واکسن پنوموکوک برای کودکان- عوارض، نحوه و سن تزریق در کودکان

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
واکسن پنوموکوک برای کودکان

واکسن پنوموکوک برای کودکان مورداستفاده است، که به اسم واکسن پنوموواکس هم شناخت می‌شود باعث اقدام به تولید آنتی‌بادی علیه باکتری پنوموکوک کند که بدن نوزادان و کودکان را از درگیر شدن با بیماری‌های مرتبط با این باکتری محافظت کند. این واکسن بدن کودکان را در مقابل تقریباً اکثر بیماری‌های مرتبط با باکتری‌های پنوموکوکی محافظت می‌کند. از این واکسن دو مدل برای جلوگیری از ابتلا به عفونت پنوموکوکی وجود دارد. واکسن پنوموکوک برای کودکان تحت عنوان واکسن کونژوگه پنوموکوک (PCV) شناخته می‌شود. نام تجاری این واکسن Prevenar13 است. این واکسن از برند دیگری به نام Synflorix در بازار موجود است. واکسن پلی‌ساکاریدی پنوموکوک (PPV)نوع دیگر این واکسن است که برای بزرگسالان و کودکان زیر 2 سال تجویز می‌‌شود. در این مقاله از گهواره به شناخت باکتری پنوموکوک و واکسن پنوموکوک برای کودکان می‌پردازیم و از قیمت، نحوه تزریق و عوارض آن آگاه می‌شویم.

باکتری پنوموکوک چیست؟

عفونت‌های پنوموکوک باکتری‌هایی با اسم استرپتوکوک نومونیا هستند که در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو وجود دارند. زمانی که تعداد این باکتری‌ها بیش از اندازه شود منجر به بروز عفونت در دستگاه تنفسی، گوش میانی و حفره‌های سینوسی و غیره می‌شود. پنوموکوکی برای کودکان زیر 5 سال خطرناک‌تر است زیرا باعث ایجاد بیماری‌های حاد در دوران کودکی می‌شود.

باکتری پنوموکوک از طریق تماس نزدیک مانند سرفه و عطسه منتقل شده و منجر به بیماری‌هایی مانند مننژیت، سینه‌پهلو و ذات‌الریه می‌شود. ذات‌الریه ناشی از پنوموکوک با علائمی از جمله تب، لرز، درد قفسه سینه، سرفه، تنگی نفس، ضربان قلب، خستگی و ضعف به‌صورت شایع‌تر و حالت تهوع، استفراغ و سردرد در موارد نادر همراه است. این باکتری حتی می‌تواند باعث عفونت گوش کودکان شود. علی‌رغم این که آنتی‌بیوتیک می‌تواند این باکتری را مانند پنی‌سیلین از بین ببرد؛ اما تنها 30 درصد نمونه‌های باکتری مقاومت نشان می‌دهند.

واکسن پنوموکوک برای کودکان

نحوه تزریق واکسن پنوموکوک برای کودک

 تزریق واکسن پنوموکوک برای کودکان در زمان‌های مشخص به دستور پزشک انجام می‌شود این واکسن اصولاً به ران و یا بازو کودک تزریق می‌شود. اگر کودک شما طی تزریقات قبلی واکسن‌های متفاوت دچار خونریزی بیش از حد شده می‌توان این تزریق را در زیر پوست کودک انجام داد.

عوارض واکسن پنوموکوک در کودکان

تزریق واکسن پنوموکوک برای کودکان می‌تواند منجر به بروز عوارضی گردد از جمله عوارض تزریق واکسن پنوموکوک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد خواب آلودگی در نیمی از کودکان
  • قرمزی و ناراحتی در محل تزریق واکسن 
  • کاهش اشتها
  • ایجاد ورم در محل تزریق 
  • تب خفیف
  • تب بالا در موارد نادر
  • تحریک‌پذیری
  • اسهال
  • استفراغ

باید به‌خاطر داشته باشید بعضی از عوارض ذکر شده به‌ندرت و در کودکان کمی پیش می‌آید.

قیمت واکسن پنوموکوک کودکان

قیمت واکسن پنوموکوک برای کودکان تحت‌تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد. این واکسن بسته به نوع پوشش بیمه درمانی، بیمه تکمیلی شرکت تولید کننده واکسن، زمان خرید واکسن و غیره قیمت مختلفی دارد.

برای آگاهی از قیمت واکسن پنوموکوک کودکان می‌توانید به همراه نسخه پزشک معالج خود به داروخانه مراجعه کنید.

تداخلات دارویی با واکسن پنوموکوک

هنگام تزریق این واکسن پنوموکوک برای کودکان و نوزادان خود باید مراقب تداخلاتی که ممکن است با باقی داروهای مصرفی ایجاد کند باشید. از جمله داروهایی که ممکن است باعث ایجاد تداخل شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رقیق‌کننده‌های خون 
  • داروهای شیمی‌درمانی
  • کورتیکواستروئید
  • داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن

قیمت واکسن پنوموکوک ۲۳

قیمت واکسن پنوموکوک برای کودکان 23 تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد. این واکسن بسته به نوع پوشش بیمه درمانی، بیمه تکمیلی شرکت تولید کننده واکسن، زمان خرید واکسن و غیره قیمت مختلفی دارد.

