وازلین برای پوست صورت چه عوارض و مزایایی دارد؟

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
وازلین برای پوست صورت

وازلین برای پوست صورت یکی از بهترین ترکیبات است که می‌تواند فواید زیادی به دنبال داشته باشد. با توجه به اینکه پوست، بیرونی‌ترین لباس در ظاهر طبیعی هر کسی است، لذا حفظ سلامت و لطافت پوست و توجه به طراوت آن همیشه اهمیت دارد. اگرچه این روزها روش‌های بسیار زیادی برای جوان‌سازی پوست و کنترل روال طبیعی پیری پوست وجود دارد، اما واقعیت این است که همیشه ساده‌ترین و دم‌دست‌ترین راه‌ها بیشتر مورد توجه افراد است. استفاده از وازلین به عنوان یکی از کرم‌های بهداشتی برای هر کسی، اعم از خانم یا آقا، می‌تواند مفید و مثمر ثمر باشد. البته توجه داشته باشید که حتما وازلین بهداشتی را تهیه کنید. بااین مقاله از گهواره همراه باشید.

وازلین چیست؟

وازلین یا ژله نفتی و یا Petroleum jelly، یک ژل خمیری و نیمه جامد است که توسط شیمیدانان از فراورده‌های نفتی استخراج می‌شود. وازلین عمدتا بی رنگ است؛ البته اگر خیلی تقطیر و خالص سازی نشده باشد، دارای رنگ زرد بسیار کمرنگ است؛ اما در صورت خالص بودن، ماده‌ای شفاف و بدون طعم و بو است. بهترین وازلین برای صورت وازلین بهداشتی است.

وازلین چیست؟

اگرچه این ماده پوست را آبرسانی و رطوبت‌رسانی نمی‌کند، اما با جلوگیری از هدر رفتن رطوبت طبیعی پوست، به خوبی از دهیدراته شدن آن جلوگیری می‌کند. اینکه طبع وازلین گرم است یا سرد اصلا مهم نیست. مهم این است که در صورت استفاده درست از این ترکیب بهداشتی، می‌توانید فواید زیادی را روانه پوست و موی‌ خود کنید.

برخی از فواید عمده و کلی وازلین

  • درمان‌کننده آسیب‌های پوستی

زخم‌های جزئی روی پوست دست‌ها، پاها و بدن با استفاده از وازلین به طور موثری رفع می‌شود. علاوه بر این، وازلین سد رطوبتی پوست را تقویت کرده و از ایجاد اسکارهای برجسته در مجاورت پوست آسیب‌دیده جلوگیری می‌کند.

  • جلوگیری‌کننده از سایش پوست

وازلین در کاهش تشدید پوست در اثر سایش معجزه می‌کند.

  • مرطوب کردن پوست خشک

وازلین یک ماده جادویی است که راه حل نهایی برای غلبه بر تمام مشکلات مربوط به خشکی پوست است. بعضی آن را بهترین روغن برای پوست خشک میدانند. این ماده برای بهبود وضعیت خشکی صورت و دست‌ها مفید است.

  • از بین برنده ترک پاشنه پا

می‌توانید وازلین را مستقیما روی ترک پاشنه پا بمالید و جوراب بپوشید. این کار را هر شب انجام دهید تا با تامین رطوبت برای پوست خشک و کدر ناحیه پاشنه پا موفق به بهبود این عارضه شوید.

  • تسکین اثرات اگزما

وازلین برای درمان اگزما که باعث لایه برداری، خشکی و قرمزی پوست می‌شود، مناسب است.

  • کاهش چین و چروک

کاهش چین و چروک یکی دیگر از خواص وازلین است. وازلین یک ماده مغذی شگفت‌‌انگیز برای گنجاندن در روتین مراقبت از پیری پوست است. زیرا سلول‌های فرسوده پوست را آبرسانی کرده و به بازیابی و کاهش ظاهر لکه‌های چروک شده نیز کمک می‌کند.

  • تسکین لب‌های ترک خورده

وازلین می‌تواند نه تنها برای مرطوب کردن پوست صورت مفید باشد بلکه برای مرطوب کردن لب‌ها نیز استفاده می‌شود.

  • آبرسانی مجدد به ناخن‌ها

استفاده از وازلین روی ناخن‌ها و کوتیکول‌ها منجر به جلوگیری از خرد شدن ناخن‌ها و کاهش شکنندگی‌ آنها می‌شود.

