خوردن هلو در بارداری چه فواید و خواصی برای مادر و جنین دارد؟

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هلو در بارداری

خوردن هلو در بارداری همانند خوردن هر خوردنی دیگر در بارداری می‌تواند پر فایده و در عین حال مضر باشد. نه تنها در دوران بارداری، بلکه در تمام طول زندگی، رعایت حد اعتدال در مصرف هر ماده غذایی مهمترین اصل است. به یاد داشته باشید اگر پر فایده‌ترین مواد غذایی را بی‌اندازه و افراط‌گونه مصرف کنید، حتما سلامتی شما دچار اختلال می‌شود و حتما با مشکلاتی روبه‌رو خواهید شد.

فواید هلو در دوران بارداری چیست؟

فواید هلو در دوران بارداری

یک زن باردار در دوران بارداری فراز و نشیب‌های بسیار زیادی را طی می‌کند؛ در این مسیر پر تلاطم و سخت که البته شیرین و دلچسب هم هست، بهره گرفتن از خواص خوردنی‌های مختلف کمک می‌کند مادر و جنین با سلامت کامل این دوران را سپری کنند. 

هلو یکی از آن خوراکی‌هایی است که مزیت‌های زیادی دارد و مصرف متعادل و بهینه آن در دوران بارداری باعث می‌شود تمام خواص هلو به مادر و جنین برسد و هر دو از این مزایا مستفیض شوند. 

ویتامین C

هلو سرشار از ویتامین C است که برای تشکیل استخوان، دندان، ماهیچه، غضروف و رگ‌های خونی جنین ضروری است. ویتامین C به جذب آسان آهن در بدن و جلوگیری از کم خونی کمک می‌کند. همچنین می‌تواند خطر زایمان زودرس را کاهش دهد و در کاهش ترک‌های شکم نیز موثر باشد.

اسید فولیک

اسید فولیک یک ماده مغذی اساسی در سه ماهه اول بارداری است. این ماده به رشد مغز و ستون فقرات جنین کمک می‌کند و از نقص لوله عصبی جنین مانند اسپینا بیفیدا جلوگیری می‌کند.

پتاسیم

هلو حاوی پتاسیم است که به مقابله با مشکلات روزمره بارداری کمک می‌کند. پتاسیم می‌تواند ناراحتی ناشی از خستگی، سبکی سر، اضطراب، گرفتگی ساق پا، ورم مچ و کف پا که در دوران بارداری شایع هستند، به حداقل برساند. همچنین تعادل مایعات را در مادر و جنین حفظ می‌کند.

فیبر

هلو منبع خوبی از فیبر غذایی است؛ فیبر هم برای درمان یبوست، لازم و ضروری است. از همین جهت خوردن هلو در بارداری کمک می‌کند تا بدن برای مقابله با یبوست، سوءهاضمه و سایر مشکلات گوارشی فیبر کافی در اختیار داشته باشد. مصرف روزانه هلو به حرکت منظم روده کمک خواهد کرد.

سم زدایی طبیعی

انواع و  اقسام هلوها سم زدای طبیعی هستند و ضمن تمیز کردن معده و روده، سموم و مواد زائد سایر اندام‌ها، مانند کبد، کلیه و طحال را خارج می‌کنند. علاوه بر این، هلو عملکرد قلب را نیز بهتر می‌کند.

بتاکاروتن

هلو منبع طبیعی این ماده شگفت انگیز یا ماده متشکله ویتامین A است. خوردن هلو کمک می‌کند مقادیر کافی بتاکاروتن به بدن برسد. بتاکاروتن در تقویت سیستم ایمنی بدن مادر باردار و جنین موثر است.

کاهش وزن

هلو کمک می‌کند که پس از زایمان همه اضافه وزن ناشی از بارداری را از دست بدهید. مصرف هلو به دلیل کم کالری بودن کمک می‌کند از شر چربی‌های ناخواسته بدن خود خلاص شوید و عملکرد بدن را تنظیم کنید.

