در هفته دوم بارداری چه می گذرد؟ | علائم و توصیه‌ها

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هفته دوم بارداری

ممکن است تعجب کنید، اما شما در هفته دوم بارداری هنوز باردار نیستید! در عوض، در این هفته بدن در حال آماده‌سازی برای لقاح احتمالی بین تخمک و اسپرم است. به‌طورکلی بارداری 40 هفته در نظر گرفته می‌شود که روز اول از آخرین چرخه قاعدگی شما به‌عنوان شروع بارداری در نظر گرفته خواهد شد. بسته به زمان تخمک‌گذاری در بدن شما و زمان ملاقات اسپرم و تخمک، شما معمولاً نزدیک به انتهای هفته دوم بارداری یا ابتدای هفته سوم بارداری حامله محسوب می‌شوید. در ادامه با هفته دوم بارداری و اولین نشانه های بارداری قبل از پریود در این دوران بیشتر آشنا خواهید شد. 

در هفته دوم بارداری چه اتفاقی می افتد؟

مهم‌ترین اتفاقی که در هفته دوم بارداری می‌افتد، تخمک گذاری یا همان آزاد شدن تخمک آماده لقاح است. زمان وقوع چرخه تخمک گذاری شما، زمان لقاح بین تخمک و اسپرم را مشخص خواهد کرد. تخمک گذاری معمولاً بین 11 تا 21 روز پس از اولین روز از شروع دوره قاعدگی شما اتفاق می‌افتد. ازآنجا که طول چرخه قاعدگی هر فردی با دیگری متفاوت است، نمی‌توان به‌طور دقیق روز تخمک گذاری را مشخص کرد. 

هنگامی‌که تخمک گذاری می‌کنید، یکی از تخمدان‌های شما تخمک آزاد می‌کند که به داخل لوله فالوپ تخمدان شما می‌رود. برای لقاح، اسپرم نیز باید به لوله فالوپ سفر کرده و تخمک را در زمان بهینه، ملاقات کند. تعیین این زمان‌بندی بدون مشاهده دقیق، دشوار است. توصیه می‌کنیم که مقاله "نحوه محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

اگر می‌خواهید شانس باردار شدن خود را افزایش دهید، لازم است که زمان تقریبی تخمک گذاری خود را پیدا کنید؛ چراکه این دوره، بهترین زمان برای برقراری رابطه جنسی است. با کمک راهکارهایی که در ادامه آمده است، می‌توانید زمان تقریبی تخمک گذاری خود را پیدا کنید:

الگوی چرخه قاعدگی خود را پیدا کنید

یک چرخه قاعدگی نرمال حدود 28 تا 32 روز طول می‌کشد. بااین‌حال، ممکن است طول دوره زنان مختلف با یکدیگر متفاوت باشد و برخی از زنان نیز، قاعدگی نامنظم دارند. درصورتی‌که شما هم این شرایط را دارید، برای چند ماه متوالی دوره خود را ثبت کنید تا بتوانید الگوی چرخه قاعدگی خود را پیدا کنید. همچنین می‌توانید با در نظر گرفتن بازه تقریبی 13 تا 20 روز بعد از اولین روز قاعدگی، زمان تقریبی تخمک گذاری را پیدا کنید.

دمای پایه بدن خود را اندازه بگیرید

هنگام تخمک گذاری دمای پایه بدن شما افزایش پیدا می‌کند و تا سیکل قاعدگی بعدی، بالا می‌ماند. سپس با شروع سیکل بعدی، دمای بدنتان دوباره کاهش خواهد یافت. احتمالاً دو یا سه روز قبل از افزایش دمای بدنتان (شروع تخمک گذاری) و همان روزی که دمای بدنتان افزایش می‌یابد، احتمال بارداری شما از همیشه بیشتر خواهد بود. 

برای اندازه‌گیری دمای پایه بدنتان، شما به یک دماسنج ویژه نیاز خواهید داشت. برای تعیین زمان تغییر درجه حرارت بدنتان باید هر روز صبح هنگام بیدار شدن، دمای بدنتان را اندازه‌گیری کنید. ازآنجا که برای باردار شدن باید قبل از افزایش دما، مقاربت داشته باشید، باید دمای بدن خود را برای چند ماه پیاپی اندازه‌گیری کنید تا به یک الگوی زمانی دست پیدا کنید.  

به سایر علائم تخمک گذاری توجه کنید

هنگام تخمک گذاری، ترشحات واژن شما ازنظر قوام و مقدار، تغییر می‌کند. معمولاً ترشحات شما در زمان تخمک گذاری مانند سفیده تخم مرغ خام، روشن و لغزنده خواهد شد. پس از تخمک گذاری، ترشحات ابری و ضخیم و از نظر مقدار کمتر می‌شود، سپس به‌کلی از بین می‌رود. همچنین ترشحات زیاد در هفته دوم بارداری می‌تواند نشانه تخمک گذاری باشد. 

