روغن کوهان شتر برای چی خوبه؟ خواص آن در طب سنتی

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روغن کوهان شتر برای چی خوبه؟

اگر در مورد روغن کوهان شتر چندان آگاهی ندارید و دقیقا نمی‌دانید که روغن کوهان شتر برای چی خوب است، احتمالا این مطلب از گهواره می‌تواند اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهد. روغن کوهان شتر  روغنی غنی از مواد مغذی است که از کوهان شتر استخراج می‌شود.

 

آیا روغن کوهان شتر برای مصرف خوراکی خوب است؟

مصرف مقادیر زیاد روغن کوهان شتر می‌تواند منجر به عوارض جانبی مثل اسهال، گرفتگی معده و حالت تهوع شود. اگرچه روغن کوهان شتر حاوی مواد مغذی مفیدی مثل اسیدهای چرب و ویتامین‌ها است، اما در مصرف خوراکی آن باید محتاط بود.

روغن کوهان شتر برای حجم دادن

روغن کوهان شتر برای حجم دادن

از روغن کوهان شتر برای حجم دهنده نیز استفاده می‌شود. البته با توجه به طبع گرم این روغن، بهتر است در کنار آن از یک روغن با طبع سرد نیز استفاده کنید. از این روغن اغلب برای حجم دادن باسن و سینه در خانم‌ها استفاده می‌شود. برای رسیدن به نتیجه بهتر و سریع‌تر بهتر است قبل از استفاده از این روغن نواحی مورد نظر را شستشو دهید تا منافذ پوست کاملا باز شود؛ سپس چند قطره روغن را روی پوست ریخته و به صورت دَوَرانی برای چند دقیقه کاملا ماساژ دهید تا روغن کوهان شتر کاملا جذب پوست شود. بعد از اینکه روغن کاملا جذب پوست شد، یک پارچه مرطوب روی ناحیه مورد نظر گذاشته و اجازه دهید که حدود یک ساعت پوست و روغن کاملا استراحت کنند.

* چطور از خواص وازلین برای پوست صورت استفاده کنیم

خواص روغن کوهان شتر برای رحم

روغن کوهان شتر برای رحم هم خوب است. روغن کوهان شتر می‌تواند در کاهش التهاب رحم و مشکلات رحمی ناشی از آن موثر باشد؛ زیرا این روغن دارای ترکیباتی است که از تولید سیتوکین‌های پیش التهابی جلوگیری می‌کند. این ترکیبات التهاب را در رحم کاهش داده و از بروز آندومتریوز و بیماری التهابی لگن (PID) جلوگیری می کند.

همچنین روغن کوهان شتر در تنظیم هورمون‌های زنانه نیز تاثیر دارد. این روغن حاوی فیتواستروژن است که سطح هورمون‌ها را تنظیم کرده  و  خطر ابتلا به بیماری هایی مانند PCOS و فیبروم را  کاهش می دهد.( در مورد فیبروم در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید)

به علاوه روغن کوهان شتر در افزایش گردش خون در بافت رحم نیز تاثیر مثبت دارد؛ زیرا این روغن حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و امگا ۶ است؛ این اسیدها جریان خون را به رحم افزایش داده و سلامت آن را افزایش می‌دهد.

نهایتا اینکه روغن کوهان شتر در تقویت ایمنی رحم تاثیر دارد. خواص آنتی اکسیدانی آن  ایمنی را تقویت می کند و از رحم در برابر عفونت های باکتریایی و ویروسی محافظت می کند. با ماساژ دادن زیر شکم با روغن کوهان شتر می‌توانید التهاب را کاهش و گردش خون در رحم  را بهبود ببخشید.

روغن کوهان شتر برای پوست صورت

روغن کوهان شتر برای پوست صورت

روغن کوهان شتر برای زیبایی پوست، مو و صورت نیز استفاده می‌شود. روغن کوهان شتر برای لک صورت نیز تاثیر مثبت دارد. 

شب ها قبل از خواب، چند قطره از این روغن را به همراه ۲ الی ۳ قطره گلاب و ۲ الی ۳ قطره روغن آرگان مخلوط کرده و سپس این ترکیب را روی پوست قرار داده و به آرامی ماساژ داد تا جذب پوست شود.