فسفر

فسفر به ساختن استخوان‌های قوی در مادر و جنین در حال رشد کمک می‌کند؛ هر ۱۰۰ گرم میوه هلو ۲۰ میلی گرم از این ماده غذایی مغذی را تامین می‌کند

منیزیم

هلو حاوی مقادیر قابل توجهی منیزیم است که به جلوگیری از انقباضات زودرس رحم کمک می‌کند و در کاهش گرفتگی ساق پا و یبوست در دوران بارداری موثر است.

خاصیت ضد تهوع

خاصیت ضد تهوعی هلو، بیماری و تهوع صبحگاهی را بهبود می‌دهد؛ مثلا برای جلوگیری از استفراغ می‌توانید چای هلو مصرف کنید. 

* خوردن زردآلو در بارداری چه فواید و مضراتی برای جنین دارد؟ 

چگونه هلو می‌تواند به بارداری سالم کمک کند؟

به یاد داشته باشید که هرگز قرار نیست در دوران بارداری تمام آنچه برای رشد جنین لازم دارید، از طریق مکمل‌های داروخانه‌ای تامین کنید. اساسا باید بدانید ویتامین و مواد مغذی که از طریق خوردن خوراکی‌های سالم به بدن می‌رسد، بسیار بهتر و سالم‌تر است از قرص‌های مکمل. اگرچه مصرف مکمل‌ها در دوران بارداری لازم و ضروری است، اما هرگز کافی و وافی نیست. 

ویتامین C یک ویتامین حیاتی برای رشد جنین است. وجود این ویتامین به مقدار مناسب در رژیم غذایی مادر می‌تواند موجب رشد خوب استخوان‌ها، دندان‌ها و بافت‌های جنین شود. 

از آنجا که یکی از مشکلات رایج زنان باردار کمبود آهن است، دریافت این ویتامین می‌تواند در جذب آهن غذا و مکمل‌های مصرفی تاثیرگذار باشد. به علاوه، جنین برای رشد بافت‌‌ها، رگ‌‌ها و استخوان‌های خود به میزان زیادی به این ویتامین نیاز دارد. بنابراین خوردن هلو در بارداری می‌تواند منجر به جذب بهتر آهن در بدن مادر و انتقال آن به جنین شود.

همچنین مصرف ویتامین C می‌تواند از زایمان زودرس، افزایش قند خون در دوران بارداری و کندی رشد جنین در رحم پیشگیری کند. از آنجاکه مصرف هلو می‌تواند حدود 25 درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند، مصرف این میوه برای مادران باردار توصیه می‌شود.

وجود مقدار زیادی پتاسیم در این میوه می‌‌تواند مایعات بدن مادر و جنین را در وضعیت متعادلی قرار دهد. برخی مشکلات در این دوران برای مادران پیش می‌آید که پتاسیم موجود در این میوه از آن پیشگیری می‌کند. از جمله این مشکلات می‌توان به تورم در اندام‌ها، خستگی و گرفتگی عضلات اشاره کرد.

در برخی از مادران باردار، تغییرات خلقی مانند افسردگی، ناراحتی و اضطراب نیز دیده می‌شود که مصرف پتاسیم می‌تواند آن را کنترل کند. وجود منیزیم در هلو نیز می‌تواند به میزان قابل توجهی از گرفتگی‌های عضلانی جلوگیری کرده و مانع انقباضات زود هنگام رحم شود. بدین ترتیب خوردن هلو در بارداری می‌تواند حال زن باردار را بهتر کند و فشارهای روحی این دوران را کاهش دهد.

یکی از مشکلاتی که زنان باردار همواره با آنان سر و کار دارند، مشکلات گوارشی به خصوص یبوست است. فیبر موجود در هلو می‌تواند مشکلات گوارشی را کاهش داده و با کمک به هضم بهتر غذا، از یبوست جلوگیری کند. یک هلوی متوسط دارای حدود ۲ گرم فیبر است.  خوردن هلو در بارداری به‌ طور منظم می‌ تواند از بروز سوء هاضمه و سایر عارضه های گوارشی جلوگیری کند. همچنین وجود عنصر منیزیم در این میوه تاثیر خوبی بر پیشگیری از مشکلات گوارشی چون یبوست دارد.

