بهترین چربی سوز طبیعی و گیاهی قوی برای کبد و لاغری شکم و پهلو

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چربی سوز طبیعی

کاهش وزن پروسه‌ای زمان بر و طولانی است و نیاز به افزایش فعالیت بدنی و کاهش کالری دریافتی دارد. در حالی که بسیاری از افراد فکر می‌کنند لاغری شکم و بدن با نخوردن غذا رخ می‌دهد، اما بعضی انواع خوراکی وجود دارد که خوردنشان می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این چربی ‌سوزهای طبیعی به راحتی قابل دسترس‌اند و شما می‌توانید با گنجاندنشان در برنامه‌ی غذایی خود، روند کاهش وزنتان را سرعت ببخشید. در ادامه بیشتر در مورد انواع چربی سوزی طبیعی برای لاغری توضیح خواهیم داد.

کافئین به عنوان یک چربی سوز طبیعی

لیست انواع چربی سوز طبیعی خود را با یک نوشیدنی خوشمزه و پرطرفدار شروع می‌کنیم. کافئین که در انواعی از نوشیدنی‌ها مانند قهوه و چای وجود دارد یکی از بهترین چربی‌سوزهای طبیعی دنیا و بهترین چربی سوز ناشتا است که به عنوان یکی از ترکیبات تشکیل دهنده در بسیاری از محصولات تجاری کاهش وزن و چربی سوزی نیز وجود دارد. 

کافئین و چربی سوزی

با مصرف کافئین، گیرنده‌های آدنوزین در بدن مسدود می‌شوند که نه تنها خواب آلودگی را از بین می‌برد، بلکه مانع از تجزیه‌ی چربی غذاها و در نتیجه دفع مستقیم آنها می‌شود. بعلاوه کافئین می‌تواند سطح آدرنالین بدن را افزایش دهد که خود منجر به تجزیه‌ی چربی‌ها و در نتیجه چربی سوزی می‌شود. 

قهوه سبز و چربی سوزی

در حالی که قهوه سیاه با درصد بالای کافئین خود می‌تواند به عنوان یک چربی سوز طبیعی قوی عمل کند، قهوه سبز که نوع دیگری از نوشیدنی ست نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. اسید کلروژنیک موجود در دانه‌های این قهوه به بدن در تجزیه‌ی گلوکز و چربی ذخیره شده کمک می‌کند. 

قهوه سبز به جز این می‌تواند سرعت جریان قند خود را کاهش دهد و در نتیجه ترشح هورمون انسولین در بدن تنظیم می‌شود. قهوه‌ی سبز نه تنها به عنوان یک مکمل چربی سوز طبیعی عمل می‌کند بلکه با کبد چرب نیز مبارزه می‌کند و فرایند تجزیه‌ی چربی‌ها را سرعت می‌بخشد. 

گریپ فروت و لاغری

یکی دیگر از چربی سوزهای بسیار معروف در دنیا، گریپ فروت است. ترکیبات فعال گریپ فروت می‌تواند با افزایش متابولیسم بدن، چربی شکم را کاهش داده و منجر به لاغری شود. همچنین مشخص شده است که این میوه با کاهش اشتها همراه است و آنزیم‌های موجود در آن تجزیه‌ی قندها و چربی ذخیره شده در بدن را افزایش می‌دهند. شما نه تنها می‌توانید گریپ فروت را به عنوان یک قرص چربی سوز طبیعی مصرف کنید، بلکه عصاره و روغن آن نیز به صورت تجاری به فروش می‌رسد که می‌توانید با استفاده‌ی موضعی از آن روی پوست، کاهش وزن داشته باشید.

چای سبز و بسیاری از دمنوش‌های گیاهی

دمنوش‌ها به عنوان بهترین چربی سوز طبیعی و گیاهی شناخته می‌شوند. آنها نه تنها آرامش بخش‌اند بلکه منجر به افزایش سطح انرژی و متابولیسم می‌شوند که تجزیه‌ی چربی‌ها را به همراه خواهد داشت. چای سبز در صدر این لیست قرار دارد به خصوص اگر بعد از تمرین مصرف شود. کاتچین نوعی آنتی اکسیدان است که در چای سبز به مقدار زیادی موجود است و می‌تواند باعث کاهش وزن شود. 

