آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد؟+تمام عوارض آن

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است زنان اقدام به برداشتن رحم خود کنند. اما آیا ممکن است این کار در زندگی زناشویی آنها تاثیری داشته باشد؟ در این مقاله از گهواره قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد یا خیر و اگر چنین است چطور می‌توان این مشکل را جبران کرد.

آیا با برداشتن رحم بر رابطه زناشویی تاثیر دارد؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم، کاف واژنی اجازه‌ی دادن رابطه‌ی جنسی را به شما می‌دهد. یعنی همچنان فضا برای دخول آلت مردانه ایجاد خواهد شد. اما اگرچه انجام رابطه زناشویی به صورت مکانیکی ممکن است، اما متاسفانه ممکن است با دشواری‌ها و مسائل دیگری همراه باشد.

از آنجایی که رحم بخش بسیار مهمی از بدن زنان است، برداشتن آن عواقب جسمی و روحی زیادی برای آنها به همراه دارد و ممکن است منجر به واکنش‌های روانی شدید در زنان شود. به طور کلی یکی از عوارض روانی هیسترکتومی شامل افسردگی، اضطراب و استرس است. بسیاری از زنان دچار کاهش شدید اعتماد به نفس بعد از جراحی می‌شوند که رابطه‌ی جنسی آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اما این مسئله، موضوع حل نشدنی نیست. پیشنهاد می‌شود زنان بعد از عمل برداشتن رحم، تحت نظر مشاوره قرار بگیرند و در مورد دغدغه‌ها و نگرانی‌های پیرامون این جراحی با پزشک مشاور صحبت کنند تا روش‌هایی برای مقابله با اضطراب و استرس به آنها آموزش داده شود. 

همچنین بعد از این دوران حمایت روحی و عاطفی همسر می‌تواند نقش به سزایی در رد شدن از بحران و بازگشت به زندگی عادی داشته باشد.

سوالات مهم در مورد برداشتن رحم

اگر در شرف انجام چنین عملی هستید و در مورد عوارض بعد از آن نگرانید، در ادامه به بعضی از رایج‌ترین سوالات در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

آبا با برداشتن رحم بر رابطه زناشویی تاثیر دارد

آیا برداشتن رحم بر ارگاسم جنسی تاثیر دارد؟

آیا بعد از هیسترکتومی همچنان می‌توانید به ارگاسم برسید؟ بله. زنان به سه طریق ارگاسم می کنند: رحمی، واژن و کلیتورال. بیشتر زنان ارگاسم کلیتورال را تجربه می‌کنند که جراحی به هیچ وجه بر آنها تأثیر نمی‌گذارد. اگر هم زنی ارگاسم رحمی داشته باشد، بعد از برداشتن رحم می‌تواند دوباره یاد بگیرد که چگونه به روش دیگری ارگاسم داشته باشد.

با این حال مطالعات نشان می‌دهد که هیسترکتومی می‌تواند باعث اختلالات جنسی مانند کاهش لذت بعد از آمیزش و رسیدن به ارگاسم شود. برخی از مطالعات عدم ارگاسم را به عنوان یکی از مشکلات جنسی پس از هیسترکتومی گزارش کردند که به طور قابل توجهی بیشتر از قبل از عمل جراحی بود.

آیا نقطه جی در طول هیسترکتومی برداشته می‌شود؟

حتی هیسترکتومی‌هایی که شامل برداشتن دهانه‌ی رحم هستند نیز نباید از نظر فیزیکی مانع از تجربه‌ی ارگاسم واژینال (نقطه G) یا کلیتورال شوند. از آنجایی که واژن شما یک اندام عضلانی است که می‌تواند منبسط و منقبض شود، عمل جراحی سفتی آن را تغییر نمی‌دهد. و انتظار می‌رود همچنان امکان دسترسی به نقطه جی وجود داشته باشد.

آیا بعد از برداشتن رحم واژن گشاد می‌شود؟

ممکن است که برداشتن رحم منجر به کاهش طول واژن شود اما به ندرت بر گشاد شدن آن تاثیر می‌گذارد.

اسپرم بعد از هیسترکتومی کجا می‌رود؟

اسپرم‌ها از کاف واژن خارج نمی‌شوند. از آنجایی که رحم برداشته شده، اسپرم در واژن باقی می‌ماند و در نهایت همراه با ترشحات طبیعی واژن از بدن شما خارج می‌شود.

