طرز تهیه مربای کدو حلوایی بدون آهک، خوشمزه و خانگی

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مربای کدو حلوایی بدون آهک

هرچند اگر فضای نت را جست و جو کنید، انواع کلیپ‌های آموزشی در مورد تهیه فیلم مربای کدو حلوایی با آهک و مربای کدو حلوایی بدون آهک را پیدا خواهید کرد؛ اما ما در این مقاله از سایت گهواره تلاش می‌کنیم تمام فوت و فن مربای کدو حلوایی و حتی جایگزین آب آهک در مربای کدو حلوایی را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید یک مربای خوشمزه و خوش قیافه تهیه کنید و نوش جان کنید. 

چگونه مربای کدو حلوایی تهیه کنیم؟

مواد لازم:

  • کدو حلوایی: یک عدد کتوسط
  • شکر: یک دوم وزن کدو حلوایی های خرد شده
  • گردو خرد شده: مقداری
  • آب: دو قاشق غذاخوری
  • وانیل: مقداری برای عطر بهتر

طرز تهیه مربای کدو حلوایی بدون آهک اینگونه است که ابتدا کدوها را به خوبی بشویید. سپس پوست آنها را بکنید و به صورت نگینی خرد کنید یا اینکه با قالب‌های شیرینی‌پزی، به اشکال مختلف قالب بزنید. در هر صورت کدوها باید پوست کنده و خرد شده باشند. ما مربای کدو حلوایی رنده شده را پیشنهاد نمی‌کنیم؛ زیرا کدو حلوایی‌های درشت‌تر برای تهیه این مربا بهتر و شکیل‌تر است. 

برای اضافه کردن شکر باید حتما وزن کدوهای خرد شده را بدانید. بنابراین بعد از خرد کردن کدو‌ها،آنها را وزن کنید و به اندازه نصف وزن آنها، شکر کنار بگذارید. 

حالا مقداری گردو خرد کنید. 

کدوها را روی قابلمه بریزید و دو قاش غذاخوری آب اضافه کنید و 5 دقیقه با شعله زیاد روی حرارت قرار هید. حتما 5 دقیقه ابتدایی پخت مربای کدو حلوایی شعله را زیاد کنید، درب قابلمه را بگذارید و  اصلا کدوها را هم نزنید. 

سپس زیر شعله را خاموش کنید و شکر را به قابلمه اضافه کنید و به آرامی و با دقت هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند. سپس بعد از خنک شدن کدو ها به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کدوها آب بیندازند و مقداری جمع شوند. این کار باعث می‌شود شکر به کدوها نفوذ کند و هنگام پخته شدن له نشوند.

بعد از 24 ساعت که گذشت، مجدد قابلمه را روی حرارت قرار دهید، گردو و وانیل را اضافه کنید . به مدت ۵ تا ۶ دقیقه اجازه دهید مواد به جوش آید و کاملا قوام بیاید. مواد را تا مقداری که له نشود می‌توانید روی حرارت قرار دهید.

دقت کنید که کدوها خیلی زود پخته و له می‌شوند، بنابراین بیش از اندازه روی حرارت قرار ندهید. در نهایت شعله را خاموش کنید و اجازه دهید که مربا سرد و خنک شود. مربا را در شیشه بریزید و مقداری از سر شیشه را خالی بگذارید؛ درب شیشه را محکم ببندید و داخل یخچال قرار دهید تا مربا جا افتاده شود. 

فوت و فن‌های مربای کدو حلوایی بدون آهک

فوت و فن‌های مربای کدو حلوایی بدون آهک

  • اگر از ادویه‌های هل، جوزهندی، دارچین، زنجبیل یا بادیان ستاره‌ای استفاده کنید، مربای خوش‌طعم و خوش عطر و بو تری خواهید داشت. 
  • اگر از مقداری زعفران دم کرده داخل مربا استفاده کنید، عطر، طعم و رنگ بسیار عالی‌تری خواهید داشت. 
  • اگر در هنگام جوشیدن مربا آب آن زیاد بود، می‌توانید کدوها را از قابلمه خارج کنید و بگذارید آب مواد به قوام برسد و بعد کدو ها را اضافه کنید.