برخی از خانم‌ها نیز هنگام تخمک گذاری، با افزایش میل جنسی مواجه می‌شوند. آنها همچنین ممکن است علائم زیر را مشاهده کنند:

  • لکه بینی سبک
  • حساسیت سینه‌ها
  • تغییر در دهانه رحم
  • بهتر شدن حس بویایی 

از تست تخمک گذاری استفاده کنید

روش دیگر برای تعیین زمان تخمک گذاری، استفاده از کیت تست تخمک گذاری است. در این آزمایشات، از ادرار شما استفاده می‌شود و میزان هورمون‌های خاصی در بدن شما سنجیده می‌شود. این کیت‌ها می‌توانند زمان تخمک گذاری را با تقریب نسبتاً خوبی، پیش‌بینی کنند. 

علائم هفته دوم بارداری

ایا بی بی چک هفته دوم بارداری را نشان میدهد؟

پاسخ کوتاه: خیر. همان‌طور که گفتیم در هفته اول بارداری و همچنین هفته دوم هنوز لقاحی صورت نگرفته است که بی بی چک بتواند باردار بودن یا نبودن شما را تشخیص دهد. حتی زمانی که لقاح صورت می‌گیرد نیز، چند هفته زمان نیاز است تا تست بارداری شما مثبت شود؛ زیرا باید سطح هورمون hCG به اندازه کافی بالا برود تا از طریق آزمایشات بارداری و معاینات پزشکی سه ماه اول بارداری قابل اندازه‌گیری باشد. با توضیحاتی که دادیم حتماً متوجه شدید که سونو گرافی در هفته دوم بارداری نیز، چیزی را نشان نخواهد داد. 

توصیه می‌کنیم مقاله طرز استفاده از بی بی چک برای تشخیص بارداری را نیز در وب سایت گهواره بخوانید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

هفته دوم بارداری و علائم آن

شما در هفته‌های اولیه بارداری هنوز راه زیادی تا بارداری دارید؛ بنابراین ممکن است حتی هیچ‌یک از علائم بارداری را نداشته باشید. اتفاق نیفتادن پریود معمولاً اولین علامت قابل توجه بارداری است که در این هفته، چون هنوز زمان سیکل بعدی شما نرسیده است، ممکن است هنوز در انتظار وقوع آن باشید. علائمی که معمولاً در دو هفته اول بارداری مشاهده می‌کنید، مشابه علائمی هستند که در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنید؛ مثلاً درد زیر شکم هفته دوم بارداری درست مانند همانند درد پریودی است. سایر علائم عبارت‌اند از: 

  • اتفاق نیفتادن پریود
  • تغییرات خلق و خو
  • سینه‌های حساس و متورم
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • افزایش ادرار
  • خستگی
  • گرفتگی لگن
  • هوس‌های غذایی یا غذاگریزی
  • سردرد
  • یبوست
  • افزایش درجه حرارت بدن
  • سرگیجه

برخی از افراد ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنند؛ مثلاً جوش صورت در هفته دوم بارداری می‌تواند ناشی از نوسانات هورمونی بدن در این ایام باشد. اما به‌طورکلی، داشتن یا نداشتن هیچ‌یک از این علائم، نمی‌توانند به طور قطعی باردار بودن یا نبودن شما را تأیید کنند. شما تا زمانی که آزمایش بارداری ندهید، نمی‌توانید از باردار بودن خود مطمئن شوید؛ چه این علائم را داشته باشید چه نداشته باشید. 

معمولاً در اواخر هفته دوم و اوایل هفته سوم بارداری، شما در اوج دوره باروری خود قرار خواهید داشت و احتمال باردار شدن شما در این زمان بیشتر است. با این وجود، ممکن است اولین بارداری که برای بارداری اقدام می‌کنید، موفق نشوید. اما اگر در سن مناسب برای بارداری قرار دارید (زیر 35 سال) و برای یک سال تلاش کنید، 80 تا 90 درصد احتمال دارد که در همان سال اول باردار شوید. اگر تلاشتان، موفقیت‌آمیز نبود، به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا قدرت باروری شما و همسرتان را از جنبه‌های مختلف بررسی کند. 

مراقبتهای هفته دوم بارداری

پس از آگاهی از الگوی تخمک گذاری خود با استفاده از هر یک از روش‌های ذکرشده در بالا، باید برنامه‌ریزی کنید که در زمان اوج باروری خود، آمیزش جنسی داشته باشید. این زمان معمولاً یک روز قبل از تخمک گذاری است. اگر شما در این زمان رابطه جنسی برقرار کنید، اسپرم‌ها به لوله فالوپ می‌روند و در آنجا، منتظر می‌مانند تا با تخمک ملاقات کنند.

