طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه و مجلسی+نکات طلایی

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه استانبولی پلو

استانبولی پلو یکی از غذاهای خوشمزه و کاملا ایرانی است که طرفداران زیاد دارد. استانبولی پلو غذایی رنگین همراه با سبزیجات و گوشت است. البته این غذا بدون گوشت و بدون سبزیجات و فقط با گوجه فرنگی هم تهیه می‌شود. بسته به اینکه در ترکیب استانبولی پلو از چه مواد غذایی استفاده کنیم، نام آن کمی تغییر می‌کند؛ اما در کل پایه و مبنای غذا یکسان است؛ یعنی پلویی قاطی به رنگ قرمز و زعفرانی با عطر و طعم عالی.

چند مدل طرز تهیه استانبولی پلو داریم؟

استانبولی پلو یا همان پلو قاطی با گوجه فرنگی و سبزیجات و گوشت، به روش‌های مختلفی تهیه و پخت می‌شود. به تناسب موادی که در ترکیب این غذا استفاده می‌شود، نام آن کمی تغییر می‌کند.

طرز تهیه استانبولی پلو ساده

استانبولی پلو ساده یعنی برنج دمی با گوجه فرنگی پوره شده به همراه کره زیاد و کمی زردچوبه و زعفران و نمک. این ترکیب به شما یک استانبولی پلو ساده می‌دهد که در اصل همان دمی گوجه خوشمزه است. در واقع طرز تهیه استانبولی بدون گوشت همان طرز تهیه دمی گوجه است.

 این ترکیب پایه اصلی استانبولی پلو است. وقتی به این ترکیب مواد مختلف دیگری اضافه کنیم، نام غذا کمی متفاوت خواهد شد.

طرز تهیه استانبولی با گوشت چرخ کرده

وقتی به دمی گوجه یا استانبولی پلو ساده، گوشت چرخ کرده اضافه کنیم، غذا کمی مجلل‌تر و مجلسی تر و شاید کمی خوشمزه‌تر می‌شود. اگرچه تمام خوشمزگی این غذا به گوجه پوره شده و کره و زعفران آن ارتباط دارد، اما اضافه کردن گوشت چرخ کرده به آن، خالی از لطف و فایده هم نیست.

طرز تهیه استانبولی بدون گوشت

وقتی از ترکیب بالا، گوشت را حذف کنیم، یک استانبولی پلو بدون گوشت خواهیم داشت.

طرز تهیه استانبولی ساده با سیب زمینی

شما می‌توانید به جای گوشت از سیب زمینی نگینی در ترکیب استانبولی پلو ساده یا همان دمی گوجه استفاده کنید. فقط کافی است سیب زمینی های نگینی شده را جداگانه سرخ و طلایی کنید و هنگام کشیدن غذا، روی برنج بریزید. البته برخی هم برای ساده شدن کار آشپزی، سیب زمینی را به برنج دمی اضافه می‌کنند و جداگانه سرخ نمی‌کند. همچنین میتوانید به مقاله مشابه سالاد سیب زمینی مراجعه کنید.

طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ

وقتی در تهیه استانبولی از گوشت مرغ، خصوصا سینه مرغ نگینی خرد شده استفاده کنید، یک استانبولی پلو با مرغ خواهید داشت. گاهی می‌توانید مرغی که از غذای دیگری اضافه آمده است، ریش ریش کنید و همراه کره و زرشک تفت بدهید و به استانبولی پلو اضافه کنید.

طرز تهیه استانبولی پلو با لوبیا سبز

طرز تهیه استانبولی پلو با لوبیا سبز

استانبولی پلو با لوبیا سبز همان لوبیا پلو است. در واقع به ترکیب دمی گوجه یا استانبولی پلو ساده، لوبیا سبز خرد شده اضافه می‌شود. استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده و لوبیا سبز یا بدون گوشت چرخ کرده و با سیب زمینی نیز قابل تهیه است.

استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده و عدس

وقتی عدس پلو بپزید و به جای اینکه برنج آن را ساده بردارید، به آن آب گوجه اضافه کنید، در واقع استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده و عدس پخته اید. در واقع عدس پلو قرمز رنگ همان استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده و عدس است.

