تغذیه چندقلوها با شیر مادر

شهریور ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تغذیه چندقلوها

مادرهای چند قلوها اطلاع می‌‌‌دهند که یکی از پر استرس ترین جنبه‌های مادر بودن غذا دادن به نوزادانشان است. نوزادان باید در طول روز بین ۸ تا ۱۲ بار شیر بخورند. وقتی که به بیش از یک نوزاد این تعداد دفعه شیر می‌‌‌دهید این احساس به شما دست ‌می‌دهد که تنها کاری که در طول روز می‌‌‌کنید خوردن، خوابیدن و شیر دادن به آنهاست. حتی در تغذیه چندقلوها با شیشه شیر هم که به نظر روش موثرتری می‌‌‌آید زمان و مهارت زیادی صرف می‌کنید تا به همه آن شیشه‌هایی که باید شسته و جابجا شوند فکر کنید.

نحوه صحیح شیر دادن به چندقلوها

در ارتباط با تغذیه چندقلوها، شیر دادن به نوزادتان ممکن است در بعضی مواقع کاری تمام نشدنی به نظر بیاید ولی باید چند نکته را در نظر بگیرید:

  • چه با شیشه با آن‌ها شیر بدهید و چه از شیر خودتان تغذیه کنند، داشتن حمایت و پشتیبانی ارزشمند است. این حمایت ممکن است به شما از سمت همسرتان، پدربزرگ مادربزرگ یا پرستار داده شود. هیچ کس نگفته که باید به تنهایی از پس این کار بر آیید.
  • این مرحله تا ابد ادامه ندارد (حتی اگر اینطور به نظر برسد). یک مادر با تجربه می‌‌‌گوید:" روز‌ها طولانی ولی سال‌ها کوتاه هستند." تنها در چند ماه، نوزادان چندقلو شروع به خوردن غذا‌های دیگر می‌کنند، مستقل تر ‌می‌شوند و فشاری که روی شماست کمتر می‌‌‌شود.
  • یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که نباید اجازه دهید دیگران شما را مجبور کنند تا مدل خاصی از شیر دادن را انتخاب کنید. این تصمیمی‌‌‌شخصی بین شما و همسرتان است است که باید با توجه به  توصیه افراد متخصص گرفته شود. مهمترین موضوع این است که کودکانتان بزرگ شوند ، موفق باشند و شما و همسرتان آن از این فرایند لذت ببرید (تا جای امکان).
  • تغذیه با شیر مادر:  بیشتر متخصصان بر این باورند که شیر مادر بهترین منبع غذایی برای نوزادان است. مواد غذایی که در شیر مادر وجود دارند مهمترین دلیل انتخاب این روش توسط مادران چند قلوها است.  با اینکه این کار فداکاری زیادی می‌‌‌طلبد، امکان‌پذیر است و مادران زیادی موفق شده اند چند قلو‌های خود را را با این روش شیر دهند. بعضی از مادران حتی باور دارند که وقتی به شیردهی عادت کنید این روش راحت تر از استفاده از شیشه شیر است و زمان کمتری می‌‌‌گیرد. تحقیقات نشان ‌می‌دهد که مادران معمولاً به اندازه ای که نیاز است شیر تولید می‌‌‌کنند  پس ممکن است که برای چند قلوهایشان به اندازه کافی شیر تولید کنند.
  • اگر تغذیه پستانی را انتخاب می‌‌‌کنید برای خود یک مربی انتخاب کنید تا به  بینش شما بیافزاید. این فرد میتواند مادر چند قلوها و مشاور شیردهی باشد.
  • در اوایل تک‌ تک به نوزادان شیر دهید؛ این به شما کمک می‌‌‌کند تا بعد از زایمان بهبود یابید، به شیر دادن عادت کنید و همین طور با هر نوزاد به تنهایی وقت بگذرانید.
  • تغذیه پستانی همزمان:  بسیاری از مادران  متوجه ‌می‌شوند که بعد از عادت کردن بدنشان به میزان شیر مورد نیاز، آنها می‌‌‌توانند همزمان به نوزادانشان شیر دهند. این کار ممکن است به درد شما نخورد ولی می‌‌‌توانید امتحان کنید چون زمان و انرژی مورد نیاز را کاهش ‌می‌دهد.
  • دقیقا مثل شیر دادن به یک نوزاد، جای خود را راحت کنید. می‌‌‌توانید از  بالش برای این کار استفاده کنید. بعضی تولید کنندگان بالش‌هایی مخصوص تغذیه پستانی چند‌قلو‌ها تولید می‌‌‌کنند.