از رایج‌ ترین مکمل‌ های مورد نیاز مادران در دوران بارداری، فولیک اسید است. این ماده تأثیر مهمی در رشد جنین به‌ ویژه مغز و ستون فقرات او دارد. بهتر است که مادر بخش قابل توجهی از فولیک اسید مورد نیاز خود و فرزندش را از طریق مواد غذایی مصرفی تامین کند؛ هلو با داشتن حدود چهار میکروگرم فولیک اسید در هر ۱۰۰ گرم میوه، منبع بسیار خوبی برای جذب این ماده است.

فیبر بالا در این میوه و نبود کلسترول فایده دیگر هلو است. در دوران بارداری به‌دلیل تحرک کم مادر، و تاثیرات بارداری و عدم امکان استفاده از رژیم‌های لاغری، افزایش وزن مادر مسئله‌ای آزار دهنده و اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل مصرف مواد غذایی که می‌تواند از افزایش وزن پیشگیری کند بسیار ضروری است. خوردن هلو در بارداری به دلیل فیبر بالای موجود در آن و نبود کلسترول می‌تواند از افزایش وزن مادر در این دوران پیشگیری کند.

میزان مصرف هلو در بارداری چقدر باید باشد؟

به اندازه و متعادل بخورید؛ نه تنها هلو، بلکه هر ماده غذایی دیگر را به اندازه و به مقدار کافی بخورید. از آنجایی‌ که هلو، ارزش غذایی بالایی در دوران بارداری برای مادر و جنین دارد؛ بهتر است در برنامه غذایی زن باردار قرار گیرد و به‌ طور منظم مصرف شود. با این حال زیاده‌ روی در مصرف این میوه نیز صحیح نیست و بهتر است مصرف آن به حداکثر دو عدد میوه در روز محدود شود. چون این میوه دارای قند بالایی است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

نباید‌های مصرف هلو در دوران بارداری

  • زنان باردار مبتلا به قند خون بالا می‌توانند هلو بخورند، اما فقط در مقادیر بسیار محدود، یعنی به طور معمول، حدود نصف میزان برای کسانی که دچار دیابت نیستند و محدودیت مصرف هلو را ندارند.
  • مصرف بیش از حد هلو می‌تواند دمای طبیعی بدن را در دوران بارداری افزایش دهد و منجر به خونریزی شود.
  • از خوردن پوست هلو باید پرهیز کرد، زیرا کرک‌های روی پوست این میوه می‌تواند باعث ایجاد حساسیت گلو یا تشدید گلودرد در زنان باردار شود.
  • هلوها می‌توانند در معرض آلودگی با آفت‌کش‌ها باشند، بنابراین تهیه هلوهای ارگانیک به خصوص در دوره خاص بارداری، ارجحیت دارد.

در دوران بارداری چه قدر هلو بخوریم؟

انواع و اقسام میوه هلو (شلیل، هلو زعفرانی، هلو انجیری، هلو هسته جدا و ...) در فصل تابستان می‌تواند بد ویاری یک مادر باردار را تا حد زیادی مرتفع کند. حتی بو کردن و بو کشیدن این میوه برای کنترل تهوع بارداری بسیار کمک کننده است. 

البته کاملا بدیهی و آشکار است که خوردن هلوی تازه و البته خنک بسیار بسیار بهتر است از خوردن رانی هلو در بارداری یا خوردن کمپوت هلو در بارداری؛ اما به هر حال ممکن است دوران بارداری شما به گونه سپری شود که فصل هلوی تازه و رسیده نباشد؛ در این صورت استفاده از رانی هلو یا کمپوت هلو می‌تواند گزینه مناسبی باشد. 

همان طور که باید در مورد مصرف زردآلو در بارداری یا خوردن گیلاس در بارداری جوانب احتیاط را رعایت کنید و این میوه‌های خوش‌رنگ و لعاب را بی‌اندازه مصرف نکنید، در مورد مصرف هلو در دوران بارداری نیز باید محتاط باشید. 

