آیا پستانک باعث لاغری می‌شود؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا پستانک باعث لاغری می‌شود

تنها راه ارتباطی نوزاد با محیط پیرامونش دهان است. بسیاری از مادران برای قطع‌کردن گریه نوزاد در طول روز به نوزاد پستانک می‌دهند. مکیدن مداوم پستانک در طول روز باعث کمتر خوردن شیر مادر است و همین دلیلی برای وزن نگرفتن نوزاد می‌شود.

نوزاد با مکیدن سینه مادر به تولید شیر کمک می‌کند؛ اما مکیدن پستانک بسیار متفاوت با مکیدن سینه مادر است. هنگامی که نوزاد مداوم به مکیدن پستانک عادت کند باعث می‌شود در تغذیه از سینه مادر دچار مشکل شود. در این نوشته از گهواره به شما توضیح می‌دهیم آیا پستانک باعث لاغری می‌شود؟ و مزایا و معایب مکیدن پستانک در نوزادان را برای شما توضیح می‌دهیمم.

چرا مکیدن پستانک باعث لاغری نوزاد می‌شود؟

 مکیدن پستانک به دو دلیل باعث کاهش وزن نوزاد می‌شود.

  • تنها راه جذب انرژی نوزاد از طریق تغذیه از شیر مادر است. هنگامی که نوزاد عمل مکیدن پستانک را انجام می‌دهد در اصل انرژی از دست می‌دهد و هیچ انرژی دریافت نمی‌کند. درحالی‌که هنگام تغذیه از مادر انرژی که از طریق مکیدن از دست می‌دهد به‌خاطر تغذیه از شیر مادر به دست می‌آورد.
  • هنگامی که نوزاد پستانک می‌مکد در اصل تمایل خود را برای خوردن شیر یا غذا از دست می‌دهد و به دلیل دریافت کمتر شیر و غذا نوزاد وزن از دست می‌دهد.

به‌خاطر بسپارید اگر نوزاد مشکل وزن‌گیری دارد از پستانک استفاده نکند .حتی اگر نوزاد هنوز شیر خوردن از سینه مشکل دارد یا شیر مادر برای تغذیه نوزاد کافی نیست به‌هیچ‌عنوان از پستانک استفاده نکنید. استفاده مداوم از پستانک می‌تواند سبب عفونت گوش میانی، دیر حرف زدن نوزاد و فاصله گرفتن دندان‌های او می‌شود.

چرا مکیدن پستانک باعث لاغری نوزاد می‌شود؟

وزن‌گیری نوزاد همراه با استفاده از پستانک

اگر نوزاد هنوز در وزن‌گیری مشکل دارد بهتر است هرچه سریع‌تر با یک متخصص اطفال مشورت کنید متخصص اطفال ابتدا نوزاد را معاینه می‌کند سپس دور سر نوزاد را اندازه‌گیری می‌کند، او را وزن می‌کند و باتوجه‌به اطلاعاتی که به دست آورده است می‌گوید وزن نوزاد در هر سن چه ایده‌آلی دارد و سپس راهکارهایی برای وزن‌گیری نوزاد پیشنهاد می‌کند.

مواردی که باید به آن توجه کنید:

  • به مکیدن نوزاد توجه کنید بهتر است مطمئن شوید نوزاد به‌درستی سینه مادر را می‌مکد. سعی کنید به طور مکرر به نوزاد شیر بدهید هر 2 الی 3 ساعت به نوزاد شیر بدهید و هر زمانی که احساس کردید نوزاد گرسنه است به او شیر بدهید هضم شیر مادر بسیار آسان است و کودک نیاز دارد در فواصل کم از شیر مادر تغذیه کند.
  • زود شروع به دادن پستانک به نوزاد نکنید. بهترین کار این است در 4 تا 6 هفته اول به نوزاد پستانک ندهید دلیل این کار عادت نکردن نوزاد به پستانک است هنگامی که نوزاد به مکیدن پستانک عادت کند نمی‌تواند از شیر مادر زیاد تغذیه کند. مکیدن پستانک انرژی زیادی از نوزاد میگیرد و هنگام تغدیه از شیر مادر نمی‌تواند به اندازه کافی و مورد نیاز خود بمکد بنابر ین شیر زیادی دریافت نمی‌کند و باعث کم شدن وزن نوزاد می شود.
  • بهتر است هنگامی که نوزاد شیر می‌خورد بیدار باشد به‌خصوص در 20 دقیقه اول نوزاد را هوشیار نگه دارید. اگر نوزاد خواب آلود بود با قلقلک دادن پاها، بازی کردن با او، گرفتن آروغ و عوض کردن پوشک او را هوشیار نگه دارید.
  • اگر مشکل میزان شیر شما باشد سعی در برطرف‌کردن مشکل کنید. سعی کنید در کنار شیردادن به نوزاد شیر خود را بدوشید و از غذاهایی که باعث افزایش شیر می‌شود مصرف کنید.
  • در کنار تغذیه از شیر اگر نوزاد شما افزایش وزن نداشته غذاهای مکمل مصرف کنید. اگر نوزاد شما زود به دنیا آمده است علاوه بر شیر مادر بهتر است شیر کمکی نیز به نوزاد بدهید. 
  • بهتر است شیر انتهایی خود را از شیر ابتدایی جدا کنید؛ زیرا شیر انتهایی دارای ارزش غذایی بالاتری دارد و دارای کالری و چربی بیشتری است و باعث وزن گرفتن نوزاد می‌شود.

