انواع گهواره و تخت نوزاد

تاریخ انتشار: شهریور ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انواع گهواره و تخت نوزاد و کودک

شناخت انواع گهواره و تخت نوزاد و کودک کمک می‌کند تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید و خرید بهتری داشته باشید. گهواره یک بخش از کالای خواب نوزاد و کودک است که عده‌ای آن را تهیه می‌کنند و عده هم ترجیح می‌دهند برای روزهای محدودی که می‌توانند از گهواره استفاده کنند، از روش‌های دیگری برای خواباندن نوزاد خود استفاده کنند. با توجه به اینکه شیردهی به نوزاد پس از زایمان در فواصل زمانی کمی انجام می‌شود، باید کالای خوابی را تهیه کنید که راحتی شما و فرزندتان را تضمین کند. در بازار لوازم کودک و نوزاد انواع گهواره و تخت نوزاد و کودک وجود دارد که هر کس با توجه به سلیقه و بودجه‌ای که دارد، مدل‌های مختلفی را انتخاب می‌کند. 

معرفی انواع گهواره و تخت نوزاد و کودک

انواع گهواره و تخت نوزاد و کودک در مدل‌های مختلف طراحی و تولید می‌شود. این مدل‌ها را در ادامه برای شما شرح می‌دهیم تا راحت‌تر بتوانید برای خرید تصمیم بگیرید. 

گهواره نوزاد

ننو چیست

گهواره‌های نوزاد در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. گهواره سنتی، گهواره برقی، گهواره معمولی و گهواره‌های مدل تابی از جمله این مدل‌ها هستند. گهواره‌ها به دلیل حرکت متناوبی که معمولا به سمت جلو و عقب دارند، در آرام کردن و خواباندن نوزاد بسیار تاثیر دارند. فرق گهواره با تخت در پایه‌های آنها است. گهواره‌ها اگر پایه دار باشند، پایه‌های هلالی شکلی دارند تا بتوانند به راحتی تاب بخورند و حرکت کنند. گاهی نیز گهواره‌ها روی یک چهارپایه سوار هستند. به شکلی که گهواره از دو طرف به چهارپایه ای متصل می‌شود و در ارتفاع مشخصی از سطح زمین قرار می‌گیرد و به این ترتیب تاب می‌خورد. این شکل از گهواره‌ها در واقع همان "نَنو" قدیم هستند که مادربزرگ‌ها استفاده می‌کردند. 

نی نی لای لای

نی نی لای لای نوزاد

نی نی لای لای ها نیز شکل جمع و جورتر و البته کاربردی‌تری از گهواره‌ها هستند. نی‌نی لای‌لای‌ها هم برقی و موزیکال هستند و هم دستی و ساده. یک گهواره یا یک نی‌نی لای‌لای در بهترین حالت ممکن بیشتر از یک سال کارایی ندارد. در بیشتر موارد بعد از شش ماهه شدن نوزاد، کارایی خود را از دست می‌دهد و کنار گذاشته می‌شوند. البته مدل‌های جدیدی از نی‌نی لای‌لای‌ها هستند که کاربردهای مختلفی دارند و تغییر کاربری می‌دهند. مثلا به صندلی کودک یا حتی راکر تبدیل می‌شوند.

تاب کودک

راهنمای خرید تاب کودک

در میان انواع گهواره و تخت نوزاد و کودک، تاب‌هایی نیز تولید شده‌اند که کارایی بیشتری نسبت به گهواره‌ها و حتی نی‌نی لای‌لای‌ها دارند. تجربه بسیاری از مادران ثابت کرده است که این تاب‌ها دورنمای خرید بیشتر و طولانی‌تری دارند و کاربردی‌تر‌ هستند. فقط توجه داشته باشید که قرار دادن نوزاد در تاب و تنها گذاشتن آن خطرناک‌ترین کاری است که ممکن است از روی عدم آگاهی انجام دهید. 

