جدول وزن گیری نوزادان دوقلو چه تفاوتی با سایر نوزادان دارد

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جدول وزن گیری نوزادان دوقلو

یکی از مهمترین نکاتی که باید در مورد نوزادان رعایت کنید، توجه به وزن گیری آنها است. مطابقت سرعت رشد آنها با جداول رشدی، اهمیت بسیار زیادی دارد و به میزان زیادی نشان دهنده ی وضعیت سلامتی آنها است. این موضوع به طور ویژه در مورد نوزادان دوقلو اهمیت دارد. زیرا بسیاری از مادران نگران هستند که آنها به اندازه‌ی کافی تغذیه‌ی خوبی نداشته باشند. از این رو ما در این مقاله جدول وزن گیری نوزادان دوقلو را آورده‌ایم تا بر اساس آن مطمئن شوید کودک شما در مسیر درستی قرار دارد. 

جدول وزن گیری نوزاد دوقلو

 قبل از اینکه در مورد جدول وزن گیری نوزادان دوقلو صحبت کنیم لازم است نکته‌ی مهمی را به شما توضیح دهیم. وزن کودکان مختلف با یکدیگر فرق دارد و و نمی‌توان عدد کلی برای آنها تعیین کرد. همانطور که در بارداری دوقلو، وزن گیری جنين در هفته‌های مختلف بارداری با سرعت‌ متفاوتی افزایش پیدا می‌کند و هیچ جنینی را نمی‌توان با جنین دیگر مقایسه کرد، بعد از تولد هم چنین است. هیچ عدد طبیعی وجود ندارد و آنچه در جدول رشد قد و وزن ارائه می‌شود، یک محدوده‌ی بهینه و متناسب است. به این معنا که اگر نوزاد در این محدوده‌ی وزنی قرار داشته باشد، شرایط رشدی برایش بهتر است. با این حال نوزادان زیادی هستند که با سرعت متناسب با جدول رشدی، افزایش وزن پیدا نمیکنند اما سالمند و مشکل جسمی خاصی هم ندارند. بنابراین، در این جادول بحث بهتر بودن است. شما به عنوان یک مادر باید تلاش کنید رشد کودکتان همگام با مقادیر تعیین شده در این جداول انجام شود تا بتواند شرایط ایده‌آلی داشته باشد.

جدول وزن گیری نوزادان دوقلو یا چند قلو درست مانند نوزادان تک قلو است. انتظار می‌رود که آنها هم از همان استانداردهای رشدی پیروی کنند و این موضوع کاملاً قابل دستیابی است. شاید بیشتر شما تصور کنید که شیر دادن به نوزاد دوقلو سخت‌تر از یک نوزاد است و آنها باید وزن کمتری داشته باشند یا کمبود شیر مادر رخ دهد. حال آنکه نتایج آزمایشات نشان داده است شیر مادری که دوقلو دارد تا سه برابر بیشتر از مادری است که یک فرزند دارد. از این رو انتظار می‌رود با افزایش تعداد دفعات شیردهی، رشد نوزادان دوقلو مانند هم جنسان تک قلوی خود باشد. بنابراین جدول وزن گیری نوزادان دوقلو همان جدولی است که برای وزن گیری نوزادان دیگر استفاده می‌شود.

وزن گیری نوزادان دو قلو

در واقع این که وزن نوزاد در هر سن چند کیلو گرم باشد، به عوامل دیگری به جز دوقلویی بستگی دارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به وزن در زمان تولد و جنسیت اشاره کرد. رشد نوزاد دختر و پسر با هم تفاوت دارد و به طور کلی انتظار می رود که نوزادان دو قلوی پسر وزن بیشتری داشته باشند. بر این اساس و طبق میزان جدول وزن گیری نوزادان دوقلو آنها هم مانند سایر نوزادان کمی بعد از تولد چند کیلو از وزن خود را از دست می‌دهند و تا پایان دو ماهگی باید به وزن تولدشان برمی‌گردند. انتظار می‌رود این وزن در 4 الی 5 ماهگی دو برابر شود و تا یک سالگی به سه برابر وزن تولد برسد. 