مواد غذایی پروتئینی به عنوان چربی سوز

یک چربی سوز طبیعی شکم و پهلو که در بدنسازی بسیار توصیه می‌شود، غذاهای پروتئینی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد در رژیم‌های غذایی پر پروتئین، نسبت به رژیم‌های دیگر، چربی سوزی و کاهش وزن سریع‌تر است. همچنین پروتئبن خاصیت کنترل اشتها دارد که می‌تواند در کاهش دریافت کالری نیز موثر باشد. وقتی پروتئین مصرفی افزایش می‌یابد، فرایندی به نام گرمازایی در بدن ایجاد می‌شود که منجر به کالری سوزی می‌شود. 

پروتئین و چربی سوزی

همچنین با مصرف پروتئین می‌توانید مطمئن شوید که چربی سوزی با عضله سوزی همراه نخواهد بود. غذاهای سرشار از پروتئین مانند پروتئین آب پنیر، گوشت قرمز، ماهی صید شده، مرغ، تخم مرغ و ... از مهمترین پروتئین‌هایی هستند که به عنوان چربی سوز طبیعی در بدنسازی معرفی می‌شوند. 

غذاها و مکمل‌های پروبیوتیک

کمتر کسی است که امروزه با پروبیوتیک‌ها آشنا نباشد. پروبیوتیک‌ها همان باکتری‌های مفیدی هستند که در دستگاه گوارش بوده و که به هضم و جذب بهتر غذا کمک زیادی می‌کنند. در مطالعات انجام شده مشخص شده است که ترکیب میکروبی در افراد چاق و لاغری متفاوت است و افراد چاق، فلور میکروبی قوی‌تری دارند. 

خوشبختانه امروزه غذاها و محصولات پروبیوتیک زیادی در بازار وجود دارد که این فلور میکروبی را تقویت می‌کند. مانند ماست‌های پروبیوتیک که آنها را به یک گزینه چربی سوز طبیعی خانگی موثر تبدیل می‌کند. به جز ماست انواع دوغ کفیر نیز گزینه‌های مناسبی هستند. 

غذاهای پر فیبر برای چربی‌سوزی

فیبر خواص بسیار زیادی دارد و در حالی که اصلی‌ترین آنها از بین بردن یبوست و تنظیم دفع است، مشخص شده است که می‌تواند به عنوان یک چربی سوز طبیعی نیز عمل کند. مواد غذایی با فیبر بالا عبارتند از دانه چیا (در مورد دیگر خواص دانه چیا در این مقاله بیشتر بخوانید) دانه کتان (در مورد دیگر خواص دانه کتان در این مقاله بیشتر بخوانید)، انواع سبزیجات و توت‌های تازه. فیبر پس از غذا هضم نمی‌شود اما احساس سیری زیادی ایجاد کرده که منجر به کاهش دریافت کالری و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

گیلاس

در حالی که بعضی میوه‌ها سرشار از قند بوده و می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند، برخی دیگر به عنوان قوی ترین چربی سوز طبیعی عمل کرده و کالری سوزی را افزایش می‌دهند. گیلاس یکی از این میوه‌هاست. این میوه حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است که با آسیب رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و ضمن حفاظت از سلول‌ها منجر به حذف چربی و عملکرد سالم تیروئید می‌شود. ( مشکلات تیروئیدی یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش وزن هستند).

سرکه سیب برای چربی سوزی

مصرف سرکه‌ی سیب قبل از غذا نه تنها می‌تواند در افزایش حس سیری و میل کمتر به شیرینی جات موثر باشد، بلکه با تنظیم سطح متابولسیم و بهبود هضم، به عنوان یک چربی سوز طبیعی عمل می‌کند. همچنین سرکه سیب به کاهش اشتها و کاهش سطح قند خون و انسولین در افراد مبتلا به دیابت نیز کمک می‌کند.

