اهمیت بازی با نوزاد + ایده‌هایی برای بازی با نوزاد

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بازی با نوزاد

بازی با نوزاد نقش مهمی در رشد و تکامل جسمی، ذهنی و شناختی او دارد. از طریق بازی و کنجکاوی، کودک شما مهارت‌های گفتاری و مهارت‌های اجتماعی مانند همکاری و اشتراک‌گذاری و مهارت‌های جسمانی و تفکر مانند نحوه انجام کارها یا نحوه کار کردن چیزهای مختلف را یاد می‌گیرد.

برای بازی با نوزاد نیازی به اسباب‌بازی و اشیاء خاصی نیست، خود شما بهترین انتخاب برای بازی با نوزاد هستید. چیزی که اهمیت دارد تعامل بین شما و کودک است که می‌تواند برای هردوی شما لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد. بااین‌وجود اگر بتوانید از بازیهای آموزشی برای نوزادان استفاده کنید، می‌تواند تأثیر مثبتی در تقویت هوش آن‌ها داشته باشد.

 

اهمیت بازی با نوزاد چیست؟

اهمیت بازی با نوزاد بسیار بیشتر از چیزی است که اکثر والدین فکر می‌کنند؛

  • بازی با نوزاد به شما و او کمک می‌کند تا یکدیگر را بهتر بشناسید. هنگامی‌که با کودک خود بازی می‌کنید، کودک شما یاد می‌گیرد که به شما اعتماد کند و به شما وابسته باشد و پیوند بین شما و او عمیق‌تر می‌شود. این کار همچنین به نوزاد شما کمک می‌کند تا احساس دوست داشتن و امنیت کند.
  • بازی به تکامل مغز کودک شما کمک می‌کند به‌خصوص اگر از بازی‌های هوشی برای نوزادان استفاده کنید. این امر به این دلیل است که تجربه بازی‌های جدید به برقراری اتصال در بخش‌هایی از مغز کودک و رشد بهتر آن کمک می‌کند. بازی کردن همچنین روند تکامل عمومی بدن نوزاد را بهبود می‌بخشد و روند یادگیری او را تسریع می‌کند.
  •  از طریق بازی کردن کودک شما درباره دنیای اطراف خود و اینکه چگونه می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند، بیشتر می‌آموزد.
  • بازی با نوزاد به او کمک می‌کند تا صحبت کند و کلمات را یاد بگیرد. ممکن است همیشه وقت نداشته باشید که همه کارهای خود را متوقف کنید و با کودکتان بازی کنید، اما می‌توانید حتی در حین پختن شام، اتو کردن لباس‌ها یا خرید کردن هم با نوزاد خود در مورد اتفاقات روزمره گپ بزنید. بله درست شنیدید، صحبت کردن هم می‌تواند یکی از بازی‌های دوران نوزادی باشد.
  • بازی با نوزاد می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد شخصیت کودکتان به شما نشان دهد. اینکه او یک شخصیت خشن دارد یا آرام، ساده است یا باهوش، اینکه چه چیزهایی را دوست دارد و از چه چیزهایی خوشش نمی‌آید و خیلی موارد دیگر را می‌توانید از طریق بازی کردن با نوزادتان بفهمید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "شرایط ایمنی مناسب برای اتاق نوزاد" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

از چه سنی بازی با نوزاد را آغاز کنیم؟

وقتی از بیرون به بدن کوچک و ظریف نوزادتان نگاه می‌کنید، به نظرتان خیلی ضعیف می‌رسد. او را یک موجود رنجور می‌بینید که اکثراً خواب است و گاهی هم گریه می‌کند! به همین دلیل ازنظر شما بازی با نوزاد یک ماهه اصلاً معنا ندارد. بازی‌های هوشی برای نوزادان هم به نظر بی‌فایده می‌آید.

