خواب سبک نوزاد | علت و درمان خواب سبک در کودکان

تاریخ انتشار: مرداد ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواب سبک نوزاد

علت خواب سبک نوزاد دوماهه من چیست؟ برای درمان خواب سبک نوزاد خود چه کنم؟ اگر پدر یا مادر شده باشید حتما این سوال و سوالات مشابه را از دیگران پرسیده‌اید. بسیاری از والدین از خواب نوزادشان گلایه‌مند هستند و معتقدند نوزادشان خواب سبکی دارد. خواب سبک نوزاد باعث خستگی و ناراحتی والدین می‌شود. والدین سوالات زیادی درمورد خواب نوزاد می‌پرسند. در این مقاله درباره کیفیت خواب نوزادان، الگوی خواب کودکان، علت نخوابیدن نوزاد، نوزاد خواب‌سبک و در نهایت درمان خواب سبک نوزاد و کودک صحبت خواهد شد.

تاثیر و عملکرد خواب باری نوزاد

بر اساس تحقیقات انجام شده و نظر متخصص بر روی انسان و حیوانات، نظریه های زیادی در مورد عملکرد خواب وجود دارد. با این حال، دلیل واقعی خوابیدن‏ همانند رویاهای‏مان که راز هستند، به‏ صورت یک راز باقی مانده است؛ اما ما در مورد اثرات نامطلوب خواب ناکافی برای انسان‏ها از جمله کودکان اطلاعاتی داریم. ‏ذکر شده که خواب ناکافی در کودکان منجر به اختلال در عملکرد چندین سیستم به ویژه سیستم عصبی مرکزی مغز می‏شود. این تعجب آور نیست زیرا خواب یکی از عملکردهای مغز است. تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی شامل تأثیر بر رفتار، هیجان، خلق و خو و عملکردهای عصب شناختی است.

سیستم دیگری که می تواند تحت تأثیر نامطلوب قرار گیرد سیستم قلبی عروقی است که در آن خواب ناکافی می تواند منجر به فشار خون ریوی یا و نارسایی قلبی شود. کودکان مبتلا به خواب ناکافی شدید نیز ممکن است دچار تأخیر در پیشرفت و مراحل رشدی شوند. مطالعات همچنین ارتباط خواب ناکافی را با ابتلا به دیابت نوع 2 نشان داده‏ اند. خواب ناکافی همراه با رژیم غذایی و محیط، در شیوع چاقی نقش داشته است.

منظور از خواب ناکافی چیست

براساس نظر متخصص خواب ناکافی در کودکان می‏تواند به صورت حاد یا مزمن ظاهر شود. خواب ناکافی می تواند به شکل کمیت ناکافی (مدت زمان)، کیفیت ضعیف خواب یا هر دو ایجاد می شود. کمیت خواب و کیفیت خواب حوزه های اصلی خواب هستند و هر دو باید کافی باشند تا از کمبود خواب جلوگیری شود. آنها به طور پویا به هم مرتبط هستند و بر یکدیگر تأثیر می‏گذارند. عوامل یکسانی می‏توانند بر هم کیفیت هم کمیت خواب اثر بگذارند. با این حال، کیفیت خواب ممکن است بیشتر از کمیت خواب اهمیت داشته باشد.

مدت زمان خواب تابعی از سن است. کودکان در سنین مختلف به مدت زمان خواب متفاوتی نیاز دارند . درمقابل، کیفیت خواب زمانی است که فرد هنگام بیدار شدن احساس شادابی (سرحال بودن) کند. 

تحقیقات محدودی وجود دارد که به‌‏طور ویژه بر کیفیت خواب کودکان تمرکز دارد، زیرا توانایی بیان کودکان به دلیل سن‏شان محدود است. احساس کودکان توسط والدین و براساس رفتار کودکان گزارش و تفسیر می‏شود. از این رو نمی‏توان سایر دلایل به‏وجود آورنده علائم و نشانه ‏های خواب ناکافی در کودکان را رد کرد.

دلایل متعددی به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارند. این عوامل می تواند شامل ژنتیک، مسائل والدین یا مراقبین، عادات خواب، تأثیرات محیطی از جمله قرار گرفتن بیش از حد در معرض صفحه نمایش، اختلالات خواب و مشکلات روانشناختی و پزشکی باشد. که در ادامه بیشتر در موردشان توضیح خواهیم داد.