آیا بعد از برداشتن رحم پریود می‌شویم؟

خیر یکی از اصلی‌ترین تغییراتی که بعد از برداشتن رحم در بدن رخ می‌دهد قطع پریود و از بین رفتن شانس بارداری است. افرادی که در شرف انجام این عمل هستند باید به طور کامل در مورد این عوارض برگشت‌ناپذیر هوشیار باشند. همچنین در مورد ازدواج با زن بدون رحم، مرد باید به طور کامل در جریان عمل و شدت آن قرار بگیرد. 

آیا بعد از برداشتن رحم پریود می شویم

آیا برداشتن رحم باعث پیری زودرس می‌شود؟

انجام هیسترکتومی یک تغییر بزرگ برای بدن است. بسته به جایی که در مسیر یائسگی خود هستید، این نوع روش می‌تواند باعث تغییرات هورمونی شود که منجر به عوارض جانبی متفاوتی می‌شود. اما برداشتن رحم به خودی خود معمولاً بر هورمون‌ها و افزایش سن تأثیر نمی‌گذارد.

*در مورد روش درمان خانگی یائسگی در این مقاله بیشتر بخوانید 

آیا برداشتن رحم باعث کوچک شدن شکم می‌شود؟

بعد از برداشتن رحم، فضایی خالی ایجاد می‌شود که در بیشتر موارد با روده پر می‌شود. بعد از عمل شما دچار تورمی در ناحیه می‌شوید که به اشتباه بزرگ شدن شکم تصور می‌شود. این تورم به مرور از بین می‌رود. کمی طول می‌کشد که اعضا با این فضای خالی سازگار شوند. اندازه‌ی رحم در حالت طبیعی کوچک است و برداشتن آن تاثیر ظاهری چندانی برای کوچک شدن شکم یا لاغرتر به نظر رسیدن ندارد. 

چرا رحم برداشته می‌شود؟

متاسفانه دلایل زیادی برای برداشتن رحم زنان (عمل هيستركتومي) وجود دارد. گاهاً مشکلاتی در بدن زن ایجاد می‌شود که وجود رحم می‌تواند مشکل‌ساز شود یا روند طبیعی عملکردش دچار اختلال شود. از این رو بهترین تصمیم حذف رحم است. بعضی از مشکلاتی که ممکن است منجر به برداشت رحم شوند عبارتند از:

  • فیبروئید رحم که نوعی غدد غیرسرطانی در بافت رحم‌اند.
  • سرطان زنان
  • پرولاپس رحم (زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات و بافت لگن شما ضعیف می‌شود)
  • خونریزی غیرطبیعی
  • اندومتریوز (بیماری که در آن بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم در خارج از رحم رشد می‌کند.)

*در مورد آندومتریوز و بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید

  • هیپرپلازی آندومتر ( ضخیم شدن خطوط رحمی)
  • آدنومیوز (یک بیماری زنانه که باعث می‌شود بافت آندومتر در پوشش داخلی رحم به دیواره عضلانی رحم رشد کند)
  • بیماری شدید التهابی لگن (PID)

 و...

چرا رحم برداشته میشود

برداشتن رحم با عوارض و مشکلاتی همراه است که از جمله‌ی آنها می‌توان به اختلال عملکرد روده، افتادگی لوله فالوپ، بی‌اختیاری ادرار، گرگرفتگی، بیخوابی و ... اشاره کرد. به طور کلی عوارض برداشتن رحم و تخمدان در زنان مختلف می‌تواند متفاوت باشد. اما آیا برداشتن رحم در رابطه زناشویی تاثیر دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا ببینیم این عمل به چه صورت انجام می‌شود.

عمل برداشتن رحم چگونه است؟

روش‌های مختلفی برای انجام هیسترکتومی وجود دارد، از جمله: 

  • برداشتن به روش لاپاراسکوپی که از طریق بریدگی‌های کوچک در شکم شما و با استفاده از یک لوله با دوربین (لاپاراسکوپ) انجام می‌شود.
  • برداشتن واژینال که جراحی از طریق واژن انجام می‌شود. 
  • برداشتن شکمی که از طریق بریدگی در قسمت پایین شکم شما انجام می‌شود

بسته به دلیل برداشتن رحم، ممکن است رحم و بخش‌های ضمیمه به آن مانند لوله‌ی فالوپ و تخمدان و ... برداشته شود. در هر حال صرف نظر از شدت و روش عمل، در نهایت انتهای واژن که به دهانه رحمی می‌رسید بسته می‌شود و به اصطلاح یک فضای بسته یا کاف واژنی شکل می‌گیرد.