آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا CVS

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا CVS

آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا CVS یک نوع از تست‌های تشخیصی در بارداری است که طی بارداری انجام می‌شود. این آزمایش به تشخیص مشکلات مادرزادی جنین، اختلالات ژنتیکی وی و دیگر عوارض و مشکلات طی بارداری می‌پردازد. در خلال انجام تست، نمونه کوچکی از سلول‌های جفتی با نام پرزهای جفتی، تهیه می‌شود. در این‌جا سوال پیش می‌اید که پرز‌های کوریونی چیست. در واقع پرزهای جفتی به قسمت ظریفی از جفت جنین گفته می‌شود که از سلول تخم تشکیل شده‌اند. در نتیجه از نظر ژنتیکی کاملا مشابه ژن‌های جنین هستند. 

در صورت وجود عوامل مستعد کننده بیماری‌های جنین در بارداری، انجام آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی طی روند حاملگی توصیه می‌گردد.

لزوم انجام آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی

عوامل اصلی مؤثر و شرایطی که بر آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا CVS تأثیرگذار هستند، عبارتند از:

  • انجام تست پیش از هفته ۷ بارداری یا پس از هفته ۱۳ حاملگی
  • پوزیشن جنین و جفت
  • حجم مایع آمنیوتیک
  • آناتومی بدن مادر
  • عفونت واژینال یا رحم
  • نمونه‌برداری به صورت نادرست

چه کسانی باید آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرزهای جفتی را انجام دهند؟!

زمانی که احتمال بروز اختلالات کروموزومی و بیماری‌های ژنتیکی در جنین بالا است، انجام تست نمونه‌برداری از پرزهای جفتی به شما توصیه می‌شود. عوامل مستعد کننده بروز مشکلات ژنتیکی در جنین سبب می‌شوند تا انجام نمونه‌گیری از پرزهای جفتی ضرورت یابد. این عوامل عبارتند از:

  • بارداری در سن بالاتر از ۳۵ سال (ریسک اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون افزایش می‌یابد)
  • سابقه تولد فرزند با اختلالات ژنتیکی و نواقص مادرزادی
  • سابقه بیماری‌های ژنتیکی در خانواده پدر و مادر جنین
  • نتیجه غیرطبیعی آزمایشات ژنتیکی یا غربالگری‌های بارداری(غربالگری مرحله اول بارداری و غربالگری مرحله دوم بارداری)

در این شرایط انجام آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی به شما توصیه خواهد شد.

پیش از انجام آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرزهای جفتی چه باید کرد؟

پیش از انجام آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا CVS لازم است تا تمامی فواید و عوارض تست را در نظر بگیرید. پیش از انجام تست، سونوگرافی جهت تخمین سن جنین و بررسی موقعیت جفت لازم است. پس از سونوگرافی در حوالی هفته ۱۰ تا ۱۲ بارداری، می‌توان نمونه‌برداری از پرزهای جفتی را انجام داد.

معمولا پیش از انجام تست لزومی برای رعایت رژیم غذایی مخصوص یا فعالیت خاصی نیست. اما اگر به داروی خاصی مانند داروی بیهوشی حساسیت دارید لطفاً با پزشک خود در میان بگذارید. ضمنا در مورد تمامی داروهای شیمیایی و گیاهی که به صورت روتین مصرف می‌نمایید، پزشک خود را مطلع سازید. 

اگر گروه خونی شما از نوع منفی باشد یا دچار مشکلات انعقادی خون باشید لازم است تا پزشک شما از این موضوع مطلع باشد. زیرا در طی پروسه آزمایش، لازم است تا داروهای لازم برای حفظ سلامت شما و جنین مصرف شود. ضمنا هرگونه سابقه بیماری‌های خاص نیز باید مطرح شود. 

انواع روش‌های انجام آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی

دو روش جهت انجام آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی وجود دارد. در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم. 

  1. نمونه‌برداری از طریق واژن؛ جهت نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی از طریق واژن، از اسپکلوم استفاده می‌شود. همان وسیله‌ای که حین انجام تست پاپ تصویر داخل واژن قرار می‌گیرد. سپس یک لوله بسیار باریک پلاستیکی وارد واژن و پس از آن وارد سرویکس یا همان دهانه رحم می‌شود. سپس ضمن اینکه توسط سونوگرافی شکمی مسیر لوله بررسی می‌شود، لوله را به سمت جفت هدایت می‌کنند و نمونه کوچکی از پرز‌های جفتی برداشته می‌شود.
  2. نمونه‌برداری از طریق شکم؛ در این روش مانند آمنیوسنتز، سوزن مخصوص نمونه‌برداری از روی شکم وارد رحم می‌شود. ضمن ورود سوزن مسیر آن توسط سونوگرافی بررسی می‌شود تا از آسیب احتمالی جلوگیری شود. تفاوت CVS با آمنیوسنتز در نمونه مورد نظر است. در آمنیوسنتز، مایع آمنیوتیک نمونه‌برداری می‌شود اما در آزمایش CVS، پرزهای جفتی جهت تست نمونه‌گیری می‌شوند.

