درد زایمان در جنین دختر چگونه است؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درد زایمان در جنین دختر

حتماً شما هم شنیده‌اید که علائم بارداری دختر یا درد زایمان در جنین دختر با علائم بارداری پسر متفاوت بوده و بسیار کمتر است. این برای مادرانی که نوزاد دختر دارند خبر بسیار خوبی ست. اما باید به یاد داشته باشید که زایمان لزوماً قرار نیست با درد کشیدن همراه باشد. امروزه به لطف پیشرفت‌های زیاد در علم پزشکی و افزایش دانش پزشکان درد زایمان به راحتی قابل مدیریت است. در این مقاله ما قصد داریم توضیح دهیم که آیا درد زایمان در جنین دختر کمتر است و تفاوت‌های زایمان دختر چه می‌تواند باشد.  برای مطرح کردن دغدغه هایتان، مشورت کردن با دیگر مادران و دریافت پیام های مشاور از متخصصان گهواره می‌توانید با کلیک روی اپلیکیشن گهواره آن را نصب کرده و به راحتی به جامعه بزرگ مادران گهواره‌ای بپیوندید.

درد زایمان از هفته چند شروع می‌شود

قبل از هر چیز باید بدانید درد زایمان از هفته چند شروع می‌شود. برای بیشتر زنان، زایمان از حدود هفته‌ی 37 تا هفته‌ی 42 بارداری شروع می‌شود. زایمان قبل از هفته‌ی 37 بارداری زودرس یا نارس تلقی می‌شود.

درد زایمان طبیعی چند ساعت است

زایمان فعال اغلب چهار تا هشت ساعت یا در موارد نادر بیشتر طول می‌کشد. به طور متوسط، دهانه‌ی رحم شما تقریباً یک سانتی متر در ساعت باز می‌شود.

درد زایمان طبیعی چند ساعت است

ویژگی‌های زایمان دختر

طبق تحقیقات محققین، زایمان نوزاد دختر درد کمتری دارد. این پدیده به این دلیل است که دختران بهتر به استرس پاسخ می‌دهند. دختران دارای دفاع آنتی اکسیدانی هستند که نسبت به همتایان مرد خود یک مزیت است و این باعث می شود آسیب کمتری به غشای سلولی داشته باشد. این به معنای پایین آمدن سطح التهاب و زایمان راحت و زایمان کم درد است. 

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط گروهی از متخصصان بر روی علائم درد زایمان دختر، آنها متوجه شدند دختران دارای سیستم‌های آنزیمی هستند که در زمان تولد بالغ‌تراند. این مانع از آسیب سلولی می‌شود. همچنین باعث بهینه شدن متابولیسم سلولی می‌شود.

به عبارت دیگر ، دختران و مادران آنها قادرند به طور مؤثر با تهاجمی که در اثر زایمان ایجاد می‌شود مقابله کنند. بنابراین، یک خبر خوب برای مادرانی که نوزاد دختر دارند این است که درد زایمان در جنین دختر به اندازه‌ی جنس مخالف شدید نیست. با این حال لازم است بدانید که زایمان لازم نیست مترادف با درد باشد، و با مشاوره و راهنمایی درست می‌توان میزان زیادی از درد آن را کم کرد.

جنین دختر بر پیشرفت زایمان تأثیر نمی‌گذارد و یک عامل خطر برای زایمان نیست. در یک مطالعه، 1550 زن باردار در مرحله زایمان (به صورت خود به خود یا با القاء) مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج معاینه منظم گردن رحم، اتساع، طول مراحل زایمان، نحوه‌ی زایمان و جنس جنین و وزن هنگام تولد در مورد کلیه‌ی شرکت‌کنندگان ثبت شد. منحنی پیشرفت کار بین دو گروه جنسیتی مقایسه شد. مرحله فاز فعال زایمان در خانم‌هايي كه جنين‌ دختر داشتند در مقايسه با گروه دیگر، سریع‌تر بود. با این حال‌، جنسیت جنین خطر توقیف مرحله‌ی فعال را افزایش نمی‌دهد.

تفاوت دیگر در زمان زایمان نوزاد دختر است. طبق یک مطالعه، در نوزادان دختر احتمال تولد زودرس کمتر است. آنها همچنین دریافتند که زنان در هنگام زایمان دختر، 10٪ کمتر به سزارین نیاز دارند و کمتر به زایمان‌ با آمپول فشار نیاز پیدا می‌کنند. همچنین مشخص شد که نوزادان دختر نسبت به سن حاملگی خود احتمالاً سبک وزن‌تر هستند. جنین دختر در هفته چندم بدنیا میاد؟ زمان به دنیا آمدن دخترها معمولاً یک روز زودتر است و احتمال تاخیر در زایمان در آنها به مراتب کمتر است.