اسید استیک موجود در سرکه‌ی سیب همان ماده‌ای ست که آن را به بمب کاهش وزن و تجزیه‌ی چربی تبدیل کرده است. برای گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی با 1 قاشق چایخوری در روز که در یک لیوان آب رقیق شده است شروع کنید و به تدریج تا 1 تا 2 قاشق غذاخوری در روز مصرف کنید تا ناراحتی احتمالی گوارشی را به حداقل برسانید.

روغن نارگیل برای چربی سوزی

شاید قویترین چربی سوز گیاهی روغن نارگیل باشد که سوخت و ساز بدن را افزایش داده و هضم را بهبود می‌بخشد. روغن نارگیل احساس سیری ایجاد می‌کند و مشکلات تیروئیدی را از بین می‌برد. در حالی که بعضی از این روغن برای آشپزی استفاده می‌کنند؛ برخی دیگر طعم آن را نمی‌پسندند. اما مشکلی نیست. این روغن در بسیاری از محصولات صنعتی لاغری مانند انواع ژل چربی سوز طبیعی وجود دارد که استفاده‌ی موضعی از آن منجر به  چربی سوزی سریع شکم و پهلو می‌شود.

روغن نارگیل و چربی سوزی

آب قلم

یک چربی سوز طبیعی طب سنتی، آب قلم است. آمینو اسیدهای موجود در آب استخوان (مانند گلیسین، پرولین و آرژنین)، نه تنها از تجزیه عضلات جلوگیری می‌کند بلکه متابولیسم بدن را افزایش داده و به سم زدایی بدن کمک می‌کند.

غذاهای تند 

غذاهای تند قویترین چربی سوز شکم و پهلو محسوب می‌شوند. فلفل دمای بدن را افزایش داده و با سوزاندن چربی سطح گرسنگی را سرکوب کرده و میزان گلوکز خون را تنظیم می‌کند که منجر به کاهش اشتها به شیرینی جات و در نتیجه کاهش کالری مصرفی می‌شود 

ماهی ‌چرب

ماهی‌ها گروهی از سالم‌ترین غذاهای مصرفی هستند به شرط آنکه مطمئن شوید درصد جیوه در آنها بسیار کم است. همچنین انواعی از آنها می‌توانند به عنوان چربی سوزی طبیعی عمل کنند. ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ساردین، ماهی خال مخالی و سایر ماهی‌های روغنی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که نشان داده شده است سطح چربی خوت را کاهش می‌دهند که نه تنها بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد بلکه به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. 

علاوه بر این، ماهی منبع عالی پروتئین کیفیت بالا ست که مصرف آن منجر به احساس سیری بیشتر و افزایش  سرعت متابولیسم و هضم چربی می‌شود. مصرف دو وعده ماهی در هفته می‌تواند در کنترل وزن تاثیر زیادی داشته باشد. 

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از سالم‌ترین چربی‌های موجود است که به عنوان یک چربی سوز طبیعی موثر نیز عمل می‌کند. روغن زیتون سطح تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد، کلسترول HDL را افزایش می‌دهد و ترشح GLP-1 را تحریک می‌کند، که یکی از هورمون هایی ست که منجر به سیری می‌شود. همچنین مصرف روغن زیتون سرعت متابولیسم را افزایش داده و باعث چربی سوزی می‌شود. شما می‌توانید از این روغن هم در آشپزی استفاده کنید و هم به عنوان یک طعم دهنده به سالاد خود اضافه کنید.

کینوا 

کینوا یکی از جدیدترین گزینه‌های اضافه شده به لیست چربی سوز طبیعی ست که به دلیل فیبر فراوان می‌تواند تاثیر زیادی بر لاغری داشته باشد.  با توجه به اینکه کینوا یک فیبر نامحلول است، به افزایش احساس سیری کمک کرده و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد و در نتیجه منجر به کاهش وزن می‌شود. همچنین از آنجایی که این ماده سرشار از فیبر و پروتئین غذایی است، متابولیسم را افزایش داده و هوس غذایی را کاهش می‌دهد و در نتیجه کالری دریافتی کمتر می‌شود.

