راهنمای انتخاب پزشک اطفال

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پزشک کودکان

والدین باید از هفته‌ها قبل از تولد نوزاد، به دنبال انتخاب یک پزشک خوب برای کودکشان باشند. انتخاب صحیح پزشک کودکان یک تصمیم مهم برای کودکتان است: شما فقط در سال اول حداقل شش بار برای انجام کارهای روتین نوزاد، به مطب پزشک مراجعه خواهید کرد. کار متخصص اطفال در این دوران این است که مراقبت‌های اولیه ضروری از کودکتان را انجام دهد و شما را در مورد بسیاری از تصمیماتی که در مورد محافظت از سلامت فرزندتان می‌گیرید، راهنمایی کند؛ اما بهترین پزشک متخصص اطفال کیست و چگونه او را پیدا کنید؟

برای انتخاب یک پزشک خوب معیارهای زیادی را باید در نظر بگیرید؛ درواقع شما به یک راهنمای انتخاب پزشک اطفال احتیاج دارید که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

 

توصیه‌نامه دریافت کنید

با یک لیست ارجاع از پزشک خود شروع کنید؛ از او بخواهید که یک پزشک کودکان خوب و مجرب به شما معرفی کند. همچنین می‌توانید از خانواده یا دوستان خود در مورد تجربیاتی که با پزشک کودک خود داشته‌اند بپرسید. اگر در محل زندگی‌تان تازه‌وارد هستید، از متخصص اطفال قبلی بخواهید که یکی از همکارانش را در نزدیکی محل زندگی جدیدتان، به شما معرفی کند.

به مدارک علمی پزشک توجه کنید

داشتن مدارج علمی و دانشگاهی معتبر یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در هنگام انتخاب پزشک متخصص اطفال در نظر بگیرید. این مدارک به شما می‌گوید که پزشک آموزش، مهارت و تجربه لازم را برای ارائه خدمات درمانی برای فرزند شما دارد. پزشکانی که از دانشگاه‌های معتبر فارغ‌التحصیل شده‌اند و دوره‌های مرتبط با کودکان را نیز علاوه بر دروس دانشگاه پشت سر گذاشته‌اند، باید در اولویت انتخاب شما باشند. همچنین تحقیق کنید که پزشک موردنظر سابقه سوءاستفاده یا اقدامات انضباطی را نداشته باشد.

تجربه پزشک متخصص اطفال را در نظر بگیرید

والدین برای همه‌چیز از پزشک متخصص اطفال کمک می‌گیرند، از ویزیت‌های معمولی جهت ارزیابی سلامت جسمی کودک گرفته تا بررسی هرگونه بیماری، حساسیت و آسیب‌دیدگی؛ بنابراین تجربه کار متخصص کودکان بسیار اهمیت دارد. هرچه قدر یک پزشک کودکان تجربه بیشتری داشته باشد، احتمالاً عملکرد او در تشخیص و درمان بهتر خواهد بود.

مثلاً اگر فرزند شما وضعیت خاصی مانند ADHD دارد، از پزشک بپرسید که تا به‌ حال چند بیمار مبتلا به این بیماری را معالجه کرده است. اگر می‌دانید که فرزند شما به یک درمان خاص نیاز دارد، تحقیق کنید که این پزشک چند بار آن را انجام داده است. در مورد میزان عوارضی که پزشک با آن مواجه شده هم باید بدانید.

انتخاب پزشک متخصص اطفال

از به روز بودن پزشک کودکان مطمئن شوید

پزشکی و روش‌های مراقبت‌های بهداشتی به‌سرعت در حال تغییر هستند و قرارگرفتن پزشک کودکان در جریان تحقیقات جدید، ارائه بهترین و به‌روزترین خدمات از سوی او را تضمین می‌کند. به‌عنوان‌مثال، قبلاً به والدین گفته می‌شد كه پس از هر بار تغییر پوشك، بند ناف نوزاد را با الكل تمیز كنید، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد كه این عمل درواقع می‌تواند روند بهبود طبیعی را به تأخیر بیندازد. روش فعلی تمیز و خشک نگه‌داشتن منطقه تا حد ممکن و استفاده از آب ساده و خشک‌کردن آن با یک پارچه تمیز است.