در این مطالعه مشخص شد که زایمان نوزادان دختر با مشکلات بیشتری همراه است. پزشکان علت این اختلافات بین زایمان دو جنس را بررسی نکردند. پزشکان معتقدند که اختلافات باید از نظر هورمونی باشد. 

مراحل درد زایمان طبیعی

مراحل درد زایمان طبیعی

مراحل درد در زایمان طبیعی ارتباطی با جنسیت ندارد و علائم شروع درد زایمان طبیعی دختر مشابه با زایمان جنس دیگر است. زایمان شامل یک روند فعال می‌شود و با انقباضات منظم و دردناک رحم که رفته رفته از نظر فرکانس و شدت افزایش می‌یابند مشخص می‌شود. درد زایمان دو مولفه دارد: احشایی و بدنی (سوماتیک) و روند هرکدام به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است. گردن رحم در مرحله‌ی اول و دوم درد زایمان نقش اساسی ایفا می‌کند.

  1. درد احشایی: درد زایمان احشایی در مرحله‌ی اولیه و مرحله‌ی دوم زایمان رخ می‌دهد. با هر انقباض رحم، فشار به دهانه‌ی رحم منتقل می‌شود که باعث ایجاد کشش و انبساط شده و باعث فعال شدن آوران‌های برانگیخته ‌کننده‌ی غیرفعال می‌شود. این آوران‌ها قسمت داخلی گردن رحم و بخش پایین تر از T10 - L1 را تحریک می‌کند.
  2. درد جسمی: علاوه بر درد احشایی که در بالا توضیح داده شد، درد جسمی در اواخر مرحله‌ی‌ اول زایمان و همچنین در مرحله‌ی دوم رخ می‌دهد. شروع درد زایمان در جنین دختر در اثر آوران ایجاد می‌شود. درد زایمان دختر از کجا شروع میشود؟ این درد سطح واژنی دهانه‌ی رحم، پروینوم و واژن را تحریک می‌کند و در نتیجه‌ی کشیدگی، اتساع، ایسکمی و آسیبِ (پارگی یا ازروژن) کف لگن، پرینه و واژن رخ می‌دهد. این درد در هنگام خروج جنین آشکار می‌شود و در طی این مرحله‌ی فعال، رحم به طور منظم و با شدت بیشتری منقبض می‌شود.

شدت درد زایمان با اتساع بیشتر دهانه‌ی رحم افزایش می‌یابد و به طور مستقیم با شدت، مدت و فرکانس انقباضات رحم ارتباط دارد.

درد در زایمان طبیعی

با نزدیک شدن به زایمان، بسیاری از خانم‌ها متوجه‌ی درد کمر به خصوص در ناحیه‌ی تحتانی آن می‌شوند که می‌آید و می‌رود. کمردرد ممکن است همراه با انقباضاتی باشد که در مناطق دیگر احساس می‌شود یا به خودی خود رخ می‌دهد. 

علت درد زایمان و شدت آن

درد زایمان دختر چگونه است؟ اگرچه درد زایمان در جنین دختر کمتر است اما علت درد در هردو یکسان است و یک مکانیسم مشابه دارد. درد در حین زایمان ناشی از انقباضات عضلات رحم و فشار بر گردن رحم است. این درد را می‌توان به صورت گرفتگی شدید در شکم، کشاله‌ی ران و کمر و همچنین حس درد احساس کرد. بعضي از خانم‌ها در ناحيه‌ی ران نيز درد دارند. از دیگر دلایل درد در حین زایمان می‌توان به فشار بر مثانه و روده توسط سر کودک و کشش کانال تولد و واژن اشاره کرد.

درد هنگام زایمان برای هر زن متفاوت است و این ارتباطی به نوع جنسیت جنین ندارد برخی زنان در زیمان جنین دختر نیز ممکن است درد شدیدی را تجربه کنند. از زن به زن و حتی بین بارداری‌های مختلف یک زن هم متفاوت است. زنان درد زایمان را به طور متفاوتی تجربه می‌کنند - از نظر برخی، درد زایمان شبیه درد قاعدگی است. برای سایرین، فشار شدید، و برای دیگران، امواج بسیار قوی که مانند درد اسهال است.