آیا ویتامین دی باعث چاقی می شود یا لاغری و کاهش وزن؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا ویتامین دی باعث چاقی می‌شود

اگر مشتری دائم مصرف مکمل ویتامین ‌دی هستید و در این بین با اضافه وزن هم روبرو هستید، احتمالا این سوال را می‌پرسید که آیا ویتامین دی باعث چاقی می‌شود یا خیر؟ به طور کلی برخی ویتامین‌ها در چاق شدن صورت و بدن تاثیر دارند؛ اما آیا ویتامین دی یکی از آنها است یا خیر، سوالی است که فراوانی زیادی دارد.

استفاده از انواع مکمل‌های موجود در داروخانه‌ها این روزها طرفداران خاص خودش را دارد. تا جایی که بسیاری از افراد بدون تجویز پزشک و بدون اینکه به پزشک مراجعه کنند، به صورت کاملا خودسرانه از داروخانه‌ها اقدام به خرید مکمل‌ می‌کنند. در حالی که این کار درست نیست و فقط و فقط استفاده از هر مکملی باید با توجه به شرایط شما و در صورت نیازتان در دستور کار روزانه و ماهانه قرار بگیرد. در هر صورت در این مجال به طور اختصاصی در مورد ویتامین دی و تاثیر یا عدم تاثیر آن در چاقی و اضافه وزن صحبت خواهیم کرد.

قرص ویتامین دی چاق کننده است؟

این سوال و سوالاتی نظیر آیا قرص ویتامین دی چاق می‌کند؟ بسیار پرسیده می‌شود. پاسخ قطعی و صریح به اینگونه سوالات خیر است؛ اما حتما نیاز به توضیح دارد. باید بدانید که کمبود ویتامین D در افزایش چاقی نقش دارد. دریافت کافی این ویتامین می‌تواند به کاهش وزن، کاهش چربی‌های بدن و بهبود سلامت متابولیک کمک کند. کمبود ویتامین دی در بدن زمینه ابتلا به خستگی، افسردگی، پیری زودرس و پوکی استخوان را به راحتی فراهم می‌کند.

قرص ویتامین دی چاق کننده است؟

افراد مبتلا به این عوارض معمولا با اشتهای بیشتر، حجم بیشتری از غذا را می‌خورند و در نتیجه چاق می‌شوند. همچنین خستگی مفرط و خواب آلودگی ناشی از کمبود ویتامین دی باعث می‌شود که افراد برای خوردن خوراکی‌های پر کالری وسوسه شوند. از همین جهت بیشتر از سایرین به سراغ خوردن فست فودها، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های انرژی زا می‌روند.

این در حالی است که ویتامین دی مانند سایر ویتامین‌ها در سوخت و ساز و چربی سوزی نقش مهمی دارد. کمبود یا نبود ویتامین دی میزان چربی سوزی در بدن را کاهش می‌دهند و منجر به افزایش وزن می‌شود.

همچنین کمبود ویتامین دی و چاقی به دلیل اختلال در تولید هورمون پاراتیروئید و افزایش کلسترول با هم مرتبط هستند؛ اما در صورت تامین ویتامین دی در بدن به میزان لازم، فرد از عوارض کمبود ویتامین دی و چاقی رنج نخواهد برد.

نکته جالب و قابل تامل در مورد کمبود ویتامین دی در بدن و تاثیر آن در چاقی این است که بیشترین چاقی ناشی از کمبود یا نبود ویتامین دی در بدن در ناحیه شکم ظاهر می‌شود. با این توضیح که در مردان کمبود ویتامین دی با چربی اطراف شکم و کلیه در ارتباط است و در خانم‌ها کمبود ویتامین دی بیشتر به افزایش چربی دور شکم منجر می‌شود.

به‌طورکلی وجود مقدار کافی از ویتامین D در خون باعث کندی ذخیره چربی توسط سلول‌ها می‌شود، اما درصورتی‌که مقدار ویتامین D کم باشد، سطح هورمون پاراتیروئید و کلسترول افزایش پیدا کرده و در نتیجه چربی‌ها در بدن ذخیره می‌شوند.