اجازه دهید به شما بگوییم که این‌طور نیست؛ راه‌هایی برای تقویت هوش نوزاد یک ماهه و حتی کوچک‌تر نیز وجود دارد. کافی است که سعی کنید حواس کودک را درگیر کنید؛ حس لامسه، بینایی، بویایی، بویایی و شنوایی. بازی با نوزاد سه ماهه به‌جایی ختم می‌شود که نوزاد سعی می‌کند اجسام را بگیرد و مجذوب صداها و بوهای مختلف می‌شود.

به یک نکته مهم توجه کنید؛ ممکن است چند ثانیه طول بکشد تا نوزاد شما به شما پاسخ دهد یا ممکن است اوایل به‌خوبی جواب ندهد. صبور باشید و به تلاش خود را ادامه دهید یا مدتی صبر کنید تا او به یک حالت هشدار و پاسخگو را وارد کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "میانگین زمان خواب نوزاد تا یک‌سالگی چقدر است؟" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

از چه سنی بازی با نوزاد را آغاز کنیم؟

ایده‌هایی برای بازی با نوزاد تازه متولدشده

بازی با نوزاد از طریق صدا

محیطی که در آن دیگران افراد زیادی در حال صحبت کردن هستند، برای کودک بسیار مناسب است (البته منظور همهمه و سروصدا نیست). با کودک خود در مورد آنچه انجام می‌دهید یا احساسی که دارید صحبت کنید. به‌عنوان‌مثال، بگویید " من دارم پوشکتو عوض میکنم میدونم قراره غر بزنی چون تو شلوارت حسابی جا خوش کردی!" به اشیاء اشاره کنید و اسم آن‌ها را بگویید. بچه‌ها عاشق تصاویر رنگارنگ داخل کتاب‌ها و صدای شما هستند. قصه گفتن برای کودک هیچ‌وقت زود نیست. صحبت کردن و کتاب خواندن به زبان‌های مختلف کودک شما را گیج نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود تحولات مثبتی در مغز او شکل بگیرد.

بچه‌ها همچنین موسیقی و آواز خواندن را دوست دارند. می‌توانید موسیقی مورد نظر خود را پخش کنید و احتمالاً کودک شما نیز از آن لذت خواهد برد. به یاد داشته باشید که صدا را زیاد بلند نکنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "ایستادن کودک روی پا | زمان و مراحل ایستادن کودک روی پا" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

بازی با نوزاد از طریق حس لامسه

نوزادان از طریق حس لامسه نیز چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. با دادن اشیاء و اسباب‌بازی‌های مختلف، به آن‌ها کمک کنید تا دنیای پیرامون خود را کشف کنند. وقتی آن‌ها در حال لمس کردن چیزی مانند یک اسباب‌بازی نرم هستند، با آن‌ها حرف بزنید. بچه‌ها از اینکه سروصدا ایجاد کنند، خوششان میاید! بنابراین به آن‌ها اسباب‌بازی‌هایی که صدا ایجاد می‌کنند مانند کلیدهای پلاستیکی بدهید.

هر اسباب‌بازی‌ای که بتواند درون یک رول کاغذ توالت قرار بگیرد خیلی کوچک است و می‌تواند باعث خفگی نوزاد شود. اطمینان حاصل کنید که اندازه اسباب‌بازی مناسب باشد. همچنین هیچ‌گاه او را با اسباب‌بازی‌ها تنها نگذارید.

بازی با نوزاد از طریق نوازش کردن

هر روز برای نوازش و بازی با کودک خود وقت بگذارید. بهترین بازی با نوزاد یک ماهه و کوچک‌تر از آن این است که به‌طور مرتب با او تماس پوستی برقرار کنید. با او ارتباط چشمی برقرار کنید و حرکات صورت او را تقلید کنید. لبخند بزنید و برای کودک خود آواز بخوانید. این به کودک شما کمک می‌کند تا با شما ارتباط برقرار کند و از راه‌های سالم رشد کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "به دهان بردن اشیا توسط کودک و خطرات آن" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

