طرز تهیه حریره بادام نوزاد بدون شیر | دستور پخت و نکات مهم

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه حریره بادام نوزاد بدون شیر

شش ماهگی زمان شروع غذای کمکی است. بسیاری از مادران در این دوران به دنبال طرز تهیه فرنی نوزاد یا استفاده از انواع سرلاک هستند. اما یک غذای بسیار ساده‌تر و البته پرخاصیت‌تری وجود دارد که افراد اغلب از آن غافل می‌مانند و آن همان حریره بادام است. طرز تهیه حریره بادام برای نوازد بسیار آسان است و بیشتر شما با دستور اصلی آن آشنا هستید که از ترکیب بادام پوست کنده، شکر، آب و آرد برنج با کمی شیر بدست می‌آید. اما آنچه که می‌خواهیم در این مقاله به صورت اختصاصی به آن بپردازیم، طرز تهیه حریره بادام نوزاد بدون شیر است.

این دستور طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد 6 ماه و بالاتری است که به شیر حساسیت دارند و نمی‌توانند آن را هضم کنند، مشکلی که می‌تواند به عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت کودک به پروتئین‌ گاوی مربوط باشد. از این رو شما باید بدانید چطور می‌توانید برای آنها حریره بادوم تهیه کنید. در دستور تهیه حریره بادام نوزاد بدون شیر شما یک گزینه در پیش رو دارید: استفاده از آب به جای شیر که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم.

 

طرز تهیه حریره بادام نوزاد بدون شیر

مواد لازم:

آب : 1.5 لیوان

آرد برنج: یک قاشق غذاخوری سر پر

پودر بادام درختی: نصف قاشق غذا خوری

شکر: به مقدار لازم

دستور پخت:

برای پخت حریره بادام نوزاد بدون شیر ابتدا باید آرد برنج را در کمی آب سرد حل کنید و بعد پودر بادام و شکر را به آن اضافه کنید تا به شکل پوره دربیاید. در نهایت باقی آب را به پوره بادام اضافه کرده و آن را روی حرارت قرار می‌د‌هیم و مدام هم می‌زنیم تا جوش بیاید. بعد از این که شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم می‌کنیم و دیگر هم نمی‌زنیم و اجازه می‌دهیم تا بجوشد و به قوام دلخواه برسد. در نهایت حریره شما آماده است.

اگر آرد برنج نداشتید، می‌توانید به جای آن، از نشاسته هم استفاده کنید که همان قوام را به حریره‌ی شما می‌دهد اما طعم آن کمی تفاوت دارد. اگر هم پودر بادام نداشتید می‌توانید خودتان بادام‌ها را پودر کنید. برای این کار کافی است باد‌ام‌های درختی بدون نمک را در آب ریخته و روی شعله حرارت دهید تا آب به نقطه‌ی جوش برسد و بعد آن را از روی حرارت برداشته و آبکش کنید. آنگاه روی بادام‌ها آب سرد بریزید و خواهید دید که پوست آنها به راحتی کنده می‌شود، بعد می‌توانید بادام‌های بدون پوست را در مخلوط کن پودر کنید.

حریره بادام بدون شیر

سن مناسب شروع حریره بادام

همانطور که در بالا گفته شد، بهترین زمان شروع غذای کمکی کودک از جمله حریره، از شش ماهگی است. با این حال دیده شده است که بعضی از مادران آن را برای کودک 4 یا 5 ماهه خود نیز سرو می‌کنند. (در مورد تغذیه نوزاد 5 ماهه در این مقاله بیشتر بخوانید) ممکن است بسیاری هم اظهار کنند که با این کار مشکلی برای کودکشان پیش نیامده است. اما باید به خاطر داشته باشید طبق نظریه‌ی جدید پزشکان، کودک باید تا شش ماهگی تنها از شیر مادر تغذیه کند و دادن زود هنگام غذاهای کمکی می‌تواند علاقه‌ی او را به خوردن شیر از بین ببرد. از این رو بهتر است از دادن غذاهای کمکی، زیر شش ماهگی خودداری کنید. با این حال اگر همچنان اصرار به این کار دارید، در طرز تهیه پوره بادام نوزاد بدون شیر حتماً مدنظر داشته باشید که در داخل آن تکه‌های جویدنی وجود نداشته باشد که برای کودک مشکل ایجاد کند. 

قیمت حریره بادام نوزاد بدون شیر آماده

اگر از آن دسته مادران پرمشغله‌‌ای هستید که فرصت کافی برای تهیه‌ی این غذای کمکی پرخاصیت را ندارید، می‌توانید سراغ طرز تهیه حریره بادام نوزاد بدون شیر آماده بروید. این حریره به صورت پودرهای بسته بندی و بهداشتی به فروش می‌رسد و تنها کاری که شما باید بکنید این است که آن را با مقدار مناسبی آب مخلوط کرده و برای کودک خود سرو کنید. قیمت این بسته‌های حریره آماده بسته به شرکت تولید کننده می‌تواند متفاوت باشد اما شما را از فرایند تهیه معاف می‌کند.

سخن پایانی

طرز تهیه حریره بادام نوزاد بدون شیر می‌تواند کودکانی که به مشکل عدم تحمل محصولات لبنی دچار هستند، را از خواص زیاد حریره بهره‌مند کند. خواصی مانند تقویت استخوان، تقویت عملکرد مغزی و تقویت سیستم ایمنی که نباید اجازه دهید مشکل هضم شیر مانع از بهره‌مندی کودک شما از آنها شود.