از شیر گرفتن با تلخک چه معایبی برای کودک دارد؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از شیر گرفتن با تلخک

روش‌های مختلفی برای قطع شیردهی وجود دارد. بعضی توسط متخصصین پیشنهاد می‌شوند و بعضی دیگر توسط بزرگترهایی که تجارب شخصی‌شان را در اختیارتان قرار می‌دهند. در حالی که روش‌هایی کاملاً اصولی و علمی برای این کار وجود دارد بعضی از افراد از زدن مواد موضعی تلخ به پستان و بد طعم کردن شیر برای نوزاد استفاده می‌کنند. مواد مختلفی برای این کار وجود دارد مانند صبر زرد یا حتی بعضی از خوراکی‌های آشپزخانه مانند رب انار استفاده می‌کنند. اما یکی مواد دارویی که به نظر معتبرتر می‌رسد محلول تلخک است که حتی در داروخانه‌ها نیز فروخته می‌شود. اما از شیر گرفتن با تلخک به چه صورت انجام می‌شود و آیا ممکن است برای کودک مضر باشد؟ در ادامه قصد داریم در مورد این موضوع بیشتر توضیح دهیم. 

تلخک چیست؟

تلخک محلول پتاسیم کلراید است که یک محلول شیمیایی است و طعم تلخی دارد. در حالی که بسیاری از افراد از آن برای ترک جویدن ناخن برای کودکان استفاده می‌کنند، بعضی دیگر از آن برای از شیر گرفتن کودک استفاده می‌کنند. برای از شیر گرفتن کودک با تلخک کمی از آن را به نوک سینه می‌زنند. وقتی کودک شیر می‌خورد، طعم شیر مادر و این محلول با هم ترکیب شده و طعم بد و تلخی می‌دهد که باعث بیزاری کودک از طعم و درنتیجه پایان شیردهی می‌شود. بعضی از مادران از این محلول تلخک برای ترک پستانک برای نوزاد یا سایر چیزهایی که کودک علاقه به مکیدنشان دارد نیز استفاده می‌کنند. این محلول به صورت لاک و قطره تلخک در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. شما می‌توانید عکس تلخک را در زیر ببینید. در حالی که استفاده از تلخک برای از شیر گرفتن بسیار آسان است و در بیشتر موارد نتیجه بخش نیز هست، اما آیا از شیر گرفتن با تلخک کار درستی است؟ آیا ممکن است مشکلاتی برای کودک داشته باشد؟

نلخک چیست

عوارض روش از شیر گرفتن با تلخک 

بسیاری از افرادی که تجربه از شیر گرفتن با تلخک را داشته‌اند عوارض این کار به خوبی مشاهده کرده‌اند. تلخک یک ماده‌ی شیمیایی ست و خوردنش توسط کودک آن هم در کسانی که سیستم گوارش هنوز در آنها در حال تکامل است، می‌تواند مشکلات گوارشی زیادی به وجود آورد. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت تهوع، استفراغ، اسهال
  • گاز و درد معده
  • ظهور یک قرص کلرید پتاسیم در مدفوع 

این در حالی ست که باید بدانید به طور کلی از شیر گرفتن کودک حتی به روش‌های صحیح و این تغییر رژیم غذایی می‌تواند مشکلات گوارشی به همراه داشته باشد و تلخک تنها شرایط‌ را بدتر می‌کند. همچنین با وجود آنکه بعضی مادران از شیر گرفتن کودک با تلخک را امتحان می‌کنند اما کودک به دلیل وابستگی شدیدش به شیر، همچنان به خوردن ادامه می‌دهد و حتی ممکن است دچار مسمومیت شود. پس چاره چیست؟ چطور می‌توان کودک را راحت از شیر گرفت؟

ازشیر گرفتن کودک به روش صحیح

اگر با مراسم از شیر گرفتن بچه به درستی آشنا باشید نیازی به از شیر گرفتن با تلخک ندارید. لازم است بدانند که این فرایند زندگی کودک به صبر نیاز دارد و اصلاً قرار نیست یک شبه و سریع اتفاق بیفتد. کودک از دو جنبه به شیر مادرش وابستگی دارد:

  • وابستگی فیزیکی
  • وابستگی روحی 

اگر سن مناسب از شیر گرفتن کودک را به درستی انتخاب کرده باشید، کودک بیش از دو سال است که روزانه شیر می‌خورد و در نتیجه به طعم آن وابستگی پیدا کرده است. همچنین شیردهی زمانی برای در آغوش گرفته شدن و ارتباطی تنگاتنگ با مادرش است که در این سن کودک به آن وابستگی روحی و عاطفی زیادی پیدا کرده است. بنابراین برای قطع شیردهی باید به هر دوی این وابستگی‌ها توجه داشته باشید. اگر خودتان قرار باشد از فردا مصرف شکر افزوده را قطع کنید مطمئناً خوشتان نخواهد آمد اگر قرار باشد آن را یکباره و به طور کامل کنار بگذارید. از شیر گرفتن بچه با تلخک دقیقاً همینطور است. دو احتمال وجود دارد:

  • یا کودک یکباره از طعم شیر متنفر می‌شود که منجر به عصبانیت و ناراحتی و عدم همکاری‌اش در طول فرایند می‌شود
  • یا کودک به خوردن حتی با آن شرایط اصرار می‌کند که منجر به مسمومیتش می‌شود.

از شیر گرفتن کودک با تلخک

بعلاوه از شیر گرفتن فوری کودک، موضوع عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر مانند گرفتگی سینه‌ها را به وجود می‌آورد. پس فایده از شیر گرفتن با صبر زرد یا تلخک چیست وقتی هر دو نتیجه‌ی آنها مطلوب نمی‌باشد. به جای استفاده از روش‌های به ظاهر معجزه‌آسای یک شبه بهتر است فوت وفن های از شیر گرفتن کودک را بدانید:

  • از شیر گرفتن یک فرایند تدریجی ست.
  • گام به گام باید مصرف شیر در کودک را کاهش دهید تا در نهایت به طور کامل قطع شود.
  • از محبت‌های عاطفی و تماس پوستی را در این دوران فراموش نکنید تا خلا عاطفی ایجاد شده پر شود.
  • وقتی سن مناسب را به درستی انتخاب کنید کودکش خودش با شم همکاری بیشتری خواهد داشت و پروسه با سرعت بیشتری طی می‌شود. 
  • در برنامه روزانه‌ی کودک تغییراتی ایجاد دهید و سرگرمی‌هایی ایجاد کنید که نیاز به شیر کاهش پیدا کند.
  • از دعای از شیر گرفتن کودک برای تقویت قوای روحی خود استفاده کنید.

همچنین اگر در این فرایند با دشواری‌هایی روبه رو هستید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا با توجه به شرایط خاص خودتان دستورالعمل‌های لازم داده شود و نیازی به روش‌های کمکی اشتباهی مانند از شیر گرفتن با تلخک نباشد.