مصرف شربت آدی ژل اس در دوران بارداری و عوارض آن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شربت آدی ژل اس در بارداری

مشکلات گوارشی در میان بسیاری از افراد شایع است. این مشکلات رابطه مستقیم با عادات بد غذایی دارد. مصرف بیش از حد فست فود، نوشیدنی‌های گاز دار و الکلی، عدم مصرف فیبر و سبزیجات تازه، شکلات، کافئین و غذاهای چرب و سرخ کردنی همگی در ایجاد این مشکل دخیل هستند. هرچند که تغذیه تاثیر زیادی در بروز این مشکلات دارد اما باید بدانید استرس، بیماری‌های قلبی یا عوامل ژنتیکی هم می‌تواند این مشکلات را برای شما بوجود آورد. مشکلات گوارشی معمولا خود را بصورت زخم معده، سوزش معده، درد معده، رفلاکس و نفخ نشان می‌دهند. داروهایی در بهبود و درمان این بیماری وجود دارد که با مراجعه به پزشک و تجویز آن می‌توانید مصرف کنید. یکی از این داروها شربت آدی ژل اس است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

شربت آدی ژل اس چیست؟

شربت آدی ژل اس یا شربت آلومینیوم MGS از داروهای ضدنفخ و آنتی اسید بوده که برای رفع سوزش یا ترش کرده معده، تجویز می‌شود. سوزش معده معمولا خود را با سوزش در ناحیه سینه درست پشت قفسه سینه نشان می‌دهد که اغلب در زمان دراز کشیدن یا خم شدن، بیشتر می‌شود. این دارو به منظور درمان سوزش معده ناشی از ترشح اسید، سوء هاضمه ناشی از اسید و ترش کردن معده، تجویز می‌شود و حاوی منیزیم، سایمتیکون و آلومینیوم است که با خنثی کردن اسید معده و کاهش کشش سطحی حباب‌های گازدار در سطح مخاطی، از بروز نفخ جلوگیری می‌کند. این دارو به صورت قرص و شربت موجود است. این دارو با نام‌های دیگر Aluminum. Mgs، Alamag Plus، Alma cone و Gelusil نیز در داروخانه‌ها یافت می‌شود. این داروها عوارضی هم به دنبال دارند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

 

عوارض جانبی شربت آلومینیوم MGS در بارداری

یبوست بارداری، اسهال، کاهش اشتها، کاهش حرکات روده‌ای، حالت تهوع بارداری و استفراغ، سفید شدن رنگ مدفوع و کرامپ شکمی از جمله عوارضی است که در طولانی مدت ممکن است برای شما اتفاق بیفتد. همچنین در بیمارانی که نارسایی مزمن کلیه دارند در مصرف طولانی مدت تغییرات خلقی و روانی ایجاد می‌کند.

تداخل دارویی شربت آدی ژل اس

زمانی که این دارو با بسیاری از داروها مصرف گردد می‌تواند در جذب آنها اختلال بوجود آید. بنابراین باید در مقدار مصرف و زمان مصرف دقت بیشتری انجام شود. بطور کلی توصیه می‌شود که بعد از مصرف سایر داروها به مدت یک الی دو ساعت از مصرف آنتی اسیدها خودداری شود. اما باید بدانید که شربت آدی ژل اس با داروهای تتراسایکلین، فنوتیازین‌ها، نمک‌های آهن و ایزونیازید، سالیسیلات‌ها، کینیدین و آمفتامین نیز تداخل ایجاد می‌کند. پس در هنگام مصرف این دارو حتما به عوارض و تداخل دارویی آن توجه کنید.

مقدار و نحوه مصرف شربت آدی ژل اس

مقدار مصرف شربت آدی ژل اس باید توسط پزشک تعیین شود. اما بطور معمول برای پیشگیری از ترش کردن معده، سوزش و درد معده، مقدار 5 الی 20 میلی‌لیتر از این شربت را 20 دقیقه تا یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید. مصرف این دارو بعد از غذا، به مدت سه ساعت اثر خواهد گذاشت و اگر آن را به عنوان ضد اسید قبل از غذا مصرف کنید، اثرش 20 دقیقه الی یک ساعت باقی می‌ماند.

