بهترین زمان ورزش کردن برای عضله سازی چه ساعتی از روز است؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین زمان ورزش کردن برای عضله سازی

اگر به دنبال ورزشی برای چربی سوزی و عضله سازی هستید، قطعا بدنسازی می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. بسیار مهم است که برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید، باید در یک زمان درست ورزش کنید. بنابراین زمان یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر عملکرد تمرینی شما تاثیر می‌گذارد. به نظر شما بهترین زمان برای ورزش کردن چه ساعتی از شبانه روز است؟ چه زمانی از روز بهترین زمان برای عضله سازی است؟ این سوالات به یکی از دغدغه‌های ورزشکاران و بدنسازان تبدیل شده است. در این مطلب از گهواره به بهترین زمان برای ورزش کردن و عضله سازی می‌پردازیم.

بهترین ساعت برای ورزش بدنسازی

همیشه گفته شده است، ورزش کردن در هر ساعت از شبانه روز، بطور کلی از ورزش نکردن بهتر است، اما اگر می‌خواهید عملکرد بهتری داشته باشید و در مدت زمان کوتاه‌تری به نتیجه دلخواه خود برسید، زمان یکی از مولفه‌های بسیار مهم است که باید آن را جدی بگیرید. برای پاسخ به این سوال که چه ساعتی در شبانه روز بهترین زمان برای ورزش کردن است، نمی‌توان تنها به یک کلمه صبح، عصر و یا شب بسنده کرد. به غیر از محدودیت‌های زمانی که هر کس در زندگی روزمره خود دارد، اولین چیز که باید به آن توجه شود، عملکرد ساعت بدن است. اگر دوران تحصیل را به یا داشته باشید، برخی از افراد شب امتحانی بودند و شب‌ها تا نزدیک صبح درس می‌خواندند و برعکس، عده‌ای دیگر در طول روز به خواندن درس مشغول بودند. این مسئله در حیطه ورزش کردن و بدنسازی نیز وجود دارد.

این ساعت بدن به ساعت شبانه روز (circadian clock) معروف است که گروهی از سلول‌هایی در مغز را شامل می‌شود که در یک زمانبندی مشخص هورمون‌ها و تکانه‌های الکتریکی را پراکنده می‌کند. این زمانبندی و تنظیمات از همان بدو تولد همراه با ما هستند. هورمون ملاتونین، از اصلی‌ترین هورمون‌های تنظیم کننده ساعت بدنی می‌باشد. بنابراین همانطور که گفته شد، پراکنده کردن این هورمون‌ها و تکانه‌های الکتریکی در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد و همین موضوع باعث می‌شود که یک فرد بگوید من آدم صبح هستم و یا چیزی که بیشتر شنیده‌ایم: من آدم صبح نیستم.

این ساعت بدنی و این چرخه می‌تواند بر عملکرد و تمرینات ورزشی شما تاثیر بگذارد و با کمک آن می‌توانید بهترین زمان برای تمرینات ورزشی خود را پیدا کنید. همچنین می‌توانید با برخی تغییرات و مدیریت در ساعت خواب و بیداری خود، تا حدودی ساعت بدنی خود را تنظیم کرده و خود را تعلیم دهید که در بهترین زمان کارهای خود، بخصوص ورزش کردن را انجام دهید.

بهترین ساعت برای ورزش بدنسازی

بهترین زمان ورزش صبح یا عصر

این سوال پر تکرار ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بهترین زمان برای ورزش کردن، صبح‌ها است و یا عصرها؟ پیدا کردن زمان مناسب برای ورزش کردن می‌تواند چالش برانگیز باشد و همانطور که گفته شد هر زمان که توانسته‌اید این کار را انجام دهید. اما حالا که عزم خود را جزم کرده‌اید و تصمیم گرفته‌اید که ورزش و عضله سازی کنید، باید برای عملکرد بهتر و نتیجه گیری در کمترین زمان، بهترین زمان را برای ورزش کردن انتخاب کنید. بهترین ساعت برای ورزش کردن زمانی است که شما بتوانید آن را به یک عادت ورزشی تبدیل کرده و روزانه آن را انجام دهید، اما باید بدانید که ورزش کردن در صبح و عصر هرکدام فواید و معایب خود را دارد.

ورزش کردن در ساعات اولیه روز بهترین زمان برای سوزاندن چربی، بالا بردن متابولیسم بدن و کاهش وزن است. در این ساعت به دلیل افزایش هورمون کورتیزول که به هورمون استرس معروف است، از روند عضله سازی جلوگیری می‌شود. بنابراین اگر به دنبال کاهش وزن و چربی سوزی هستید، بهترین زمان برای ورزش کردن، ساعت اولیه روز است. از فواید ورزش کردن در صبح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورزش کردن در صبح آدرنالین را افزایش می‌دهد که نتیجه آن هوشیاری بیشتر ذهن در طول روز است.
  • ورزش کردن در صبح باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود.
  • سطح هورمون کورتیزول و هورمون رشد در صبح افزایش یافته که هر دو در متابولیسم بدن نقش دارند و باعث چربی سوزی بیشتر می‌شود.
  • ورزش کردن در صبح راحت‌تر است زیرا در ظهر یا عصر به دلیل خستگی نیروی کافی برای چربی سوزی وجود ندارد.
  • ورزش صبحگاهی منجربه سلامت روان، بهتر شدن خلق و خو و کاهش استرس می‌شود.

