راهنمای خرید گهواره برقی | نکات مهم در انتخاب گهواره برقی

اردیبهشت ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
راهنمای خرید گهواره برقی

راهنمای خرید گهواره برقی به شما خواهد گفت که چه قدر خرید این وسیله لازم و ضروری است و آیا واجب است که در خرید سیسمونی حتما یک گهواره برقی تهیه کنید یا خیر.

همه ما می دانیم که انواع گهواره و تخت نوزاد و کودک در بازار سیسمونی وجود دارد؛ همین تنوع همیشه انتخاب را سخت می کند؛ در حالت کلی داشتن یک گهواره که نوزاد خود را در آن بخوابانید، بسیار خوب است، البته اجباری در این امر نیست، زیرا بسیاری از مادران از روش "پا لالایی" برای آرام کردن و خواباندن نوزاد خود استفاده می‌کنند. گرچه این روشِ قدیمی، بسیار موثر است، اما قطعا فرسوده کننده، خسته کننده و بسیار وقت‌گیر خواهد بود. بنابراین بهتر است از نوعی از گهواره‌های موجود در بازار استفاده کنید تا از ابتدای راه بچه‌داری خسته و درمانده نشوید. اما آیا واقعا واجب است که یک گهواره برقی تهیه کنیم؟

خرید گهواره برقی چه قدر ضرورت دارد؟

واقعیت این است که خرید هر وسیله‌ای در سیسمونی شما دقیقا بستگی به نوع نگاه شما به بچه‌داری دارد. برای بسیاری خرید یک گهواره برقی از اهم واجبات است و برای عده‌ای دیگر مسئله مهمی نیست. البته مسلم است که مسئله مالی و اقتصادی در این زمینه بسیار تعیین کننده است، اما سوال این است که حتی با وجود تمکن مالی، چه قدر خرید یک گهواره برقی برای یک نوزاد واجب و ضروری است؟

برای پاسخ این سوال نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که اصلا واجب نیست یا حتما واجب است. اگر در خرید سیسمونی یا خرید هر وسیله جدیدی برای فرزند خود کمی دوراندیش و واقع بین باشید، قطعا می‌توانید بهتر و کاربردی‌تر خرید کنید. با این حال اگر با معضل خواب سبک نوزاد روبه رو هستید، خرید گهواره می تواند به شما کمک زیادی کند. 

خرید گهواره برقی چه قدر ضرورت دارد؟

بد نیست بدانید که گهواره‌های برقی با وجود قیمت بالایی که دارند، مدت بسیار محدودی قابل استفاده هستند. در واقع از یک سنی به بعد کودک دیگر در این گهواره‌های آرام و قرار نمی‌گیرد و مدام می‌‌خواهد که بیرون بیاید و اساسا گهواره برای او کوچک می‌شود. گرچه گهواره‌های برقی مدل‌های مختلفی دارند و امکانات متنوع از جمله پخش آهنگ، تکان خوردن به اشکال مختلف و ... دارند، اما گاهی همه اینها برای آرام کردن یک نوزاد کافی نیست و مادر چاره‌ای جز در آغوش گرفتن نوزاد ندارد. 

ضرورت گهواره برقی در جایی مشخص می‌شود که می‌دانید و مطمئن هستید که فرزند شما در درون این وسیله می‌تواند آرام بگیرد،آرامش داشته باشد و در نهایت نیز خودِ شما نیز احساس خوبی داشته باشید. اگر تمکن مالی دارید و می‌دانید که فرزند شما می‌تواند از گهواره برقی استفاده کند، خرید آن نمی‌تواند بی‌فایده باشد. 

انواع گهواره‌های برقی

گهواره‌های برقی تنوع بسیار بالایی دارند. در برند‌های مختلف از جمله گهواره برقی ببکو، گهواره برقی 4moms ، گهواره برقی پریمی، گهواره برقی براوو، گهواره برقی ماستلا، گهواره برقی گراکو و ... در بازار سیسمونی موجود هستند. هر یک از این برند‌ها نیز در تولید گهواره‌های برقی خود مدل‌های متنوعی را روانه بازار کرده‌اند که هر کدام امکانات ویژه و خاص خود را دارند. 