طرز تهیه استانبولی مشهدی

استانبولی پلو مشهدی، یک لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده به همراه هویج است. همانطور که گفتیم وقتی ترکیبات دمی گوجه کمی تغییر می‌کند و کم و زیاد می‌شود، نام غذا هم تغییر می‌کند.

استانبولی پلو بدون گوجه فرنگی

به یاد داشته باشید که تمام خوشمزگی استانبولی به پوره تازه گوجه فرنگی است که در آن استفاده می‌کنید. با این حال می‌توان استانبولی پلو بدون گوجه و با رب گوجه فرنگی هم تهیه کرد. در این صورت تضمین نمی‌کنیم که طعم مزه  آن به خوشمزگی استانبولی پلو با پوره گوجه فرنگی باشد. در صورتی که استانبولی پلو را با رب تهیه می‌کنید، ترجیحا از رب خانگی استفاده کنید تا طعم مطلوب‌تری داشته باشید. در غیر این صورت استفاده از رب‌های خانگی شما را از طعم اصیل و واقعی استانبولی پلو دور خواهد کرد.

طرز تهیه استانبولی پلو مجلسی

استانبولی پلو رستورانی یا همان استانبولی پلو مجلسی باید به صورت برنج آبکش تهیه شود و در ترکیب آن حتما به میزان زیاد از زعفران دم کرده غلیظ استفاده شود. استانبولی پلو مجلسی در واقع یک لوبیا پلو مجلسی با برنج آبکش است که ترکیب لوبیا سبز و پوره گوجه فرنگی و ... لا به لای برنج قرار می‌گیرد و روی آن زعفران دم کرده غلیظ همراه با کره زیاد و معطر ریخته می‌شود.

بهتر است گوشت چرخ کرده استانبولی پلو مجلسی را جداگانه همراه با پیاز رنده شده، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه کاملا سرخ و برشته کنید و هنگامی که غذا را در دیس می‌کشید، لا به لای برنج قرار دهید. همین کار را نیز با سیب زمینی نگینی انجام دهید و آن را جداگانه و برشته سرخ کنید و روی برنجی که در دیس کشیده‌اید، تزیین کنید.

راز و رمز های یک استانبولی خوشمزه و خاص

راز و رمز های یک استانبولی خوشمزه و خاص

  • اگر می‌خواهید غذای شما طعمی متفاوت داشته باشد و همه از خوردن آن لذت ببرند، به نکات زیر توجه کنید.
  • برای تهیه یک استانبولی پلو خوشمزه حتما از برنج ایرانی استفاده کنید.
  • اگر استانبولی پلو را به صورت دمی تهیه می‌کنید، میزان کمتری آب در ترکیب غذا اضافه کنید؛ زیرا گوجه فرنگی پوره شده، آب دارد و اگر آب زیاد به ترکیب غذا اضافه کنید، باعث می‌شود برنج شما شل و شفته شود. مثلا اگر سه پیمانه برنج دارید، نیاز نیست چهار پیمانه آب اضافه کنید؛ همان 3 پیمانه کافی است. (احتمالا می‌دانید که برای پخت برنج دمی ساده به ازای هر پیمانه برنج، یک پیمانه آب بیشتر باید بردارید. مثلا برای 3 پیمانه برنج دمی ساده به 4 پیمانه آب نیاز دارید تا پلو سفت و نپخته نشود.)
  • اگر به ترکیب برنج یک پیمانه برنج دودی اضافه کنید، غذای شما عطری فوق‌العاده و اشتهابرانگیز خواهد داشت.
  • در تهیه هر شکلی از استانبولی پلو بهتر و خوشمزه‌تر این است که گوشت چرخ کرده و سیب زمینی را هر کدام به صورت کاملا جداگانه سرخ و برشته کنید و هنگام سرو روی غذا بکشید. حتما به اندازه کافی نمک به گوشت و سیب زمینی بزنید تا غذای شما بی مزه نشود.
  • اگر استانبولی پلو را با برنج آبکش تهیه می‌کنید، کمی برنج را زنده تر بردارید و اجازه دهید که برنج کمی استخوان داشته باشد. زیرا ترکیبی که لابه لای برنج می‌رود، آب دارد و باعث پخت کامل برنج خواهد شد.  
  • حتما از زعفران برای پخت استانبولی پلو استفاده کنید. زعفران را وقتی زیر قابلمه را خاموش کردید به غذا اضافه کنید. تا عطر و رنگ آن کاملا زنده و مشهود باشد.
  • اگر استانبولی پلو با لوبیا سبز تهیه می‌کنید، حتما لوبیا سبزها را یک اندازه و ترجیحا درشت خرد کنید تا در غذا ظاهری آراسته داشته باشد.
  • هرگز در تهیه استانبولی پلو از سیر استفاده نکنید، زیرا عطر و طعم غذا را کاملا تغییر می‌دهد.
  • اگر استانبولی پلو را با رب تهیه می‌کنید، حتما رب را در روغن همراه با زردچوبه تفت دهید و کامل سرخ کنید تا رب رنگ باز کند.