  • محافظت از سوختگی‌های جزئی

وازلین برای محافظت موقتی از سوختگی‌های جزئی می‌تواند موثر باشد.

  • بهبود راش نوزاد

بسیاری از افراد وازلین را در لیست وسایل بهداشتی نوزاد قرار میدهند. برای درمان سوختگی‌های کودکان در اثر پوشک شدن یا بثورات پوشکی، مالیدن مقداری وازلین روی پای تمیز کودک می‌تواند منجر به تامین رطوبت پوست و بهبود سوختگی شود.

  • پاک کنند آرایش

وازلین یک پاک‌کننده مناسب و خوش‌قیمت برای تمیز کردن آرایش صورت و چشم‌ها است. می‌توانید با استفاده از یک پد آغشته به وازلین، آرایش خود را به طور کامل تمیز کنید. سپس، صورت خود را با دقت با آب ولرم بشویید و احتیاط کنید تا وازلین وارد چشم‌ها نشود.

زدن وازلین قبل از خواب به صورت چه فایده‌ای دارد؟

زدن وازلین قبل از خواب به صورت چه فایده‌ای دارد؟

استفاده از وازلین قبل از خواب و در طول شب هم برای پوست و هم برای مو بسیار مفید است. چنانچه از موخوره رنج می‌برید، مقداری وازلین را با آب ترکیب کنید و آن را بر روی نوک موها بمالید و بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپو بشویید تا موخوره را درمان کند.

برای مرطوب کردن موهای خشک مقداری روغن وازلین را بر روی موها بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپو بشویید.

حتی استفاده از وازلین برای پرپشت کردن مژه‌ها و ابروها نیز بسیار مناسب است.

اگر وازلین را در طول شب به پوست خود بمالید، باعث می‌شود پوست شما ریکاوری شود و طراوت بیشتر و بهتری در هنگام صبح داشته باشد. زیرا اساسا وازلین مواد مغذی بسیار خوبی برای پوست دارد و می‌تواند به راحتی به طراوت و شادابی پوست کمک کند.

آیا وازلین پوست را سفید می‌کند؟

وازلین رطوبت پوست‌ را حفظ می‌کند و با جلوگیری از تعریق بیش از اندازه میزان آب لازم برای پوست را حفظ خواهد کرد. وازلین برای صورت و مرطوب بودن آن مفید است.

وازلین با مهر و موم کردن منافذ پوستی و نفوذناپذیری پوست مانع از خشکی پوست می‌شود.

آیا وازلین صورت را سیاه می‌کند؟

این سوال که آیا وازلین برای پوست صورت ضرر دارد یا می‌تواند باعث سیاهی پوست صورت شود، برخی را نگران می‌کند؛ تا جایی که عطای بهره‌مندی از خواص وازلین برای صورت را به لقایش ترجیح می‌دهند. باید بدانید که وازلین بیس اصلی اکثر مواد آرایشی و بهداشتی پایه روغنی است. بنابراین احتمال اینکه برای پوست انسان تحریک کننده باشد، بسیار اندک است؛ اما باید توجه داشت که اگر وازلین به مدت طولانی بر روی پوست صورت باقی بماند (مخصوص با ضخامت زیاد)، ممکن است با جذب آلودگی ها، دود و گرد و خاک موجود در محیط، حالت کثیف و تیره به خود بگیرد و به نظر برسد که پوست صورت سیاه شده است. به همین علت توصیه می‌شود در صورت تمایل به مصرف وازلین، شب هنگام پیش از خواب و به صورت یک لایه نازک آن را استفاده کنید و صبح روز بعد به خوبی بشویید.

مضرات وازلین برای پوست صورت

اگرچه استفاده از وازلین برای پوست فواید بسیار زیادی به دنبال دارد، اما استفاده نادرست و بی‌جا از این کرم می‌تواند با عوارض و خطراتی همراه باشد.

  • ایجاد آلرژی

وازلین به دلیل دارا بودن مشتقات پترولیوم می‌تواند برای برخی آلرژی‌زا باشد.