جنسیت پزشک را در نظر بگیرید

قطعاً نوزاد یا کودک نوپای شما اهمیتی نخواهد داد که پزشک مرد باشد یا زن! اما شما می‌بایست به سال‌های بعد هم فکر کنید. به‌عنوان‌مثال، خجالت یا ترس از معاینه لگن یا معاینه سینه ممکن است دلیلی باشد که یک دختربچه، پزشک زن را ترجیح دهد. پسربچه‌ها نیز از یک سنی به بعد ممکن است با پزشک زن راحت نباشند. برخی از والدین هم به دلایل مذهبی در انتخاب جنسیت پزشک حساس هستند. البته بعضی از والدین و کودکان هم هستند که کلاً نسبت به این موضوع حساس نیستند؛ اما پیش‌بینی این موضوع کار ساده‌ای نیست و شاید بهتر باشد که جانب احتیاط را رعایت کنید.

فضای مطب پزشک کودکان را در نظر بگیرید

در صورت داشتن یک کودک شیرخوار یا کودک بسیار خردسال، ممکن است لازم باشد که زمان زیادی را در مطب پزشک کودکان بگذرانید. برای همین بهتر است که دسترسی به مطب برایتان راحت باشد. همچنین باید فضای مطب را ازنظر امکانات و فضای نشستن بررسی کنید. بررسی کنید چقدر باید منتظر بمانید تا دکتر را ببینید و اینکه آیا مطب دکتر، منطقه بازی کودک یا هر چیز دیگری برای سرگرم کردن بچه‌ها دارد یا نه.

آیا سالن‌های انتظار جداگانه برای بیماران و مراجعین سالم دارد یا نه؟ کارمندان دفتر با شما و سایر والدین و بیماران چگونه رفتار می‌کنند؟ آیا پزشک ابزارهای کافی برای تشخیص و معالجه کودکان را در مطبش دارد؟ در مورد در دسترس بودن پزشک در خارج از مطب و در هنگام مرخصی، حتماً سؤال کنید؛ زیرا بارها پیش می‌آید که به حدی نگران سلامت کودکتان می‌شوید که نیاز دارید در خارج از ساعت مطب، از پزشک سؤال بپرسید.

پزشک کودکان

توانایی برقرار کردن ارتباط با پزشک را ارزیابی کنید

یک متخصص اطفال خوب می‌داند که چگونه به شما و فرزندتان گوش دهد و این بخشی از شرح وظایف پزشک متخصص اطفال است. آن‌ها نیازهای منحصربه‌فرد والدین و خانواده‌های جوان را درک می‌کنند و می‌توانند نگرانی‌ها و ترس‌های آن‌ها را برطرف کنند و اطلاعات موردنیاز آنان را در زمان مناسب، به آن‌ها ارائه کنند. شما کسی را می‌خواهید که بتواند صادقانه صحبت کند و هر آنچه در زمینه مراقبت از فرزندتان نیاز است با شما مطرح کند؛ بنابراین یک پزشک متخصص اطفال را انتخاب کنید که بتوانید با او راحت صحبت کنید.

وقتی برای اولین بار با متخصص اطفال آشنا شدید، یک سؤال از او بپرسید و توجه کنید که وی چگونه پاسخ می‌دهد. آیا او از سؤالات شما استقبال می‌کند و به روش‌هایی که می‌توانید درک کنید به آن‌ها پاسخ می‌دهد؟ پزشکتان باید برخورد دوستانه‌ای با شما داشته باشد و به شما احترام بگذارد، همان‌طور که شما نیز همین وظایف را در قبال او دارید.

ببینید که پزشک با بیمه شما قرارداد دارد یا نه

پوشش بیمه نیز یک موضوع مهم در انتخاب پزشک کودکان است. برای برخورداری از بیشترین مزایای بیمه و پرداخت کمترین هزینه برای مراقبت از کودکتان، لازم است یک پزشک متخصص اطفال را انتخاب کنید که با بیمه شما قرارداد داشته باشد. درصورتی‌که پزشک با بیمه شما قرارداد نداشته باشد و شما بیمه تکمیلی داشته باشید، هنوز هم می‌توانید هزینه‌ها را از بیمه دریافت کنید که البته آن هم دردسرهای خودش را دارد! به همین علت ترجیح اکثر والدین این است که به پزشکی مراجعه کنند که با بیمه آن‌ها قرارداد داشته باشد.