نشانه های خواب ناکافی کودک

براساس نظر متخصص نشانه ‏های خواب ناکافی شامل خواب آلودگی مداوم یا پرخوابی مانند خوابیدن در زمان و مکان نامناسب، بی حالی و احساس خستگی مداوم، ناتوانی در تمرکز و کاهش تمرکز، بدتر شدن عملکرد مدرسه، ضعف در اجتماعی شدن، رفتار بیش فعالانه و اعتماد به نفس پایین است.

علائم محتمل دیگری نیز وجود دارد از جمله پاسخ حرکتی کند به محرک‏ها، تحریک‏ پذیری و بی‏قراری، خروپف، بیداری شبانه، بی‏خوابی، فشار خون بالا، مشکل تنفسی، تنگی نفس، افزایش وزن بیش از حد و یا عدم افزایش وزن، حرکت غیر طبیعی در هنگام خواب و راه رفتن یا صحبت کردن در هنگام خواب.

دلایل خواب ناکافی کودک

براساس نظر متخصص دلایل زیر میتوانند منجر به خواب ناکافی نوزاد شوند.

ژنتیک

این که چگونه و تا چه حد ژن، خواب فرد را تنظیم می‏کند هنوز به‏ طور کامل درک نشده است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که ژن‌ها ممکن است با تأثیرگذاری بر برخی ویژگی‌های خواب مانند مدت زمان خواب و بی‌خوابی، تأثیر مستقیمی بر کیفیت خواب داشته باشند. مدت زمان خواب مورد نیاز ممکن است توسط ژنتیک فرد کنترل شود. با این حال پژوهش روی دوقلوها نشان داد که ژن‏ها ممکن است به اندازه محیط تأثیرگذار نباشند.

ژن همچنین در بیماری‏هایی که دارای برتری ژنتیکی هستند مانند بیماری‏هایی مانند آسم، آلرژی یا اگزما به‏ طور غیرمستقیم نقش دارد. کودکانی که دارای این شرایط هستند، به دلیل علائم جسمانی مداومی که در طول خواب تجربه می کنند، کیفیت خواب پایینی دارند.

والدین یا مراقبین

براساس نظر متخصصین والدین رابطه بسیار صمیمی با فرزندان خود دارند و این یک رابطه متقابل است. والدین و فرزندان می توانند بر عادات خواب یکدیگر تاثیر بگذارند. والدین نه تنها از بُعد جسمی از کودک مراقبت‏ می ‏کنند، بلکه از لحاظ عاطفی نیز از فرزندان خود حمایت می کنند.

اقدامات والدین در مدیریت رفتار فرزندان، زمان، قرار گرفتن در معرض نمایشگر و همچنین خواب فرزندانشان بسیار مهم است. رفتار والدین به شروع خواب و حفظ خواب به ویژه در کودکان خردسال کمک می‏کند. هر چه کودکان کوچکتر باشند، بیشتر به والدین خود وابسته هستند. این وظیفه والدین است که بهداشت خواب خوب را در اسرع وقت به فرزندان خود آموزش دهند و محیطی مساعد برای خواب ایجاد کنند. کودکانی که والدین آگاهی دارند، عادات خواب سالم‏تری دارند.

والدینی که در مورد خواب اطلاعات بیشتری دارند، دارای وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتری هستند و سطح تحصیلات بالاتری دارند، بیشتر احتمال دارد که زمان خواب زودتر، زمان‌ زودتر بیدار شدن و روتین خواب ثابت‌تری را در کودکان‏شان گزارش کنند که حاکی از داشتن کیفیت خواب بهتر است.