عوارض استفاده از پستانک در لاغری کودک

عوارض استفاده از پستانک

پستانک هر چقدر هم تمیز نگه‌داری شود به‌هرحال مکانی مناسب برای تجمع میکروب‌ها و انگل‌ها است به دلیل ضعیف‌بودن سیستم ایمنی بدن نوزادان در ابتدا تولد این انگل‌ها و میکروب‌ها به‌راحتی می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های متفاوتی مانند انواع عفونت‌ها، زخم‌های دهانی و آلرژی شود. 

مزایای استفاده از پستانک

درست است که استفاده از پستانک می‌تواند ضررهایی برای نوزاد داشته باشد؛ اما مزایای بسیاری نیز دارد که استفاده از پستانک را برای کودکان را ضروری می‌کند.

  • استفاده از پستانک باعث کاهش احتمال خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود.
  • مکیدن پستانک به نوزاد کمک می‌کند ناراحتی ناشی از ریفلاکس یا کولیک را تسکین دهد.
  • هنگامی که نوزاد پستانک می‌مکد راحت‌تر می‌تواند موقعیت‌های استرس‌زا و یا دردناک را پشت سر بگذارد.
  • مکیدن پستانک می‌تواند باعث تقویت ماهیچه تنفسی نوزاد شود.

آیا پستانک باعث شیر نخوردن نوزاد می‌شود؟

آیا پستانک باعث شیر نخوردن نوزاد می‌شود؟

اختلالی که در رابطه‌با نوزاد و پستانک وجود می‌آید به دلیل استفاده زودهنگام نوزاد از پستانک است، مکیدن پستانک با مکیدن سینه مادر بسیار متفاوت است. تحقیقات ثابت کرده است یکی از دلایل شیر نخوردن نوزادان استفاده مداوم آن‌ها از پستانک است و حتی گاهی باعث می‌شود نوزاد با مداوم خوردن پستانک باعث می‌شود سینه مادر را کنار بگذارد و یا اینکه کمتر شیر بخورد و باعث کاهش وزن نوزاد می‌شود؛ اما در بعضی موارد این موضوع ثابت شده است که مداوم مکیدن پستانک تاثیری در تمایل به خوردن شیر مادر ندارد.

جمع‌بندی

پستانک جهت آرام‌کردن و کنترل‌کردن گریه‌های نوزاد مورداستفاده قرار می‌گیرد استفاده بیش از حد از پستانک می‌تواند باعث سردرگمی نوزاد شود و باعث اتمام زودهنگام شیردهی نوزاد می‌شود. 

مکیدن پستانک باعث آرامش کودکان نیز می‌شود نوزادان تازه‌متولدشده میل به مکیدن پیزی دارند حتی بعضی از نوزادان قبل از تولد در رحم مادر انگشت خود را می‌مکیدن در اصل مکیدن پستانک یک مکانیزم برای کسب آرامش کودک است؛ اما سوالی که پیش میاید این است آیا مکیدن پستانک برای نوزاد مضر است؟ آیا باعث لاغری نوزاد می‌شود؟ تا چه سنی استفاده از پستانک برای نوزاد مجاز است؟ تیم گهواره به‌تمامی این سؤالات در این مقاله پاسخ داده است.

سؤالات متداول:

چرا توقف استفاده از پستانک مهم است؟

علاوه بر مشکلاتی که استفاده طولانی‌مدت از پستانک بر رشد دندان‌های کودک دارد استفاده از پستانک بعد از 6 ماهگی احتمال ابتلا نوزاد به عفونت های گوناگون گوش افزایش میدهد و همچنین وابستگی به پستانک میتواند باعث گریه مداوم نوزاد شود هنگامی که پستانک از او جدا شود و مشکلات فراوانی که با افزایش سن کودک به وجود می آید.

زمان گرفتن پستانک از نوزاد کی است؟

پزشکان معتقدند 6 تا 12 ماهگی زمان خوبی برای گرفتن پستانک از نوزاد است بخصوص اگر نوزاد مستعد عفونت گوش است زیرا یکی از دلایل عفونت گوش در نوزادان استفاده مداوم از پستانک است زیرا پستانک از دهان نوزاد بیرون می افتد و انواع میکروب و باکتری ها را به خود جذب می‌کند و یک منبع بزرگ از آلودگی است.

منابع:

 

https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2009/0415/p681.html

https://www.fitnesspudding.com/entry/4-nutrition/114-can-pacifiers-reduce-infant-obesity