اهمیت لالایی برای خواب کودک چیست؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لالایی برای خواب کودک

خواب یک کالای گران ‌بها برای رشد و تکامل کودک است؛ ذهن کودک را فعال می‌کند، روح او را تازه می‌کند و بدن او را شفا می‌دهد. نوزادان خیلی زیاد و حتی گاهی بیش‌ازحد می‌خوابند؛ زیرا این موضوع به بدن و مغز آن‌ها فرصتی می‌دهد تا بهتر رشد و تکامل پیدا کنند. شاید کمتر کسی باشد که اهمیت لالایی برای خواب کودک را نداند. 

لالایی برای خوابیدن نوزاد یک آواز آرامش‌بخش است که معمولاً توسط مادر و گاهی توسط پدر برای کودکان خوانده می‌شود. پخش موسیقی و خواندن لالایی علاوه بر اینکه باعث می‌شود کودکتان بهتر بخوابد و آرامش بیشتری داشته باشد، به تقویت پیوند بین شما و او کمک می‌کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که لالایی می‌تواند درد کودک را نیز کاهش دهد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چرا لالایی خواندن به خواب کودک کمک می‌کند و رعایت چه نکاتی از سوی شما لازم است. داشتن بهترین لالایی‌ها برای خواب کودک با نصب اپلیکیشن گهواره 

 

لالایی خواندن به تکامل کودک کمک می‌کند

تنها اهنگ لالایی مادر بزرگ ها نبود که باعث میشد کودکان سریع به خواب روند؛ علم نیز نشان داده است که خواندن لالایی برای خواب کودک واقعا تاثیر دارد. تحقیقات نشان داده اند که آهنگ لالایی برای خوابیدن نوزاد باعث تکامل قشر شنوایی مغز کودکان می‌شود که صدا، زبان و موسیقی را پردازش می‌کند و این شاید مهمترین فواید لالایی برای نوزاد باشد. این تأثیر لالایی حتی زمانی که کودک هنوز در رحم است نیز وجود دارد. بسیاری از متخصصان کودک توصیه می‌کنند که از موقع که کودک در رحم رشد می‌کند با او صحبت کنید و برایش آواز و لالایی بخوانید یا موسیقی‌های آرامش‌بخش پخش کنید. این امر به این دلیل است که قشر شنوایی یکی از اولین بخش‌های مغز انسان است که در رحم ایجاد می‌شود. شنیدن صدای آواز و لالایی راهی بسیار مهم برای تحریک رشد این قسمت از مغز، آشنا شدن کودک با صدای شما و تقویت پیوند شما با فرزندتان است. کودکان در هر شرایطی به لالایی و موسیقی‌های آرامش‌بخش پاسخ می‌دهند اما اگر از دوران رحمی این کار را آغاز کنید واکنش آن‌ها سریع‌تر و بیشتر است.

لالایی خواندن احساسات کودک را تنظیم می‌کند

 

لالایی خواندن احساسات کودک را تنظیم می‌کند

یکی از دلایل اهمیت لالایی برای خواب کودک این است که بچه‌ها هم مانند بزرگ‌ترها از شنیدن آهنگ‌ها، ریتم‌ها و موسیقی‌های مختلف لذت می‌برند و از آن آرامش می‌گیرند. حتی دانشمندان دریافته‌اند که تأثیر موسیقی بر ذهن نوزادان و کودکان به‌مراتب بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده است که موسیقی بر رشد جسمی، عاطفی و معنوی نوزادان و کودکان تأثیر می‌گذارد و رشد شناختی و حسی آنان را تقویت می‌کند. بهتر است حتی بعدازاینکه کودکتان به خواب رفت تا مدتی همچنان به لالایی خواندن ادامه دهید. مغز کودکتان تا زمانی که به خواب عمیق فرو برود همچنان فعال است و می‌تواند صدای شما را بشنود.