انواع گهواره برقی

فلش خور بودن برای پخش موسیقی‌های دلخواه، آهنگ سر خود داشتن، ضد کولیک بودن، امکان ماساژ نوزاد، آنتی رفلاکس بودن، تایمر داشتن، امکان تکان خوردن به جهات مختلف، قابلیت کار با برق و باتری، بلوتوث داشتن، کنترل از راه دور، قابلیت تنظیم سرعت حرکت و قابلیت جدا شدن تشک از گهواره از جمله مهمترین امکانات یک گهواره برقی است. 

اینکه کدام مدل از گهواره‌های برقی دقیقا تمام این امکانات را دارند، باید به تفکیک بررسی کنید، اما بدیهی است که هر چه امکانات یک گهواره برقی بیشتر و خاص‌تر باشد، قیمت بیشتری دارد. 

گهواره برقی بخریم یا نخریم؟

به جز خواندن لالایی برای خواب کودک، گهواره هم می تواند وسیله مناسب برای خواباندن کودک باشد. واقعیت این است که نمی‌توان برای همه یک نسخه یکسان پیچید و گفت که بله حتما بخرید یا خیر هرگز نخرید. برای خرید گهواره برقی باید به شرایط اختصاصی خودتان، وضعیت اقتصادی، توانایی نگهداری و مراقبت از بچه، حوصله مراقبت از بچه، کمک داشتن یا نداشتن برای بزرگ کردن بچه و مسائل اینچنینی نگاه کنید می توانید از لیست سیسمونی نوزاد نیز کمک بگیرید و موارد ضروری را انتخاب کنید. 

خوب است بدانید که نوزاد شما از دو هفته بعد از تولد تا حدود چهار ماهگی به احتمال خیلی زیاد با کولیک یا دل درد شکمی مواجه خواهد شد. این وضعیت هم برای نوزاد و هم برای والدین بسیار سخت و حتی گاهی غیر قابل تحمل است. یکی از ابزارهایی که می‌تواند در کاهش استرس این وضعیت کمک کننده باشد، گهواره است. در واقع تکان دادن نوزاد (تکان‌های عادی و آرام و نه شدید) به شکل موثری در آرام کردن نوزاد تاثیر دارد. همانطور که بسیاری از والدین از تکنیک "ماشین سواری" برای آرام کردن فرزند خود استفاده می‌کنند، تکنیک گهواره و تکان‌های ملایم نیز بسیار می‌تواند موثر باشد. 

حال اینکه گهواره شما برقی باشد یا نباشد، انتخاب با خود شماست؛ توصیه ما این است که به سمت خرید گهواره‌ای بروید که با بزرگ‌تر شدن فرزندتان، بی استفاده نشود. در واقع بهتر است گهواره‌ای را تهیه کنید که مدت زمان بیشتری بتوانید از آن استفاده کنید. 

به عبارت دیگر با توجه به اینکه نوزاد به سرعت رشد می‌کند و از مرحله نوزادی به کودکی می‌رسد، بهتر است وسیله‌ای بخرید که بتوانید در مرحله کودکی نیز از آن استفاده کنید.

مزایا و معایب گهواره برقی

مزایا و معایب گهواره برقی

مزایا

  • حرکت کردن با برق و باتری
  • حرکت کردن به جهات مختلف
  • ویبره داشتن
  • کنترل سرعت
  • موزیکال بودن
  • بی نیاز از هول دادن با دست

معایب

  • گران بودن
  • مدت زمان استفاده محدود
  • معلوم نیست که کودک شما در آن آرام بگیرد یا نه

کلام آخر

در راهنمای خرید گهواره برقی تلاش کردیم به خرید یک گهواره برقی از ابعاد مختلف نگاه کنیم. اینکه این وسیله را بخرید یا نخرید، تصمیم با شماست. بسیاری خرید گهواره برقی دست دوم یا خرید گهواره برقی از بانه را پیشنهاد می‌دهند که در مورد آن باید خوب فکر کرد. 

به عنوان یک راهنمایی می‌توانیم بگوییم که خرید گهواره‌هایی که اختصاصا برقی نیستند، اما آناتومی آغوش مادر را دارند و به تعبیری کودک با قرار گرفتن در آنها احساس می‌کند که در آغوش مادر یا در رحم او قرار گرفته است، می‌تواند کارایی و کاربرد بیشتری داشته باشد. ضمنا حواستان را جمع کنید که کودک برای استفاده از گهواره و خوابیدن شرطی نشود و به این وسیله عادت نکند، لذا حتما در حین استفاده از هر گهواره ای آموزش خواب به کودکان را فراموش نکنید.