تست بارداری با نمک | آیا تست حاملگی با نمک دقیق است؟

اردیبهشت ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تست خانگی بارداری با نمک

یکی از شیرین‌ترین لحظات زندگی هر زنی زمانی است که متوجه‌ی بارداری خود می‌شوند. وقتی برای بارداری اقدام می‌کنید صبر کردن برای اطلاع از نتیجه‌ی آزمایش می‌تواند استرس زا باشد. زیرا برای آنکه بتوانید آزمایش خون بارداری بدهید باید مدت زمان خاصی صبر کنید. از این رو بعضی از زنان به روش‌های خانگی تست بارداری مانند تست بارداری با جوش شیرین، خمیردندان، تست بارداری با وایتکس، شامپو، سرکه، قند و ... روی می‌آورند. اما یکی دیگر از روش‌های بسیار محبوب برای این کار، تست خانگی بارداری با نمک است. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد روش انجام این تست بارداری و میزان دقت آن بیشتر توضیح دهیم. توجه داشته باشید که این موضوع بیشتر جنبه سرگرمی دارد و پایه علمی ندارد.

روش انجام آزمایش بارداری با نمک در خانه

تست خانگی بارداری با نمک به میزان زیادی مشابه با دیگر انواع تست بارداری خانگی در طب سنتی است و از طریق ریختن نمک در ادرار انجام می‌شود. برای این تست به چه چیزهایی نیاز دارید؟  

  • دو لیوان یک بارمصرف تمیز و بدون متخلخل برای جمع کردن ادرار. لیوانی که برای این کار استفاده می‌کنید بهتر است شفاف باشد تا بتوانید نتایج را بهتر در آن ببینید.
  • یک الی دو قاشق غذاخوری نمک

نحوه انجام آزمایش

ابتدا دو قاشق نمک را در لیوان یک بار مصرف و شفاف خود بریزید.

سپس، مقدار کمی ادرار اول صبح را در ظرف دیگر جمع کنید. ( ادرار حتماً باید اولین ادرار روز باشد زیرا نسبت به دیگر دفعات دفع غلیظ‌تر بوده و در نتیجه به دقت بیشتر نتیجه کمک می‌کند.)

ادرار خود را روی نمک ریخته و صبر کنید. 

روش تست بارداری با نمک

* تشخیص بارداری به روش سنتی و انواع تست بارداری خانگی را در اینجا بخوانید. 

در تست خانگی بارداری با نمک از کجا بفهمم باردارم؟

تشخیص بارداری در این روش چطور انجام می‌شود. حقیقت این است وقتی در اینترنت برای نتیجه‌ی این بارداری جستجو می‌کنید، بیشتر می‌بینید که افراد عکسی از لیوان خود گذاشته و نظر دیگران را در مورد نتیجه پرسیده‌اند. همین موضوع نشان می‌دهد که کسی واقعاً اساسِ این تست را نمی‌داند. زیرا بسیاری از تست‌های خانگی اساس درستی ندارند. هرکس در مورد نتیجه‌ی این روش نظرات مختلفی ارائه کرده است. اما یکی از روش‌های تشخیص تکراری این است که اگر:

بعد از ریختن نمک، ادرار حالت شیری یا پنیری پیدا کرد، نتیجه مثبت و اگر هیچ تغییر نکرد نتیجه منفی است. 

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ طرفداران این گونه تست‌ها ادعا می‌کنند که در روش تست خانگی بارداری با نمک، این ماده با گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG)، هورمونی که در ادرار و خون زنان باردار وجود دارد، واکنش نشان داده و پنیرک درست می‌کند. اما آیا چنین چیزی صحت دارد؟

میزان دقت تست بارداری با نمک

حقیقت این است که روش‌ها و راه‌های تست خانگی بارداری با نمک و غیره بیشتر جنبه سرگرمی دارند و نمی‌توان آنها را به عنوان یک روش علمی دقیق در نظر گرفت. هیچ تحقیق علمی از این گونه تست‌ها حمایت نمی‌کند. هیچ دلیلی وجود ندارد که چرا نمک باید با هورمون hCG واکنش نشان دهد و هیچ تحقیقی این را تایید نمی‌کند. ممکن است گاهی نتیجه‌ی حاصل از این تست با تست خون یکسان دربیاید. اما حقیقت این است که این اتفاق کاملاً تصادفی است. زیرا شانس بروز هرگونه از این پاسخ‌ها 50 درصد است بنابراین به راحتی ممکن است بر نتیجه‌ی درست منطبق شوند. 

همچنین پنیری و کدر شدن مخلوط ادرار و نمک چیزی را ثابت نمی‌کند. زیرا با گذر زمان به مرور مخلوط ادراری در هر حالتی کدر می‌شود حتی اگر این تست را با ادرار مردان انجام دهید! مولفه‌های این تست بسیار بی‌اساس و غیرعلمی‌اند. زمان انتظار دقیق مشخص نشده و می‌تواند از یک دقیقه تا چند ساعت باشد! چاره چیست؟ چطور باید از بارداری خود مطلع شوید؟ یا کدام تست بارداری خانگی دقیق تر است؟

* تست بارداری با وایتکس چگونه نجام می‌شود؟+میزان دقت آن 

میزان دقت تست بارداری با نمک

بهترین روش اطلاع از بارداری

حقیقت این است که نه تست خانگی بارداری با نمک و نه هیچ کدام دیگر از این تست‌های مشابه که در بالا به آنها اشاره شد پایه‌ی علمی ندارند. بهترین روش اطلاع از بارداری، از طریق انجام آزمایش خون است. در آزمایش خون میزان دقیق هورمون hCG در خون فرد اندازه‌گیری شده و بر اساس همین معیار تشخیص می‌دهند که فرد باردار است یا خیر. این تستهای خانگی بیشتر جنبه سرگرمی دارند چه زمانی که برای تشخیص بارداری استفاده می‌شوند و چه زمانی که برای تعیین جنسیت استفاده می‌شوند.

حتی تست‌های خانگی تجاری مانند انواع بی بی چک نیز درصد خطای نسبتاً زیادی دارد و می‌تواند بسته به شرایط فرد و نوع نمونه گیری و انجام آزمایش، نتیجه مثبت یا منفی کاذب داشته باشند. و حتی پیشنهاد می‌شود که تنها به جواب این آزمایش‌ها نیز اکتفا نشود و آزمایش خون انجام گردد. بنابراین بهتر است به جای انجام تست خانگی بارداری با نمک، منتظر بمانید و اجازه دهید از یک هفته تا ده روز از موعد پریودتان بگذرد و بعد آزمایش خون بدهید تا از نتیجه مطلع شوید.