کمبود کدام ویتامین باعث بزرگی شکم میشود؟

ویتامین D

اگر سطح ویتامین دی در بدن کم باشد، چربی شکمی و دور کمر افزایش می‌یابد و بدن به ذخیره سازی چربی بیشتر می‌پردازد.

کمبود کدام ویتامین باعث بزرگی شکم میشود؟

ویتامین C

ویتامین ث اثر فوق‌العاده‌ای روی چربی سوزی دارد. فلفل سبز، سبزیجات برگ دار، سیب زمینی، طالبی، کلم بروکلی و میوه‌های تازه مانند پرتقال، گریپ فروت و توت فرنگی از جمله منابع طبیعی ویتامین ث هستند. کمبود این ویتامین هم در چاقی تاثیر دارد.

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B با تبدیل پروتون‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها به انرژی به غلبه بر برآمدگی شکم کمک می‌کنند و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهند.

کولین

کولین یک ماده مغذی ضروری است و می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند.کولین نقش مهمی در متابولیسم چربی ایفا می کند و در کاهش وزن نقش دارد.

پتاسیم

پتاسیم یک الکترولیت قوی برای حذف چربی‌های شکم موثر است و نقش مهمی در دفع چربی شکم دارد.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا 3 از تجمع چربی در ناحیه شکم جلوگیری می‌کنند. این اسید مانع ترشح هورمون‌های استرس (مانند کورتیزول) می‌شود و از این طریق چربی‌های ناحیه شکم را کاهش می‌دهد.

ارتباط لاغری با ویتامین دی چیست؟

لاغری با ویتامین دی ارتباط مستقیم دارد. تا جایی که کاهش یا افزایش این ویتامین در بدن موجب تغییرات وزن و چربی سوزی می‌شود. بنابراین لاغری با قرص ویتامین دی امکانپذیر است، زیرا کمبود ویتامین دی در چاقی تاثیر دارد. دریافت کافی ویتامین دی (نه بیش از اندازه) باعث می‌شود هورمون‌ها در سطح طبیعی و مناسب بوده و به کاهش وزن یا کاهش چربی‌های بدن کمک کند.

ویتامین D و گیرنده‌های آن، در سیگنال‌دهی انسولین نقش دارند. ارتباط ویتامین D و لاغری در حقیقت از ارتباط این ویتامین و انسولین ناشی می‌شود.

کمبود ویتامین D، سیگنال‌دهی سالم انسولین را مختل می‌کند. سطوح پایین این ویتامین، با خطر بالاتر دیابت، از جمله دیابت بارداری مرتبط است. حتی در افرادی که دیابت ندارند، کسانی که کمترین سطح ویتامین D را دارند، بالاترین خطر مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت یا افزایش وزن را دارند. کاملا واضح است که ویتامین D و لاغری به خوبی توسط انسولین با هم مرتبط هستند.

به طور کلی ویتامین دی و لاغری ارتباط مستقیم با هم دارند و موجب کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود.

آیا قرص ویتامین دی برای چاقی صورت خوب است؟

آیا قرص ویتامین دی برای چاقی صورت خوب است؟

باید بدانید در میان ویتامین‌های موثر در چاقی صورت ویتامین دی جایگاه مهم و ارزشمندی ندارد. بنابراین استفاده از قرص ویتامین دی برای صورت و چاق کردن آن خیلی موثر نیست. در عوض ویتامین‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم در چاق شدن صورت تاثیرگذار هستند:

ویتامین‌های گروه B 

ویتامین ب جزو ویتامین ضروری برای سلامت پوست و مو است و می‌تواند نیازهای پوست را به‌خوبی تامین کند. ویتامین‌های گروه B اسیدهای چرب ضروری پوست را تامین می‌کنند و از آسیب سلولی جلوگیری کرده و مانع از دست ‌دادن آب می‌شوند؛ بنابراین در مرطوب نگه‌داشتن پوست و چاق نگه‌داشتن صورت تاثیر دارند.