* طرز تهیه سوپ کدو حلوایی با شیر برای سرماخوردگی و مهمانی 

از آهک استفاده کنیم یا نکنیم؟

اگرچه این طرز تهیه مربای کدوی حلوایی بدون آهک بود؛ اما احتمالا می‌پرسید که آیا استفاده از آهک در انواع مرباها یا حتی ترشیجات و شورها، درست است یا خیر؟

در پاسخ باید بگوییم و بدانید که اصولا استفاده از آهک در تهیه مواد خوراکی ضرر خاصی ندارد؛ البته به شرط آنکه از آهک گرید غذایی استفاده کنیم و اصول مشخصی را رعایت کنیم. مناسب‌ترین آهک برای استفاده جهت این منظور ، آهک هیدراته خوراکی با خلوص بالا است که فاقد هر گونه مواد سمی است. 

حتما به این نکته توجه داشته باشید که مصرف خوراکی هر نوع آهک برای سلامتی مضرات بسیار زیادی دارد. در واقع هرگز نباید آهک مستقیما خورده شود؛ بلکه روش خاصی برای مصرف آن وجود دارد. 

روش خاص آن تهیه آب آهک است. برای تهیه آب آهک ، پودر آهک را در آب می‌ریزیم و مدتی صبر می کنیم تا آهک ته نشین شود و فقط آب زلال روی آن را استفاده می کنیم. به این ترتیب هم از مضرات آهک در امان خواهیم بود و هم از ویژگی‌های مثبت آهک استفاده خواهیم کرد.

اگر به هر دلیل نتوانستید علت ترد نشدن مربای کدو حلوایی خود را بیابید و با هر روشی مربای شما آنطور که باید و شاید خوش فرم و شکیل نشد، می‌توانید یک بار در حجم کم، مربای کدو حلوایی را با روش استفاده از آب آهک تهیه کنید.

یادآوری می‌کنیم که تهیه مربای کدو حلوایی با جوش شیرین مرسوم نیست و معمولا یا از آهک استفاده می‌شود و یا استفاده نمی‌شود و جایگزین دیگری هم ندارد. البته حتما می‌دانید که جوش شیرین هم ماده پرخطری است و استفاده از آن در مواد غذایی هرگز توصیه نمی‌شود. 

* کدو حلوایی در بارداری (کدو تنبل) چه خواصی دارد؟ 

مواد مغذی کدو حلوایی

  • کالری: ۸۳
  • کربوهیدرات: ۲۲ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • فیبر: ۷ گرم
  • ویتامین آ: ۴۵۷ درصد میزان مصرف روزانه مرجع (RDI)
  • ویتامین ث: ۵۲ درصد از RDI
  • ویتامین ای: ۱۳ درصد از RDI
  • تیامین (B1): 10 درصد از RDI
  • نیاسین (B3): 10 درصد از RDI
  • پیریدوکسین (B6):  ۱۳ درصد از RDI
  • فولات (B9): 10 درصد از RDI
  • منیزیم: ۱۵ درصد از RDI
  • پتاسیم: ۱۷ درصد از RDI
  • منگنز: ۱۸ درصد از RDI

خواص کدو حلوایی 

خواص کدو حلوایی

قند کم

جالب است بدانید که ویتامین، مواد معدنی و فیبر موجود در کدو حلوایی خیلی بیشتر از قند آن است. در واقع قند موجود در کدو حلوایی بسیار کم است. 

تقویت سیستم ایمنی بدن

بتاکاروتن و ویتامین A موجود در کدو حلوایی به بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند. ویتامین آ در تقویت و محافظت از روده‌ها در برابر عفونت‌ها بسیار موثر است. ویتامین ث موجود در کدو حلوایی نیز با تقویت سلول‌های ایمنی هنگام تشخیص عامل بیماری‌زا، نقش کلیدی در حفظ ایمنی بدن دارد.

