تست بدون استرس در بارداری (NST) و تفسیر آن

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تست بدون استرس یا NST در بارداری

تست بدون استرس یک تست رایج قبل از تولد است که به بررسی سلامت نوزاد می‌پردازد. بطور معمول این تست بعد از هفته 26 بارداری تا 28 بارداری انجام می‌شود. این آزمایش به فهمیدن به موقع برخی از بیماری‌ها که نیاز به رسیدگی فوری دارد کمک می‌کند. NST می تواند به شما اطمینان دهد که کودک شما سالم است و اکسیژن کافی دریافت می کند. در این مطلب با آزمایش NST، دلایل انجام آن، نحوع انجام و تفسیرهای آن بیشتر آشنا می‌شوید.

تست بدون استرس یا NST چیست؟

NST مخفف non stress test و یک آزمایش غربالگری رایج قبل از تولد نوزاد است که به بررسی سلامت جنین یا میزان ضربان قلب جنین در هنگام تکان خوردن او می‌پردازد. این آزمایش معمولا در سه ماه سوم بارداری انجام می‌شود و به این دلیل بدون استرس نام دارد زیرا، هیچ اتفاقی نمی‌افتد که مادر یا جنین استرس بگیرند. تست بدون استرس یک تست غیر تهاجمی، بدون درد و راحت است و هیچ خطری برای مادر یا جنین نخواهد داشت. این تست با دستگاه کاردیوتوکوگرافی انجام می‌شود. دستگاهی که تپش قلب جنین را تقسیر می‌کند. انجام این تست به این معنی نیست که مادر یا جنین در معرض خطر هستند بلکه کمک می‌کند تا اطلاعات مهمی درمورد عرضه اکسیژن به جنین و سلامت آن به پزشک متخصص زنان و زایمان بدهد. در واقع این آزمایش کمک می‌کند تا شما بیماری‌هایی که نیاز به درمان فوری دارند را بشناسید و سریع‌تر به آن رسیدگی کنید.

نحوه انجام تست بدون استرس یا NST

این آزمایش نیاز به آمادگی خاصی ندارد و می‌توان آن را مانند یک سونوگرافی شکمی معمولی در مطب پزشک انجام داد. در این آزمایش مادر باید بصورت نیمه نشسته یا خوابیده به سمت چپ قرار بگیرد و فشار خون او در فواصل منظم اندازه‌گیری می‌شود. کمربندی که در آن گیرنده‌هایی تعبیه شده است به دور شکم مادر در قسمتی که ضربان قلب جنین واضح‌تر شنیده می‌شود بسته می‌شود. از مادر خواسته می‌شود هر زمان که کودکش حرکت کرد، دکمه‌ای را فشار دهد تا دکتر بتواند در زمان حرکت جنین تغییر احتمالی ضربان قلب او را ثبت کند. مدت زمان این تست بیست دقیقه است و اگر جنین غیر فعال یا خواب باشد از مادر می‌خواهند تا با راه رفتن یا نوشیدن مایعات شیرین او را بیدار کند. اگر بعد از 40 دقیقه جنین فعالیتی از خود نشان نداد، پزشک برای بررسی بیشتر تست بیوفیزیکال پروفایل و تست استرس انقباضی را برای چند روز آینده تجویز می‌کند. نتایج تست NST بلافاصله بعد از اتمام آزمایش، گزارش می‌شود.

تفسیر تست NST

نرمال یا باز فعال (Reactive)

اگر جنین طی بازه زمانی 20 دقیقه‌ای دوبار و به مدت 15 ثانیه حرکت کند و ضربان قلبش بالا برود بطوریکه در حال تحرک حداقل 15 ضربه در دقیقه بیشتر از میزان ضربان قلبش در حال استراحت باشد، نتیجه تست نرمال یا بازفعال است. این نتیجه به این معنی است که جنین در حال حاضر خوب است و مشکلی ندارد.

غیرفعال (nonreactive)

اگر قلب جنین در حین حرکت تندتر نزند و در طی 90 دقیقه اصلا تکان نخورد، نتیجه تست غیر فعال است. این نتیجه به این معنی نیست که کودک شما لزوما مشکلی دارد زیرا این تست اطلاعات لازم و مورد نیاز را فراهم نمی‌کند. در این صورت پزشک بعد از یک ساعت این آزمایش را دوباره تکرار می‌کند یا آزمایشات دیگری مانند بیوفیزیکال پروفایل یا تست استرس انقباضی را انجام می‌دهد. با این حال، نتیجه غیر فعال به این معنی است که اکسیژن کافی به جنین نمی‌رسد یا جفت مشکل دارد.

در چه مواردی تست بدون استرس NST انجام می‌شود؟

همانطور که گفتیم هدف از انجام این تست این است که با بررسی ضربان قلب جنین و واکنش او به حرکت، اطلاعات مفیدی درمورد اکسیژن رسانی به جنین به دست آید. در ادامه به برخی از دلایل انجام این تست میپردازیم:

  • اگر مادر دوقلو یا چند قلو باردار باشد به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی در بدن مادر یا نوزاد این آزمایش انجام می‌شود.
  • اگر زنی قبل از بارداری فعلی، به هر دلیلی حاملگی‌های قبلی خود را از دست داده.
  • در صورتی که مادر به بیماری‌هایی مانند تیروئید، فشار خون بالا، بیماری لوپوس، اختلالات خونی، دیابت نوع 1، بیماری‌های کلیوی و قلبی مبتلا باشد.
  • در صورتی که مادر در شرایط پلی هیدرامنیوس قرار داشته باشد که به این معنی است که آب درون کیسه رحم بیشتر از حد مجاز است.
  • یا در صورتی که مادر در وضعیت اولیگوهیدرامنیوس باشد که در این شرایط مایع داخل رحم کمتر از حد مجاز است.
  • در صورتی که مادر در شرایط بسیار خطرناک حساسیت بارداری قرار داشته باشد که معمولا در زنانی که دارای گروه خونی با Rh منفی هستند و جنینشان با Rh مثبت است اتفاق می‌افتد.
  • در شرایطی که دو هفته از تاریخ زایمان گذشته است.
  • در صورتی که جنین کوچکتر از حد انتظار باشد یا به درستی رشد نکرده باشد.
  • جنین کمتر از حد معمول فعالیت کند.