در دنیای شیرین نوزادان، این صداهای "گ" یا "ق" مانند (مثل گگگگ، غغغغ یا قووو) معمولاً بخشی از مرحلهای به نام **«کواینگ» (Cooing)** یا همان مرحله غان و غون کردن اولیه هستند.
در اینجا چند نکته جالب درباره این "گگگگ" گفتنها برایتان آوردهام:
۱. **نشانهی شادی و رضایت:** نوزادان معمولاً زمانی که سرحال هستند، پوشکشان خشک است و شکمشان سیر است، شروع به تولید این صداها میکنند. این یعنی حال نوزاد حسابی خوب است!
۲. **تمرین تارهای صوتی:** این صداها (که بیشتر با انتهای گلو تولید میشوند) اولین تلاشهای جدی نوزاد برای کنترل عضلات گلو و تارهای صوتیاش است. او در حال کشف این است که چطور میتواند صدا تولید کند.
۳. **سن شروع:** این مرحله معمولاً از ۲ تا ۴ ماهگی شروع میشود. قبل از آن نوزادان بیشتر با گریه ارتباط برقرار میکردند، اما حالا دارند یاد میگیرند که بدون گریه هم میتوانند توجه شما را جلب کنند.
۴. **پاسخ به شما:** اگر وقتی نوزاد این صداها را در میآورد، شما هم با لبخند و با لحنی مهربان به او پاسخ دهید، او تشویق میشود که بیشتر "صحبت" کند! این در واقع اولین پایههای مهارتهای اجتماعی و کلامی اوست.
خلاصه اینکه "گگگگ" در لغتنامهی نوزاد یعنی: «من حالم خوبه، از دیدنت خوشحالم و دارم یاد میگیرم چطوری مثل شما حرف بزنم!»
پسر من همیشه موقعه گرسنگی میگه گگگ ومعمولا با گریه،
وقتی عصبانی بود بچه م میگفت گِ گِ
پسر من میگه
نِ نِ یعنی گرسنه م
مِ مِ هم میگه که نمیدونم چیه 🥴🤣
روزانه پیام مشاور، متناسب با سن کودکتون دریافت کنین.
سوالاتتون رو از مامانای با تجربه بپرسین.
با بازیهایی که به رشد هوش و خلاقیت فرزندتون کمک میکنه آشنا بشین.