خوردن فندق در بارداری | فواید و مضرات آن

تاریخ انتشار: مهر ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: مهر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فندق در بارداری

رژیم غذایی سالم و متعادل، در دوران بارداری، برای سلامت مادر و جنین بسیار مهم است. رشد و نمو جنین به آنچه مادر می‌خورد بستگی دارد. بنابراین داشتن تغذیه‌ای که رشد جنین را تقویت کند مهم است. خوب است که خوردن فندق به رژیم غذایی زنان باردار اضافه شود. زیرا فندق حاوی اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 و دیگر مواد مغذی است که برای سلامت جنین ضروری است. البته در خوردن فندق در بارداری باید محتاط بود تا سبب افزایش وزن نشود.

با نصب اپلیکیشن گهواره به ابزارهای مرتبط با دوران بارداری، مانند مراقبت بارداری، پایش آلرژی و خوراکی‌های مجاز، زیر نظر متخصصان، همراه با پیام مشاور در اختیار کاربران دسترسی پیدا کرده و می توانید با دیگر مادران تبادل نظر داشته باشید.

فواید خوردن فندق در دوران بارداری چیست؟

فندق سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌نشده، روغن، فیبر، انواع ویتامین‌ها (مانند E، B1، B2، B6 و K)، مواد معدنی (مانند آهن، روی، منیزیم، فسفر و کلسیم)، استرول‌های گیاهی و آنتی‌اکسیدان است. وجود این مواد مغذی در فندق سبب می‌شود مصرف فندق در بارداری احتمال ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و استرس اکسیداتیو (شرایطی که مولکول‌های ناپایدار، به نام رادیکال‌های آزاد، زیاد می‌شوند و اکسیدان کافی برای از بین بردن آنها وجود ندارد) را کاهش دهد.

فواید فندق در بارداری چیست

بدن زنان در دوران بارداری به امگا3 بیشتری نیاز دارد و فندق حاوی اسیدفولیک و اسیدهای چرب (مانند امگا3 و امگا6) است که برای رشد سیستم عصبی جنین و وزن‌ گرفتنش بسیار اهمیت دارند. کمبود اسیدفولیک ممکن است منجر به نقایص مادرزادی (مانند آنسفالی و اسپینا بیفیدا) در مغز و ستون فقرات جنین شود. همچنین مقدار کم امگا3 احتمال نقص‌های شناختی و اختلالات رفتاری (مانند اضطراب، افسردگی و پرخاشگری) را در کودک افزایش می‌دهد. بدن انسان این اسیدهای چرب را فقط می‌تواند از راه تغذیه به دست آورد و نمی‌تواند آنها را سنتز کند. برای همین «اسیدهای ضروری» نامیده می‌شوند.

* مصرف اسیدفولیک قبل و هنگام بارداری چه ضرورتی دارد؟

خوردن فندق در بارداری سبب بهبود حافظه و سایر عملکردهای شناختی جنین می‌شود. بنابر پژوهش‌های انجام‌شده، مصرف فندق در اوایل بارداری بر رشد حرکتی جنین اثر دارد. فندق منبع غنی پروتئین گیاهی نیز هست که برای رشد بافت و اندام‌های کودک حیاتی است.

فندق سرشار از فیبر و منگنز است. بنابراین خوردن فندق در بارداری به بهبود سلامتی دستگاه گوارش کمک می‌کند و از ابتلا به یبوست بارداری پیشگیری می‌کند.

تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار ممکن است سبب اضطراب و استرس شود. مصرف روزانۀ فندق در دوران بارداری احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب را در این دوران کم می‌کند.

نکتۀ مهم: در دوران بارداری بهتر است فندق خام خورده شود، ولی باید حتماً بدون نمک باشد.

خواص روغن فندق در بارداری برای پوست

در دوران بارداری ممکن است پوست خشک و نازک شود. ویتامین E و اسیدهای چرب موجود در روغن فندق به آبرسانی بیرونی‌ترین لایۀ پوست کمک می‌کند. آن را مرطوب نگه می‌دارد و سبب می‌شود پوست سفت و انعطاف‌پذیر شود. ویتامین E همچنین، با از بین بردن آنزیمی که کلاژن را از بین می‌برد، تولید کلاژن را تقویت می‌کند. بنابراین خوب است که زنان بارداری، با مشورت پزشک، روغن فندق را به روتین پوستی خود اضافه کنند.

مضرات خوردن فندق در دوران بارداری چیست؟

هما‌ن‌طور که گفته شد، خوردن فندق در بارداری فواید بسیاری دارد، اما ممکن است برخی زنان به فندق حساسیت داشته باشند. کسانی که به بادام زمینی، بادام هندی، گردو یا قندق ماکادمیا (فندق استرالیایی) حساسیت دارند، به احتمال زیاد به فندق هم حساسیت دارند. برای همین بهتر است کسانی که می‌خواهند برای اولین بار فندق را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، پیش از این کار، با پزشک خود مشورت کنند.

مضرات فندق در بارداری

در دوران بارداری چه مقدار فندق بخوریم؟

فندق کالری بسیاری دارد. بنابراین مصرف فندق در بارداری باید با احتیاط و مراقبت صورت گیرد تا سبب اضافه وزن و چاقی نشود. خوردن روزانه یک مشت کوچک فندق می‌تواند لذت‌بخش و سودمند باشد. بنابر توصیۀ پزشکان، مصرف حدود 90 گرم آجیل (مخلوط انواع مغزها) در هفته، در سه ماه اول بارداری، بهترین مقدار و زمان برای خوردن انواع مغزهاست.

* چاقی در بارداری چه خطراتی دارد؟

آیا خوردن فندق بر زیبایی جنین تأثیر دارد؟

در بسیاری مواقع، زیبایی کودک یکی از دغدغه‌های مادران است. ژنتیک و سلامت مادر و جنین مهمترین عواملی هستند که بر زیبایی نوزاد اثر دارند. برخی بر این باورند که خوردن فندق در بارداری سبب زیبایی جنین می‌شود. این باور پشتوانۀ علمی ندارد و پژوهش یا آزمایشی در این باره صورت نگرفته است. 

خوردن فندق در بارداری

چگونه می‌توان فندق را در دوران بارداری به رژیم غذایی اضافه کرد؟

خوردن آجیلِ حاوی مغز فندق؛ به‌طورکلی، مصرف آجیل در دوران بارداری توصیه می‌شود، زیرا آجیل از منابع غنی انواع ویتامین‌ها، پروتئین و مواد معدنی است.

  • خوردن فندق در دوران بارداری به‌عنوان میان‌وعده
  • اضافه کردن فندق خردشده به غلات صبحانه
  • نوشیدن شیر فندق
  • درست کردن کیک یا شیرینی با شیر فندق و اضافه کردن مغز فندق به آن
  • اضافه کردن روغن فندق به سس سالاد

منابع:

webmd.com

healthmaster.in