، پوست بزرگترین عضو بدن است و درگیر شدن آن به برخی از بیماریها و مشکلات تاثیر زیادی روی سلامتی کلی بدن و اعتمادبه نفس افراد دارد. از مهمترین دلایل استفاده از محصولات مراقبت پوست در دورههای مختلف سنی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سلامتی سد دفاعی بدن و جلوگیری برخی از بیماری ها مانند سرطان پوست
  • زیبایی و افزایش اعتماد به نفس
  • کند کردن روند پیری پوست و جلوگیری از پیری زودرس پوست

پوست بدن شما از کدام نوع است؟

به صورت کلی 4 نوع پوست تعریف شده که هر کدام مشخصات خاصی داشته و در نتیجه نیاز به روش ها و محصولات مراقبت از پوست مختص خود دارند.

  • پوست نرمال: بهترین نوع پوست است و از لحاظ میزان تولید سبوم کاملا متعادل بوده بنابراین نه خشک است و نه چرب.
  • پوست خشک یا کم آب: این نوع پوست سبوم کمتری تولید می‌کند و در نتیجۀ کمبود سبوم، پوست خشک فاقد لیپیدهایی است که برای حفظ رطوبت و ایجاد یک سپر محافظ در برابر تاثیرات خارجی نیاز هستند.
  • پوست چرب: این نوع پوست سبوم بیشتری تولید کرده و در نتیجۀ افزایش تولید سبوم، پوست چرب مستعد آکنه است.
  • پوست مختلط: این نوع پوست همان طور که از نامش پیداست ترکیبی از دو نوع پوست چرب و خشک است. به این صورت که پوست صورت در ناحیه T، چرب و در دیگر مناطق خشک است.

بهترین محصولات مراقبت از پوست کدامند؟

محصولات محافظت از پوست بسیاری وجود دارند که در ایران یا خارج از کشور متناسب با انواع پوست، مشکلات پوستی و نیازهای نیازهای افراد تولید شدهاند. برخی از این محصولات ممکن است برای افراد مستعد، واکنشهای آلرژیک ایجاد کنند بنابراین قبل از مصرف محصولات جدید باید با پزشک یا مشاور پوست مشورت کنید. در زیر به برخی از این محصولات اشاره میکنیم.

پاک کننده صورت (شوینده و تونر)

اکثر متخصصان پوست معتقدند که باید 2 بار در روز پوست صورت را تمیز کرد تا باکتریها و آلودگیها از روی آن پاک شوند. انواع مختلفی از پاک کننده ها وجود دارد که برای انواع خاصی از پوست انتخاب ایدهآلتری هستند.

لایه بردار یا اسکراب بدن

اسکراب یا لایه بردار بخش مهمی از هر روتین مراقبت از پوست است. اما نوع لایه بردار، اندازۀ دانههای سخت داخل ترکیب آن و همین طور تعداد دفعات لایه برداری پوست برای هر فرد متفاوت با دیگری است. پوست های خشک و حساس باید تعداد دفعات کمتری در مقایسه با پوست چرب لایه برداری کرده و از طرفی از محصولات با ترکیبات ملایم تر استفاده کنند.

برای لایه برداری پوست بدن می توانید از اسکراب های فیزیکی یا شیمیایی استفاده کنید. هر کدام از آنها خواصی برای پوست خواهند داشت که موجب شادابی و طراوت و به جریان افتادن خون زیر پوست میشوند. اسکراب مهمترین محصول برای از بین بردن سلولهای مرده است که باعث نفس کشیدن پوست شما میشود.

سرم های پوست صورت

سرم های پوست به دلیل بافت سبک و مولکول های ریزی که دارند، به راحتی به لایه های زیرین نفوذ کرده و مواد مغذی را به پوست شما می رسانند. سرم ها درواقع با نفوذ به این لایه ها باعث آبرسانی پوست شده و از خشکی و پیری زودرس آن جلوگیری میکنند. سرم ضدمنافذ باز پوست، سرم ضدچروک، سرم ضدجوش، سرم آبرسان، سرم ضدپیری و بسیاری از محصولات دیگر در این دسته می توانند شادابی و سلامت را به پوست شما برگردانند.