شیردهی به چندقلوها

چند مورد از حالت‌های متداول شیردهی به دوقلوها

  • نگهداری زیربغلی(کلاچ یا توپی): در این حالت یک بالش در هر طرف بدن خود و و یک بالش روی پای خود قرار دهید نوزادان را طوری بگیرید که پاهایشان به سمت پشت صندلی شما باشد و یا اینکه آنها را روی بالش روی پایتان قرار دهید طوریکه سرشان نزدیکه پستان شما باشد. دست خود را زیر گردن هر نوزاد قرار دهید. بازیکنان فوتبال آمریکایی توپ را زیر بغل خود می گیرند که به این حرکت کلاچ می گویند.
  • مدل گهواره ای: در این حالت نوزادان خود را توری بگیرید که سر آنها روی ساعد شما باشد و بدنشان به سمت بدن شما باشد.پاهای آن‌ها به صورت ضربدری قرار گیرد.
  • مدل گهواره ای - زیربغلی: در این حالت نوزادی را که راحت تر تغذیه می‌کند به حالت گهواره ای گرفته و دیگری را با حالت توپی بگیرید.

سوال بسیاری از مادران این است که چگونه به دوقلوها شیر دهیم. به جای اینکه در تغذیه چندقلوها به هر نوزاد همیشه یک پستان بدهید می‌‌‌توانید دائم جای آن‌ها را عوض کنید تا میزان شیر مصرفی هر دو پستان به یک اندازه باشد مخصوصا اگر یک نوزاد از دیگری  بیشتر شیر می‌‌‌خورد. اگر بیش از دو نوزاد دارید میتوانید از سیستم گردشی استفاده کنید طوری که همه نوزادانتان از هر دو پستان شیر بخورند. برای مثال اگر یه قلو دارید می‌‌‌توانید دو نوزاد را همزمان شیر دهید و سپس به سومی‌‌‌از هر دو پستان شیر دهید و در نوبت بعدی شیردهی جای آنها را عوض کنید.

تغذیه همزمان شیر مادر و شیر خشک

با اینکه تغذیه پستانی برای ایجاد و نگهداری میزان شیر تولیدی شما لازم است، مجبور نیستید که حتما همیشه از این روش استفاده کنید. با این حال نوزادتان هر چقدر که از شیر شما استفاده کند برایش خوب است.

  • بسیاری از مادرانی که از هر دوی این روش‌ها استفاده می‌‌‌کنند موفق هستند چون هم خودشان به نوزاد شیر می‌‌‌دهند و هم می‌‌‌توانند از همسرشان و یا پرستار کمک بگیرند. مثلا شما می‌‌‌توانید به یکی از نوزادان شیر دهید در حالیکه همسرتان به دیگری شیر خشک ‌می‌دهد و در نوبت بعدی شیردهی جای نوزادان را عوض کنید یا اینکه همسرتان در یک نوبت به نوزادان شیر خشک ‌می‌دهد و شما استراحت می‌‌‌کنید. بهتر است که اول مقدار شیر خود را به حد قابل قبول برسانید و بعدا از شیر خشک استفاده کنید.
  • بعضی از مادران سه قلو‌ها ترجیح می‌‌‌دهند که سیستمی‌‌‌گردشی ایجاد کنند که در آن به دو نوزاد همزمان شیر دهند و سومی‌‌‌را روی صندلی نوزاد بگذارند و به او شیر خشک دهند. این معمولا وقتی که نوزادان کمی‌‌‌بزرگ تر شده اند و می‌‌‌توانند گردن خود را بالا نگه دارند راحت تر است.
  • در نظر داشته باشید اگر بین ۸ تا ۱۰ بار در ۲۴ ساعت شیر ندهید و از پمپ هم استفاده نکنید میزان شیر تولیدی شما کاهش می‌‌‌یابد.
  • پمپ کردن: اگر یک یاهر دو نوزاد شما زودرس و در بیمارستان هستند شما می‌‌‌توانید با استفاده ازپمپ پستان میزان شیر خود را به حد مورد نظر برسانید. پمپ پستان برای زمانی که یک نوزاد یا نوزاد در بیمارستان هستند و یا یک یا هر دو نوزاد شما سخت شیر می‌‌‌خورند یا برای وقتی که می‌خواهید سر کار خود برگردید ولی همچنان آن به نوزادانتان از شیر خودتان بدهید،مفید است.

تغذیه پستانی و با شیر خشک

چند نکته برای افزایش تولید شیر

مراقبت کردن از بدنتان به شما کمک می‌‌‌کند تا در تغذیه دوقلوها با شیر مادر، بهتر به نوزادانتان شیر دهید:

  • هر وقت که می‌‌‌توانید استراحت کنید. با این که شاید دیگر نتوانید شب‌ها کامل بخوابید، از هر فرصتی که میتوانیم استفاده کنید تا استراحت کنیم. خستگی زیاد جلوی تولید شیر را می‌‌‌گیرد.
  • سالم و به اندازه کافی بخورید. در دوره شیردهی رژیم نگیرید چون شیردهی خود کالری مصرف میکند. رژیم غذایی شما باید سالم باشد و مایعات زیادی داشته باشد.
  • ویتامینهای قبل ز زایمان خود را ادامه دهید. این ویتامین‌ها مواد غذایی که ممکن است در غذاهای روزانه شما نباشد را جبران می‌‌‌کند.
  • مایعات زیاد بنوشید. با اینکه اثبات نشده که نوشیدن مایعات زیاد تولید شیر را افزایش ‌می‌دهد ، شیر دادن شما را تشنه می‌‌‌کند. قبل از شیر دادن آب یا آب میوه بنوشید و می‌‌‌توانید موقع شیر دادن آب دم دست داشته باشید. بعضی از بالش‌های مخصوص شیردهی  جیب‌هایی به همین منظور دارند.
  • شیر خشک: والدین برای دلایل مختلف به نوزادان خود شیر خشک میدهند- مریضی مادر یا بچه ، سخت بودن، ایجاد و نگهداری شیربه مقدارمورد نیاز برای مادر، همکاری والدین در شیر دادن به نوزادان ، یا حتی موجود بودن شیر خشک هر وقت که لازم است. به هر حال هدف اصلی برطرف کردن نیازهای نوزادان یعنی  دریافت مواد غذایی و مایعات کافی است.
  • همانطور که در بخش تغذیه با پستان گفته شد بهتر است تا وقتی که نوزادانتان خوب تغذیه می‌‌‌کنند از شیر دادن به یک نوزاد شروع کنید و بعدا می‌‌‌توانید همزمان به آن‌ها شیر دهید. یکی از مواردی که باید به آن دقت کنید این است که هرگز نوزادتان را موقع شیر خوردن تنها نگذارید چون این کار احتمال خفگی آن‌ها را زیاد می‌‌‌کند.

دو متخصص اطفال که خود مادر دوقلو هستند، چند روش زیر را برای شیر دادن همزمان به نوزادهای دوقلو با شیشه شیر پیشنهاد می‌‌‌کنند:

  • روی زمین بنشینید، پاهای خود را به صورت هفتی باز کنید، نوزادان را بین دو زانوی خود و روی بالش قرار دهید طوری که پاهای آنها به سمت شما باشد و آرنجتان را روی رانتان قرار دهید.
  • روی مبل بنشینید آرنج چپ خود را روی دسته مبل  قرار دهید ، با دست چپ خود نوزادانتان را نگه دارید ، با دست راست یک شیشه شیر را بگیرید و دیگری را به سینه خود تکیه دهید.
  • یک نوزاد را روی  بازوی خود گرفته  و با همان دست به او شیر دهید. نوزاد دیگر را روی پاهای خود قرار دهید طوری که پاهایش به سمت بیرون باشد و با دست راست خود به او شیر دهید.
  • به مبل یا بالش تکیه دهید ، نوزادان تان را روی پای خود  طوری قرار دهید طوری که به شما تکیه داده باشند و به سمت بیرون نگاه کنند و در هر دست  یک شیشه شیر بگیرید.
  • یک نوزاد را روی صندلی نوزاد بگذارید و دیگری را روی پایتان و به آنها شیر دهید.
  • از دو صندلی نوزاد استفاده کنید، بین آنها بنشینید و در هر دست یک شیشه شیر داشته باشید.

آیا نوزادانم به اندازه کافی شیر میخورند؟

اگر نوزانتان رشد معمولی دارند این به آن معناست که به اندازه کافی مواد غذایی دریافت می‌‌‌کنند. ممکن  است که متخصص کودکان شما از شما بخواهد بیشتر به او مراجعه کنید.  شما همین طور می‌توانید ترازوی نوزاد اجاره کنید تا بتوانید در ماه اول وزن نوزادان خود را کنترل کنید و از وزن مناسب نوزاد دوقلو و چندقلو آگاه شوید . اگر بدانید که نوزادانتان به اندازه کافی می‌‌‌خورند و وزنشان به اندازه کافی بالا می‌‌‌رود، ممکن است اعتماد  به نفس شما در مورد تغذیه پستانی افزایش یابد. به طور معمول بعد از هفته اول وزن نوزاد باید روزی بین ۱۴ تا ۲۸ گرم افزایش یابد.

در هفته‌های اول شاید بهتر باشد که از جدولی برای نوشتن میزان غذا، پوشک مصرفی و میزان مدفوع استفاده کنید. به طور کلی نوزادی که به اندازه کافی مواد غذایی دریافت می‌‌‌کند باید بین ۸ تا ۱۲ بار در روز غذا بخورد، بین ۴ تا ۶ پوشک استفاده کند و یک بار در روز مدفوع کند. ممکن است تفاوت کمی ‌‌‌بین نوزادانی باشد که با شیر مادر تغذیه ‌می‌شوند با آنهایی که شیر خشک میخورند. اگر در مورد تغذیه چندقلوها سوالی دارید حتما از متخصص بپرسید.