کرم و محصولات مراقبت از پوست نوزاد

شهریور ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کرم و محصولات مراقبت از پوست نوزاد

نوزادان به طور کلی، نیازی به استفاده از پاک کننده‌ها، لوسیون‌ها یا کرم‌ها ندارند. اما با توجه به نگرانی‌ها و سئوالات زیادی که مادران در مورد چنین محصولاتی دارند در این مقاله چند توصیه مهم در مورد کرم و محصولات مراقبت از پوست نوزاد ارائه می‌شود.

انتخاب محصولات مراقبتی پوست کودک

  • محصولاتی که برای عموم مردم طراحی شده‌اند می‌توانند به پوست کودک شما آسیب برسانند و گزینه‌‌ی مناسبی برای کودکان نیستند. عطر، الکل و برخی مواد شیمیایی که اغلب در محصولات بزرگسالان وجود دارد می‌توانند پوست کودک را تحریک کنند و باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک شوند بنابراین به عنوان قانون طلایی دنبال کرم و محصولات مراقبت از پوست نوزاد باشید که به‌طور ویژه برای نوزادان و کودکان فرموله و تهیه شده‌اند.
  • پوست کودک شما نسبت به پوست بزرگسالان نازک تر، لطیف‌تر و مستعد خشکی است. محصولات کودک باید از پاک کننده های خفیف استفاده کنند که ضمن مراقبت از لایه محافظ بیرونی، از تعادل طبیعی پوست کودک نیز محافظت کنند.
  • در خرید محصولات کودک به دنبال محصولات بدون رنگ، بدون عطر، بدون فتالات و بدون پارابن باشید. محصولاتی که حاوی این مواد هستند می‌توانند باعث تحریک پوست شوند. وقتی در مورد خرید محصولی شک دارید، با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید تا از مناسب بودن کالای مورد نظر اطمینان حاصل کنید.
  • برخی از والدین می‌پرسند بهترین پماد سوختگی پای نوزاد چیست؟ لازم است بدانید قبل از استفاده مستمر از لوسیون و یا هر محصول مراقبتی پوست کودک، مقداری از محصول را روی قسمت کوچکی از پوست روی بازو یا پای کودک بمالید. 24 ساعت صبر کنید تا ببینید کودک شما واکنشی نشان داده است یا خیر. اگر پوست کودک شما واکنشی مثل قرمزی، خارش، درد و پوسته پوسته شدن نشان داد بلافاصله از مصرف محصول خودداری کنید. چند روز مراقب پوست کودک خود باشید زیرا ممکن است واکنش تاخیری  داشته باشد و در صورت لزوم با پزشک مشورت کنید.
  • کودک شما به پودر کودک احتیاج ندارد. در حقیقت، پودر بیشتر از اینکه فایده داشته باشد میتواند به نوزاد صدمه بزند. نوزادان می‌توانند دانه‌های بسیار ریز پودر تالک یا ذرات بزرگتر را استنشاق کنند که ممکن است منجر به ایجاد مشکلات ریوی شود. بنابراین توصیه به عدم استفاده از آنها در شیرخواران است.
  • در مراقبت اولیه از نوزاد، اگر مایلید که از محصولات طبیعی یا ارگانیک برای پوست کودکتان استفاده کنید، لیست مواد تشکیل دهنده را با دقت بخوانید و اطمینان حاصل کنید که ادعای "ارگانیک" یا "طبیعی" فقط ادعای تبلیغاتی و تجاری نیست.

مرطوب کردن پوست نوزاد

مرطوب کردن یک روش مهم در میان روش‌های مراقبت از پوست نوزاد است، زیرا پوست کودک مستعد خشک شدن است. استفاده از مرطوب کننده بعد از استحمام موجب نگهداری رطوبت شود و پوست را نرم و آبرسانی کند. گاهی اوقات استفاده از پمادها یا لوسیونهای کودک نیز توصیه می‌شود.

مرطوب کردن پوست نوزاد

محصولات مورد استفاده در حمام کردن نوزاد

از آن جایی که پوست نوزاد تازه متولد شده نرم و حساس است دمای آب هنگام استحمام کودک بسیار مهم است. آب داغ یا خیلی سرد موجب آسیب رساندن و تیرگی پوست این دوست داشتنی‌های کوچک می‌شود. پس لازم است که از مناسب بودن دمای آب حمام کودک مطمئن شوید. پوست کودک خود را با حمام دادن او در آب با دمای مناسب به مدت 3 تا 5 دقیقه مرطوب نگه دارید. اجازه ندهید کودکتان به مدت طولانی در آب حاوی صابون  بنشیند یا بازی کند و در صورت لزوم از یک پاک کننده خفیف و بدون عطر استفاده کنید. حمام کردن بیش از حد نوزاد، اغلب چربی‌های طبیعی  پوست نوزاد را از بین می‌برد و باعث خشک شدن پوست و تشدید اگزما می‌شود. پس از حمام  دادن نوزادتان از لوسیون یا مرطوب کننده فاقد عطر و ضدحساسیت کودک بر روی پوست مرطوب نوزادتان (قبل از خشک شدن کامل پوست ) استفاده کرده و بدنش را به صورت ضربه‌ای و ارام بجای جای مالش دادن و کشیدن حوله روی پوست، خشک کنید.

کرم ماساژ دادن نوزاد

ماساژ دادن پوست نوزاد تسکین دهنده، تغذیه کننده و برای رشد نوزاد بسیار مهم است. نوازش و ماساژ دادن آرام پوست کودک نه تنها به افزایش آرامش کودک کمک می‌کند بلکه منجر به خواب بهتر و متوقف شدن گریه‌‌اش می‌گردد. اگر بثورات یا سایر شرایط پوستی باعث تحریک کودک شما شده است، ماساژ دادن کودک را امتحان کنید. ماساژ نوزاد می‌تواند بدون استفاده از کرم و محصولات مراقبت از پوست نوزاد انجام شود. اما در صورت لزوم می‌توانید از مرطوب کننده‌ها و لوسیون‌های ضدحساسیت، فاقد عطر و مناسب نوزاد با مشورت متخصص استفاده نمایید.

جنس لباس و محصولات مناسب جهت شستشوی لباس نوزاد

در ارتباط با کرم و محصولات مراقبت از پوست نوزاد، لباس نوزاد باید از مواد نرم، ترجیحا پنبه‌ای که بهترین گزینه‌ها برای لباس نوزاد هستند انتخاب شود. بعد از خرید لباس جدید و قبل از پوشاندن به نوزاد، آن‌ها را با مواد شوینده مخصوص لباس کودک که فاقد هر گونه مواد شیمیایی است، بشویید. توجه داشته باشید که شستشوی لباس، ملافه و روتختی کودک باید جدا از بقیه خانواده انجام شود. هر هفته وسایل رختخواب کودک را در آب گرم بشویید تا احتمال وجود ذرات گرد و غبار کاهش یابد.