برای آگاهی از قیمت دقیق واکسن پنوموکوک 13 می‌توانید به همراه نسخه پزشک معالج خود به داروخانه مراجعه کنید.

چه کسانی باید از واکسن پنوموکوک استفاده کنند؟

بیماری‌های ناشی از عفونت‌های پنوموکوک می‌تواند برای خیلی از گروه‌ها خطرناک باشد؛ بنابراین تزریق این واکسن فقط در دوران نوزادی یا کودکی توصیه نمی‌شود، علاوه بر همهٔ کودکان کوچک‌تر از 2 سال و افراد با شرایط زیر نیز به تزریق این واکسن نیاز دارند.

  • افرادی که بالای 65 سال سن دارند.
  • افرادی که مبتلا به بیماری‌های طولانی‌مدت و مزمن هستند؛ مانند ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا دیابت قندی.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • افرادی که دخانیات مانند سیگار مصرف می‌کنند.

چه کسانی نباید از واکسن پنوموکوک استفاده کنند؟

تزریق واکسن‌ها همیشه هم باعث تقویت بدن شما نمی‌شوند در بعضی موارد تزریق واکسن می‌تواند برای گروه‌هایی با شرایط خاص خطرناک و مضر باشد. کسانی که دارای شرایط زیر هستند باید از تزریق این واکسن خودداری کنند.

  • اگر شما احساس بیماری می‌کنید از تزریق واکسن خودداری کنید.
  • اگر شما به دوز قبلی از واکسن پنوموکوک 13 آلرژی داشتید و بروز این آلرژی از نوع وخیم و خطرناک بوده است از تزریق دوباره واکسن پنوموکوک خودداری کنید.
  • زنان باردار نباید واکسن پنوموکوک دریافت کند. در مورد واکسیناسیون در دوران بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

برای تزریق این واکسن حتماً از دکتر مشاوره بگیرید و تمام شرایط خود را توضیح دهید.

تفاوت واکسن پنوموکوک ۱۳ و ۲۳

واکسنی که در برابر عفونت پنوموکوک محافظت می‌کند دارای دو نوع متفاوت است. این دو نوع واکسن تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • واکسن پنوموکوک ۱۳ والان (Prevenar-13):این واکسن شامل پلی‌ساکارید تغلیظ شدهٔ کپسولی ۱۳ سروتیپ پنوموکوک است که با پیوند کووالانسی به پروتئین ناقل متصل شده است. این واکسن هم چنین سلول‌های لنفوسیت  B-Cell تحریک می‌کند و می‌تواند باعث تحریک سلول‌های T-cell شود که برای ایجاد سلول‌های خاطره‌ای لنفوسیت B ضروری است.
  • واکسن پنوموکوک ۲۳ والان (Pneumovax-23): این واکسن شامل پلی‌ساکارید تغلیظ شده ۲۳ سروتیپ پنوموکوک است. افراد ۱۹ تا ۶۴ساله ای که ریسک ابتلا پنوموکوک بالاتری دارند و یا عوارض ابتلا به این بیماری در آنها بیشتر است مثل سیگاری‌های فعال، بیماران قلبی و ریوی مزمن، بیماران دیابتی، افراد دارای سوء مصرف الکل و بیماران کلیوی مزمن تنها می‌توانند از این واکسن استفاده کنند.

افرادی که دارای بیماری نشت مایع مغزی و نخاعی هستند یا کاشت حلزون شنوایی انجام دادند و افرادی که طحال ندارند باید هر دو واکسن را تزریق کنند. فاصله زمانی بین تزریق دو واکسن بستگی به نوع بیماری دارد همچنین بهتر است اول واکسن 13 والان و سپس واکسن 23 والان را تزریق کنید.

جمع‌بندی:

میکروب‌هایی که موجب ابتلا به عفونت‌های پنوموکوکی می‌شوند می‌توانند باعث ایجاد اختلال در دستگاه تنفسی، گوش میانی و حفره‌های سینوسی شوند برای پیشگیری از ابتلا به این عفونت‌ها می‌توانید از واکسن‌های مخصوص این بیماری استفاده بکنید. دو نوع واکسن برای درمان عفونت‌های پنوموکوک ساخته شده است، وب‌سایت گهواره به شما در شناخت بهتر این واکسن‌ها، زمان تزریق آن و عوارضی که کودکان و نوزادان بعد از تزریق به آن دچار می‌شوند کمک می‌کند.

سؤالات متداول

واکسن پنوموکوک در چند دز باید تزریق شود؟

این واکسن در چهار دز و در سن‌های دوماهگی، چهارماهگی، شش‌ماهگی و بین 12 تا 15 ماهگی تزریق می‌شود.

چه کودکانی مجاز به تزریق واکسن پنوموکوک نیستند؟

کودکانی که نسبت به تزریق دز قبلی این واکسن یا برخی واکسن‌های دیگر آلرژی پیدا کردند نباید این واکسن پنوموکوک را تزریق کنند. کودکانی که بیماری‌های خفیف دارند می‌توانند واکسینه شوند. اگر فرزندتان مبتلا به بیماری شدید است تا زمان بهبودی کامل نباید این واکسن تزریق شود.