طبع هلو چیست؟ مصلح و خواص آن در طب سنتی

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طبع هلو

هلو یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه‌ای است که هم انواع مختلفی دارد و هم طرفداران زیادی دارد. عطر و طعم فوق‌العاده‌ی آن باعث شده که نتوان تابستان را بدون خوردنش به پایان رساند. اما همانطور که احتمالاً بیشتر شما می‌دانید، از نظر طب سنتی مهم است که به طبع مواد غذایی که می‌خورید هم توجه داشته باشید زیرا تجمع هر طبعی در بدن می‌تواند مشکل‌ساز باشد. از این رو در این مقاله قصد داریم در مورد خواص و طبع هلو بیشتر توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

طبع هلو گرمه یا سرد؟

قبل از آنکه در مورد طبع میوه هلو صحبت کنیم ابتدا باید بگوییم طبع چیست؟ منظور از طبع در طب سنتی همان سرشت و ماهیت یک چیز است که از بدو پیدایش همراه آن بوده است. طبع تغییر نمی‌کند و تنها می‌توان آن را با مصلحات اصلاح و متعادل کرد. ما سه نوع طبع داریم طبع سرد، طبع گرم و طبع متعادل. بهترین طبع متعادل است. هم طبع گرم و هم طبع سرد از تعادل خارج بوده و مشکلات خاص خود را دارند. برای مثال تجمع طبع سرد در بدن می‌تواند منجر به بروز چاقی شود یا رحم سرد در زنان نازایی می‌آورد و ...

طبع هلو گرمه یا سرد

بر این اساس، مواد غذایی براساس ماهیت وجودی‌شان یک طبع مخصوص و تغییرناپذیر دارند. طبع هلو در طب سنتی، سرد و تر است. طبع میوه‌های مشابه هلو نیز مانند زردآلو، شفتالو و میوه شلیل سرد و تر است. همچنین انواع هلو مانند طبع هلو انجیری در طب سنتی یا هلو زعفرانی و ... نیز همین سرد و تر است.

*همچنین در مورد خواص و طبع موز در این مقاله بیشتر بخوانید.

طبع هلو خشک شده چیست؟

یکی از سوالاتی که در مورد طبع میوه‌ها مطرح است چه طبع هلو یا طبع شلیل و ... این است که آیا فرایند خشک کردن بر طبع ماده اثر می‌گذارد؟ خیر. نوع فرایند خشک کردن به گونه‌ای است که تغییری روی میوه به جز کاهش درصد آبش انجام نمی‌شود از این رو طبع هلو خشک شده یا حتی طبع هلو رسیده باز هم سرد است. اما گاهی نوع فرایند با تغییرات عمیق‌تری همراه است که می‌تواند بر طبع ماده اثر بگذارد.

مثلاً در مورد طبع رانی هلو و دیگر آبمیوه‌های صنعتی نمی‌توان طبع را به آسانی مشخص کرد زیرا مواد استفاده شده و میزان آنها مشخص نیست. با این حال خوردن آبمیوه‌های صنعتی به دلیل شکر افزوده و نگهدارنده‌ها توصیه نمی‌شود و پیشنهاد می‌شود از انواع طبیعی آن استفاده کنید.

طبع هلو در بارداری چیست؟

آیا باردار بودن فرد باعث تغییر در طبع مواد می‌شود؟ خیر. طبع هلو در بارداری نیز همان سرد و تر است. همچنین اطبای سنتی پیشنهاد می‌دهند که از خوردن زیاد سردیجات در این دوران خودداری کنید زیرا منجر به بروز بعضی مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، دل‌پیچه و اسهال می‌شود. به جز این ، در برخی موارد مصرف غذاهای با طبع سرد بالا می‌تواند منجر به انقباضات رحم و افزایش خطر سقط زودرس شود. مشکلات گوارشی از جمله مضرات هلو برای معده که می‌تونند در اثر افراط در خوردن این میوه رخ دهند و حتی در دوران غیربارداری نیز ممکن است.

*در مورد مزایا و معیاب مصرف هلو در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

مصلح هلو چیست؟

منظور از مصلح ماده‌ی غذایی دومی است که وقتی با ماده‌ی اولیه مصرف می‌شود می‌تواند تعادل طبع ایجاد کند. در مورد هلو، مصلحات پیشنهادی عسل یا زنجبیل هستند. لزومی ندارد آنها را با هم بخورید می‌توانید با فاصله‌ی کم از هم مصرف کنید.