ویتامین A

ویتامین A بهترین ویتامین برای چاقی صورت است. این ویتامین به تولید سلول‌های تازه پوست کمک می‌کند و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد

ویتامین E

ویتامین E بدون شک بهترین ویتامین برای چاقی صورت است. در واقع در بین تمام ویتامین‌های موجود هیچ‌ کدام قدرت و تاثیر ویتامین E را در چاق کردن صورت ندارند.

قرص ویتامین e را چند روز یکبار بخوریم + فواید و مضرات

ویتامین C

ویتامین C هم در چاقی صورت تاثیر دارد و موجب افزایش شادابی، سلامتی و درخشش پوست می‌شود.

منیزیم

منیزیم به عنوان یک ماده معدنی در تنظیم‌کردن بهینه متابولیسم و بهبود گردش خون و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها و عضلات تاثیر زیادی دارد. همین تاثیر در صورت می‌تواند با افزایش حالت ارتجاعی پوست، به برجسته‌تر شدن و پرتر شدن صورت کمک کند.

کلسیم

تاثیر کلسیم برای چاق کردن صورت از طریق تقویت عضلات و ماهیچه‌های صورت است.

روی

روی توانایی بالایی در التیام پوست آسیب‌دیده دارد و به انعطاف‌پذیری دیواره‌های سلولی کمک می‌کند و به سلول‌ها اجازه می‌دهد تا در حین رشد تقسیم شوند. این ماده معدنی از پوست در برابر آسیب اشعه ماورای‌بنفش محافظت کند. کمبود روی باعث ترک خوردن پوست و اگزما می‌شود.

آهن

آهن در چاق کردن صورت تاثیر دارد. آهن نقش مهمی در انتقال اکسیژن به سلول‌های بدن دارد و به عملکرد بدن در سطح بالاتر کمک می‌کند.

کدام ویتامین باعث چاقی می‌شود؟

ویتامین A

ویتامین A از اعضای بدن محافظت کرده و به رشد سلولی کمک می‌کند. وقتی ویتامین A به انرژی تبدیل نمی‌شود ،به چربی تبدیل می‌شود و منجر به چاقی می‌شود. 

*بهترین منابع ویتامین آ + فواید و مضرات 

ویتامین B

داشتن انواع ویتامین مانند ویتامین B برای افزایش اشتها و مصرف مواد غذایی ضروری است و می‌تواند منجر به افزایش وزن می‌شود. به عبارت دیگر افزایش ویتامین B در بدن در صورت عدم استفاده صحیح منجر به اضافه وزن می‌شود.

ویتامین ث

گفته می‌شود استفاده از ویتامین C غیرطبیعی می‌تواند به راحتی منجر به افزایش وزن شود. در این مقاله در مورد عوارض مصرف بیش از حد ویتامین سی بیشتر بخوانید.

ویتامین دی

ویتامین D قبل از اینکه منجر به افزایش وزن شود، وزن را متعادل می کند. اما به طور کلی جذب ویتامین D باعث افزایش ساختار استخوان می‌شود. نقش حیاتی ویتامین D در مدیریت وزن و بهبود وضعیت سلامت ثابت شده است. این ویتامین ظرفیت بدن برای جذب کلسیم را افزایش می‌دهد و همین باعث افزایش وزن استخوان و افزایش وزن می‌شود. بنابراین، ویتامین دی باعث چاقی نه، اما باعث افزایش وزن از طریق افزایش توده استخوانی و متناسب کردن وزن می‌شود.

بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن کدام است؟

چنانچه به دنبال افزایش وزن هستید، استفاده از مولتی‌ویتامین‌ها یکی از راه‌های رایج است. البته بدیهی است که بهترین حالت استفاده از هر یک از این مولتی‌ویتامین‌ها تحت نظر و نظارت پزشک است. بنابراین به صورت خودسرانه برای مصرف مولتی‌ویتامین‌ها اقدام نکنید.

مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال

قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال در افرادی که دچار کمبود مواد مغذی هستند، می‌تواند باعث افزایش اشتها شود.

