راهنمای انتخاب پرستار کودک

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انتخاب پرستار کودک

کودکان با آمدنشان شادی و نشاط را به خانه شما می‌آورند، اما قطعاً بزرگ کردن آن‌ها به شکیبایی و تلاش زیادی نیاز دارد. به‌خصوص در چند هفته اول اگر فردی برای کمک کردن وجود نداشته باشد، این دوران می‌تواند به دورانی استرس‌زا برای سلامت روان و جسم یک مادر تبدیل شود. برخی از والدین نیز به دلیل اینکه هر دو شاغل هستند و یا به دلیل داشتن فرزندان کوچک دیگر، نیاز به پرستار کودک در منزل دارند.

یکسری نکات مهم در انتخاب پرستار کودک وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. این مقاله یک راهنمای انتخاب پرستار کودک مختصر اما مفید است؛ پس با ما همراه باشید.

 

پرستار کودک چه وظایفی دارد؟

انتخاب پرستار کودک می‌تواند یک گام مهم در زندگی والدینی باشد که فرصت کافی برای نگهداری از فرزندشان را ندارند. پرستار کودک او را تغذیه می‌کند، پوشک او را عوض می‌کند و او را می‌خواباند تا مادر و پدر بتوانند کمی استراحت کنند و یا به فعالیت‌های خارج از منزلشان برسند. اکثر اوقات داشتن یک پرستار نیمه وقت کودک کافی است؛ اما گاهی اوقات به‌خصوص در هفته‌های اول، والدین به یک پرستار تمام نیاز دارند.

برخی از مادران به‌خصوص آن‌هایی که زایمان سزارین داشته‌اند، بعد از زایمان نیاز به استراحت بیشتری دارند؛ نگه‌داری از کودکی که هر نیم ساعت از خواب بیدار می‌شوند و دائماً گریه می‌کند، مسلماً کار ساده‌ای برای آن‌ها نخواهد بود! مطالعات نشان می‌دهد که کمبود خواب مزمن می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را در مادران افزایش دهد. علاوه بر این، خستگی باعث می‌شود که پیوند بین مادران و نوزادشان به‌خوبی شکل نگیرد. پرستار کودک این فرصت را به شما می‌دهد که بیشتر بخوابید و استراحت کنید.

به‌طورکلی وظایف یک پرستار کودک عبارت‌اند از:

  • تغذیه کودک شامل آوردن کودک برای شیردهی توسط مادر، آماده کردن شیر خشک و یا پمپاژ شیر مادر در صورت لزوم
  • پرداختن به مسائل بهداشتی ویژه کودک مانند ختنه، مراقبت از بند ناف، بثورات پوشک یا سوختگی پای نوزاد و ریفلاکسهای نوزاد
  • آرام کردن کودک، خواباندن او و کمک به شکل‌گیری عادات منظم خواب در کودک
  • عوض کردن پوشک نوزاد و حمام کردن کودک
  • شستشوی لباس‌های کودک
  • یادداشت برداشتن از زمان خواب، تغذیه و عوض کردن پوشک نوزاد (جهت استفاده در مواقع لازم)
  • آموزش نکات لازم به والدینی که تجربه کافی برای مراقبت از نوزاد را ندارند.

وظایف پرستار کودک

نکات مهم در انتخاب پرستار کودک

شما باید برای انتخاب یک پرستار کودک خوب یکسری نکات را در نظر بگیرید:

1. صلاحیت پرستار

یکی از نکات مهم در انتخاب پرستار کودک این است که اعتبار و صلاحیت حرفه‌ای او را بررسی کنید. تا حد امکان، آن‌ها باید مدرک معتبر پرستاری داشته باشند و مجوزهای لازم را کسب کرده باشند. همچنین باید تجربه او را در این زمینه ارزیابی کنید. درصورتی‌که از طریق مؤسسات او را استخدام می‌کنید، ابتدا می‌بایست مجوزهای موسسه را بررسی کنید تا از اعتبار آن مطمئن شوید.

بعد از بررسی مدارک متقاضی، سؤالات زیر را از او بپرسید:

  • شما چه مدت پرستار کودک بوده‌اید؟
  • آیا دوره‌ای مرتبط با پرستاری کودک گذرانده‌اید؟ گواهینامه مرتبط دارید؟
  • روزانه چه مدت این کار را انجام داده‌اید؟
  • تابه‌حال پرستار چند کودک بوده‌اید؟
  • آیا تجربه کار با چند کودک یا بچه‌های دوقلو یا سه‌قلو را دارید؟(این سؤال را در صورتی بپرسید که پرستار را برای تعداد بیشتری بخواهید)

2. اصول مراقبت از نوزاد

نحوه مراقبت پرستاران از نوزاد نیز عامل بسیار مهمی است که می‌بایست درباره آن از پرستار کودک بپرسید. آیا آن‌ها برای آرام کردن یک نوزاد آواز می‌خوانند یا با او بازی می‌کنند؟ چه مدت طول می‌کشد تا بتوانند او را آرام کنند و بخوابانند؟ با چه روش‌هایی کودک را می‌خوابانند؟ آیا می‌دانند که چه زمانی باید او را عوض کنند؟ چه‌کار می‌کنند که نوزاد دچار ادرار سوختگی نشود؟ برای سرگرمی یا آرامش کودک چه نوع کارهایی بلد هستند؟

نکات مهم در انتخاب پرستار کودک

3. هزینه پرستار کودک

قیمت پرستار بچه در منزل یک عامل مهم دیگر در انتخاب پرستار کودک می‌باشد. بسته به ساعت کاری، سطح تحصیلات، مسئولیت‌ها و تجربه پرستار و اینکه او را از طریق مؤسسات استخدام می‌کنید یا به‌صورت آزاد، قیمت پرستار بچه در منزل تفاوت می‌کند. درصورتی‌که تنها برای روزها یا ساعات خاصی نیاز به پرستار کودک داشته باشید، می‌توانید هزینه پرستار را به‌صورت ساعتی یا روزانه محاسبه کنید. شاید قیمت پرستار بچه در منزل به نظرتان زیاد باشد اما گاهی بهترین کاری است که به‌خصوص در هفته‌های اول می‌توانید برای خودتان انجام دهید.

4. تعیین وظایف پرستار کودک

شما باید بعد از توافقات اولیه، در مورد وظایف و انتظاراتی که از پرستار کودک دارید، با او به توافق برسید. درحالی‌که پرستار کودک به‌طورکلی وظایفی مانند خواباندن یا تغذیه کودک را انجام می‌دهند، شما باید درباره بقیه انتظاراتی که از او دارید و کمک‌هایی که از او می‌خواهید نیز با او با او صحبت کنید.