جدول میزان مایع آمنیوتیک دربارداری و عدد نرمال آن در هرهفته

تاریخ انتشار: آبان ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: آبان ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جدول میزان مایع آمنیوتیک دربارداری

مقدار کافی مایع آمنیوتیک در کیسۀ آب جنین برای رشد ضروری است. پزشک با استفاده از سونوگرافی می‌تواند میزان مایع آمنیوتیک را در بارداری بسنجد. بنابر جدول میزان مایع آمنیوتیک در بارداری، از آغاز بارداری تا هفتۀ 34 این مایع افزایش یافته و بعد از آن رو به کاهش می رود. اگر مقدار مایع کمتر یا بیشتر از حد نرمال باشد، پزشک با به کار گرفتن درمان‌های مختلف سعی می‌کند مقدار مایع را به حد طبیعی برساند. در ادامه در مورد میزان کافی مایع آمنیوتیک در ماه های مختلف بارداری بیشتر توضیح خواهیم داد.

با نصب اپلیکیشن گهواره شما به ابزارهای کاربردی دوران بارداری از جمله مراقبت بارداری دسترسی پیدا کرده و می‌توانید با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید. همچنین ابزارهای دیگر، مقالات و ویدئوهای آموزشی زیادی وجود دارد که در اختیارتان قرار می‌گیرد.

جدول میزان مایع آمنیوتیک در بارداری

مایع آمنیوتیک مایع شفاف و زردرنگی است (amniotic sac) که کیسۀ آب را پر کرده است. در اوایل بارداری، بیشتر از آب تشکیل شده است، ولی به‌تدریج غنی‌تر می‌گردد و مواد مغذی، هورمون و آنتی‌بادی هم به آن اضافه می‌شود. مایع آمنیوتیک، در کیسۀ آب، در دوران بارداری از رشد جنین در رحم مادر مراقبت می‌کند. بنابراین ضروری است که مقدار این مایع در دوران بارداری طبیعی باشد. مایع آمنیوتیک، در کیسۀ آب، مانع از فشرده شدن بند ناف می‌شود تا غذا و اکسیژن به جنین برسد و همچنین به تنظیم دمای اطراف او کمک می‌کند. به همین سبب سطح مایع آمنیوتیک در طول مراحل بارداری متفاوت است و عدد نرمال مایع آمنیوتیک در زمان‌های مختلف فرق می‌کند. بااین‌حال، خیلی کم یا خیلی زیاد شدن این مایع برای مادر و جنین خطراتی در پی دارد. به‌طورکلی میزان مایع آمنیوتیک را در بارداری می‌توان چنین خلاصه کرد:

هفته 32 تا 34 800 میلی لیتر یا بیشتر
بعد از هفته 34 کاهش مایع تا 400 میلی لیتر

میزان مایع مایع آمنیوتیک در هفته‌های 32 تا 34

مایع آمنیوتیک در هفته‌های 32 تا 34 بارداری به بیشترین میزان می‌رسد و پس از آن به دلیل افزایش ظرفیت کلیه‌های جنین به‌تدریج مقدار مایع آمنیوتیک کاهش پیدا می‌کند.

جدول میزان مایع آمنیوتیک در بارداری، از هفتۀ 34 تا 40

همۀ مقادیر به سانتی‌متر است:

سن بارداری میانگین انحراف از معیار صدک 5 صدک 10 صدک 50 صدک 90 صدک 95هفت
هفته 34 14.59 1.79 11.7 12 14.6 17 17.3
هفته 35 14.25 1.57 11.1 11/8 14.2 16.2 16.4
هفته 36 13.14 1.56 10.6 11 13.2 15.3 15.7
هفته 37 12.48 1.52 10.1 10.2 12.6 14.7 15.1
هفته 38 12.20 1.7 9.8 10 12.1 14.4 14.7
هفته 39 11.37 1.71 8.8 9.1 11.4 14 14.4
هفته 40  10.99 1.50 8.7 8.8 10.8 13.5 13.7

 

مقیاس AFI در سونوگرافی

پزشکان برای بررسی سطح مایع آمنیوتیک از شاخصی به نام AFI استفاده می‌کنند. اندازه‌گیری‌های AFI برحسب سانتی‌متر است. این شاخص یکی از اجزای اصلی و تعیین‌کنندۀ پروفایل بیوفیزیکی جنین (BPP) است و با بررسی آن، تا حد زیادی، می‌توان نتیجۀ بارداری را پیش‌بینی کرد. AFI 8 تا 25 سانتی‌متر، معمولاً، طبیعی و مناسب به حساب می‌آید. مقدار AFI 5 تا 8 نرمالِ پایین و کمتر از 5 سانتی‌متر بسیار پایین است و الیگوهیدرآمنیوس (oligohydramnios) نامیده می‌شود و موجب محدودیت رشد جنین داخل رحم و ناهنجاری‌های کلیوی جنین شود. زیاد بودن SFI در جدول میزان مایع آمنیوتیک در بارداری، که به آن پلی‌هیدرآمنیوس (Polyhydramnios) می‌گویند،‌ هم نشانۀ وجود مشکلاتی در بارداری است، ازجمله ناهنجاری‌های گوارشی جنین، دیابت بارداری مادر و... . در این شرایط، پزشک بادقت سطح مایع آمنیوتیک را زیر نظر می‌گیرد و برای این کار از آزمایش‌های مکرر و مختلف، مانند بررسی پروفایل بیوفیزیکی و آزمایش‌های داپلر، استفاده می‌کند تا سریع متوجه نوسانات و تغییرات شود.