مشارکت والدین در مدیریت اکثر مشکلات خواب فرزندان‏شان بسیار مهم است. عدم مشارکت کافی والدین در درمان مشکلات خواب فرزندانشان منجر به تداوم این مشکلات می شود و در نهایت می‏تواند کیفیت خواب کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

برخی از مطالعات نشان داده ‏اند که مشکلات پزشکی والدین، مشکلات خواب و وضعیت روحی والدین می‏تواند بر خواب فرزندان آنها تأثیر بگذارد. گفته شده است که افسردگی در والدین، می‏تواند منجر به خواب ناکافی در فرزندان آنها شود. برخی رفتارها در والدین، مانند مشاجره و دعوای مکرر والدین می‏تواند مشکلات عاطفی را در فرزندان ایجاد کند که منجر به اختلال در کیفیت خواب کودک می شود.

اختلالات خواب و مشکلات پزشکی

براساس نظر متخصصین بسیاری از اختلالات خواب کودکان را درگیر می کند و می تواند بر کیفیت خواب آنها تأثیر بگذارد. به طور مشابه، کیفیت پایین خواب نیز ممکن است باعث تشدید و تداوم اختلالات خواب در کودکان شود.

این اختلالات خواب شامل مشکل تنفس اختلال خواب مانند سندرم آپنه انسدادی خواب یا سندرم هیپوونتیلاسیون خواب، پاراسومنیا، اختلال ریتم شبانه روزی خواب و بیداری، اختلال حرکات ریتمیک مربوط به خواب، شب ادراری مرتبط با خواب، مقاومت قبل از خواب و حرکت پاهای بی قرار است. این اختلالات می توانند تأخیر خواب را افزایش داده و مدت خواب را کاهش دهند، بیداری مکرر و بدنبال آن خواب منقطع، نوسان در مراحل خواب، کاهش کیفیت خواب و همچنین ایجاد تغییرات در جریان خون مغز در طول خواب شوند.

وضعیت پزشکی خود کودکان می تواند بر کیفیت خواب آنها تأثیر بگذارد. در کودکان مبتلا به شرایط حاد پزشکی، تأثیر بر کیفیت خواب آنها به شدت بیماری بستگی دارد و معمولاً یک رویداد موقتی است. اکثر کودکان با برطرف شدن بیماری حاد بهبود می یابند. اما در بیماری های مزمن، ممکن است کیفیت خواب ضعیفی داشته باشند.

این امر در شرایطی مانند آسم ضعیف کنترل شده، رینیت آلرژیک یا درماتیت آتوپیک مشهود است. کودکان مبتلا به درد مزمن مانند آرتریت روماتوئید نوجوانان و کودکان مبتلا به بیماری های مرتبط با سرطان نیز ممکن است کیفیت خواب ضعیفی داشته باشند. بسیاری از آنها در شروع و ادامه پیدا کردن خواب مشکل دارند. کودکان مبتلا به اختلالات روانشناختی مانند اضطراب، استرس و نگرانی نیز مشکلاتی را در طول خواب تجربه می کنند.

کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیستیک و اختلال کم توجهی بیش فعال، کیفیت خواب پایینی را تجربه می کنند و این جزء جدایی ناپذیر این اختلالات است. از این رو درمان این اختلالات، مشکلات خواب آنها را کاهش می دهد. 13 درصد از کودکان فلج مغزی دارای نمره غیرطبیعی کل و 40 درصد دیگر حداقل یک نمره غیرطبیعی در یکی از حوزه های مقیاس اختلال خواب دارند. تعداد قابل توجهی از کودکان در این گروه مشکلات خواب دارند.

یک مطالعه طولی اخیر نشان داد که کیفیت خواب در کودکان در طول اپیدمی COVID-19 تحت تأثیر قرار گرفت. در مرحله اولیه قرنطینه به دلیل تغییر ناگهانی در رفتار و هنجار اجتماعی به طور قابل توجهی، کیفیت خواب را تحت تأثیر قرار داد.

عادت خواب، محیط خواب و داروها

عادات خواب خوب باید از دوران نوزادی القا شود و باید بخشی اساسی از رشد کودک باشد. تعداد قابل توجهی از نوزادان مبتلا به مشکلات خواب، زمانی که به سن پیش دبستانی می رسند همچنان دچار مشکلات خواب هستند.

محققین ارتباط بین مشکلات خواب در کودکان نوپا در سن 18 ماهگی با اختلالات رفتاری و عاطفی در سن 5 سالگی  را نشان داده اند. پیروی از عادات و شیوه های مناسب برای خواب می تواند مشکلات خواب را در کودکان کاهش دهد.

