واکسن آنفولانزا در بارداری | بهترین زمان تزریق، عوارض و فواید

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
واکسن آنفولانزا در بارداری

زنان باردار در گروه‌های پرخطری قرار دارند که باعث می‌شوند نسبت به سایر افراد بیشتر مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها باشند. یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در این دوران به خصوص در فصول سرد، انفولانزا است که به سرعت همه گیر می‌شود. متاسفانه آنفولانزا می‌تواند بسیار شدید شود و مشکلات زیادی برای زن ایجاد کند. به ویژه که در این دوران امکان استفاده از همه‌ی داروها وجود ندارد. بنابراین بهترین راه، پیشگیری ست. جدا از توصیه‌هایی که در مورد ارتباط نداشتن با افراد بیمار و ... وجود دارد، یکی دیگر از روش‌های پیشگیری، استفاده از واکسن آنفولانزاست. اما آیا استفاده از واکسن آنفولانزا در بارداری بی‌خطر است؟ در این مقاله گهواره قصد داریم در مورد فواید یا خطرات زدن واکسن آنفولانزا در بارداری و مشکلاتی که می‌تواند برای مادران باردار داشته باشد بیشتر توضیح دهیم.

دلایل نیاز به واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

چرا زن باردار به تزریق واکسن آنفولانزا نیاز دارد؟ در دوران بارداری تغییرات زیادی در سیستم‌های ایمنی بدن، قلب و ریه زن رخ می‌دهد که آنها را بیش از گذشته مستعد ابتلا به عفونت می‌کند. و از آنجایی که استفاده از بسیاری از داروهای رایج این بیماری در دوران بارداری مشکوک یا ممنوع است، لذا بیماری می‌تواند بسیار شدت بگیرد و حتی نیاز به بستری ایجاد شود. 

به جز این آنفولانزا می‌تواند برای جنین هم خطرناک باشد. ابتلا به تب شدید می‌تواند منجر به نقص لوله‌ی عصبی و دیگر پیامدهای منفی برای نوزاد شود. همچنین زن باردار در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است نتواند تغذیه‌ی خوبی داشته باشد که باعث ضعیف شدن کودک می‌شود. از طرفی از دیگر فواید واکسن آنفولانزا در بارداری این است که جنین نیز آنتی‌بادی‌های این بیماری‌ را دریافت کرده و در نتیجه بعد از زایمان و تولد تا چندین ماه نسبت به آن مصون می‌شود. 

فواید واکسن آنفولانزا در بارداری

آیا واکسن آنفولانزا در بارداری بی‌خطر است؟

سوال مهمی که پیش می‌آید این است که واکسن انفولانزا برای زن باردار ضرر دارد؟ خوشبختانه تحقیقات نشان می‌دهد که واکسن آنفولانزا برای زنان باردار بی‌خطر است. اما بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا در بارداری چه زمانی ست؟ آیا تزریق واکسن آنفولانزا در در سه ماهه اول بارداری خطرناک است؟ خیر براساس تحقیقانت انجام شده مشخص شده که زنان می‌توانند واکسن آنفولانزای بارداری را در هر زمانی از این دوره دریافت کنند و نیازی نیست به دنبال پاسخ به این سوال باشید که واکسن آنفولانزا در هفته چندم بارداری باید زده شود. با این حال بهتر است در اوایل بارداری و زمانی که به تازگی علائم بارداری را تجربه می‌کنید این واکسن را نزنید زیرا ناراحتی بیشتری برایتان ایجاد می‌کند. بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا در پاییز و قبل از شروع آنفولانزا ست. اگر این زمان را فراموش کردید، می‌توانید در اواخر زمستان واکسینه شوید، اگرچه بهتر است زودتر آن را دریافت کنید.

آیا واکسن آنفولانزا از واکسن های دوران بارداری است؟

تزریق بعضی واکسن‌ها برای بارداری ضروری ست مانند واکسن دیفتری در بارداری یا واکسن کزاز در بارداری، واکسن هپاتیت در دوران بارداری و ... در صورتی که شاید حس کنید واکسن آنفولانزا در بارداری تنها جنبه‌ی احتیاطی دارد، اما چنین نیست و این واکسن نیز در دسته‌ی واکسن‌های ضروری این دوران قرار می‌گیرد.

واکسن آنفولانزا در بارداری کجا تزریق می‌شود؟

واکسن آنفولانزا در بازو تزریق می‌شود. از این رو ممکن است بیشتر عوارض آن مانند گرفتگی را در دست خود حس کنید و در روزهای آینده نتوانید به خوبی از دستتان استفاده کنید.