وزن مناسب نوزادان دوقلو

با توجه به توضیحات بالا، جدول زیر را به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید درک بهتری از رشد کودکان دوقلو در سنین مختلف زندگی‌شان داشته باشید:

جدول وزن گیری نوزادان دوقلو دختر

سن  صدک پنجاه درصد
دو ماهگی 5.1
چهار ماهگی 6.4
شش ماهگی 7.3
هشت ماهگی 7.9
ده ماهگی 8.3
دوازده ماهگی 8.9

جدول وزن گیری نوزادان دوقلو پسر

سن صدک پنجاه درصد
دو ماهگی 5.6
چهار ماهگی 7
شش ماهگی 7.9
هشت ماهگی 8.6
ده ماهگی 9.2
دوازده ماهگی 9.6

در توضیح اعداد ارائه شده در جدول بالا ذکر چند نکته الزامی است. اولاً جدول وزن گیری نوزادان دوقلو و به طور کلی همه‌ی نوزادان بر اساس صدک بیان می‌شود. صدک به شما می‌گوید که در یک سن بخصوص، چند درصد از کودکان در آن وزن خاص قرار دارند. به عنوان مثال طبق جدول بالا، 50 درصد از نوزادان پسر شش ماهه، 7.9 کیلوگرم یا کمتر از این مقدار وزن دارند. و نصف دیگر پسران شش ماهه، بیش از 7.9 کیلوگرم وزن دارند.

نکته‌ی مهم دیگر در مورد جدول وزن گیری نوزادان دوقلو این است که در حالی که وزن نرمال یک نوزاد در زمان تولد در حدود 3.3 تا 3.5 کیلو گرم است، این نوزادان اغلب زیر 3 کیلو وزن دارند. از این رو نقطه‌ی شروع آنها کمتر از نوزادان دیگر است با این حال این اختلاف با تغذیه‌ی مناسب قابل جبران است. 

وزن مناسب نوزاد دو قلو

برای وزن گیری نوزاد دوقلو چه بخوریم

راه‌هایی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید مقدار شیر برای شیردهی به دو یا چند قلوها را افزایش دهید. در درجه‌ی اول باید بدانید افزایش تعداد دفعات شیردهی به افزایش تولید شیر کمک می‌کند. در مراحل بعدی می‌توانید با تغییر روش تغذیه‌ای خود میزان شیر را افزایش دهید. از غذاهایی که به افزایش تولید شیر کمک می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محصولات لبنی: مصرف شیر و سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر، خامه و ... منجر به افزایش تولید شیر در مادر می‌شود.

  • رازیانه: در حالی که در بارداری از شما خواسته می‌شود که رازیانه نخورید زیرا ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد، اما در دوران شیردهی می‌تواند شیر مادر را افزایش دهد.
  • اسفناج و برگ چغندر: این دو گیاه هم به خاطر وجود آهن، اسید فولیک و کلسیم فراوان باعث افزایش تولید شیر در مادر می‌شوند.
  • سیر: خوردن سیر نیز می‌تواند میزان شیر تولیدی را افزایش دهد اما در عین حال، می‌تواند طعم آن را نیز تغییر دهد. از این رو بهتر است در حد اعتدال مصرف شود. 
  • هویج: هویج حاوی میزان زیادی ویتامین A است که برای شیردهی نیاز است و از این می تو‌اند یکی دیگر از مواد غذایی بسیار مفید برای افزایش تولید شیر باشد.
  • ماهی سالمون: ماهی سالمون هم سرشار از اسید چرب‌های امگا 3 و ویتامین E است و از این رو می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای تولید شیر استفاده کرد.

سخن پایانی

جدول وزن گیری نوزادان دوقلو تنها یک معیار نسبی برای اطلاع پزشک و والدین از روند رشد کودک است. مهم این است که افزایش وزن با روندی طبیعی انجام شود و کودکی که صدک رشدی‌ایش به عنوان مثال روی صدک پنجاه است، یکباره به صدک 80 یا 30 تغییر نکند. رشد کودک باید از روندی منطقی داشته باشد. نوزادان دوقلو نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با وجود آن که با وزن کمتری نسبت به نوزادان تک قلو به دنیا می‌آیند، اما خیلی زود می‌توانند به آنها برسند و رشد طبیعی یک نوزاد را داشته باشند.