دارو‌های القای زایمان و انواع آن

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دارو‌های القای زایمان

القای زایمان به شرایطی گفته می‌شود که طی آن به وسیله داروها شرایط زایمان طبیعی زودتر از موعد برای بدن به طور مصنوعی ایجاد می‌شود.گاها به دلایلی ممکن است تحریک زایمان توسط پزشک صورت گیرد. در این شرایط از داروهای القای زایمان استفاده می‌شود. داروهای که برای القای زایمان استفاده می‌شوند تعداد محدودی می‌باشند. ماده اصلی تشکیل دهنده این داروها، هورمون مصنوعی می‌باشد. در واقع ساختار هورمون‌های مصنوعی کاملا مشابه هورمون‌های طبیعی است اما در محیط آزمایشگاه تولید می‌شوند.

میزان جوابدهی بدن هر فرد نسبت به داروها متفاوت می‌باشد. در نتیجه علاوه بر تنوع کم دارویی، میزان تزریق هر دارو نیز بر اساس دوز مشخصی می‌باشد. زیرا استفاده بیش از حد از هر یک از داروها می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. در ادامه به بررسی هر یک از داروهای القای زایمان می‌پردازیم.

 

اکسی‌توسین یا توپول فشار در زایمان طبیعی

اکسی‌توسین نوعی هورمون است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد. از این هورمون با عنوان هورمون عشق نیز یاد می‌شود. زیرا این هورمون در مواقع ارتباطات دوستی نزدیک، ارتباط جنسی و تولد نوزاد ترشح می‌شود. این هورمون بر دهانه رحم در طول زایمان اثر می‌گذارد و سبب نرم شدن و باز شدن آن می‌گردد. از طرفی بر عضلات رحم نیز مؤثر بوده و به تحریک دهانه رحم برای زایمان می‌پردازد. هم‌چنین سبب ایجاد دردهای زایمانی می‌شود. در نتیجه در مادرانی که به دلایلی مجبور به القای زایمان می‌باشند، از این هورمون به شکل یکی از داروهای القای زایمان استفاده می‌کنند تا بتوان شرایط زایمان را ایجاد نمود. نام دیگر شکل دارویی اکسی‌توسین، پیتوسین می‌باشد. ضمنا به توپول فشار در زایمان طبیعی نیز بین مردم شناخته می‌شود. 

میزوپروستول یا سایتوتک

در ارتباط با مصرف دارو در بارداری لازم است بدانید نام دیگر میزوپروستول، سایتوتک می‌باشد. این ماده جزئی از داروهای القای زایمان می‌باشد. البته جهت سقط جنین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمنا برای کنترل خونریزی بعد از زایمان نیز بسیار کاربردی می‌باشد. به صورت قرص‌های خوراکی وجود دارد. در واقع به شکل قرص زیرزبانی برای زایمان طبیعی استفاده می‌شود. اما بعضاً قرص‌ها به صورت شیاف برای شروع درد زایمان از طریق واژن نیز استعمال می‌شوند. البته ممکن است بعد از زایمان برای کنترل خونریزی به صورت شیاف مقعدی نیز استفاده گردد.

قرص برای شروع درد زایمان

دینوپروستون از دیگر دارو‌های القای زایمان

شکل طبیعی این دارو در بدن با عنوان پروستاگلاندین و E2 وجود دارد. این دارو به بهبود کیفیت دردهای زایمانی، باز شدن دهانه رحم و افزایش ترشح طبیعی دیگر هورمون‌های زایمانی کمک می‌نماید. این دارو با نام‌های تجاری سیویدیل، پروپیدیل و پروین در بازار وجود دارد. دینوپروستون از داروهای القای زایمان طبیعی است که به عنوان کمک‌کننده در کنار دیگر داروهای القای زایمان استفاده می‌شود.