کینوا و چربی سوزی

دارچین

برخی مطالعات نشان می‌دهد که دارچین اثر تثبیت کننده‌ای بر سطح قند خون داشته و در نتیجه می‌تواند سطح اشتها را به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد. تقریباً همه می‌توانند از دارچین به عنوان یک ادویه‌ی موثر در انواع غذا و نوشیدنی خود استفاده کنند. 

دارچین می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد، زیرا بدن انرژی بیشتری برای پردازش ادویه نسبت به سایر غذاها مصرف می‌کند. همچنین دارچین می‌تواند عملکردی شبیه انسولین در بدن داشته باشد که در نحوه تجزیه قند در بدن دیده می‌شود. دارچین و چربی‌های رسوب‌شده در ناحیه شکم را هدف قرار داده و می‌تواند منجر به کاهش وزن شکمی نیز شود. با مصرف این ادویه دیگر نیازی به خرید قرص چربی سوز قوی در داروخانه ندارید.

هندوانه

غذاهایی که سرشار از آب هستند فضای بیشتری در دستگاه گوارش اشغال می‌کنند. این کار به بدن سیگنال می‌دهد که به اندازه کافی غذا خورده‌ید و فضای کمتری برای سایر غذاها باقی می‌گذارد. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات خام سرشار از آب و مواد مغذی هستند و کالری کمی دارند. هندوانه یک مثال عالی است. منبع خوبی از آنتی اکسیدان لیکوپن است و مقدار زیادی ویتامین A و C دارد که به عنوان چربی سوز طبیعی عمل می‌کنند.

گلابی و سیب

گلابی و سیب نیز مانند هندوانه محتوای آب بالایی دارند. وقتی آنها را با پوست مصرف کنید؛ فیبر بالایشان منجر به افزایش حس سیری در بدن می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود از مصرف انها به صورت آب میوه خودداری کنید. جویدن این میوه‌ها به دلیل بافت سفت‌تر، سخت‌تر است که فرصت بیشتری به ترشح هورمون‌های سیری می‌دهد. 

توت‌ها

مانند سایر میوه‌ها، توت‌ها نیز سرشار از آب و فیبر هستند که می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد و از مهمترین خوراکی های چربی سوز شکم هستند. آنها همچنین شیرین بوده و می‌توانند میل شما به مصرف شیرینی جات را کاهش دهند. زغال اخته مثال خوبی است زیرا در اکثر فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و سرشار از آنتی اکسیدان است که به عنوان یک چربی سوز طبیعی عمل می‌کند.

جو دوسر

جو دوسر سه ویژگی دارد که آن را به بی رحم ترین چربی سوز شکم و پهلو تبدیل می‌کند: 

  • غلات کامل غنی از فیبر است
  • آب زیادی دارد
  • طبع گرمی دارد.

این غله بسیار سیر کننده است. خوردن آن زمان بیشتری می‌برد و مایعات و فیبر آن به شما کمک می‌کند مدت بیشتری سیر بمانید. 

جو دو سر و چربی سوزی

شیر بدون چربی

شیر بدون چربی حاوی مقدار زیادی پروتئین، کلسیم و ویتامین D  ست که در شیر کامل وجود ندارد. شیر بدون چربی می‌تواند در افزایش احساس سیری به شما کمک کند و خروج آن از معده نسبت به نوشیدنی‌های دیگری که پروتئین کمتری دارند، بیشتر طول می‌کشد.

لوبیا برای چربی سوزی

لوبیا حاوی پروتئین و منبع عالی از فیبر است. با دریافت کالری از انواع لوبیا شما احساس سیری زیادی خواهید کرد. اگر خوردن حبوبات را به یک عادت تبدیل کنید، به احتمال زیاد وزن بدن کمتر، کمر باریکتر و شاخص توده بدنی (BMI) کمتری خواهید داشت. مطالعات نشان می‌دهد که افراد چاق با رژیم غذایی غنی از پروتئین وزن بیشتری را با لوبیا به عنوان منبع اصلی پروتئین کاهش دادند.