عادات مناسب خواب شامل روتین خواب ثابت، اجتناب از فعالیت های فعال و محرک قبل از خواب، استفاده از تختخواب برای خوابیدن (استفاده از فضای ثابت برای خواب)، رعایت زمان خواب و بیداری ثابت و تفاوت بین الگوهای خواب در روزهای هفته و آخر هفته قابل قبول باشد. اینها کیفیت خواب را ارتقا می دهند.

عادات خواب باید متناسب با سن باشد. کودکان باید در محیطی مناسب برای خواب بخوابند. این محیط به دمای مناسب، روشنایی مناسب و حداقل صدای مزاحم نیاز دارد. افزایش تاخیر در شروع خواب و یک اتاق پر سر و صدا و نه به خوبی تاریک، پیش بینی کننده افزایش احتمال مشکلات خواب در کودکان است.

به طور کلی، کودکان به ویژه آنهایی که مشکلات خواب دارند، باید قبل از خواب از هرگونه محرک اجتناب کنند. نوشیدنی یا غذای حاوی کافئین نباید چند ساعت قبل از خواب مصرف شود. از مصرف بسیاری از داروهایی که بر سیستم عصبی مرکزی و برنامه خواب تأثیر می گذارند باید اجتناب شود. 

قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش

زمان صفحه نمایش به معنای قرار گرفتن طولانی مدت در معرض چندین دستگاه مانند تلفن همراه، تبلت، تلویزیون، مانیتور کامپیوتر و کنسول های بازی است. این یک پدیده جهانی است.

عدم استفاده از دستگاه های بدون صفحه نمایش در فعالیت های روزمره بسیار دشوار و تقریبا ناممکن است. خواب تحت تأثیر استفاده بیش از حد از نمایشگر قرار می گیرد و باعث محدودیت خواب می شود. زمان اختصاص داده شده برای خواب برای تعامل با این صفحه نمایش ها استفاده می شود و این عمل بر چرخه بیداری و خواب تأثیر می گذارد. نور صفحه نمایش مغز را تحریک می کند و تولید ملاتونین را سرکوب می کند و در نتیجه تاخیر خواب افزایش می یابد (شروع خواب را عقب می‏اندازد). وجود تلویزیون در اتاق خواب برای یک خواب سالم و کافی مناسب نیست.

الگوی خواب نوزاد

قبل از پرداختن به موضوع خواب سبک نوزاد و توضیح اینکه چرا خواب کودک سبک است لازم است بدانید نوزادان ساعت‌های زیادی در طول یک شبانه‌روز می‌خوابند. این میزان در طول زمان تغییر می‌کند. به‌طور کلی با افزایش سن، کودکان ساعت‌های کمتری از روز را می‌خوابند، در بین چرت‌هایشان بیش‌تر بیدار می-مانند و در طول شب کم‌تر از خواب بیدار می‌شوند. 

خواب سبک نوزاد نشانه چیست؟ در ارتباط با انواع خواب نوزاد لازم به ذکر است که خواب از دو بخش رم و نان‌رم (REM and non-REM) تشکیل می‌شود. این دو فاز مدام در حال جابجایی با یکدیگر هستند. این چرخه جابجایی در بزرگسالان حدود نود دقیقه طول می‌کشد اما در نوزادان حدود پنجاه دقیقه است. این مسئله به این معناست که نوزادان در فواصل کوتاه‌تری تغییر فاز دارند. بنابراین کم‌خوابی بچه می‌تواند به‌دلیل همین تغییرات فاز باشد. خواب سبک و کوتاه چه نام دارد؟ خواب سبک همین خواب رم است. بدن در خواب رم فعال‌تر است. نوزادان تازه متولد شده بیش‌تر خواب خود را در مرحله‌ رم یا مرحله‌ فعال‌تر بدن می‌گذرانند. در این حالت؛

  • دست‌ها و پاهای نوزاد مدام در تخت خواب پیچ و تاب می‌خورد.
  • چشم‌های نوزاد مدام از پشت پلک حرکات سریع دارد.
  • ممکن است تنفس نوزاد نامنظم باشد یا گاهی برای پنج تا ده‌ثانیه قطع شود و مجددا برقرار شود.
  • اما در خواب نان‌رم تنفس نوزاد و کودک منظم می‌شود و حرکت ندارد. 