تخت نوزاد و کودک 

تخت نوزاد

 راهنمای خرید تخت کودک اندکی متفاوت تر از سایر تجهیزات خواب کودک و نوزاد است. به طور کلی در بررسی انواع گهواره و تخت نوزاد و کودک وقتی به آیتم تختخواب می‌رسیم با دو گزینه تخت نوزادی و تخت نوزاد-نوجوان روبه رو می‌شویم. اینکه کدام مدل از این تخت‌ها را خریداری کنید، صرف نظر از سلیقه و بودجه، به کاربردی بودن آن بستگی دارد. تخت نوزادی همانند گهواره و نی‌نی لای‌لای تاریخ انقضای محدودی دارد. این تاریخ انقضا آنقدر کوتاه است که شاید زمان استفاده از آن هرگز فرا نرسد. خصوصا اگر قرار باشد دو سال اول نوازد و کودک را در کنار خود بخوابانید. تخت‌های فقط نوزادی تخت‌های کوچکی هستند که معمولا تا دو سالگی کاربرد دارد. وقتی قرار باشد دو سال اول، کودک در کنار مادر بخوابد، عملا اینگونه تخت‌ها بی‌کاربرد می‌شوند. این شکل از تخت‌ها را در صورتی بخرید که تصمیم جدی دارید از همان ابتدا جای نوزاد خود را جدا کنید و مدام به اتاق او در رفت و آمد باشید. 

تخت نوزاد-نوجوان

در مقابل تخت‌های نوزاد-نوجوان، تخت‌های پرکاربردی هستند. این تخت‌ها هم جای بیشتری دارند و هم در مدت زمان طولانی‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با خرید یک تخت نوزاد-نوجوان می‌توانید یقین داشته باشید که تا 10 سالگی فرزند خود نیاز به تعویض سرویس خواب نخواهید داشت. البته از همان ابتدا به رنگ سرویس خواب نوزاد-نوجوان دقت کنید و رنگی را انتخاب کنید که در گذر زمان کارایی تخت را زیر سوال نبرد. در کنار انتخاب تخت مناسب به موضوع دمای مناسب اتاق خواب نوزاد در زمستان و تابستان نیز توجه داشته باشید تا نوزادتان خواب راحتی را تجربه کند. 

انواع مختلف گهواره‌ها از لحاظ شکل

وقتی در لیست سیسمونی نوزاد به گهواره اشاره می کنیم با انواع بسیار زیادی مواجه هستیم که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گهواره‌های مدل استاندارد

شکل ساده، طول عمر بیشتر و قیمت پایین‌تر از ویژگی‌های اصلی این گهواره‌های هستند. در میان انواع گهواره و تخت نوزاد و کودک این مدل از گهواره‌ها امکانات جانبی ندارند و ساده ساده هستند.

گهواره‌های مدل گرد

قیمت بالاتر، طراحی خاص‌تر و معمولا کم کاربردتر بودن از ویژگی این گهواره‌ها هستند. همچنین پیدا کردن لوازم خواب برای این مدل از گهواره‌ها سخت‌تر است.

گهواره‌های مدل متحرک

مهمترین ویژگی این گهواره‌ها تا شدن و قابل حمل بودن آنهاست. 

گهواره‌های قابل تبدیل به تخت

این مدل از گهواره‌ها به دلیل اینکه قابلیت تبدیل شدن به تخت را دارند، تاریخ انقضای بیشتری دارند و دورنمای خرید طولانی‌تری را نصیب خریدار می‌کنند. 

گهواره‌های مسافرتی

وزن کمتر و داشتن کیف مخصوص حمل و نقل از جمله ویژگی‌های این گهواره‌های هستند. خرید این مدل از گهواره‌ها در لیست سیسمونی نوزاد اصلا ضروری نیست و معمولا جنبه تزئینی دارد. 