بازی با نوزاد

بازی با نوزاد از طریق دمر کردن

دمر کردن نوزاد یعنی اینکه وقتی بیدار بود او را بر روی شکم یا پهلو بخوابانید. در این مدت می‌توانید او را روی زمین، روی یک سطح محکم و ایمن، روی دامن و یا بر روی سینه خود قرار دهید. توصیه می‌شود که نوزادان در طول روز برای مدتی به‌صورت دمر خوابانده شوند و این را در طول روز پخش کنید. این کار فرصتی است تا نوزاد بتواند ماهیچه‌های خود را تقویت کند و در زمان مناسب شاهد غلت زدن نوزاد خود خواهید بود. دمر خواباندن نوزاد را می‌توانید از همان هفته‌های اول شروع کنید. بعضی از نوزادان ممکن است در ابتدا این حالت را دوست نداشته باشند؛ در این صورت می‌توانید راهکارهای زیر را به کار ببرید:

  • زمان خواباندن نوزاد بر روی شکم را از خیلی کم شروع کنید و به‌تدریج زیاد کنید.
  • با کودک خود صحبت کنید و آواز بخوانید.
  • در حالت دمر برای کودک چیزهایی فراهم کنید که از دیدن آن‌ها لذت ببرد، مانند تصاویر رنگارنگ یا آینه.
  • به‌آرامی دست و پای کودک را لمس کنید یا ماساژ دهید.
  • روی زمین دراز بکشید تا کودک بتواند صورت شما را ببیند.
  • تا زمانی که کودک قدرت لازم را برای نگه‌داشتن سرش پیدا کند، دست خود را زیر چانه کودک قرار دهید تا اذیت نشود.
  • حوله‌ای را جمع کنید و آن را زیر سینه کودک خود قرار دهید و دست‌های آن‌ها را در حالت چمباتمه قرار دهید.

نوزادان در ابتدا از قرار گرفتن از پیاده‌روی با کالسکه یا کریر لذت می‌برند، اما سعی کنید بیشتر از یک ساعت طول نکشد. بچه‌ها هرچه بزرگ‌تر می‌شوند بیشتر دوست دارند که در فضای خارج حضور داشته باشند و چیزهای جدیدی را ببینند و تجربه کنند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "آموزش توالت رفتن کودکان | زمان و روش مناسب آموزش به کودک برای دستشویی رفتن" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

نکاتی ضروری در مورد بازی با نوزاد

یکی از مهم‌ترین نکات برای بازی با نوزاد این است که بدانید تکرار مهم است. بسیاری از بازی‌ها اولین بار نوزاد را جذب نمی‌کنند. بعضی‌اوقات ممکن است او تا 20 دقیقه از یک بازی لذت ببرد اما بیشتر اوقات باید هر 5 دقیقه یک‌بار بازی را تغییر دهید. وقتی کودک به سمت شما می‌چرخد، لبخند می‌زند، می‌خندد، بدانید که از بازی خوشش آمده؛ اما اگر خودش را از شما دور کرد یا شروع به گریه کرد، بدانید زمان آن رسیده که بازی را تغییر دهید.

درصورتی‌که به واکنش‌ها و عکس‌العمل‌های کودک خود توجه کنید همیشه سرنخ‌هایی در مورد چیزهایی که نیاز دارد و احساسی که دارد، به دست خواهید آورد. این علائم همچنین به شما کمک می‌کند تا بدانید چه موقع کودک شما برای بازی آماده است و چه موقع به استراحت نیاز دارد.

هر بازی ممکن است برای هر نوزادی جذاب نباشد. از طرفی طول مدت توجه و نوع واکنش کودک به هر بازی بسته به سن، خلق‌وخوی و روحیه او متفاوت خواهد بود. اجازه ندهید این مسئله شما را بترساند، اما مطمئناً اگر نگرانی در مورد تأخیر در رشد نوزاد را دارید، با پزشک کودک خود صحبت کنید.