بهترین ورزش خانگی برای لاغری شکم کدام است؟

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ورزش خانگی برای لاغری شکم

معمولا منظور از ورزش خانگی برای لاغری شکم، ورزشی است که به ابزار و وسایل خاصی نیاز نداشته باشد و به راحتی قابل انجام در محیط خانه باشد. اگر با خودمان رو راست باشیم، باید اذعان کنیم که ورزش‌ کردن یکی از سخت‌ترین کارهایی است که باید در برنامه زندگی روزمره خود بگنجانیم، اما متاسفانه در بسیاری از مواقع از زیر بار آن شانه خالی می‌کنیم و آن را جدی نمی‌گیریم. به یاد داشته باشید که کاهش وزن تنها یکی از اهداف ورزش است؛ مهمترین فایده‌ای که ورزش به بدن می‌رساند، حفظ سلامتی و دور ماندن از انواع بیماری هاست. با این وجود اگر از چربی دور شکم و پهلوی خود در عذاب هستید و به هر دلیل باشگاه نمی‌روید، می‌توانید از انواع ورزش‌های خانگی برای لاغری شکم و پهلو استفاده کنید و با کمترین هزینه به وزن ایده‌آل خود برسید. برای این منظور همراه ما باشید. (همچنین می توانید به مقاله مشابه ورزش هوازی چیست مراجعه کنید.)

کدام ورزش برای لاغری پهلو و شکم در خانه قابل انجام هستند؟

احتمالا انواع فیلم ورزش در خانه برای لاغری شکم را مشاهده کرده‌اید یا در مورد آموزش ورزش برای لاغری شکم و پهلو در خانه در یک هفته چیزهایی شنیده‌اید و یا اینکه حداقل برای دانلود حرکات ورزشی برای لاغری شکم و پهلو اقداماتی انجام داده‌اید، اما در نهایت به نتیجه خاصی نرسیده‌اید. واقعیت این است که انجام ورزش برای لاغری پهلو، شکم، ران و به طور کلی ورزش کردن برای حفظ سلامتی و تناسب اندام، اگر به صورت گروهی و جمعی باشد، هم بهتر و زودتر نتیجه می‌دهد و هم اینکه لذت بیشتری به همراه دارد و خسته‌کننده نیست. مثلا بسیاری از حرکات شکم و پهلو برای خانم‌ها آنقدر سخت و منجز کننده است که آنها در نیمه راه از ادامه انجام حرکت ورزشی سر باز می‌زنند؛ در حالی که اگر در محیط باشگاه و در جمعی از دوستان قرار بگیرند، مجبور به انجام حرکت ورزشی هستند. 

البته هرگز نمی‌گوییم که انجام ورزش شکم و پهلو در خانه بی‌تاثیر است، اما احتمالا سخت‌تر از انجام حرکات ورزشی در محیط باشگاه است؛ زیرا اساسا تنهایی ورزش کردن سخت است؛ اما با این حال انجام ورزش شکم در خانه از انجام ندادن آن بهتر است. 

  • لمس پاشنه پا

لمس پاشنه پا، بهترین ورزش برای لاغری شکم و پهلو در خانه برای شروع است. برای انجام این حرکت ورزشی باید روی زمین دراز بکشید و زانوی خود را خم کنید تا پاشنه‌های شما به باسن نزدیک‌تر شوند. اندکی سر و شانه‌های خود را از زمین بلند کنید، بدون اینکه کمر شما از زمین فاصله بگیرد؛ حالا به ترتیب به چپ و راست خم شوید و سعی کنید خود را به سمت پاشنه‌های پایتان بکشید. این ورزش را می‌توانید در دو ست ۱۵تایی شروع کنید.

  • چرخش روسی

این حرکت ورزشی به چربی سوزی شکم و پهلو کمک زیادی می‌کند. روی زمین بنشینید، به طوری که زانوهای شما خم باشند، در حالیکه کف پای شما روی زمین است. دو دست خود را جلوی قفسه سینه خود بگیرید و کف دست‌ها تا آرنج‌ها به هم چسبیده باشند. حالا به ترتیب به چپ و راست بچرخید. این حرکت را نیز می‌توانید با دو ست ۱۵تایی شروع کنید.

  • پاشنه بالا

برای انجام این حرکت ورزشی باید روی زمین دراز بکشید و دو پای خود را در کنار هم و بدون خم شدن، به سمت سقف ببرید. حالا بدون آنکه شانه‌های شما از زمین بلند شود، پاهای خود را به سمت بالا فشار دهید تا کمر شما از روی زمین بلند شود. برای دفعات اول، می‌توانید کمی از دست خود کمک بگیرید، اما در ادامه حتما باید دست‌های شما صاف در کنار بدن، روی زمین قرار بگیرد. این ورزش را در دو ست ۱۵تایی آغاز کنید.

  •  کرانچ معکوس

به حالت دراز و نشست روی زمین بخوابید. حالا باید دستان خود را زیر سرتان قرار دهید. برای این حرکت، باید پاهای خود را همزمان و در همان حالت خم شدگی، به سمت شکم خود خم کنید و در همان حال سر و شانه‌های خود را به سمت پاهای خود خم کنید. سپس به حالت قبلی باز گردید. این ورزش را نیز در دو ست ۱۵تایی می‌توانید انجام شود.