روغن کوهان شتر به دلیل داشتن ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان و قابلیت کلاژن سازی می‌تواند در درمان لک صورت و مشکلات پوستی هم مفید باشد. این روغن حیوانی به عنوان یک عامل آبرسان و محافظت‌کننده از رطوبت پوست با از بین بردن لک و چین و چروک‌های پوست باعث درخشندگی و جوان سازی پوست می‌شود. علاوه بر این روغن کوهان شتر می‌تواند در درمان انواع آکنه و جای جوش و زخم نیز موثر باشد، زیرا با داشتن خواص کلاژن سازی به بازسازی پوست کمک کرده و روند بهبود پوست و رشد سلول‌های جدید پوستی را تسریع می کند.

همچنین روغن کوهان شتر به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی که دارد، موهای خشک و پوست سر را مرطوب می‌کند؛ در نتیجه مو را از درون تغذیه می‌کند و موها را نرم و براق نگه می‌دارد. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که به عمق ساقه مو نفوذ می کند.

روغن کوهان شتر سرشار از ویتامین E و یک آنتی اکسیدان قوی است که توانایی محافظت از مو در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را دارد. همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. این اسیدهای چرب به تغذیه فولیکول‌های مو و رشد موهای جدید کمک می‌کنند.

بد نیست بدانید که روغن کوهان شتر دارای خواص ضد باکتریایی است که توانایی جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی روی پوست سر را دارد. عفونت‌های باکتریایی می‌توانند باعث ریزش مو شوند؛ در نتیجه مصرف آن می تواند به حفظ سلامت پوست سر و تقویت رشد مو کمک کند.

روغن کوهان شتر برای بواسیر

یکی از کاربردهای مهم روغن کوهان شتر استفاده از این روغن به عنوان یک درمان مهم برای بواسیر است. برای درمان این بیماری باید روغن یا پماد کوهان شتر را به صورت موضعی و دوبار در روز در ناحیه مورد نظر بمالید. استفاده از این روغن باعث می شود که به تدریج شقاق مقعد و بواسیر بهبود پیدا کرده و آثار نامطلوب و آزاردهنده این بیماری نیز کاهش پیدا کند.

* موثرترین روش درمان شقاق سینه در دوران شیردهی چیست +روشهای خانگی و دارویی

دیگر خواص روغن کوهان شتر

موثر در بهبود کمر درد

بیمار باید روزی ۲ بار مخلوط روغن کوهان شتر مرغ و روغن زنجبیل را روی کمر به مدت ۵ الی ۷ دقیقه ماساژ دهد و سپس استراحت کند.

موثر در بهبود رماتیسم

برای درمان رماتیسم روزی ۲ بار مخلوط این روغن و روغن سیاه دانه را روی محل درد به مدت ۵ الی ۷ دقیقه ماساژ می‌دهند.

موثر در بهبود سیاتیک

روزی ۲ بار مخلوط روغن کوهان شتر و روغن زنجبیل را روی محل مورد نظر به مدت ۷ الی ۱۰دقیقه ماساژ دهید و سپس استراحت کنید.

موثر در بهبود درد زانو

چند قطره از روغن کوهان شتر را همراه با روغن سیاه دانه مخلوط کرده و سپس با آن زانوی خود را ماساژ دهید. بهتر است این کار را روزی ۲ الی ۳ بار و به مدت ۷ الی ۱۴ روز انجام دهید.

* در این مقاله در مورد علت و روشهای درد کنار زانو هنگام خم شدن بیشتر بخوانید

موثر در بهبود درد آرتروز 

ابتدا محل درد را کاملا شستشو دهید و سپس به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه با روغن کوهان شتر ماساژ دهید تا جذب پوست شود. بهتر است این کار به مدت ۱ هفته به طور متوالی انجام دهید.

موثر در بهبود گرفتگی عضلات

روزی ۲ بار مخلوط روغن کوهان شتر و روغن سیاه دانه را روی عضله مورد نظر به مدت ۵ الی ۷ دقیقه ماساژ دهید و سپس استراحت کنید.

کلام آخر

به طور کلی اینکه روغن کوهان شتر برای چی خوب است و در چه مواردی نمی‌تواند موثر باشد و تاثیر مطلوب بگذارد، در این مطلب به آن پرداخته شد. به یاد داشته باشید کمک گرفتن از طب سنتی برای بهبود هر عارضه و بیماری، نیاز به صبر و مداوت در کار دارد. طب سنتی دیرتر جواب می‌دهد، اما معمولا اثرات آن ماندگار تر است و طولانی مدت باقی می‌ماند.