الگوی خواب کودک یک ماهه

الگوی خواب نوزاد یک‌ ماهه

خواب نوزادان از بدو تولد تا هفته‌ی ششم از الگوی تقریبا یکسانی پیروی می‌کند. در این زمان نوزاد بیش‌تر زمان خود را در خواب می‌گذراند. این مرحله برای والدین سخت‌ترین مرحله است. نوزادان در این مرحله تقریبا فقط برای برطرف‌شدن نیازهایشان بیدار می‌شوند. در این زمان،

  • روز شما حدود هفت صبح آغاز می‌شود.
  • نوزاد حدود 15 تا 18 ساعت در شبانه روز می‌خوابد. 
  • سی دقیقه تا یک‌ساعت بین زمان‌های خوابش بیدار است.
  • در شب نهایتا دو تا چهار ساعت بدون بیدار‌شدن می‌خوابد.

الگوی خواب نوزاد سه‌ ماهه

  • بین دوماهگی تا سه‌ماهگی نوزادتان خواب عمیق‌تر و طولانی‌تری را تجربه می‌کند. و به طور کلی خواب سبک نوزاد سه ماهه از نوزاداهای کوچکتر کمتر است.
  • روز شما حدود شش یا 6:30 صبح آغاز می‌شود. 
  • نوزاد حدود 14 الی 16 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد.
  • بین خواب‌هایش حدود 45 دقیقه الی دو ساعت بیدار می‌ماند.
  • در شب نهایت سه تا شش ساعت بدون بیدار‌شدن می‌خوابد.

الگوی خواب نوزاد پنج‌ ماهه

  • خوابیدن نوزاد در فاصله‌ی چهار تا شش‌ماهگی نظم بیش‌تری می‌یابد. 
  • روز شما حدود هفت یا هشت صبح آغاز می‌شود.
  • نوزاد حدود 12 تا 15 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد.
  • بین خواب‌هایش یک ساعت و نیم الی دو ساعت و نیم بیدار می‌ماند.
  • در شب نهایت چهار تا هشت ساعت بدون بیدار‌شدن می‌خوابد.

الگو‌ی خواب نوزاد هشت ‌ماهه

  • خواب سبک نوزاد شش ماهه تا ده کم شده و نوزاد خواب طولانی‌تری را تجربه می‌کند.
  • روز شما حدود هفت صبح آغاز می‌شود.
  • نوزاد حدود 11 تا 15 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد.
  • بین خواب‌هایش دو الی سه ساعت بیدار می‌ماند.
  • در شب نهایت پنج تا 10 ساعت بدون بیدار‌شدن می‌خوابد.

الگوی خواب نوزاد 9ماهه

  • الگوی خواب نوزاد شما در فواصل هشت تا 10ماهگی درحال تبدیل‌شدن به یک الگوی خواب بزرگسال است. 
  • روز شما حدود شش تا 7:30 صبح آغاز می‌شود.
  • نوزاد حدود 11 تا 14 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد.
  • بین خواب‌هایش بیش از دو ساعت و سی دقیقه تا سه‌ساعت و سی‌ دقیقه بیدار می‌ماند.
  • در شب نهایت هفت تا 12 ساعت بدون بیدار‌شدن می‌خوابد. 

الگوی خواب نوزاد نه ماهه

مهم نیست اگر نوزاد شما کمی کم‌تر یا بیش‌تر از ساعت‌های بالا بخوابد. مسئله‌ی مهم این است که نوزاد باید حتما در محیطی امن باشد و نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد رعایت شود. او باید روی کمرش خوابانیده شود. محیط خواب نوزاد باید تمیز و دور از وسایل خطرناک باشد.

الگوی خواب کودکان بزرگ‌تر

معمولا کودکان قبل از سنین مدرسه به هفت تا 12ساعت خواب نیاز دارند. بعضی از کودکان در طول روز یک چرت یک تا دوساعته هم می‌زنند.