* تفسیر سونوگرافی بیوفیزیکال جنین با یک کلیک

نمودار جدول میزان مایع آمنیوتیک در بارداری

جدول مایع امنیوتیک در بارداری

الیگوهیدرآمنیوس: کمتر بودن مایع آمنیوتیک از حد نرمال

ممکن است در طول بارداری، مخصوصاً سه ماه آخر بارداری، میزان مایع آمنیوتیک کمتر از حد طبیعی باشد. نشانه‌های کمبود مایع آمنیوتیک عبارت است از:

  • نشت مایع از واژن
  • اضافه نشدن وزن مادر به‌شکل اصولی
  • کُند شدن رشد جنین
  • سطح پایین مایع آمنیوتیک در سونوگرافی
  • کوچک بودن رحم نسبت به زمان بارداری

عوارضی که این کمبود ممکن است به دنبال داشته باشد عبارت است از:

  • رشد کُند جنین
  • عوارض زایمان
  • نیاز فوری به زایمان سزارین

نحوۀ افزایش میزان مایع آمنیوتیک در بارداری

 درصورت کمبود مایع آمنیوتیک، می‌شود با به کار بستن روش‌هایی سطح مایع را افزایش داد:

  • افزایش مصرف آب: اگر مقدار مایع آمنیوتیک کمی از آنچه در جدول میزان مایع آمنیوتیک در بارداری آمده کمتر باشد، ممکن است بتوان با نوشیدن آب بیشتر آن را جبران کرد.
  • مصرف مکمل‌های دارویی: بعضی آزمایش‌ها نشان داده است که خوردن مکمل ال‌ ـ آرژنین (L-arginine) برای درمان الیگوهیدرآمنیوس مفید است، اما نباید فراموش کرد که هیچ دارویی، مخصوصاً در دورۀ بارداری، نباید بدون توصیۀ پزشک مصرف شود.
  • استراحت: ممکن است پزشک استراحت مطلق، ماندن در رختخواب و کم کردن فعالیت بدنی را برای کنترل مایع آمنیوتیک تجویز کند.
  • آمنیوانفوزیون: در این روش، پزشک محلول نمکی را از طریق دهانۀ رحم وارد کیسۀ آمنیوتیک می‌کند.
  • زایمان زودهنگام: اگر، در هفته‌های آخر بارداری، مقدار مایع آمنیوتیک نسبت به آنچه در جدول میزان مایع آمنیوتیک در بارداری آمده خیلی کم باشد، ممکن است پزشک، برای جلوگیری از آسیب‌های زمان زایمان، زایمان زودتر از موعد را پیشنهاد کند.

تغییرات مایع آمنیوتیک در بارداری

* راه‌هایی برای زایمان زودتر و عوارض آن

پلی‌هیدرآمنیوس: بیشتر بودن مایع آمنیوتیک از حد نرمال

پلی‌هیدرآمنیوس زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار مایع آمنیوتیک بیش از حد باشد، زیرا بدن این مایع را زیاد تولید می‌کند یا به‌خوبی از بدن دفع نمی‌شود. در زنان بارداری که مبتلا به دیابت هستند احتمال پلی‌هیدرآمنیوس بیشتر است. گاهی زیادی مایع آمنیوتیک بیانگر وجود اختلالاتی در جنین است، از قبیلِ:

  • نارسایی قلب
  • مشکلات سیستم عصبی مرکزی یا کروموزومی که بر بلع اثر می‌گذارد
  • مشکلات گوارشی که مانع انسداد مایع می‌شود
  • ناتوانی‌های مادرزادی
  • زمانی که دوقلوهای همسان جفت مشترک داشته باشند.
  • علائم زیاد بودن مایع آمنیوتیک عبارت است از:
  • رشد غیرعادی رحم یا بزرگی رحم نسبت به زمان بارداری
  • ناراحتی معدۀ مادر
  • انقباضات رحمی

زایمان زودرس و ناتوانی‌های مادرزادی نیز ازجمله عوارض پلی‌هیدرآمنیوس است.

نحوۀ کاهش میزان مایع آمنیوتیک در بارداری

در این شرایط، پزشک به‌طور دقیق نوسانات مایع آمنیوتیک را زیر نظر می‌گیرد و اگر لازم باشد با قرار دادن سوزنی در کیسۀ آمنیوتیک مقداری از مایع را خارج می‌کند. همچنین دارویی تجویز می‌شود که مقدار ادرار جنین را کاهش دهد تا ادرار کمتر به مایع آمنیوتیک اضافه شود. اگر شرایط خطرناک باشد، پزشک زایمان زودرس را توصیه می‌کند.

منابع:

medicalnewstoday.com