  • در روزهای منتهی به تخمک گذاری رابطه جنسی منظم داشته باشید. این امر احتمال اتصال اسپرم به تخمک را افزایش می‌دهد.
  • قبل از تلاش برای بارداری مصرف روزانه ویتامین‌های بارداری را شروع کنید؛ این ویتامین‌ها باید حتماً حاوی اسیدفولیک و سایر مواد مغذی باشند. مصرف روزانه 400 میکروگرم اسیدفولیک قبل از شروع بارداری و در دوره اولیه بارداری، خطر نقایص لوله عصبی را در نوزادان کاهش می‌دهد. 
  • سایر نکاتی که برای یک بارداری موفق باید در نظر بگیرید، عبارت‌اند از:
  • وزن خود را در محدوده نرمال حفظ کنید.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.
  • به طور منظم ورزش کنید؛ ورزش پیاده روی در بارداری برای اکثر زنان باردار مناسب است.
  • استرس خود را کاهش دهید
  • الکل و کافئین را به شدت محدود کنید.
  • وعده‌های غذایی کوچک اما مکرر بخورید.
  • آب زیاد بنوشید. 
  • خودسرانه هیچ دارو یا مکملی مصرف نکنید و درباره تمامی داروهای مصرفی، با پزشکتان مشورت کنید.
  • روزه گرفتن در هفته دوم بارداری و در کل دوران بارداری مجاز نیست؛ زیرا ممکن است سطح مواد مغذی را در بدنتان مختل کند و بر روی جنین در حال رشد، اثرات نامطلوبی بگذارد. در ادامه به نکات مربوط به رژیم غذایی در هفته دوم بارداری اشاره شده است.

در هفته دوم بارداری چی بخورم

در هفته دوم بارداری چی بخورم؟

یک رژیم غذایی سالم در هر زمانی اهمیت دارد؛ اما اگر قصد دارید یک بارداری سالم را شروع کنید می‌بایست حتی قبل از بارداری به آن فکر کنید. ازآنجاکه در هفته دوم بارداری هنوز شما باردار نشده‌اید، می‌بایست به رژیم غذایی هفته دوم بارداری بسیار اهمیت بدهید. نیازی به داشتن رژیم غذایی خاصی نیست؛ مهم این است که تعادل را رعایت کنید و همه مواد مغذی را در رژیم غذایی خود مصرف کنید. 

بهتر است ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود و کودکتان را از طریق غذاهایی که می‌خورید، تأمین کنید، اما هنگام بارداری شما به یک مکمل اسید فولیک نیاز خواهید داشت. حتی بهتر است که مصرف این مکمل را از چند ماه قبل از بارداری شروع کنید. سایر نکاتی که باید در رژیم غذایی هفته دوم بارداری در نظر بگیرید، عبارت‌اند از:

در دریافت کالری زیاده‌روی نکنید

یادتان باشد که در دوران بارداری نیازی نیست که به اندازه دو نفر غذا بخورید. احساس گرسنگی در هفته دوم بارداری و در تمام طول حاملگی، همراه شما خواهد بود؛ بااین‌وجود، حتی اگر شما چندقلو حامله باشید نیز، نیازی به خوردن به اندازه دو انسان بالغ ندارید. شما به حدود 300 کالری بیش از نیاز روزانه خود نیاز خواهید داشت. سعی کنید هر روز، یک صبحانه سالم میل کنید؛ زیرا این امر به شما کمک می‌کند تا از خوردن غذاهای سرشار از چربی و قند در طول روز خودداری کنید. 

میوه و سبزیجات، زیاد مصرف کنید

میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. همچنین حاوی فیبر هستند که به هضم غذا کمک می‌کند و از یبوست بارداری جلوگیری می‌کند. در رژیم غذایی هفته دوم بارداری خود، حداقل 5 واحد میوه و سبزیجات قرار دهید.  یادتان باشد که میوه و سبزیجات را کاملاً بشویید تا اثری از خاک که می‌تواند حاوی انگل توکسوپلاسما باشد، باقی نماند.  

غذاهای نشاسته‌ای را برای تامین انرژی انتخاب کنید

غذاهای نشاسته‌ای منبع مهمی از انرژی، برخی ویتامین‌ها و فیبر هستند و به شما کمک می‌کنند بدون داشتن دریافت کالری زیاد، احساس سیری کنید. این گروه از مواد غذایی شامل نان، سیب‌زمینی، غلات صبحانه، برنج، ماکارونی، رشته فرنگی، ذرت، ارزن، جو دوسر و آرد ذرت هستند. این غذاها باید تقریباً بیش از یک سوم غذایی که می‌خورید را، تشکیل دهند. به جای غذای نشاسته‌ای تصفیه‌شده (تهیه‌شده از آرد سفید)، گزینه‌های سبوس‌دار با فیبر بالاتر مانند ماکارونی سبوس‌دار یا برنج قهوه‌ای را انتخاب کنید.