خواص هلو در طب سنتی

اکنون نوبت آن است که کمی در مورد خواص هلو بدانیم. بعضی از مهم‌ترین خواص هلو که مدیون ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان آن است به شرح زیر اند:

خواص و طبع هلو

جلوگیری از یبوست و بهبود گوارش

هلو سرشار از فیبر است که نیمی محلول و نیمی نامحلول است. فیبر نامحلول به دفع مواد کمک می‌کند با بهبود حرکت غذا در روده‌ها منجر به کاهش یبوست می‌شود. اما فیبر محلول هم فواید زیادی دارد و آن اینکه به مصرف باکتری‌های روده می‌رسد. باکتری‌ها نیز به جبران اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در روده‌ی شما تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به کاهش التهاب و بهبود علائم اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و کولیت اولسراتیو شود. جلوگیری از یبوست از مهمترین خواص هلو در طب سنتی نیز است.

بهبود عملکرد قلب 

یکی دیگر از فواید هلو تقویت کار قلب است که بسیاری از میوه‌های دیگر نیز این خاصیت را دارند. به طور ویژه هلو می‌تواند عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول را کاهش دهد. همچنین در تحقیقات مشخص شده است که هلو با کاهش سطح کلسترول LDL یا همان کلسترول خطرناک، از بروز بیماری‌های قلبی مانند سکته و گرفتگی عروق نیز جلوگیری کند. آب هلو می‌تواند سطوح هورمون آنژیوتانسین II که منجر به فشار خون می‌شود را نیز کاهش ‌دهد.

بهبود بافت پوستی

مصرف هلو با اثرات محافظتی همراه است که می‌تواند به حفظ بافت پوستی مناسب کمک کند. ترکیبات موجود در هلو، درصد رطوبت بافت پوست را افزایش می‌دهند. همچنین‌ عصاره‌های تهیه شده از گل یا میوه‌ی هلو که مستقیماً روی پوست استفاده می‌شوند می‌توانند به جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش کمک کنند. در تحقیقات انجام شده مشخص شد عصاره گل هلو می‌تواند رشد تومورهای پوستی را نیز به تاخیر بیاندازد. 

پیشگیری از سرطان

هلو مانند بسیاری از میوه‌های دیگر منبعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. پوست و گوشت هلو سرشار از کاروتنوئیدها و اسید کافئیک هستند که هر دو از جمله آنتی اکسیدان‌هایی هستند که خواص ضد سرطانی دارند. ترکیبات موجود در دانه‌ی هلو می‌تواند رشد تومورهای پوستی غیرسرطانی را محدود کرده و از تبدیل شدن آنها به توده‌های سرطانی جلوگیری کند. همچنین هلو مملو از پلی فنول است نوع دیگری از انتی اکسیدان‌ها که از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. پلی فنول‌ها به طور ویژه در جلوگیری از رشد و گسترش نوع خاصی از سرطان سینه موثراند.

افزایش قدرت باروری در مردان

همچنین نباید از خواص هلو برای مردان غافل شد. هلو سرشار از ویتامین C است که برای سلامت جنسی تاثیرگذار است. این ماده نه تنها با بهبود تحرک اسپرم به باروری مردان کمک می‌کند، بلکه کورتیزول (هورمون استرس) را نیز در آنها کاهش می‌دهد.

جلوگیری از آلرژی

هیستامین بخشی از سیستم دفاعی بدن در مقابله با علائم آلرژی‌زاست که باعث ایجاد علائم آلرژی مانند عطسه، خارش یا سرفه می‌شود. هلو می‌تواند با جلوگیری از انتشار هیستامین در خون به کاهش علائم آلرژی کمک کند. همچنین عصاره هلو نیز التهاب که معمولاً در واکنش‌های آلرژیک مشاهده می‌شود، را محدود می‌کند.

طبع هلو چیست

تقویت سیستم ایمنی

چون هلو سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها است یکی از بهترین میوه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی محسوب می‌شود و در تحقیقات انجام شده مشخص شده است که می‌تواند با انواع خاصی از باکتری‌ها مبارزه کند. همچنین بعضی مطالعات نشان می‌دهد که در افراد سیگاری مصرف هلو منجر به افزایش حذف نیکوتین از ادرار می‌شود.

کاهش سطح قند خون 

مطالعات نشان می دهد که ترکیبات موجود در هلو می‌تواند به جلوگیری از افزایش سطح قند خون کمک کند. از این رو افراد دیابتی می‌توانند از آن بهره ببرند. با این حال با توجه به تر و سرد بودن طبع هلو پیشنهاد می‌شود در مصرفش تعادل را رعایت کنید.