سلامت چشم‌ها

منابع غنی بتاکاروتن کدو حلوایی با کمک به شبکیه چشم، به جذب بهتر نور کمک می‌کند.  همچنین کدو حلوایی به محافظت چشم در برابر بیماری دژنراسیون ماکولا یا همان تخریب لکه زرد چشم هم کمک می‌کند. 

سلامت پوست

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کدو حلوایی از جمله بتاکاروتن، ویتامین ث و ویتامین ای، تا حد زیادی در حفظ سلامت پوست موثر است. بتاکاروتن از پوست در برابر اشعه مضر خورشید یا همان UV محافظت کرده و به بهبود بافت پوست نیز کمک کند. ویتامین‌های C و E نیز خواص آنتی‌اکسیدانی دارند.

بهبود سلامت قلب

کدو حلوایی دارای مواد مغذی‌ای است که می‌تواند به طور ویژه به بهبود سلامت قلب کمک کند. پتاسیم موجود در کدو حلوایی برای کاهش فشار خون مفید است؛ فیبر موجود در آن با متصل شدن به کلسترول موجود در غذا از جذب آن توسط بدن جلوگیری کرده و به این ترتیب به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند.

بهبود متابولیسم بدن

کدو حلوایی به دلیل داشتن بتاکاراتن زیاد، با کنترل میزان قند خون و توزیع چربی در بدن به سلامت متابولیک بدن کمک می‌کنند. کدو تنبل همچنین سرشار از فیبر است که می‌تواند از بالا رفتن ناگهانی قند خون پس از مصرف کربوهیدرات‌ها جلوگیری کند.

موثر در هضم غذا

کدو حلوایی سرشار از فیبر و پِکتین است. پکتین یک پری‌بیوتیک است که به تغذیه باکتری‌های پروبیوتیک‌ و در نهایت به هضم بهتر غذا و سلامت روده‌ها کمک می‌کند. 

تنظیم کننده فشار خون بدن 

کدو حلوایی یک منبع سرشار از پتاسیم است که با کاهش فشار خون سبب کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود. 

کاهش خطر ابتلا به سرطان 

کدو حلوایی منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است که به حفظ سلامت چشم، پوست و ایمنی بدن کمک می‌کند. تقریبا به جرات می‌توان گفت که کدو حلوایی از هر ماده دیگر مثل هویج، فلفل دلمه‌ای نارنجی و طالبی بتاکاروتن بیشتری دارد. 

همچنین بتاکاروتن‌ موجود در کدو حلوایی به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند. 

محافظ کبد

کدو حلوایی قدرت بازسازی سلول‌ های کبدی را دارد و به محافظت از کبد در برابر آسیب‌های محیطی یا دارویی کمک می‌کند.

همچنین تخم‌های این میوه نیز دارای ترکیباتی است که برای سلامت کبد بسیار مفید است.

*ارزش غذایی تخمه کدو+ خواص و مضرات مصرف

مفید برای آلزایمر

کدو حلوایی می‌تواند به تاخیر انداختن علائم زوال عقل کمک کنند؛ زیرا آنتی آکسیدان زیادی دارد.  بد نیست بدانید که مصرف مواد غذایی غنی از کاروتنوئید می‌تواند در بهبود توانایی‌های حافظه، توجه و قدرت بیان در سنین بالا تاثیر مثبت داشته باشد. 

ویتامین E کدو حلوایی می‌تواند نقش محافظتی در برابر بیماری آلزایمر داشته باشد. 

مفید برای دیابت

کدو حلوایی به دلیل داشتن فیبرهای گیاهی و ماده‌ پکتین، به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. علاوه بر این، ویتامین B در این میوه، متابولیسم بدن را تقویت می‌کند و برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است.

کلام آخر

برای تهیه مربای کدو حلوایی بدون آهک و با آهک از روش‌های یاد شده در این مطلب می‌توانید کمک زیادی بگیرید. اگر به خوردن مربا علاقه زیادی دارید، مربای کدو حلوایی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد. البته همیشه در خوردن مربا محتاط باشید و زیاده‌روی نکنید.