خواص بارهنگ در قاعدگی + طرز تهیه دمنوش

تاریخ انتشار: تیر ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: تیر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص بارهنگ در قاعدگی

قاعدگی زنان می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلف دچار تغییراتی شود. گاهی زنان قاعدگی‌های شدید را تجربه می‌کنند گاهی تاخیر در قاعدگی گاهی از دست رفتن قاعدگی و مواردی از این دست که می‌تواند بسیار شایع باشد. داشتن یک قاعدگی منظم نه تنها برای تعادل سیکل هورمونی بلکه برای داشتن بارداری موفق و زود هنگام ضروری است. اگر قاعدگی شما به هر دلیلی از حالت طبیعی خود خارج شده باشد روش‌های مختلفی برای تنظیم آن وجود دارد. اولین گزینه که به ذهن افراد می‌رسد استفاده از داروهای شیمیایی است اما به دلیل عوارض توصیه می‌شود از مصرف آنها تا حد امکان خودداری  و از روش‌های طبیعی و یا تغییر در سبک زندگی برای تنظیم قاعدگی خود استفاده کنید. یکی از گیاهان بسیار پرخاصر برای تنظیم قاعدگی گیاه بارهنگ است. در این مقاله از گهواره قصد داریم بگوییم که بارهنگ چیست و خواص بارهنگ در قاعدگی چگونه است.

اما قبل از آن لازم به ذکر است شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره با دیگر مادران در این زمینه تبادل نظر داشته باشید.

آشنایی با معجزه بارهنگ

قبل از توضیح خواص بارهنگ برای خونریزی قاعدگی ابتدا کمی در مورد این گیاه توضیح بدهیم. بارهنگ گیاه چند ساله علفی است که در مراتع و باغ‌هایی که پوشش گیاهی زیادی دارد رشد می‌کند.

* ایا خوردن کندر در بارداری مجاز است؟

این گیاه از گیاهان پرخاصیت طب سنتی محسوب شده که از خواص دارویی دانه و برگ آن استفاده می‌شود.

بارهنگ چیست

بارهنگ معمولاً قد کوتاهی دارد و در حدود ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر است. برگ‌های این گیاه پهن و تخم مرغی شکل و با رگ برگ‌های برجسته است. دانه‌های این گیاه سیاه و کوچک و در یک کپسول تخم مرغ شکل در درون گیاه قرار دارند که در فصل بهار جمع آوری می‌شوند. از ترکیبات شیمیایی گیاه بارهنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چربی
  • صمغ 
  • لیزاب
  • ترکیبات گلیکوزیدی 
  • تانن‌ها
  • کومارین‌ها
  • فلاونوئیدها

لیزاب، برگ و و دانه‌ بارهنگ در طب سنتی مصرف دارویی دارند. طبع بارهنگ سرد و خشک است.

* در مورد پاکسازی رحم با داروهای گیاهی در این مقلله بیشتر بخوانید.

فواید بارهنگ در قاعدگی

خوردن بارهنگ در قاعدگی می‌تواند فواید زیادی برای زنان داشته باشد. مصرف این داروی گیاهی یعنی هم تخم و هم برگ بارهنگ می‌تواند به کنترل خونریزی دوران قاعدگی کمک کند.

مصرف این گیاه باعث کاهش خونریزی و درد ناشی از قاعدگی می‌شود. افرادی که خونریزی بسیار شدیدی دارند می‌توانند از این خواص بارهنگ برای قاعدگی استفاده کنند. بعضی افراد از این خواص کاهندگی استفاده می‌کنند و به نظرشان بارهنگ برای قطع پریود شدید و طولانی نیز موثر عمل می‌کند.

خواص بارهنگ برای رحم

خواص بارهنگ در قاعدگی تنها یکی از خاصیت‌های این گیاه برای رحم است. به جز این بارهنگ از آنجایی که خواص ضدالتهابی و عفونت کشی دارد می‌تواند در پیشگیری و یا جلو درمان عفونت رحم نیز کمک کننده باشد. اگر به عفونت دهانه رحم یا واژن مبتلا هستید می‌توانید از خواص این دمنوش معجزه آسا در این زمینه استفاده کنید.

* خواص و طرز تهیه دمنوش بابونه برای پریودی

خواص بارهنگ برای کیست نیز قابل توجه است. پلانتاژین و ساپونین دو ترکیب فعال در بارهنگ بوده که به درمان کیست‌های تخمدان کمک می‌کنند. البته لازم یه ذکر است برای درمان کیست بدخیم به درمانهای تهاجمیتری نیاز است. همچنین با آهنگ گیاه ضد سرطان است که می‌تواند از سرطان دستگاه تناسلی زنان جلوگیری کند.

سایر خواص بارهنگ

از خواص بارهنگ در قاعدگی بگذریم این گیاه خواص داروی دیگری نیز دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود سریع آفتاب سوختگی
  • کاهش لکه‌های پوستی و شفافیت آن
  • درمان جای نیش حشرات
  • خواص بارهنگ برای سرفه
  • تنظیم حرکات روده و رفع یبوست
  • درمان کولیک روده مانند عرق نعناع

* خواص جوشانده جعفری برای قاعدگی + دستور تهیه

طریقه مصرف بارهنگ

برای بهره‌بندی از خواص بارهنگ در قاعدگی باید شیوه مصرف صحیح آن را بدانید. برای تهیه دمنوش باهنگ یک قاشق چای‌خوری با آهنگ خشک را در یک قوری آب جوش بگذارید و اجازه بدید روی حرارت غیر مستقیم دم بکشد. بعد از ۱۵ دقیقه مخلوط را صاف کنید و در صورت تمایل کمی عسل به آن اضافه کنید.طریقه مصرف بارهنگ برای قاهدگی

توجه داشته باشید طریقه مصرف بارهنگ برای قاعدگی با طریقه مصرف بارهای برای سرفه و دیگر اهداف فرق دارد. اینکه شروع بارهنگ از چه زمانی باشد و چه مقدار باشد فقط توسط یک متخصص طب سنتی قابل تعیین است. نکته مهم در مورد بارهنگ و سایر گیاهان دارویی این است که برای اثرگذاری مدت و زمان مصرف آن اهمیت زیادی دارد. برای گیاهان دارویی استمرار در مصرف نکته بسیار مهمی است. همچنین اثرگذاری آنها به شدت و سرعت داروهای شیمیایی نیستند. با این حال وقتی دوره مصرف آنها را آغاز کنید می‌توانید مطمئن باشید که با عوارض کمتری روبرو خواهید شد.

* خواص و مضرات عناب در بارداری + میزان مجاز روزانه

مضرات بارهنگ

درست است که خواص بارهنگ در قاعدگی بسیار مفید و موثر است و در بعضی موارد می‌تواند مشکل را به طور کامل برطرف کند. اما باید در نظر داشته باشید که این گیاه می‌تواند مضراتی نیز داشته باشد.

به طور کلی وقتی گیاهان به صورت خوراکی مصرف می‌شوند مضرات آنها کمتر مشخص می‌شود. اما وقتی در دوزهای تغلیظ شده و به مدت زیادی به شکل دارویی مصرف می‌شوند می‌توانند مضراتی از خود نشان دهند. از جمله مضرات بارهنگ می‌توان به اسهال، نفخ شکم، دل درد و مشکلات گوارشی دیگر، حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.