مصرف شربت آدی ژل اس در دوران بارداری

مصرف این دارو در دوران بارداری درصورتی مجاز است که منافع آن بیشتر از عوارض احتمالی آن باشد و تنها با تشخیص پزشک مصرف شود. متخصصان معتقدند که مصرف شربت آدی ژل اس و یا آدی ژل در سه ماه اول بارداری مجاز نیست و مادر باردار از هفته پانزدهم بارداری به بعد مجاز به استفاده از این دارو است. در تحقیقات و مطالعات انجام شده در مورد اثرات این دارو بر بارداری، رشد جنین، زایمان، شیردهی و یا رشد پس از تولد مشکلی یافت نشده است، اما بهتر است که مصرف این دارو در زمان بارداری و شیردهی با مشورت و تجویز پزشک انجام شود. 

مصرف شربت آدی ژل اس برای نوزاد

در مصرف این دارو برای کودکان محتاط باشید. معمولا پزشک برای درمان ناراحتی‌های پپتیک 15 میلی‌لیتر یا 3 قرص هر 6 ساعت برای کودک تجویز می‌کند که معمولا باید تا 6 هفته مصرف شود.

مصرف شربت آدی ژل اس در دوران کرونا

ویروس کرونا معمولا از راه تنفسی وارد بدن می‌شود، اما گاهی در آزمایشات مشخص شده است که این ویروس از طریق گوارش وارد بدن می‌شود که عوارضی همچون معده درد و اسهال در بارداری را به دنبال دارد. بهتر است در این شرایط به مراکز پزشکی مراجعه کنید و یا با مشورت پزشک داروهای آنتی اسید را مصرف کنید.

نکات مهم در مصرف شربت آدی ژل اس

  • در صورت داشتن هرگونه حساسیت دارویی و غذایی، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
  • ممکن است برخی داروها با این دارو تداخل داشته باشند پس، قبل از مصرف آن لیست کاملی از داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشک قرار دهید.
  • در صورت تداوم بیماری و یا تحریکات، مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.
  • در مصرف این دارو سعی کنید تا بصورت مرتب و منظم مصرف کنید تا تاثیر خود را به خوبی بگذارد.
  • افراد دارای مشکلاتی مانند نارسایی شدید کلیه، کمبود فسفات خون و انسداد روده از مصرف این دارو جدا خودداری کنند. مصرف طولانی مدت این دارو برای افراد با نارسایی کلیوی باعث ایجاد یبوست، درد استخوان ناشی از تخلیه، فسفات، کاهش اشتها، کاهش غیر ارادی وزن و سفید شدن مدفوع می‌شود.
  • پس از مصرف آنتی اسیدهایی مانند شربت آدی ژل اس، تا یک الی دو ساعت داروی دیگری مصرف نکنید.
  • مصرف این دارو جذب برخی از داروها از جمله آنتی بیوتیک را دشوار می‌کند. بنابراین بهتر است همزمان مصرف نشوند.
  • اگر باید در رژیم غذایی خود از منیزیم کمی استفاده کنید، قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.
  • این دارو را بیشتر از دو هفته مصرف نکنید. اگر در این مدت مشکل شما برطرف نشد حتما به متخصص بیماری‌های گوارشی مراجعه کنید.
  • قبل از مصرف این شربت آن را به خوبی تکان دهید.
  • اگر با مصرف این دارو علائمی نظیر خونریزی معده، استفراغ حاوی خون، مدفوع تیره و قیری مبتلا شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مصرف شربت آدی ژل اس در بارداری و یبوست

همانطور که در بالا توضیح دادیم، یکی از عوارض این دارو یبوست است. اگر با مصرف این دارو به یبوست مبتلا شدید، با مصرف غذاهایی با فیبر بالا و یا برخی داروها می‌توانید میزان یبوست را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. شربت لاکسی ژل نسبت به شربت آدی ژل اس سریعتر اثر می‌گذارد و برعکس آن ملین است. توجه داشته باشید که این شربتها باید با توصیه پزشک باشد و خودسرانه مصرف نشود. (در مورد درمان سریع یبوست در منزل در این مقاله بیشتر بخوانید)