ممکن است در مورد خوردن هلو در خواب زن باردار هم سوالی داشته باشید؛ بد نیست بدانید که علم تعبیر خواب اگرچه از جهاتی می‌تواند درست باشد و پاسخ منطقی برای آن وجود داشته باشد، اما تعبیر خواب هلو در بارداری آنقدرها مهم و قابل استناد نیست که بخواهید ذهن خود را درگیر آن کنید؛

آیا خوردن هلو در بارداری و زیبایی جنین با هم ارتباط مستقیم دارند؟

پاسخ این سوال صراحتا منفی است؛ به طور کلی چهره جنین و نوزاد بر اساس صفات ژنتیکی که از والدین خود دریافت می‌کند، شکل خواهد گرفت؛ در واقع هر نوزاد مجموعه‌ای کامل از صفات ژنتیکی والدین خود است؛ در این بین همواره این امکان و احتمال وجود دارد که ژن یکی از والدین به هر دلیل که البته تغذیه می‌تواند یکی از علت‌ها باشد، غالب شود و نوزاد شباهت بیشتری به پدر یا مادر خود داشته باشد؛ اما به طور کلی فقط و فقط ژن‌ است که تعیین می‌کند، چهره نوزاد چه کیفتی داشته باشد. 

آیا داشتن ویار هلو و جنسیت جنین با هم مرتبط هستند؟

آیا خوردن هلو در بارداری و زیبایی جنین با هم ارتباط مستقیم دارند؟

اگرچه در بین عوام بسیار مصطلح است که خوردن فلان خوراکی نشانه پسر بودن جنین یا دختر بودن آن است، اما به واقع این تعابیر از نگاه علمی جایگاهی ندارند و هرگز قابل استناد نیستند.

مصداق این اعتقادات هم ویار هلو و جنسیت جنین است که گویا نشانه‌ای از جنین دختر است؛ این ادعا هرگز پایه علمی ندارند. 

 جنسیت جنین در لحظه بسته شدن نطفه تعیین می‌شود. نطفه‌ای که دارای کروموزوم XY‌ باشد، پسر و نطفه‌ای که دارای کروموزوم XX باشد، دختر می‌شود. ۷۰ نوع ژن مختلف در کروموزوم‌های جنسی وجود دارد که در تعیین جنسیت جنین نقش دارند. در طول دوران بارداری، جنین در مجاورت هورمون‌ها و ژن‌های تاثیرگذار، از لحاظ آناتومی، فیزیولوژی و حتی رفتاری تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این ژن‌ها در شکل‌گیری شخصیت و ساختار جنین نقش مهمی دارند.

اگرچه گفته می‌شود حالات مادر می‌تواند نشان دهنده جنسیت جنین باشد، اما به واقع این نشانه‌ها از لحاظ علمی تایید شده نیستند. 

برخی تحقیقات ثابت کرده است که در دوران بارداری مادر متوجه اتفاقات خاصی می‌شود که از طریق این اتفاق‌ها می‌توان جنسیت جنین را حدس زد. برای مثال مادرانی که دچار دیابت بارداری می‌شوند به دلیل تغییرات متابولیکی بیشتر، به احتمال زیاد جنین پسر در رحم خواهند داشت؛ مادرانی که جنین دختر دارند، بیشتر دچار گرگرفتگی می‌شوند و در معرض آسم و نفس تنگی هستند. مادرانی که بیشتر دچار استرس‌های بارداری می‌شوند به احتمال زیاد جنین دختر دارند، زیرا دختر کمتر خود را با شرایط نامساعد رحم سازگار می‌کند. هرچند دنبال کردن این نشانه‌ها سرگرم کننده است؛ ولی هیچ دلیل علمی برای صحت و درستی این نشانه‌ها در مورد جنسیت جنین وجود ندارد.

کلام آخر

خوردن هلو در بارداری یک انتخاب خوب و مطمئن است که هم می‌تواند تامین‌کننده مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد و هم در رفع ویار و تهوع صبحگاهی بسیار موثر باشد. 

همواره به یاد داشته باشید که غذای ما داروی ماست و داروی ما غذای ماست؛ بنابراین آنچه که می‌خوریم و وارد کارخانه بدن می‌کنیم، به شدت در سلامتی ما تاثیر دارد و می‌توانند تضمین‌کننده سلامتی باشد. 

در دوران بارداری از خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها غافل نشوید و همه چیز را در حد متعادل بخورید و مصرف کنید.