  • ورزش برای لاغری شکم با توپ

ورزش برای لاغری شکم با توپ

باید برای انجام این حرکت ورزشی از یک توپ با اندازه مناسب استفاده کنید؛ به‌طوریکه وقتی روی توپ می‌نشینید، ران‌ها و ساق پای شما زاویه ۹۰ درجه یا بیشتر داشته باشد.

برای انجام حرکات کششی پهلو و کمر می‌توانید بر روی پشت خود دراز بکشید، در حالی‌که کف پاهای شما روی زمین، کمر شما روی توپ و دست‌های شما پشت سرتان است. در این وضعیت که ساده به‌نظر می‌رسد عضلات مرکزی بدن یعنی کمر و شکم خود را تقویت می‌کنید. می توانید این حرکات را با قرار گرفتن بر روی پهلو نیز پیش ببرید.

یک ورزش دیگر برای لاغری شکم با توپ، انجام پلانک به کمک توپ است. به این صورت که به جای آنکه پاهای شما روی زمین باشد، روی توپ قرار می‌گیرد و باید سعی کنید نه‌تنها تعادل خود را حفظ کنید، بلکه با داخل کشیدن شکم و پایین آوردن باسن خود، وزن بدن خود را روی عضلات مرکزی بدن قرار دهید.

  • حرکت نرمشی اسکوات

برای انجام این حرکت ورزشی، در حالی که سرپا ایستاده‌اید، پاها و شانه‌ها را از عرض بکشید. در این حرکت باید زانو و مچ پایتان رو به جلو ، کمرتان صاف و سر روبه رو قرار بگیرد. برای تکمیل شدن حرکت اسکوات به آرامی پایین بیایید و هنگامی که ران دو پایتان موازی هم قرار گرفت، دوباره به موقعیت اول برگردید.

20 تا 25 بار این تمرین را تکرار کنید. با اضافه کردن یک پرش کوچک در هفته سوم و چهارم ، در انتهای هر اسکوات و پیش از حرکت بعدی، می‌توانید به شدت آن بیفزایید.

  • دراز نشست

دراز نشست برای لاغری شکم و پهلو

حرکت دراز و نشست یک حرکت عالی برای کوچک کردن شکم است. 25 مرتبه حرکت دراز نشست عادی را بی وقفه انجام دهید و تعداد آن را تا 35 مرتبه در هفته سوم و چهارم برسانید.

نکته مهم 

پس از انجام این حرکات حتما بدن خود را با حرکات کششی سرد کنید تا احساس درد کمتری داشته باشید. برای مثال حرکت کشش کبرا می‌‌تواند برای کشش عضلات شکم موثر باشد؛ یعنی به شکم روی زمین دراز بکشید و کف دست‌های خود را کنار قفسه سینه، روی زمین بگذارید و همزمان با صاف کردن آرنج‌هایتان، شانه‌ها و بالاتنه خود را به سمت بالا بکشید و ۳۰ ثانیه در این حالت باقی بمانید. برای پهلوها نیز، روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را در حالت خم در یک سمت بدن خود قرار دهید و سپس بالاتنه خود را به سمت مخالف بچرخانید. با یک دست پاها را در همان سمت ثابت نگه‌دارید و دست دیگر را در جهت چرخش بدن، به سمت خارج بکشید.

بهترین زمان برای ورزش شکم

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی و برای انجام ورزش‌های قلبی (ورزش‌هایی که ضربان قلب را بالا می‌برند)، اول صبح قبل از خوردن صبحانه است، زیرا بدن از ذخایر چربی موجود برای تولید انرژی استفاده می‌کند و نه از کربوهیدرات‌ها؛ اما در مورد ورزش‌های شکم اینطور نیست. زمان انجام تمرینات شکم بسیار مهم است و توصیه می شود به جای صبح یا اواخر شب، بعد از ظهر یا عصر این‌ کار را انجام دهید. گفته می‌شود انجام تمرینات شدید شکم در اول صبح، خطر کمر درد را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، انجام این تمرینات در بعد از ظهر و عصر موجب می‌شود بدن فرصت ریکاوری کافی را در الباقی روز داشته باشد.

کلام آخر

به یاد داشته باشید انجام ورزش، حتی از نوع سبک آن، در حفظ سلامتی تاثیر زیادی دارد. بنابراین حتی یک دمبل ساده و سبک، انجام حرکات آهسته یوگا، ورزش بدنسازی یا انجام نرمش‌های ساده می‌تواند در حفظ سلامتی شما اثرات خوبی داشته باشد. البته به شرطی که همین حرکات ورزشی ساده را نیز به صورت اصولی و درست انجام دهید. اگر خیلی برای باشگاه رفتن انگیزه ندارید، حتما از انواع ورزش خانگی برای لاغری شکم و پهلو استفاده کنید و اجازه ندهید که دچار اضافه وزن شوید. همچنین میتوانید در کنار ورزش از انواع خوراکی‌های چربی سوز شکم و نوشیدنی چربی سوز بعد از ورزش استفاده کنید.