ریزش مو در بارداری پسر و دختر، علت، درمان آن و جلوگیری از آن

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ریزش مو در بارداری پسر و دختر، علت، درمان آن و جلوگیری از آن

 ریزش مو در بارداری بهمراه خشک یا چرب شدن موها از جمله تغییرات و عوارض این دوران است. یک زن بیش‌ترین تحولات جسمی خود را مانند ریزش مو، ترک شکم در بارداری ، ورم پا ، سردردهای دوران بارداری در کنار مسائل روحی و روانی در حاملگی تجربه می‌کند. یکی از عوارضی که مادران در دوران بارداری از آن شکایت دارند تغییرات مختلفی است که در موها ایجاد می‌شود. موهای انسان برای رشد، چندین مرحله را باید طی کنند که یکی از آن‌ها مرحله استراحت است. در مرحله استراحت به طور طبیعی ریزش مو رخ  می‌دهد. در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن مادر، مرحله استراحت موها طولانی‌تر شده و ریزش موها بیش‌تر می‌شود. ریزش مو در دوران بارداری طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی را درمورد علت ریزش مو در بارداری و درمان آن را برای مادران ارائه بدهیم .  

علت و عوامل موثر در ریزش مو در بارداری

عوامل مختلفی در بروز ریزش مو دربارداری موثر هستند.

  1. ریزش مو یکی از نشانه‌های تغذیه نامناسب و کمبود انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین های گروه B است. نیاز بدن یک خانم به آهن در بارداری بیشتراز دورانی است که  باردار نیست. درصورتی که بدن مادر باردار آهن کافی دریافت نکند ریزش مو اتفاق می‌افتد.
  2. استرس و اضطراب نیز از جمله عوامل موثر بر ریزش مو هستند.
  3. گاهی اوقات ریزش مو از عوارض یک بیماری مثل کم کاری تیروئید و یا دیابت بارداری است که نیاز به پیگیری پزشکی دارد.
  4. سندروم PCO یا تخمدان پلی کیستیک یکی از علت‌های شایع ریزش مو در زنان است.
  5. در بعضی افراد ریزش مو زمینه ژنتیکی دارد که با دارو قابل کنترل است اما ممکن است در بارداری تشدید شود.  
  6. تغییرات هورمونی حاملگی

تغییرات هورمونی حاملگی

دوران بارداری سرشار از تغییرات هورمونی مختلف است. یکی از مهم ترین تغییرات دوران حاملگی ترشح هورمون HCG از جفت است. افزایش سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون عامل اصلی ایجاد تغییرات مختلف در بدن  مادر است. موها یکی از اعضای بدن هستند که در دوران بارداری تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار می‌گیرند. ریزش مو، چرب شدن یا خشکی موها، ضخیم یا نازک شدن تارهای مو و تغییر حالت موها نمونه‌هایی از اثرات تغییرات هورمونی دوران حاملگی روی موهای مادر است.

علت ریزش مو در بارداری

آیا ریزش مو در بارداری با جنسیت جنین رابطه دارد؟

ریزش مو در بارداری پسر بیشتر است یا دختر؟ آیا ریزش مو و جنسیت جنین بهم مرتبط اند؟ ارتباطی بین ریزش مو در بارداری و جنسیت جنین هنوز اثبات نشده است. در بارداری جنین پسر ممکن است ضخامت موهای مادر بیش تر شود. مادرهای دارای جنین دختر معمولا موهای نازک‌تری دارند. شدت ریزش مو در بارداری دختر و پسر تفاوت چندانی ندارد. عوارض شایع بارداری راه مطمئنی برای تعیین جنسیت جنین نیستند و دقیق‌ترین روش برای مشخص شدن دختر یا پسر بودن جنین انجام سونوگرافی در سه ماهه دوم بارداری است.

جلوگیری از ریزش مو در اوایل بارداری

مادران همیشه به دنبال راه هایی برای پیشگیری از عارضه ریزش مو هستند. علت اصلی ریزش مو در دوران حاملگی تغییرات هورمونی بدن مادر است که علاوه بر ریزش مو ممکن است باعث یبوست بارداری و بسیاری از مشکلات دیگر شود. به همین دلیل نمی‌توان از ریزش مو و یا عوارض دیگر بارداری به طور صد در صد جلوگیری کرد اما برای کنترل و کاهش آن راه‌هایی وجود دارد. ریزش مو ارتباط مستقیمی با تغذیه دارد. رژیم غذایی حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی کافی نقش مهمی برای رفع ریزش مو دارد. استفاده از مکمل های حاوی روی ، مولتی ویتامین‌ها و قرص آهن نیز برای جلوگیری از ریزش مو در بارداری مفید هستند. در این مقاله در مورد بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو بیشتر بخوانید.

تقویت مو در دوران بارداری

موها از شاخص‌های زیبایی انسان محسوب می‌شوند. زنان معمولا در دوران بارداری و شیردهی ریزش مو را تجربه می‌کنند. با توجه به تغییرات بارز بارداری تقویت مو در دوران حاملگی راهی برای حفظ زیبایی مو است برای حفظ طراوت و شادابی موها در دوران بارداری تقویت مو با روغن های نارگیل و زیتون و همچنین نرم کننده‌های مو توصیه می‌شود. انتخاب شامپو مناسب و نرم کننده‌های مجاز در بارداری به سلامت موها کمک می‌کند. 

درمان ریزش مو در دوران بارداری با توجه به علت آن

ریزش مو در بارداری با توجه به شدت آن نیاز به درمان دارد. به طور معمول ریزش مو خفیف نیاز به درمان طبی ندارد. موارد زیر از جمله گزینه‌های رایج برای درمان ریزش مو در بارداری محسوب میشوند:

  • مصرف مکمل زینک که درواقع حاوی روی هستند.
  • درمان کم کاری تیروئید
  • رفع کم خونی 
  • مصرف شامپوهای ضد ریزش مو بعد از مشورت با پزشک   

درمان‌های خانگی ریزش مو در بارداری

برای رفع ریزش مو در بارداری درمان خانگی و سنتی وجود دارد. چرب کردن کف سر با روغن نارگیل راهی برای کاهش ریزش مو در بارداری است. داشتن تغذیه مناسب و سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی ازجمله میوه، سبزی ها فیبر و غلات برای رفع ریزش مو مفید است.

توصیه می‌شود از شست و شوی مکرر موها خودداری کنید. شست و شوی مداوم روزانه موها می‌تواند به نوعی علت ریزش مو در بارداری بوده و روش‌ کنترل و درمان آن پرهیز از انجام مکرر آن است.