زمان طلایی: بهترین زمان انجام آن هفته ۱۱ تا ۱۳ است. انجام خارج از این بازه زمانی ممکن است دقت نتایج را کاهش دهد.
سونوگرافی NT: حتماً باید همزمان یا نزدیک به انجام آزمایش خون، سونوگرافی NT انجام شود. بدون سونوگرافی، نتیجه آزمایش دابل مارکر ارزش تشخیصی ندارد.
دابل مارکر» (Double Marker) که در میان پزشکان با نام اختصاری Screening Test نیز شناخته میشود، یک آزمایش خون ساده و بسیار مهم است که معمولاً در سه ماهه اول بارداری (بین هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری) انجام میشود.
هدف اصلی از انجام این آزمایش، بررسی احتمال وجود برخی ناهنجاریهای کروموزومی در جنین است.
در ادامه جزئیات آن را به زبان ساده بررسی میکنیم:
۱. هدف از آزمایش دابل مارکر چیست؟
این آزمایش به دنبال سنجش سطح دو ماده پروتئینی خاص در خون مادر است که توسط جفت و جنین تولید میشوند:-A: پروتئین A مرتبط با بارداری.
free β-hCG: هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (بخش آزاد).
با ترکیب نتایج این دو هورمون با سن مادر و اطلاعات حاصل از سونوگرافی NT (که ضخامت پشت گردن جنین را اندازهگیری میکند)، پزشک میتواند احتمال ابتلای جنین به اختلالات زیر را محاسبه کند:سندرم داون (تریزومی ۲۱)
سندرم ادوارد (تریزومی ۱۸)
سندرم پاتو (تریزومی ۱۳)
۲. آیا این آزمایش تشخیصی است؟
خیر، بسیار مهم است که بدانید دابل مارکر یک آزمایش «غربالگری» است، نه «تشخیصی».
غربالگری: یعنی فقط احتمال خطر را تعیین میکند. نتیجه ممکن است «کمخطر» یا «پرخطر» باشد.
نتیجه پرخطر: به این معنا نیست که جنین قطعاً مشکلی دارد؛ بلکه نشان میدهد احتمال آن کمی بیشتر از حد معمول است و نیاز به بررسیهای دقیقتر (مانند آزمایشهای تکمیلی مثل NIPT یا در موارد خاص، آمنیوسنتز) وجود دارد.چرا این آزمایش انجام میشود؟
تشخیص زودهنگام: چون در سه ماهه اول انجام میشود، در صورت وجود مشکل، فرصت کافی برای بررسیهای بیشتر و تصمیمگیریهای پزشکی فراهم است.
آرامش خاطر: در اکثر موارد، نتیجه غربالگری اطمینانبخش است و استرس والدین را کاهش میدهد
غربالگری اوله عزیزم، حضوری برو دانش جوابشو کامل بت بدن، این عدد فقط مربوط به ریسک سندروم داونه
روزانه پیام مشاور، متناسب با سن کودکتون دریافت کنین.
سوالاتتون رو از مامانای با تجربه بپرسین.
با بازیهایی که به رشد هوش و خلاقیت فرزندتون کمک میکنه آشنا بشین.