قرص مسمومیت غذایی با بهترین تاثیرگذاری

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص مسمومیت غذایی

مسمومیت می‌تواند در اثر خوردن یک ماده غذایی تاریخ گذشته، یک نوشیدنی آلوده، تنفس یا قرار گرفتن در معرض مواد مضر اتفاق بیفتد. معمولا اغلب مسمومیت‌ها بصورت اتفاقی رخ می‌دهند و با علائم آزاردهنده و ناراحت کننده خود را نشان می‌دهند. البته در برخی مواقع علائمی هم وجود ندارد. با این حال اگر این علائم را تجربه کرده باشید، می‌دانید که تحمل آنها چقدر سخت است. در چنین شرایطی همه به دنبال راهی برای خلاص شدن از این بیماری هستند. درمان‌های خانگی زیادی برای رفع مسمومیت وجود دارد، اما اگر به دنبال قرص و دارویی‌هایی برای درمان مسمومیت هستید، این مطلب از گهواره را از دست ندهید. ولی توجه داشته باشید که مطلب صرفا جهت اطلاع شما می‌باشد و جای مراجعه به پزشک را نمی‌گیرد.

معرفی بهترین قرص مسمومیت غذایی

برای درمان مسمومیت غذایی داروهای مختلفی در شکل‌های قرص، کپسول، شربت و آمپول وجود دارد. بدن در چنین شرایطی با اسهال و استفراغ واکنش نشان می‌دهد و با این دو روش سعی بر دفع مواد سمی وارد شده به بدن را دارد. بنابراین قرص‌های ضد اسهال و حالت تهوع، نه تنها به درمان کمک نمی‌کند، بلکه مدت زمان بیماری را نیز طولانی‌تر می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود تا دور داروهای ضد اسهال را خط بکشید و اجازه دهید تا روند بیماری طی شود و مواد سمی از بدن خارج شود. با این حال داروهای زیر به کنترل اسهال و فرونشاندن تهوع و استفراغ کمک می‌کند که باید حتما با تجویز پزشک و طبق دستور او مصرف شود:

  • آمپول دیمرکاپرول
  • آمپول سدیم EDTA
  • شربت چارکل
  • کپسول سوکسیمر
  • قرص ایمودیوم
  • قرص پیتوبیسمول

این داروها معمولا در صورتی که شدت علائم زیاد است برای بیمار تجویز می‌شود، در غیر این صورت بیمار باید روند بیماری را طی کند.

علائم و علت مسمومیت غذایی را بشناسید+روش‌های درمان 

قرص مسمومیت غذایی

* چه قرص‌هایی مناسب مسمومیت مادر شیرده است؟ 

آنتی بیوتیک و مترونیدازول برای مسمومیت غذایی

توصیه می‌شود تا درمان‌های دارویی توسط پزشک تجویز شود. آنتی‌بیوتیک‌ها زمانی برای بیمار تجویز می‌شود که مسمومیت غذایی او ناشی از باکتری باشد. اما بیشتر مواقع آنتی بیوتیک‌ها تجویز نمی‌شوند، زیرا خیلی کمکی به درمان نمی‌کنند و در برخی مواقع حتی باعث تشدید علائم هم می‌شوند. داروهای ضد انگل مانند مترونیدازول برای دفع عفونت‌های انگلی تجویز می‌شود. 

در کنار قرص مسمومیت غذایی چه کارهایی انجام دهیم؟

همانطور که گفته شد، در بیشتر مواقع افراد با گذراندن دوره مسمومیت به خودی خود درمان می‌شوند و نیاز به درمان‌های دارویی ندارند. با این حال راهکارهای خانگی وجود دارد که می‌تواند به شما برای بهبودی سریع کمک کند که عبارتند از:

  • هیدراته بمانید.

مصرف مایعات و هیدراته نگه داشتن بدن در زمان مسمومیت غذایی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین روش درمانی است. همانطور که گفته شد از علائم شایع مسمومیت غذایی، اسهال و استفراغ است. در چنین شرایطی بدن مایعات زیادی را از دست می‌دهد و ممکن است دچار کم‌آب شود. بنابراین باید هرچه سریع‌تر این میزان کم آبی بدن جبران شود. مصرف مایعات مانند آب، نوشیدنی‌های بدون کافئین، آب ماهیچه، مرغ یا سبزیجات پخته شده و حتی مکیدن یخ می‌تواند به شما برای هیدراته نگه داشتن بدن کمک کند. بهترین گزینه مرف نوشیدنی‌های ورزشی حاوی الکترولیت است که شامل مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم است.

  • غذا بخورید.

زمانی که به مسمومیت غذایی مبتلا می‌شوید، مدام در حال استفراغ و یا اسهال هستید، همین موضوع باعث می‌شود تا از خوردن و آشامیدن دست بکشید. باید بدانید که این علائم واکنش طبیعی بدن در مقابل ورود یک ماده مضر به داخل آن است. بنابراین در این شرایط از خوردن و آشامیدن دست نکشید، زیرا بدن ضعیف شده و پروسه درمان شما طولانی‌تر می‌شود. بنابراین تا زمانی که می‌توانید مایعات و مواد غذایی را حتی به مقدار کم نگه دارید، می‌توانید در خانه هیدراته بمانید و با مواد غذایی مناسب تغذیه کنید تا روند درمان شما طی شود. با این حال، در صورتی که علائم شما شدت گرفت و یا پروسه درمان شما طولانی‌تر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان سریع مسمومیت غذایی بزرگسالان

بیشتر افراد که سیستم ایمنی قوی و سالمی دارند، در بیشتر مواقع می‌توانند بدون نیاز به درمان دارویی و با درمان‌های خانگی، مسمومیت غذایی را پشت سر بگذارند. موارد زیر می‌تواند به شما در بهبود و کمک به تسریع روند بیماری کمک کند:

  • پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها به پاکسازی سیستم گوارشی کمک کرده و باکتری‌های سالم را که در اثر مسمومیت غذایی از بین رفته‌اند، جایگزین و بازسازی می‌کند تا از شر باکتری‌های مضر خلاص شوید. مخلوط ماست و نعنا یا کمی پونه تاثیر زیادی در درمان مسمومی غذایی دارد. اگر همراه با علائم مسمومیت به معده درد هم دچار شده‌اید، مخلوط ماست و پودر بلوط را امتحان کنید. کپسول‌های پروبیوتیک هم می‌توانند به شما کمک کنند تا باکتری‌های سالم از دست رفته در پاکسازی مسمومیت غذایی را بازسازی کنید و سیستم گوارشی و ایمنی شما به مسیر درست بازگردد.

  • دمنوش‌های گیاهی

یکی دیگر از راه‌های خانگی درمان مسمومیت غذایی، مصرف دمنوش‌های گیاهیی برای تسکین معده و کمک به پاکسازی دستگاه گوارش است. دمنوش یا چای زنجبیل با خاصیت آرامبخشی که دارد درد معده را تسکین داده و به هضم مواد غذایی کمک می‌کند. (درمورد دیگر خواص زنجبیل در این مقاله بیشتر بخوانید).

برای مسمومیت غذایی چه بخوریم