لالایی خواندن پیوند بین والدین و کودکان را تقویت می‌کند

یکی دیگر از دلایل اهمیت لالایی برای خواب کودک این است که باعث تقویت پیوند بین والدین و کودکان می‌شود. علم اعصاب از این فرضیه حمایت می‌کند و اکسی توسین را عامل آن می‌داند. مادران ممکن است به یاد داشته باشند که این هورمون در هنگام انقباض‌های زایمان و یا هنگام تغذیه با شیر مادر نیز در بدن تولید می‌شد، اما بهتر است بدانید که موقع خواندن لالایی نیز آزاد می‌شود. اکسی توسین ترشح‌شده به دنبال لالایی و یا تغذیه با شیر مادر بسیار مهم است زیرا این هورمون به‌عنوان هورمون عشق و هورمون نوازش نیز شناخته می‌شود. زمانی که دو فرد عاشق هم می‌شوند نیز همین هورمون است که آن‌ها را به طرف هم جذب می‌کند و پیوندشان را تقویت می‌کند. تولید این هورمون در بدن مادر و نوزاد نیز به ایجاد پیوند قوی و عاشقانه بین آن‌ها کمک می‌کند. البته این هورمون فقط در بدن مادر تولید نمی‌شود و پدر نیز می‌تواند آن را تولید کند. پیوند قوی‌تر بین والدین و فرزند باعث می‌شود لالایی در خواباندن کودک موفق‌تر عمل کند؛ زیرا کودک احتمالاً در حضور کسی که دوستش دارد راحت‌تر استراحت می‌کند. نکته جالب اینجاست که هر زمانی که لالایی بخوانید، اکسی توسین آزاد نمی‌شود. زمانی این هورمون آزاد می‌شود که این کار را با عشق و با تمام وجود انجام دهید.

لالایی خواندن یک برنامه خواب برای کودک ایجاد می‌کند

یکی از کارهای مهم والدین بعد از تولد فرزندشان این است که الگوی خوابیدن و چرخه خواب‌وبیداری را به او بیاموزند. یکی دیگر از دلایل اهمیت لالایی برای افزایش میزان خواب کودک این است که او را شرطی می‌کند که هرگاه صدای لالایی را شنید یعنی وقت خواب او فرا رسیده است. شما باید یکسری کارهای ثابت داشته باشید که همگی سیگنال‌هایی را به مغز کودک ارسال کنند که زمان خواب است مثلا خواندن لالایی کودکانه گنجشک لالا، پخش کردن یک عطر خوشبو در فضا ، تاریک کردن اتاق و غیره نزدیک به زمان خواب کودک. وقتی کودک این سرنخ‌ها را دریافت می‌کند، سریع‌تر و راحت‌تر به خواب می‌رود. 

لالایی خواندن یک برنامه خوا برای کودک ایجاد میکند

لالایی خواندن را قبل از تولد شروع کنید

تأثیر شگفت‌انگیز موسیقی و آواز در ذهن کودک حتی قبل از تولد شروع می‌شود. یک مطالعه نشان داده است كه كودكانی كه در رحم مادر در معرض موسیقی كلاسیك قرار دارند، بعد از تولد رشد جسمی و ذهنی بهتری دارند. در این آزمایش مشخص شد جنین‌هایی که در هفته‌های آخر بارداری در معرض 70 ساعت موسیقی کلاسیک قرار گرفتند، در شش‌ماهگی ازنظر مهارت‌های حرکتی و رشد زبانی و فکری از کودکانی که موسیقی نشنیده بودند، پیشرفت بیشتری داشتند. بنابراین نباید خواندن لالایی در دوران بارداری را فراموش کرد. نوزادان با 100 میلیارد سلول عصبی متصل و پیوسته به هم متولد می‌شوند. داشتن تجربیات شناختی و ذهنی مختلف به ایجاد و تقویت ارتباطات بین سلولی در مغز کمک می‌کند. دانشمندان اکنون بر این باورند که گوش دادن به موسیقی که اهنگ لالایی مادر یک نوع از آن است، تأثیرات مثبت فراوانی بر تکامل ذهنی کودک دارد.

لالایی های مناسب برای خواب کودکان

شعر کودکانه و متن لآلآیی هم می‌توانند در تربیت و آموزش کودک موثر باشد. درست است که شما در زمان خواب در حال خواندن این اشعار هستید اما در ذهن کودک ثبت می‌شوند و اگر موسیقی و شعر ان به درستی انتخاب شود می‌توانند حتی از آن چیزی یاد بگیرند.