خواب نوزاد تا کی سبک است؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، خواب سبک نوزاد در شب با افزایش سن نوزاد کاهش پیدا می‌کند و کودکی که بزرگ شود خواب‌های عمیق‌تر و طولانی‌تری پیدا می‌کند. به طوری که خواب سبک نوزاد یک ماهه به مراتب از خواب سبک نوزاد یک ساله بسیار کمتر است. تغییر خواب سبک به طولانی یک باره نیست و به مرور انجام می‌شود. به جز این روند تغییر خواب نیز در هر کودک با کودک دیگر تفاوت دارد. ممکن است این اتفاق در یک کودک زودتر رخ دهد در حالی که در کودک دیگری ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

علت خواب سبک در نوزادان

درمورد علت بی‌خوابی کودکان زیر یک‌سال می‌توان موارد زیادی را نام برد. همانطور که در بالا خواندید نوزادان بیش‌تر زمان خواب خود را در مرحله‌ رم که مرحله‌ سبک‌تر خواب است می‌گذرانند. هنگامی گفته می‌شود نوزاد خواب سبک دارد که زمان مرحله‌ی رم خواب نوزاد، طولانی‌تر از حالت طبیعی باشد. علت سبک بودن خواب نوزاد یا خواب سبک کودک می‌تواند عادات نادرست خواب باشد. خواب نوزادان از یک‌سالگی شروع به تغییرات مهمی می‌کند و در سن پنج‌سالگی به الگوی خواب یک بزرگسال می‌رسد. عادات بد خواب که موجب خواب بسیار سبک نوزاد می‌شوند عبارتند از؛

علت خواب سبک نوزاد

  • فیزیولوژی بدن نوزاد؛ مغز گروهی از نوزادان در بلوکه‌کردن پیام‌های حسی که از اطراف می‌رسد ضعیف‌تر عمل می‌کند. برای مثال علت خواب سبک نوزاد پنج‌ماهه می‌تواند ناتوانی او در نادیده‌گرفتن محرک‌های حسی اطراف باشد.
  • نبود ساعت خواب و بیداری منظم در خانواده یک دلیل خواب سبک نوزاد است.
  • ناراحتی جای خواب
  • رعایت نکردن درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد
  • ناکافی بودن شیر مادر و گرسنگی نوزاد (که موجب گریه‌ نوزاد در شب می‌شود).

تحقیقات نشان داده‌اند کیفیت خواب نوزاد پسر با نوزاد دختر تفاوتی ندارد و جنسیت در خواب سبک نوزاد تاثیری ندارد.

مدیریت خواب کودک

تشخیص علائم و نشانه های کم خوابی برای پزشکان بسیار مهم است. بسیار مهم است که تاریخچه دقیقی برای شناسایی علائم و نشانه ها پرسیده شود. این تاریخچه شامل تاریخچه خواب، عادات غذایی، وضعیت مدرسه و روابط اجتماعی، تاریخچه پزشکی، برنامه ورزشی، فعالیت های روزانه، مسائل خانوادگی و والدینی، مصرف دارو یا هر نوع محرک قبل از خواب، سوء مصرف مواد و مهمتر از آن زمان تماشای صفحه نمایش است. همه این اطلاعات برای شناسایی مشکلات خواب احتمالی در کودک بسیار مهم است. 

در بسیاری از موارد، یک شرح حال دقیق برای شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت خواب و تشخیص این اختلال نیاز است. ضروری است درمان کودک همزمان با مشاوره والدین و متناسب با تشخیص و سن بیمار برنامه ریزی شود. روش های عملی برای کاهش عوامل مانند بهبود آموزش والدین در مورد خواب کودکان، معرفی بهداشت خواب خوب، دستکاری محیط خواب، کنترل و درمان بیماری های مزمن، استفاده صحیح از وسایل، اصلاح رفتار باید مورد توجه قرار گیرد. 