به یاد داشته باشید که موثرترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن حتما باید زینک و ویتامین‌ها گروه B را داشته باشد. این مولتی ویتامین با تقویت سوخت و ساز و متابولیسم بدن در افرادی که نه لاغر هستند و نه چاق منجر به کنترل اشتها و وزن می‌شود و به حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند و از کم خونی هم پیشگیری می‌کند.

دیلی ویتامین سایتک نوتریشن

دیلی ویتامین سایتک نوتریشن حاوی بیش از 27 ریز مغذی از جمله زینک، ویتامین‌های B، C و D، سلنیوم و کروم است. این مولتی ویتامین به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند و در بهبود اشتها نیز موثر است. افزایش سطح ایمنی بدن و ترشح کافی و وافی هورمون رشد، افزایش انرژی و رفع خستگی از دیگر خصوصیات این مولتی ویتامین است.

 دی ویت اکتیو هلث اید

دی ویت اکتیو حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه ضروری و عصاره جینسینگ و کو آنزیم کیوتن است.

زینک، کلسیم، آهن، سلنیوم، کلر، فسفر، پتاسیم، منیزیم، مس، منگنز، ید و کروم و همچنین انواع گوناگونی از ویتامین‌ها از دیگر ترکیبات این مولتی‌ویتامین هستند که در افزایش اشتها و چاقی تاثیر دارند.

 مولتی ویتامین مینرال ادونسیس

مولتی ویتامین مینرال ادونسیس طیف وسیعی از املاح معدنی و ویتامین‌ها و عصاره جینسینگ را در خود جای داده است. این مکمل با افزایش انرژی بدن خستگی را برطرف می‌کند. این محصول مزایای بسیاری برای سلامتی دارد.

قرص روکش ‌دار مولتی دیلی سوپرابیون

مولتی دیلی سوپرابیون حدود 14 نوع ویتامین و ماده معدنی دارد که هر کدام در تامین انرژی مورد نیاز بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند.

جلوگیری از کم خونی و فقر آهن، حفظ سلامت استخوان و دندان‌ها و محافظت از سیستم قلبی-عروقی از دیگر خصوصیات این مولتی ویتامین است.

 کپسول مولتی دیلی دانا

مولتی دیلی دانا حاوی 15 میلی‌گرم زینک در هر وعده غذایی است و ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌های D3، A، E و C و دیگر مواد معدنی مانند آهن و کلسیم را در خود جای داده است که همه اینها موجب افزایش اشتها می‌شود.

 مولتی ویتامین روزانه سیمو دیلی سیمرغ دارو عطار

مکمل مولتی ویتامین روزانه سیمو دیلی سیمرغ دارو عطار با دارا بودن 15 میلی‌گرم روی (زینک) در هر وعده روزانه و همچنین طیف وسیعی از ویتامین‌ها در افزایش اشتها، بهبود سیستم دفاعی بدن، افزایش کارایی جسمی و ذهنی و حفظ سلامت پوست و مو موثر است. البته برای افراد بالای 12 سال قابل استفاده است.

قرص زینک پلاس 

زینک پلاس یکی از بهترین مکمل‌ها برای افزایش اشتها است. به ویژه اگر با ویتامین‌های گروه B نیز ترکیب باشد.

بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن کدام است؟

کلام آخر

اینکه آیا ویتامین دی باعث چاقی می‌شود یا خیر در این مطلب به خوبی روشن شد. همواره باید به یاد داشته باشید که دریافت ویتامین‌ها از طریق انواع مواد غذایی پر خاصیت به مراتب بسیار بهتر و موثرتر از خوردن مکمل‌های ویتامینی است. بنابراین در قدم اول تمام تلاش خود را کنید تا بدن شما با غذایی که می‌خورید بتواند ویتامین‌ها و مواد مغذی و مواد معدنی لازم را دریافت کند؛ تنها در صورت صلاحدید پزشک از مولتی‌ویتامین‌ها استفاده کنید و هرگز به صورت مدام مولتی‌ویتامین مصرف نکنید و حتما دوره‌ای را استراحت دهید.