گهواره های چند منظوره

گهواره‌های چند منظوره یا چند کاره

این گهواره‌ها در واقع حکایت یک تیر و چند هدف هستند. اگر تصمیم جدی برای خرید گهواره دارید، گهواره‌های چند منظوره بهترین انتخابی است که می‌توانید داشته باشید، زیرا کاربرد بیشتری دارند و مدت زمان بیشتری می‌توانید برای اهداف مختلف از آنها استفاده کنید. 

مهمترین نکات خرید گهواره

  • اندازه گهواره باید مناسب باشد.
  • گهواره باید به گونه‌ای باشد که دامنه حرکتی محدودی برای نوزادان ایجاد کند. 
  • ظرفیت وزنی گهواره را بر اساس سن کودک خود و با توجه به وزن خودِ گهواره انتخاب کنید. 
  • گهواره باید از جنس مرغوب و محکم باشد. 
  • گهواره نباید به گونه‌ای باشد که واژگون یا چَپه شود. 
  • جنس نشیمنگاه گهواره نباید زیادی نرم باشد. نرمی و انعطاف زیاد موجب چپه شدن و واژگون شدن گهواره می‌شود. 
  • پارچه گهواره باید ضد حساسیت و ضد عرق باشد. در بسیاری از موارد علت عرق كردن سر نوزاد هنگام خواب پارچه‌های بی کیفیت است. 
  • گهواره‌ای را انتخاب کنید که کمربند ایمنی نرم و لطیف داشته باشد. 
  • بهتر است سایبان گهواره از نوع قابل تنظیم باشد. 
  • پخش موسیقی یا برقی بودن گهواره از امکانات جانبی برخی از گهواره‌های خاص است که طبیعتا قیمت بالاتری دارند. 
  • سعی کنید درست و به اندازه کافی جست و جو کنید تا بتوانید گهواره مناسبی را با بهترین امکانات و قیمت مناسب خریداری کنید. 
  • گهواره باید دارای سیستم ترمز و ایمنی باکیفیت باشد تا بیش از حد تکان نخورد.

قیمت گهواره و تخت نوزاد- نوجوان

قیمت گهواره و تخت نوزاد-نوجوان

بعد از بررسی انواع گهواره و تخت نوزاد و کودک، قیمت و هزینه تخت موضوع مهمی است که خرید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. باید بدانید که گهواره‌ها و تخت‌ها با توجه به کارایی، جنس، برند و امکاناتی که دارند، قیمت‌های متفاوتی هم دارند. بدیهی است که هر چه جنس محصول بهتر باشد، امکانات بیشتری داشته باشد و از یک برند ویژه باشد، قیمت بالاتری دارد. با این حال قیمت یک نی‌نی لای‌لای ساده معمولا کمتر از 150 تومان نیست. این قیمت برای یک محصول کاملا ساده و با حداقل امکانات است. یادآوری می‌کنیم اگر بودجه کافی برای خرید یک گهواره خوب دارید، حتما با درایت محصول مناسبی را انتخاب کنید که دورنمای خرید آن طولانی باشد. همانطور که برای خرید لباس نوزادی به جدول سایز لباس نوزاد توجه می کنید، برای خرید تخت و گهواره نیز به سن و سال کودک توجه کنید. 

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم انواع گهواره و تخت نوزاد و کودک را همراه با کارایی که دارند، برای شما معرفی کنیم. واقعیت این است که وقتی به بازار سیسمونی می‌روید، معمولا زیبایی و تنوع موجود در محصولات نوزادان و کودکان باعث می‌شود که پدر و مادر‌ها بیشتر این نکات را فراموش کنند. لذا توصیه می‌کنیم مطالب فوق را یک بار دیگر بخوانید و تلاش کنید در هنگام خرید گرفتار رنگ و لعاب بازار سیسمونی نشوید و بهینه خرید کنید. فراموش نکنید پیش از هر چیزی باید با بهترین نحوه خواباندن نوزاد تازه متولد شده آشنا باشید تا امنیت خواب او را تضمین کنید.