دستور پخت استانبولی پلو با راز و رمز خوشمزگی آن

به طور کلی باید بدانید که طرز تهیه استانبولی ساده برای 4 نفر، برای 40 نفر یا برای 400 نفر، یک روش یکسان دارد. البته بدیهی که پخت غذا در حجم بالا تبحر و مهارت خاصی می‌طلب که البته جای صحبت آن اینجا نیست.

برای پخت یک استانبولی پلو ساده تعدادی از گوجه‌فرنگی‌های کاملا پخته و قرمز و آب‌دار را پوره کنید. می‌توانید قبل از پوره کردن گوجه‌ها، پوست آنها را بکنید، در غیر این صورت گوجه‌ها در غذاساز بریزید و کاملا پوره کنید.

در ماهیتابه مقداری پیاز رنده شده را با کره زیاد و کمی روغن تفت بدهید تا پیاز کمی سبک و طلایی رنگ شود. اندکی زعفران دم کرده به پیاز در حال تفت اضافه کنید تا رنگ و لعاب و عطر خاصی پیدا کند.

پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی اجازه دهید که با کره تفت بخورد و رنگ باز کند. کمی دیگر زعفران هم اضافه کنید.

در این مرحله برنج را اضافه کنید و به میزانی که قبلا توضیح دادیم، آب اضافه کنید. کاملا مواد را هم بزنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید آب غذا کشیده شود. در این بین حتما چندین بار غذا را هم بزنید تا مواد و برنج کاملا با هم مخلوط شود.

می‌توانید در ظرف دیگری ته دیگ سیب زمینی یا نون قرار دهید و وقتی آب برنج کشیده‌ شد، برنج را به ظرف جدید انتقال دهید و نهایتا روی گاز بگذارید تا دم بکشد.

این طرز تهیه یک دمی گوجه ساده به صورت برنج کته یا همان دمی است. اگر می‌خواهید مواد را لا به لای غذا بدهید، باید برنج را آبکش کنید و در قابله یک لا برنج و یک لا مواد بریزید.

مواد می‌تواند ترکیبی از لوبیا سبز، گوشت، سیب زمینی، هویج، فلفل دلمه و پوره گوجه فرنگی باشد که به صورت خوراک تهیه می‌شود و لابه‌لای برنج قرار داده می‌شود.

کلام آخر

استانبولی پلو یک غذای کاملا ایرانی است. در شهرهای مختلف ایران، کنار این غذا سبزی خوردن، سالاد شیرازی، ماست و خیار، ماست و حتی پنیر برشته گیلانی قرار داده می‌شود.

طرز تهیه استانبولی پلو با کمترین مواد که در سریعترین زمان ممکن تهیه می‌شود و باب میل بیشتر افراد هم هست در این مقاله توضیح دادیم.

به یاد داشته باشید که هر غذایی که می‌پزید، عشق و علاقه را چاشنی آن کنید تا طعمی بی‌نظیر را تجربه کنید.