جوش صورت بعد از قطع شیردهی | علت و درمان این آکنه ها

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جوش صورت بعد از قطع شیردهی

هر چند که از یک روند درست برای قطع شیردهی استفاده کنید یا دعای از شیر گرفتن کودک را بخوانید باز هم ممکن است عوارضی داشته باشد. قطع شیردهی تنها کودک را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد بلکه برای مادر نیز عوارضی به همراه دارد. یکی از شایع‌ترین عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر، تغییرات هورمونی ست که در راستای کاهش تولید شیر و برگشت به شرایط عادی است. این تغییرات هورمونی می‌توانند نمودهای ظاهری و درونی داشته باشند. یکی از نمود‌های ظاهری آن بروز جوش صورت بعد از قطع شیردهی است. در ادامه قصد داریم در مورد دلایل رخ دادن این اتفاق و روش‌های درمان یا جلوگیری احتمالی بیشتر توضیح دهیم.

علت جوش‌ صورت بعد از قطع شیردهی

همانطور که در بالا توضیح دادیم قطع شیردهی جوش صورت را باعث می‌شود. با قطع شیردهی هورمون‌های بدن شروع به تغییر می‌کنند.  با کاهش سطح پرولاکتین و اکسی توسین، سطح پروژسترون و استروژن شروع به افزایش می‌کند که به نوبه خود جرقه تخمک گذاری و شروع دوباره چرخه قاعدگی را می‌زند و شما را برای بارداری‌های بعدی آماده می‌کند. آکنه ناشی از تجمع سبوم یا روغنی است که به طور طبیعی توسط بدن تولید شده و از طریق منافذ آزاد می‌شود. زمانی که منافذی مسدود می‌شود و روغن به دام می‌افتد، اغلب با یک جوش ناخوشایند، متورم و تحریک شده مواجه می‌شویم. آکنه یک اتفاق رایج پس از از شیر گرفتن است که به دلیل نوسانات شدید هورمون‌ها در این دوره اتفاق می‌افتد. از آنجایی که بدن به تغییرات هورمونی حساس است، ممکن است برخی عوارض جانبی مانند افزایش میزان سبوم تولید شده رخ دهد که منافذ را مسدود و ملتهب می‌کند و با قطع شیردهی جوش ظاهر می‌شود. بعد از قطع شیردهی چقدر طول می‌کشد تا هورمون ها متعادل شوند؟ بسته به اینکه فرد شیردهی را به تدریج یا ناگهانی قطع کند، هورمون‌ها باید در عرض شش تا هشت هفته به سطح قبل از بارداری برگردند. بنابراین انتظار می‌رود که جوش صورت شیردهی در این دوران بیشتر شده و بعد از آن با بازگشت به حالت عادی کاهش یابد.

علت جوش‌ صورت بعد از قطع شیردهی

درمان جوش صورت بعد از قطع شیردهی

آکنه‌های هورمونی که پس از از شیر گرفتن ایجاد می‌شوند، ممکن است پس از بازگشت هورمون‌های بدن به تعادل طبیعی، خود به خود برطرف شوند. با این حال این آکنه‌های هورمونی می‌توانند در زمان لمس دردناک باشد و باعث کاهش اعتماد به نفس در مادر شوند.. بنابراین چگونه به طور موثر با این معضل برخورد می‌کنید؟

برای جلوگیری از جوش صورت بعد از قطع شیردهی تنها کافی ست یک نکته‌ی ساده را در نظر داشته باشید. از شیر گرفتن کودک باید تدریجی باشد. از شیر گرفتن فوری کودک می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود، که کمترین آن چهره پر از جوش چركي یا جوش‌هاي ريز است. در واقع شاید بی‌خطرترین عوارض قطع ناگهانی شیر مادر همین جای جوش‌ها باشد. بنابراین از شیر گرفتن آهسته ممکن است برای پوست و سطوح هورمونی شما مفید باشد.

مشاوره با یک متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید کدام ترکیب از درمان‌ها برایتان موثرتر است. پزشک ممکن است بعد از انجام یک آزمایش هورمونی از انواعی از دارو یا ژل موضعی برای جوش‌ها یا ممانعت از به جای ماندن جای جوش استفاده کند.

به جز این ارائه‌ی یک رژیم مراقبت از پوست شامل پاک‌کننده‌ها، لایه‌بردارها و محصولات درمانی مناسب مانند بنزوئیل پراکسید و رتینوئیدهای موضعی و لایه‌بردارها نیز می‌تواند به درمان جای جوش صورت پس از قطع شیردهی کمک کند. توجه داشته باشید مصرفی بعضی از انواع قرص ضد جوش در دوران شیردهی ممنوع است و باید مطمئن شوید که شیردهی به کودک به طور کامل قطع شده باشد.

درمان جای جوش با طب سنتی

برای درمان جوش صورت بعد از قطع شیردهی می‌توانید از درمان‌های گیاهی و دارو‌های ضدجوش گاهی استفاده کنید. بعضی از ساده‌ترین روش‌های درمانی که در طب سنتی برای این مشکل ارائه شده است عبارتند از:

  • عسل: به دلیل وجود آنزیم هیدروژن پر اکسید در عسل، این ماده یکی از بهترین مواد برای داشتن پوستی درخشان و بدون جوش است. نکته‌ی مهم این است که باید عسل اصل را برای این کار پیدا کنید و ماسک آن را به صورت روزانه استفاده کنید تا نتیجه بخش باشد.

درمان جای جوش با طب سنتی

  • خیار: خیار یکی از اصلی‌ترین مواد در لیشتر محصولات مراقبت از پوست است زیرا بیش از 95 درصد آن را آب تشکیل داده است. این میوه حاوی ویتامین B1، B2، B3، B5، B6، اسید فولیک، ویتامین C، کلسیم، منیزیم، فسفر و ... است که همگی به داشتن پوستی صاف و شفاف کمک می‌کنند. برای درمان جای جوش صورت بعد از قطع شیردهی می‌توانید از ماسک خیار استفاده کنید.
  • روغن نارگیل: این روغن گیاهی نه تنها به طراوت و درخشانی مو کمک می‌کند بلکه به عنوان یک روغن اصلی در محصولات مراقبت از پوست نیز استفاده می‌شود. این روغن خاصیت کلاژن سازی و ضدالتهابی دارد و ماساژ صورت با آن می‌تواند به درمان جای جوش کمک کند.
  • روغن درخت چای: این روغن حاوی ماده‌ای موسوم به Terpinen-4-ol است که می‌تواند باکتری‌های پوست را برای همیشه از بین ببرد. این باکتری‌ها خود بروز جوش صورت بعد از قطع شیردهی را تقویت می‌کنند. 

برای درمان فرورفتگی‌های ناشی از جوش یا همان جای جوش نیز می‌توانید از موادی مانند مواد زیر استفاده کنید:

  • زنجبیل
  • کره کاکائو
  • نشاسته سیب زمینی