نمونه پرزهای جفتی به آزمایشگاه ارسال می‌شود. در آن‌جا سلول‌ها در مایع مخصوص کشت داده و پس از مدتی بررسی می‌شوند. نتایج کشت حدود دو هفته بعد از نمونه‌برداری آماده می‌شود. در ارتباط با هزینه آزمایش CVS، آزمایشگاه مورد نظر و پزشک نمونه‌برداری تصمیم‌گیرنده هستند. پیش از انجام هر تستی، لطفا از مرکز مورد نظر در ارتباط با هزینه آزمایشات پرس و جو بفرمایید. 

*در این مقاله بخوانید چند درصد جواب آمنیوسنتز مثبت است 

روش‌های آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی

آیا آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی دردناک است؟

بله، پروسه انجام تست می‌تواند دردناک باشد، اما مدت زمان انجام آزمایش به قدری کوتاه است که برای شما مشکلی ایجاد نخواهد شد. کل پروسه آزمایش حدودا نیم ساعت به طول می‌انجامد. نمونه‌برداری نیز تنها چند دقیقه را به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه در مجموع درد غیرقابل تحملی برای شما ایجاد نخواهد شد.

ضمنا اگر توانایی تحمل درد را نداشته باشید می‌توانید با مشورت با پزشک از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی طی انجام فرمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی استفاده نمایید.

فواید آزمایش تشخیصی cvs

نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی در اوایل بارداری انجام می‌شود. مدت زمان جواب آزمایش CVS حدود ۱۰ روز پس از نمونه‌برداری از ورزش‌های جفتی به طول می‌انجامد. نتیجه آزمایش به مادر این امکان را می‌دهد تا بهترین تصمیم را در اوایل بارداری در ارتباط با سقط جنین بگیرد. اگر نتیجه تست مناسب نباشد و تصمیم بر سقط جنین گرفته شود مشکلی برای مادر پیش نخواهد آمد.

عوارض آزمایش تشخیصی cvs

نمونه‌برداری از پرزهای جفتی نسبت به آمنیوسنتز در بارداری ریسک سقط جنین را بیشتر افزایش می‌دهد. زیرا این تست در اوایل بارداری انجام‌پذیر است. ضمنا احتمال بروز عفونت و زایمان زودرس نیز وجود دارد. در موارد بسیار نادر، احتمال آسیب به انگشتان دست و پای جنین وجود دارد، به ویژه اگر نمونه‌گیری قبل از هفته ۹ بارداری انجام شود. این عارضه به تجربه و دقت پزشک یا نحوه انجام تست وابسته نیست. با توجه به تمامی عوارض ذکر شده برای این تست، بهترین زمان انجام آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی حوالی هفته ۱۰ بارداری می‌باشد.

مراقبت‌های پس از انجام آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی

بلافاصله پس از انجام تست لازم است که شما استراحت نمایید. استراحت بعد از آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا CVS حدودا سه روز را به خود اختصاص می‌دهد. تا سه روز پس از انجام تست، ورزش، رابطه جنسی و فعالیت فیزیکی ممنوع است. ممکن است پس از انجام تست دچار درد شکمی یا خونریزی واژینال شوید. این عوارض خطرناک نیستند اما لازم است در این زمینه با پزشک یا ماما مشورت نمایید. اگر دچار آبریزش از واژن یا تب پس از انجام آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی شدید، لازم است تا بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهیدچه عوارضی توسط جواب آزمایش سی وی اس تشخیص داده می‌شود؟!

آزمایش تشخیصی نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی به تشخیص مشکلات کروموزومی مانند سندرم داون، سیستیک فیبروزیس، بیماری تای-ساکس و کم‌خونی داسی شکل می‌پردازد. نمونه‌برداری از پرزهای جفتی تا ۹۸ درصد موارد تشخیص دقیق دارد. از طرفی چون تست نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی جنسیت دقیق جنین را تشخیص می‌دهد، بیماری‌های مرتبط با هر جنسیت را نیز مشخص می‌نماید.