درمان خواب سبک نوزاد

بسیاری از افراد به دنبال انواع داروی گیاهی برای درمان خواب زیاد نوزاد هستند اما اصلی‌ترین سوالی که بعضی والدین دیگر در این زمان می‌پرسند این است: خواب نوزادم خیلی سبکه چیکار کنم؟ برای درمان خواب سبک و کوتاه کودک و نوزاد اقدامات گوناگونی را در ارتباط با راه‌های تنظیم خواب نوزاد می‌توان انجام داد. خواب سبک نوزاد اغلب ناشی از فیزیولوژی بدن نوزاد است. خیلی سخت است که بتوان حساسیت نوزاد را نسبت به محرک‌های بیرونی کم‌تر کرد. با این وجود راه‌کارهایی برای بهبود کیفیت و اندازه‌ی خواب نوزاد وجود دارد.

  • به عنوان یک راه حل خواب سبک نوزاد، بهتر است تا شش‌ماهگی نوزاد در اتاق والدین بخوابد تا از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و خفگی وی پیشگیری شود.
  • بعد از شش ماه هر زمان که نوزادتان توانایی کامل غلت‌زدن را پیدا کرد می‌توانید اتاقش را جدا کنید تا صدای والدین یا خواهر و برادر او را بیدار نکند.
  • برای خواباندن نوزاد دمای اتاق را متعادل و فضا را آرام و تاریک نگه دارید. اگر رطوبت منطقه شما کم است، یکی از بهترین وسایلی که می‌توانید در سیسمونی برای این منظور تهیه کنید، دستگاه بخور است که فضا را برای خوابتان بهتر می‌کند.
  • یک راهکار خواب سبک نوزاد این است که از صداهای به‌خصوص استفاده کنید؛ از صداهایی مانند صدای پنکه، اسباب‌بازی خاص یا موسیقی آرام دراتاق خواب نوزاد استفاده کنید تا صداهای اطراف را فیلتر کند و توجه نوزاد را به یک صدای به-خصوص جلب کند.
  • می‌توانید از یک دوربین در اتاق نوزاد برای بررسی سلامت و کیفیت خواب او استفاده کنید اما مراقب باشید دچار وسواس نشوید.
  • در طول روز هنگامی‌که نوزاد بیدار است همراه با نوزاد در زیر نور خورشید قدم بزنید. قرار‌گرفتن در زیر نور خورشید به نوزاد برای تطابق با ریتم شبانه‌روزی کمک می‌کند و باعث بهترشدن خواب سبک نوزاد می‌شود.
  • از همان دوران نوزادی فرزندتان را با یک سیستم منظم خواب و بیداری تطبیق دهید.

درمان خواب سبک نوزاد

  • برای درمان خواب سبک نوزاد در طب سنتی هم استفاده از اتاق تاریک و آرام برای نوزاد و میوه‌های آرامش‌دهنده مثل سیب در رژیم غذایی مادر توصیه شده است. همچنین قبل از خواب حمام آب گرم یا ولرم به خواب بهتر نوزاد کمک می‌کند.
  • صرف نظر از علت سبک بودن خواب کودکان در پاسخ به این سوال که با خواب سبک نوزاد چه کنیم بسیاری از والدین به‌دنبال درمان خانگی بی خوابی کودکان خود هستند. اما لازم به ذکر است در کودکان به‌خصوص کودکان زیر یک‌سال به‌دلیل عدم تکامل آنزیم‌های کبدی مصرف داروهای گیاهی بدون تجویز پزشک می‌تواند سبب ازبین‌رفتن کبد و مرگ نوزاد شود.

علاوه بر خواب سبک نوزاد، اگر کودک شما خواب سبکی دارد می‌توانید اول از وضعیت روحی او مطمئن شوید. با کودک صحبت کنید و درصورت نیاز از روان‌پزشک یا مشاور کمک بگیرید. از اتاق آرام و تاریک یا با نور خیلی ملایم استفاده کنید. فعالیت کودک در طول روز باعث بهبود کیفیت خواب وی در شب می‌شود. کودک باید حتما از یک سیستم منظم خواب و بیداری استفاده کند.  و صرف نظر از دلیل سبک بودن خواب نوزاد هرگز بدون تجویز پزشک از قرص‌های خواب آور برای کودک یا نوزاد استفاده نکنید. اگر کودکتان شب‌ها از خواب بلند می‌شود اجازه دهید خودش تلاش کند تا دوباره به خواب برود. این‌گونه نتیجه‌ی بهتری می‌گیرد و در آینده راحت‌تر  می‌خوابد.