اسهال شدن نوزاد بعد از واکسن و درمان آن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اسهال شدن نوزاد بعد از واکسن

اسهال شدن نوزاد بعد از واکسن عوارضی است که در همه نوزادان لزوما اتفاق نمی‌افتد اما والدین را نگران می‌کند. اگرچه اسهال نوزاد به اندازه تب بعد از واکسن شدید نیست اما یک درصد کودکان را درگیر می‌کند. واکسیناسیون از واکسن بدو تولد شروع شده تا واکسن هجده ماهگی ادامه دارد و دارای عوارضی از جمله تب، اسهال، سفت شدن جای واکسن و دردهای پس از واکسن است که برای تسکین آن مصرف استامینوفن قبل و بعد از واکسن تجویز می‌شود. در این مقاله، باتوجه به جمعیت کودکانی که هرروزه واکسینه می‌شوند، می‌خواهیم درباه علت اسهال نوزاد بعد از واکسن و درمان آن با شما صحبت کنیم.

علت اسهال شدن نوزاد بعد از واکسن

پس از دریافت بیشتر واکسن‌های دوره کودکی اسهال شدن نوزاد بعد از واکسن رخ نمی‌دهد. اما برخی از واکسن‌های سنگین مانند واکسن ۱۸ ماهگی اسهال خفیف را ایجاد می‌کنند.

واکسن خوراکی روتاویروس یکی از مواردی است که به‌صورت شایع‌تری موجب اسهال بعد از واکسن می‌شود. این واکسن قبل از پنج سالگی و برای جلوگیری از ابتلای کودکان به اسهال توسط ویروسی به نام روتاویروس تجویز می‌شود. اگرچه این واکسن بر کاهش میزان ابتلا نوزادان به اسهال روتاویروسی بسیار موثر است. اما هنوز وارد دستورالعمل واکسیناسیون کشوری نشده است. علت اسهال نوزاد بعد از واکسن، علائم خفیف بیماری است که توسط اجزای میکروب بیماری‌زای موجود در واکسن ایجاد می‌شود. 

برخی کودکان هم بعد از مصرف واکسن خوراکی فلج اطفال دچار اسهال می‌شوند. واکسن فلج اطفال خوراکی در تقریبا تمام مراحل واکسیناسیون کودک به جز واکسن یک سالگی تجویز می‌شود. پس به طور کلی اسهال نوزاد بعد از هر واکسن دور از انتظار نیست. البته این اسهال خطرناک نیست. زیرا شدید نبوده و موجب کم آبی بدن نمی‌شود.

واکسن مننژیت یا واکسن منگوگوکی نوع بی هم می‌تواند اسهال ایجاد کند. البته این واکسن برای پیشگیری از مننژیت در موارد خاصی مانند ضعف سیستم ایمنی، نداشتن طحال یا زندگی و سفر به مناطق خاص به نوزادان تزریق می‌شود.

نکته مهم: اگر كودكي مبتلا به اسهال شديد باشد و هم‌ زمان قطره فلج اطفال به او تجویز شود، بايد يك نوبت اضافي واكسن با فاصله حداقل يك ماه دريافت نمايد.

* حتما بخوانید: معرفی قویترین داروی گیاهی برای اسهال و درمان فوری آن 

اسهال بعد از واکسن تا کی ادامه دارد؟

اسهال شدن نوزاد بعد از واکسن حداکثر 2 تا 3 روز بعد برطرف می‌شود. در صورت ظهور نشانه‌های کم آبی یا طولانی شدن اسهال باید به فکر دیگر دلایل اسهال نوزاد بود. پس هرچه‎‌سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مراحل کم‌آبی بدن کودک ناشی از اسهال

  • مرحله خفیف

علائم اسهال نوزاد بعد از واکسن در این گروه جای می‌گیرند. کودک کمی تشنه و ناآرام است. حال عمومی خوبی دارد. لب‌ها و مخاط خشک نیستند. نوزادان هم خوب شیر می‌خورند و بی‌حال نیستند.

*اسهال نوزاد چگونه است + علائم و روشهای درمان

  • مرحله متوسط

کاهش اشک، کم شدن خفیف ادرار، فرورفتگی خفیف ملاج کودک اتفاق می‌افتد، کودک بی‌قرار است و لب‌ها کمی خشک هستند. 

  • مرحله شدید

کودک بی‌حال و خواب‌آلود است. لب‌ها و مخاطات کاملا خشکند. اگر پوست قفسه سینه کودک را بین دو انگشت (مانند نیشگون) بگیرید، پوست در همان حالت باقی می‌ماند و با تاخیر بیش از 3 ثانیه به شکل اول باز می‌گردد. در این مرحله کودک قادر به خوردن مایعات نیست و باید به سرعت تحت درمان با سرم قرار بگیرد .در غیر این صورت خطر مرگ کودک را تهید می‌کند.

*علت دیدن خلط در کودکان چیست و چه باید کرد

درمان دارویی اسهال شدن نوزاد بعد از واکسن

از آن‌جایی که کودکان زیر شش ماه تنها شیر مادر مصرف می‌کنند، در صورت بروز اسهال نوزاد بعد واکسن دو ماهگی یا اسهال نوزاد بعد از واکسن چهار ماهگی، تعداد دفعات شیردهی را افزایش دهید. در صورت اسهال نوزاد بعد از واکسن شش ماهگی، مصرف غذاهای کمکی مایع مثل سوپ، حریره و مصرف مایعات کم‌شیرین را افزایش دهید. توجه کنید که مصرف مایعات شیرینی مثل آب‌ میوه مخصوصا موارد صنعتی، ممکن است اسهال نوزاد را تشدید کند. شما برای درمان اسهال بعد از واکسن به دارویی نیاز ندارید.