مصرف پروتئین را فراموش نکنید

هر روز مقداری غذای سرشار از پروتئین میل کنید. منابع خوب پروتئین عبارت‌اند از حبوبات، ماهی، تخم مرغ، گوشت قرمز (اما از خوردن جگر در بارداری پرهیز کنید)، مرغ و آجیل. توصیه می‌شود که گوشت بدون چربی را انتخاب کنید؛ پوست مرغ را جدا کنید و سعی کنید هنگام پختن گوشت، چربی یا روغن اضافه نکنید. 

سعی کنید هر هفته 2 وعده ماهی میل کنید که بهتر است ماهی روغنی مانند سالمون، ساردین یا ماهی خال مخالی باشد. از مصرف ماهی‌هایی که حاوی جیوه بالایی هستند مانند شمشیر ماهی، کوسه ماهی و ماهی کاشی و همچنین مصرف صدف دریایی، خودداری کنید. ماهی‌های مجاز را نیز نباید بیش از 2 بار در هفته مصرف کنید زیرا همه غذاهای دریایی می‌توانند حامل سموم باشند؛ فقط سطح آنها با هم فرق می‌کند. 

به مصرف لبنیات در بارداری اهمیت بدهید

خوردن لبنیات در بارداری مانند مصرف شیر، پنیر و ماست از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا حاوی کلسیم و سایر مواد مغذی هستند که شما و نوزادتان به آنها احتیاج دارید. بااین‌وجود بهتر است که به سراغ گزینه‌های کم چربی و کم قند بروید. اگر گیاهخوار هستید یا به هر دلیلی، امکان مصرف لبنیات را ندارید، می‌توانید از غذاهای غنی‌شده مانند شیر سویا یا آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم، استفاده کنید. 

در طبخ غذاها دقت کنید

شما باید از مصرف تخم مرغ خام یا نیمه پخته، خودداری کنید؛ زیرا خطر عفونت سالمونلا وجود دارد. البته برخی از مرغداری‌ها، طیور خود را علیه این عفونت واکسینه می‌کنند؛ بااین‌وجود بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کنید. تخم مرغ را تا زمانی که سفیده و زرده آن، پخته شود کاملاً بپزید. همچنین اطمینان حاصل کنید که مرغ، همبرگر، کالباس و گوشتی که استفاده می‌کنید، قبل از مصرف کاملاً پخته شوند.

بعد از آماده طبخ کردن غذاهای خام (مانند مرغ، گوشت ، تخم مرغ، ماهی، صدف و سبزیجات خام)، تمام سطوح و ظروف و دست‌های خود را بشویید تا از بروز مسمومیت غذایی در بارداری جلوگیری کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که غذاهای خام را جدا از غذاهای آماده نگهداری می‌کنید؛ زیرا در غیر این صورت، خطر آلودگی وجود دارد. یا مثلاً برای بریدن گوشت خام از یک چاقو و تخته جداگانه استفاده کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم که مقاله "مواد غذایی مناسب دوران بارداری | لیست غذاهای مفید در حاملگی" را نیز در وب سایت گهواره مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

سقط جنین در هفته دوم بارداری چه علائمی دارد؟

گاهی مادران باردار با خونریزی در هفته دوم بارداری مواجه می شوند و این نگرانی سراغ آن ها می آید که آیا بارداری آن ها خاتمه پیدا کرده است یا اتفاق بدی افتاده که دچار خونریزی و لکه بینی شده اند یا خیر. باید بگوییم که این خونریزی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ممکن است به دلیل فیبروم های رحمی و یا لانه گزینی باشد. گاهی نیز ممکن است این خون ریزی با کمر درد و گرفتگی هایی در ناحیه شکم باشد که در این صورت ممکن است نشانه از بین رفتن تخمک باشد. به هرحال بهتر است بعد از بروز لکه بینی به دکتر مراجعه نمایید تا با انجام سونوگرافی، نتیجه دقیق را به شما بگوید.

گاهی سقط جنین در هفته دوم با زعفران نیز اتفاق میفتد به همین دلیل باید در مصرف زعفران به ویژه در ماه های ابتدایی بسیار احتیاط کنید.

سقط جنین در هفته دوم چه حکمی دارد؟ برای پاسخ به این سوال به مرجع تقلید خود مراجعه نمایید.