اما اگر به دنبال عضله سازی هستید، خبر خوب این است که عصرها، سطح هورمون کورتیزول بسیار پایین‌تر از صبح‌ها بوده و این موضوع به روند عضله سازی شما کمک خواهد کرد. در عصر عضلات و مفاصل شما منعطف‌تر بوده و آسیب کمتری خواهید دید. همچنین عملکرد بدن شما در عصر بهتر از صبح است زیرا تا زمانی که ورزش را شروع کنید، یک یا دو وعده غذایی می‌خورید. همین باعث می‌شود تا بدن شما تقویت شود. 

بهترین زمان ورزش بدنسازی در شب برای عضله سازی

پیدا کردن زمان برای ورزش کردن همیشه آسان نیست، بخصوص اگر در طول روز مشغول به کار باشید و یا فرزندان کوچکی داشته باشید. گاهی اوقات ورزش کردن در شب تنها گزینه روی میز برای افراد پر مشغله است. اما نگران نباشید، ورزش کردن در شب مانند هر زمان دیگر می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد.

مهم‌ترین نکته در بدنسازی و نتیجه گرفتن از آن، این است که تمرینات را بطور منظم انجام دهید. بنابراین اگر برنامه زندگی شما به گونه‌ای بود که مجبور بودید در شب ورزش کنید، اصلا مشکلی نیست، همین که تمرینات را بصورت مداوم انجام دهید، می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید. اما یک باور رایج وجود دارد که ورزش کردن در شب می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند، اما طبق مطالعات انجام شده در صورتی که ورزش در شب بصورت منظم تکرار شود، می‌تواند آرامش را تقویت کند، اضطراب و استرس را کاهش دهد و به بهبود خواب کمک کند. اما بهتر است که با توجه به زمان خواب ورزش مناسبی را انتخاب کنید. انجام ورزش‌های سنگین و قدرتی قبل از خواب می‌تواند در روند خواب تاثیرات منفی بگذارد.

بنابراین اگر به دنبال ورزش بدنسازی در شب هستید، بهترین زمان برای آن بین ساعت 4 تا 6 بعدازظهر است، زیرا دمای بدن افزایش یافته و روحیه کافی برای انجام ورزش وجود دارد.

بهترین زمان ورزش در شب

بهترین زمان ورزش برای لاغری

همانطور که گفته شد، بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی، کاهش وزن و لاغری، ساعات اولیه صبح است. ورزش صبحگاهی تاثیر مثبتی در کاهش وزن دارد. داشتن فعالیت بدنی به مدت 45 دقیقه در روز می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. 

بهترین زمان ورزش برای خانم‌ها

در یک مطالعه کوچک، محققان واکنش بدن مردان و زنان را به ورزش در ساعت مختلف روز بررسی کرده‌اند. در این مطالعه 30 زن و 26 مرد بین 25 تا 55 سال با سابقه ورزشی منظم و بسیار فعال در نظر گرفته شده بودند و مورد بررسی قرار گرفتند. در پایان این آزمایش 27 زن و 20 مرد مطالعه را تکمیل کردند. نتایج نشان داده است که زنان در مقایسه با مردان چربی سوزی بیشتری در ورزش صبحگاهی دارند. بنابراین می‌توان گفت که بهترین زمان ورزش برای خانم‌ها ساعات اولیه صبح است.

بهترین زمان ورزش برای خانم ها

چند ساعت تمرین بدنسازی برای حجم لازم است؟

مدت زمان تمرین بدنسازی برای هر فرد متفاوت است. علاوه بر این با گذشت زمان و باتوجه به قدرت بدنی تغییر خواهد کرد، اما بطور کلی می‌توان مدت زمان ورزش بدنسازی را تفکیک و دسته بندی کرد. برای اینکه بهترین نتیجه را از ورزش بدنسازی خود بگیرید، توصیه می‌شود تا تمرینات خود را در روزهای هفته تقسیم کنید. این کار باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه انرژی بیشتری داشته باشید، در روزهای مختلف بر روی بخش‌های مختلفی از بدن تمرین کنید.

متوسط زمان برای تمرین بدنسازی برای حجم دهی، بین 60 تا 90 دقیقه است. با این حال عوامل متعددی مانند تجربه شما، عملکرد بدن شما، تغذیه و غیره می‌توانند روی این مدت زمان تاثیر بگذارند.