 مرطوب کننده و آبرسان

مرطوب کننده ها و آبرسان ها برای جوان سازی پوست ضروری هستند. زمانی که بدن آب کافی دریافت نکند، بخشی از اثرات کم آبی را در خشکی پوست نشان خواهد داد که یکی از اولین نشانههای آن، چروک و پیری زودرس پوست خواهد بود. آبرسان ها یکی از انواع محصولات مراقبت از پوست هستند که نقشی موثر در آب رسانی به پوست داشته و از دهیدراته شدن آن جلوگیری میکنند.

یکی از محصولات مراقبتی که برای پوست بدن از آن استفاده میشود، لوسیون ها و روغن های پوست هستند. این لوسیون ها ترکیبات مختلفی دارند که به آبرسانی، لطافت و جلوگیری از خشکی و خارش بدن کمک خواهند کرد.

کرم ضدچروک

کرم ضدچروک

افزایش سن و آثار آن اجتناب ناپذیر هستند. یکی از نشانه های اولیه افزایش سن، چینوچروک صورت است. اما لازم است بدانید این چینوچروک ها بنا به دلایل دیگری مانند عدم استفاده از محصول مراقبتی پوست مناسب و سبک زندگی نیز ایجاد میشوند. کرم ضدچروک روند ایجاد چروک ها را کندتر کرده و چروک های سطحی را از بین می برد.

*روشهای جلوگیری از ترک شکم در بارداری +دلایل و روشهای درمان

ماسک صورت

ماسک صورت را باید مطابق با نوع پوست و مشکلات پوستی انتخاب کنید. انتخاب و استفاده از ماسک نامناسب نه تنها کمکی به رفع مشکلات پوستی نمیکند بلکه میتواند آسیب زننده نیز باشد. ماسک ها معمولا به چند شکل زیر قابل تهیه هستند.

  • ماسک ورقه ای
  • ماسک پودری
  • ماسک آماده

کرم ضدآفتاب

یکی از مهم ترین محصولات مراقبت از پوست صورت و بدن، کرم های ضدآفتاب است. این محصول به دلیل جلوگیری از برخورد اشعه ماوراءبنفش با پوست، به جلوگیری از ابتلا به لک های پوستی، چینوچروک و حتی سرطان پوست نیز کمک میکند.

کرم های ضد آفتاب بر اساس نوع پوست، مواد تشکیل دهنده، رنگی و بی رنگ بودن و میزان SPF دستهبندی میشوند. بهترین میزان SPF برای شدت آفتاب کشور ما بین 30 تا 50 است. بنابراین بهتر است ضدآفتابی را انتخاب کنید که مناسب نوع پوست شما بوده و SPF آن در این محدوده قرار دارد.

راهنمای روتین پوستی در 7 مرحله

روتین پوستی مراحل مشخصی دارد که باید به ترتیب انجام شوند.

1- پاک کننده یا شوینده صورت

2- تونر

3- ماسک یا لایه بردار

4- سرم پوست

5- مرطوب کننده

6- کرم دور چشم

7- پرایمر برای آرایش، ضدآفتاب و سپس آرایش صورت

مراقبت از پوست، شادابی پوست و اعتماد به نفس بیشتر

اگر میخواهید بهترین محصولات مراقبت از پوست را خریداری کنید باید مجموعهای از بهترین برندها پیش روی شما باشد تا از میان آنها محصولی که برای شرایط پوستی، نوع پوست، نیاز و بودجه شما مناسبتر است را انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مدیسه در بخش محصولات مراقبت و بهداشت پوست خود مجموعهای از بهترین محصولات را عرضه کرده در نتیجه حق انتخاب بالایی دارید.

 

مراقبت از پوست، روتین پوستی، ضد آفتاب، محصولات مراقبت از پوست