  • عفونت

اگرچه نادر است، اما غیرممکن نیست. چنانچه وازلین را روی پوست خشک و تمیز استفاده نکنید، می‌تواند منجر به ایجاد عفونت قارچی و باکتریایی شود. فراموش نکنید در صورت تماس قوطی وازلین با دست آلوده، یا در صورت مصرف وازلین در نواحی تناسلی، احتمال آلوده شدن محتویات داخل قوطی وجود دارد.

  • خطرات آسپیراسیون

استنشاق روغن‌های معدنی می‌تواند منجر به ذات الریه آسپیراسیون، بخصوص در کودکان، شود.

  • انسداد منافذ

حتما قبل از استفاده از وازلین، پوست خود را کاملا تمیز کنید؛ این کار احتمال جوش زدن را کاهش می‌دهد.

توجه توجه:

از خوردن یا مصرف داخلی وازلین خودداری کنید. هرگز از وازلین به عنوان نرم کننده‌ واژن یا برای مقاربت جنسی استفاده نکنید. استفاده از وازلین برای مقاربت جنسی می‌تواند در خانم‌ها ایجاد واژینوز باکتریال کند.

آیا وازلین برای پوست صورت نوزاد خوب است؟

وازلین به عنوان یک کرم و محصولات مراقبت از پوست نوزاد بد نیست؛ البته به شرطی که حتما از وازلین مخصوص کودکان استفاده کنید. البته باید بدانید که برای پوست صورت کودکان کرم‌های مخصوص و مطمئن‌تری وجود دارد که QV KIDS CREAM یکی از آنهاست. اما اگر به هر دلیل در شرایطی قرار گرفتید که ناگزیر به استفاده از وازلین برای پوست صورت نوزاد خود بودید، حتما از وازلین بهداشتی مخصوص کودکان استفاده کنید و لاغیر.

آیا وازلین برای لک صورت موثر است؟

شما می‌توانید به سه روش از وازلین برای بهبود لک صورت خود استفاده کنید.

به طور کلی وازلین خاصیت مرطوب سازی بسیار زیادی دارد و می‌تواند باکتری‌ها و البته سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و حتی منجر به افزایش جریان خون، تسکین دردهای پوستی، کاهش خارش و... شود.

شما می‌توانید از وازلین به عنوان ماسک برای بهبود لک صورت خود استفاده کنید. فقط کافی‌ست صورت خود را تمیز کنید و مقداری از وازلین را روی پوست صورت خود بمالید. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. تکرار روزانه این کار می تواند تاثیر زیادی در درمان لکه‌های پوستی داشته باشد.

همچنین استفاده از ماسک سفید تخم مرغ، عسل و وازلین برای لک صورت هم مفید است. ترکیب این مواد تاثیر بسیار زیادی در تغذیه پوست و شفاف‌سازی پوست دارند.

سفیده تخم مرغ و عسل سرشار از ویتامین‌های مغذی پوست از جمله گروه ویتامین B و E هستند. عسل خود به تنهایی دارای خاصیت آنتی باکتریال است و می‌تواند به پاکسازی پوست کمک کند. ( در مورد عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه به مقاله مربوطه مراجعه کنید)

به علاوه استفاده از برگ خرمالو و وازلین برای لک صورت نیز بسیار مفید است. برگ میوه خرمالو دارای بخش زیادی از ویتامین‌های مهم است که تاثیر زیادی در درمان مشکلات پوستی دارند.

حتما به این نکته توجه کنید که وازلین عموما برای پوست‌های خشک مناسب است. لذا ممکن است در پوست‌های چرب بی تاثیر بوده یا با عوارضی همراه باشد. از طرفی دیگر ممکن است برخی از پوست‌ها نسبت به ترکیباتی که به آنها اشاره کردیم، حساس باشند. بنابراین حتما موارد احتیاط را در نظر داشته باشید.

کلام آخر

استفاده از وازلین برای پوست صورت اگر درست و به اندازه باشد، می‌تواند فواید زیادی به دنبال داشته باشد. به یاد داشته باشید Vaseline حتما باید از نوع بهداشتی باشد و حتما آن را از مراکز معتبر بهداشتی و داروخانه‌ها تهیه کنید. فراموش نکنید که اگر از این کرم بهداشتی درست استفاده نکنید یا بدون توجه به جنس پوست خود از آن استفاده کنید، احتمالا با مشکلاتی روبه‌رو خواهید شد.