عوارض واکسن آنفولانزا در بارداری

واکسن آنفولانزا در بارداری چه علائمی دارد؟ مانند هر دارویی، آمپول آنفولانزا نیز عوارض مخصوص به خود را دارد. شایع‌ترین علائم بعد از تزریق واکسن آنفولانزا در بارداری مانند عوارض واکسن آنفولانزا در کودکان بوده و عبارتند از:

عوارض واکسن آنفولانزا در بارداری

  • درد، قرمزی یا تورم ناشی از تزریق
  • سردرد
  • تب
  • درد عضلانی
  • حالت تهوع
  • خستگی

آیا تزریق واکسن آنفولانزا در بارداری منجر به ابتلا به این بیماری می‌شود؟ خیر واکسن آنفولانزا حاوی ویروس زنده نیست، بنابراین نمی‌تواند باعث آنفولانزا شوند. این عوارض و علائم واکسن آنفولانزا در بارداری کمی بعد از تزریق ظاهر شده و می‌تواند تا 1 الی 2 روز ادامه پیدا کند. به جز این برخی زنان ممکن است علائم آلرژیکی به واکسن نشان دهند. بهتر است افراد اگر سابقه‌ی واکنش‌هایی آلرژیکی دارند، قبل از تزریق پزشک را مطلع کنند و اگر بعد از واکسن علائم شدیدی را تجربه کردند سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

شرایط زدن واکسن آنفولانزا در بارداری

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟ کلیه زنان بارداری که به هر یک از مواد یا اجزای واکسنی خاص (به غیر از پروتئین تخم مرغ) حساسیت شدید و تهدید کننده دارند، نباید این واکسن را بزنند. افرادی که نسبت به دوز قبلی واکسن آنفولانزا واکنش آلرژیک شدید نشان داده‌اند نیز بسته به نوع واکسن آنفولانزا که باعث واکنش آلرژیک شده است، معمولاً نباید دوباره واکسینه شوند. مهم است که در مورد آلرژی به تخم مرغ، داروها و واکسن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

اگر سال گذشته واکسن آنفولانزا زده باشم آیا الان باید دوباره تزریق کنم؟ بله، زیرا ویروس‌های عامل سرماخوردگی و آنفولانزا هر سال تغییر می‌کنند. این یعنی واکسن هر سال، برای گونه‌های ویروسی آن سال طراحی شده و با سال گذشته فرق دارد.

مراقبت بعد از واکسن آنفولانزا در بارداری

اکنون که متوجه شدید واکسن آنفولانزا در بارداری چه عوارضی دارد باید بدانید چه مراقبت‌هایی بعد از تزریق انجام دهید.

  • قبل از هر چیز باید بدانید زدن واکسن آنفولانزا به این معنا نیست که شما دیگر به این بیماری مبتلا نمی‌شوید پس همچنان اصول بهداشتی را رعایت کنید.
  • برای کمک به کاهش قرمزی، درد و/یا تورم در محل تزریق از یک کیسه یخ یا پارچه خنک و مرطوب استفاده کنید. 
  • حمام کردن نیز می‌تواند تسکین دهنده باشد فقط مطمئن شوید که بعد از حمام سردتان نشود.
  •  1-2 روز پس از تزریق واکسن بیشتر مایعات بنوشید.

مراقبت بعد از واکسن آنفولانزا در بارداری

قیمت واکسن آنفولانزا در بارداری

بسته به نوع واکسن، قیمت واکسن آنفولانزا خریداری شده می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال قیمت واکسن آنفولانزا هلندی با قیمت واکسن آنفولانزا فرانسوی چهار ظرفیتی و دیگر انواع واکسن متفاوت است. شما می‌توانید بعد از تجویز پزشک واکسن را از داروخانه دریافت کنید.

واکسن آنفولانزا در بارداری از نظر طب سنتی

البته که طب سنتی روش‌های درمانی و پیشگیری خود را برای آنفولانزا دارد. نظر خاصی در مورد تزریق واکسن آنفولانزا در بارداری وجود ندارد. با این حال این طب توصیه‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری دارد که اطلاع از آنها خالی از لطف نیست. تنها توصیه می‌شود قبل از مصرف هرگونه دمنوش یا داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. 

  • نوشیدن مایعات فراوان
  • استراحت کافی
  • مصرف آب گوشت و سوپ مرغ
  • افزایش مصرف غذاهای حاوی روی
  • غرغره آب نمک
  • استفاده از دستگاه بخور